2021-05-03, 12:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
https://blueshift.nu/amerikansk-militarkirurg-mrna-vaccinet-det-perfekta-binara-vapnet/

Det går inte att dölja något elakt i ett enkelt vaccin, det skulle genast upptäckas av andra forskare än de som framställ det. Att det elaka skulle kunna ligga overksamt en lång tid är också helt osannolikt. Individer är olika känsliga och man skulle få en stor spridning av reaktionerna. Några skulle få den tilltänkta allvarliga konsekvensen nästan genast. Du kan glömma tanken på ett ninjavaccin som kan luras på jordens befolkning.

Enklare mer naturligt att skapa det perfekta dödsviruset och sprida det. Men att göra det tillräckligt smittsamt, tillräckligt dödligt, med lagom avvägd inkubationstid, utan att det tar död på sig självt är säkert mycket svårt.

Att sprida många olika dödliga virus och bakterier samtidigt i en population då fattar de som blir utsatta att de står under attack. Men det är det mest effektiva och svårast att skydda sig mot när allt kommer på en gång. Innebär konventionellt krig kanske atomkrig. Alltså förödande för alla.
Citera
2021-05-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jo, vi som är ute i verkligheten om dagarna ser ju inga lik på trottoaren. Jag själv och många i bekantskapskretsen har haft lindrig Covid, så ingen är ju uppskrämd längre direkt. Min ena bror åkte på lite värre och segare symptom, men är ok nu. Jag och andra brorsan hade väldigt milt ett par dygn bara. Så ser det kanske ut för många, så nej, ingen hets tror jag...
Rädsla för det okända förblindar. Kolla Perth nu senast. Nerstängning för 3(!) uppnystade fall. Och vissa dårar hyllar detta. Jag håller dock med om att respekten för Covid har sänkts både en och 10 gånger i takt med att allt fler gått igenom infektionen utan några som helst svårigheter alls. Men visst, ett fåtal bli så pass sjuka att de behöver vård, och det är tragiskt.
Citera
2021-05-03, 12:55
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det går inte att dölja något elakt i ett enkelt vaccin, det skulle genast upptäckas av andra forskare än de som framställ det. Att det elaka skulle kunna ligga overksamt en lång tid är också helt osannolikt. Individer är olika känsliga och man skulle få en stor spridning av reaktionerna. Några skulle få den tilltänkta allvarliga konsekvensen nästan genast. Du kan glömma tanken på ett ninjavaccin som kan luras på jordens befolkning.

Enklare mer naturligt att skapa det perfekta dödsviruset och sprida det. Men att göra det tillräckligt smittsamt, tillräckligt dödligt, med lagom avvägd inkubationstid, utan att det tar död på sig självt är säkert mycket svårt.

Att sprida många olika dödliga virus och bakterier samtidigt i en population då fattar de som blir utsatta att de står under attack. Men det är det mest effektiva och svårast att skydda sig mot när allt kommer på en gång. Innebär konventionellt krig kanske atomkrig. Alltså förödande för alla.

... som vanligt har du fel fokus med fel analys och därmed helt fel slutsats ..

Vad anser du om Vaccinationspasset?.. eller som det som”finurligt” döpts om till ”Grönt Certifikat” ... helt i linje med planen att inkludera annat än vaccinintyg...
säg mig, ser du några risker med det... ?

eller forsätter du gläfsa och vifta ivrigt med svansen som en valp när ”matte” säger ”duuuuuktig ponke”
Citera
2021-05-03, 13:10
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/vaccinsamordnaren-inte-brist-pa-vaccin-brist-pa-patienter/

Krys vaccinsamordnare Maria Christoffersson larmar om att vaccintiderna inte bokas upp på deras vaccinationsmottagningar.

Nu vill hon att region Stockholm öppnar upp för fas 4 – så att de kan fylla tiderna.

– Nu behöver vi agera fort. Det är inte brist på vaccin – utan brist på patienter nu, säger hon.

