Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Miljöpartister har också tydligen mycket hög utbildningsnivå. Betyder det att dom har rätt?
Politik avhandlar i regel öppna frågor där värderingar kommer in. Hur många ljusår det är från vår sol till alpha proxima är inte en sådan fråga lika lite som skyddet vaccinet ger. Där finns inte samma utrymme för värderingar. Eller, ja, klart man
kan förespråka sjukdom och motarbeta förebyggande åtgärder. Men den skaran är lyckligtvis inte särskilt stor i Sverige. Högre representation bland lågutbildade som sagt.
Citat:
Att vaccinera icke riskgrupper i ett läge där sommaren är i antågande och dödligheten är normal i Europa som helhet är knappast smart. Snarare ganska korkat eftersom man sätter evolutionärt tryck på viruset att mutera till ännu smittsammare varianter och så småningom runt vaccinet. Det värsta är att man lobbar för att vaccinera barn under 18.
Selektionstrycket för mer smittsamma varianter är beständigt. Det är rent av kärnan i den evolutionära processen som gör att vissa varianter blir dominanta. En större andel ovaccinerade skapar fler reservoarer för viruset att mutera, vilket påskyndar utvecklingen av sådana varianter. Med vaccin kan nya varianter uppstå, även i ovaccinerade, som lyckas undgå den vaccininducerade immuniteten. Och det kan mycket väl tänkas vara en mindre smittsam variant med en ovaccinerad befolkning som referens. Vaccin reducerar mutationstakten helt enkelt eftersom det inte finns lika många virus i en vaccinerad befolkning. Och den totala mutationstakten är proportionell mot antalet virus som reproducerar sig.
Citat:
Bespara mig att högre utbildning = smart eller vis. It ain't so
Kände du dig träffad? Det sade jag aldrig nämligen. Det jag sade var att utbildningsnivå korrelerar med vaccinationsvilja, på populationsnivå.
"Ultimately, the best defense against emergence of further variants of concern is a rapid, global, vaccination campaign—in concert with other public health measures to block transmission. A virus that cannot transmit and infect others has no chance to mutate."
https://science.sciencemag.org/content/371/6534/1103