2021-05-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tittar du på antalet nyintagna på IVA ser du en tydlig nedgång.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Absolut. Men inte i Stockholm, där är trenden på totala inlagda uppåt på veckobasis. Av någon anledning verkar patienterna ligga kvar längre.
Citera
2021-05-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Då borde statistiken för nyinlagda på IVA ha visat tendenser uppåt, men den tycks fortfarande peka rakt nedåt. Har svårt att förstå dynamiken just nu om man jämför med tidigare toppar.
Ja det vore ordentligt trevligt med en förklaringsmodell kring detta. Samtliga parametrar förutom just IVA går åt rätt håll. Senast idag skriver Expressen om att antalet i behov av sjukhusvård minskar, vilket stämmer och vars känsla bekräftas av te.x Johan Styrud på Danderyds sjukhus. Att dessutom KS återgått till normalläge i Stockholm säger en del. Detta hade naturligtvis inte skett om läget var värre.
Citera
2021-05-03, 11:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är så förbannat trött på det här nu. Kan inte bara alla regioner, som haft ett överflöd av lediga tider de senaste dagarna, öppna upp för nästa åldersgrupp nu? Typ 50-59-åringarna. De äldre har ju haft sin chans och har den fortfarande ändå... vem vinner på den här oginheten mot grupper, som fortfarande har en betydande risk för svår sjukdom och död om de blir smittade (särskilt männen)?

Ja, fast just i det här fallet skulle man även kunna argumentera för, att de skänker bort ett vaccin som kan orsaka hemska biverkningar, för att skydda vår egen befolkning och ge oss något säkrare. Så jag kan leva med det här, känner jag.

Att det finns så mycket lediga tider är troligen en mediabubbla. Har förekommit i region Stockholm på de organiserade massvaccinationsställena. Typ Älvsjömässan men det är inte samma ställen utan de byter lokaler kanske när det visar sig att inte många kommer. En annan stor stötesten är att det krävs Mobilt Bank-ID och appen alltid öppet för att boka.

Vårdcentralerna har säkert fullt hela tiden där bokar man dessutom på för äldre på mer invant sätt, per telefon.

Har skrivit flera gånger i dag att de ska skänka 1 miljon Astra doser de ska inte heller leverera några Astradoser under vecka 19. Kan var slut då möjligen.
Citera
2021-05-03, 11:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Då borde statistiken för nyinlagda på IVA ha visat tendenser uppåt, men den tycks fortfarande peka rakt nedåt. Har svårt att förstå dynamiken just nu om man jämför med tidigare toppar.
Kanske flera äldre som drabbas nu och som ligger längre på IVA?
Citera
2021-05-03, 11:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja det vore ordentligt trevligt med en förklaringsmodell kring detta. Samtliga parametrar förutom just IVA går åt rätt håll. Senast idag skriver Expressen om att antalet i behov av sjukhusvård minskar, vilket stämmer och vars känsla bekräftas av te.x Johan Styrud på Danderyds sjukhus. Att dessutom KS återgått till normalläge i Stockholm säger en del. Detta hade naturligtvis inte skett om läget var värre.

Eller så går sjukdomsförloppet fortare nu? Så att patienterna omedelbart måste in på IVA, när de kommit till sjukhuset?
Citera
2021-05-03, 11:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Nej jag fattar heller inte riktigt. Nya fall (7-dagars-snitt) har ju fallit i princip kontinuerligt under 3 veckors tid (mycket långsamt kan iofs tilläggas).

Nu är det 406 på IVA. För en vecka sedan var det 395. Så ingen tydlig minskning än.

(All-time-high tredje vågen var 416 den 19e april - två veckor sedan.)
Citera
2021-05-03, 11:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Att det finns så mycket lediga tider är troligen en mediabubbla. Har förekommit i region Stockholm på de organiserade massvaccinationsställena. Typ Älvsjömässan men det är inte samma ställen utan de byter lokaler kanske när det visar sig att inte många kommer. En annan stor stötesten är att det krävs Mobilt Bank-ID och appen alltid öppet för att boka.

Vårdcentralerna har säkert fullt hela tiden där bokar man dessutom på för äldre på mer invant sätt, per telefon.

Har skrivit flera gånger i dag att de ska skänka 1 miljon Astra doser de ska inte heller leverera några Astradoser under vecka 19. Kan var slut då möjligen.

De lite yngre hade ju kunnat ta pendeln till Älvsjö och gå den där lilla biten till Älvsjömässan, om de bara hade varit välkomna.
Citera
2021-05-03, 11:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Den enda förklaringen är att vårdtiderna skjutit i höjden och att det inte skrivs ut i samma takt. För som du säger så pekar ju nyinläggningar på att det borde sjunka rätt snabbt.

Kanske skrevs folk ut snabbare än de borde gjort tidigare, för att klara av att hantera topparna?
Citera
2021-05-03, 11:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är så förbannat trött på det här nu. Kan inte bara alla regioner, som haft ett överflöd av lediga tider de senaste dagarna, öppna upp för nästa åldersgrupp nu? Typ 50-59-åringarna. De äldre har ju haft sin chans och har den fortfarande ändå... vem vinner på den här oginheten mot grupper, som fortfarande har en betydande risk för svår sjukdom och död om de blir smittade (särskilt männen)?

Ja, fast just i det här fallet skulle man även kunna argumentera för, att de skänker bort ett vaccin som kan orsaka hemska biverkningar, för att skydda vår egen befolkning och ge oss något säkrare. Så jag kan leva med det här, känner jag.

Det finns säkert folk här som kan tänka sig att ta Astravaccinet. Jag kan också leva med det, men innan så sa Bolund att man skulle skänka, sen dementerade Hallengren och nu skänker man alltså. Snacka om motsägelsefulla signaler mitt i en pandemi. Hela strategin har ju varit full av motsägelser.
Citera
2021-05-03, 11:34
Medlem
virvelbaggs avatar
The Times Podcast "Stories of our times" har gjort ett avsnitt som handlar om Sverige.
APR 29, 2021

Jag hade själv missat programmer kanske någon annan också missat det och är intresserad.

Daniel Öhman är med, jag tycker han alltid gör bra grejer.

https://www.thetimes.co.uk/podcasts/stories-of-our-times?_branch_match_id=829780430698482346&utm_sour ce=Facebook&utm_campaign=SOOT&utm_medium=social
Citera
2021-05-03, 11:35
Medlem
okok1s avatar
Varför har Sverige ingen vaccineffekt?
Citera
2021-05-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har Sverige ingen vaccineffekt?

Ehh va?

Antalet döda var i fredags 2 stycken. Knappt 10 döda om dagen i snitt eller något.

Antalet nya fall har minskat 3 eller 4 veckor i rad.

Antalet nyinlagda på såväl IVA som sjukhus minskar stabilt.

Så naturligtvis är det en effekt av väder + vaccinationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in