Jag tror helt seriöst att vaccinationsgraden på folk mellan 18 och 50 år kommer att ligga på runt 50-60%...

Maria Christoffersson är vaccinsamordnare för företaget, hon uppger att bara 5 procent av kapaciteten var uppbokad i Rinkeby på måndagsmorgonen. Samma siffra för Nacka är 20 procent.

– Det är alarmerande, det är väldigt få bokningar den här veckan. Vi har fortfarande flera hundra lediga tider både i Nacka och Rinkeby, säger hon.
Citera
2021-05-03, 13:14
Medlem
Smittspridningen fortsätter öka i Västerbotten. Allra flest fall har bekräftats i Umeåområdet och det rör sig om största antalet nya fall sedan vecka 51 2020.

Främst är det unga vuxna som smittats med coronaviruset, uppger regionen i ett pressmeddelande.

Som också uppger att många smittfall hade gått att undvika:

”Smittspårningen visar att en stor del av fallen skulle kunna undvikas genom att följa rekommendationerna” skriver Region Västerbotten.

Enligt regionen ska smittspårning också ha visat att ”att många umgås i för stora grupper och inte håller sig till sin krets eller bubbla”.

– Det är för tidigt för att se om smittspridningen ökat över valborg och första maj men vi har fått signaler om att det är en väldigt hög provtagning även idag måndag, säger Region Västerbottens smittskyddsläkare Stephan Stenmark, i pressmeddelandet.
Citera
2021-05-03, 13:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.expressen.se/nyheter/vaccinsamordnaren-inte-brist-pa-vaccin-brist-pa-patienter/

Krys vaccinsamordnare Maria Christoffersson larmar om att vaccintiderna inte bokas upp på deras vaccinationsmottagningar.

Nu vill hon att region Stockholm öppnar upp för fas 4 – så att de kan fylla tiderna.

– Nu behöver vi agera fort. Det är inte brist på vaccin – utan brist på patienter nu, säger hon.

Jag tror helt seriöst att vaccinationsgraden på folk mellan 18 och 50 år kommer att ligga på runt 50-60%...

Maria Christoffersson är vaccinsamordnare för företaget, hon uppger att bara 5 procent av kapaciteten var uppbokad i Rinkeby på måndagsmorgonen. Samma siffra för Nacka är 20 procent.

– Det är alarmerande, det är väldigt få bokningar den här veckan. Vi har fortfarande flera hundra lediga tider både i Nacka och Rinkeby, säger hon.

Ja kör på med fas 4 nu - och det gäller inte bara Stockholm. De äldre har haft sin chans. Ge nu till de lite yngre som VILL ha. Har en känsla av att jag upprepar mig idag, men det här är så fruktansvärt frustrerande! Det är som att trampa i sirap! Förutom att det kommer att rädda ett antal liv om 50-59-åringarna kan få sitt vaccin NU och inte om två veckor, så påverkar det folks semesterplaner. Utan två doser + 10 dagar efter sista, kommer folk inte utomlands den här sommaren heller.
Citera
2021-05-03, 13:21
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Vad är fas 4?
Citera
2021-05-03, 13:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad är fas 4?

Det är alla under 60 år utan riskfaktorer. D.v.s. resten, den stora massan.
Citera
2021-05-03, 13:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja kör på med fas 4 nu - och det gäller inte bara Stockholm. De äldre har haft sin chans. Ge nu till de lite yngre som VILL ha. Har en känsla av att jag upprepar mig idag, men det här är så fruktansvärt frustrerande! Det är som att trampa i sirap! Förutom att det kommer att rädda ett antal liv om 50-59-åringarna kan få sitt vaccin NU och inte om två veckor, så påverkar det folks semesterplaner. Utan två doser + 10 dagar efter sista, kommer folk inte utomlands den här sommaren heller.
Ja kör på och gärna 18+ för de yngre är med och sprider smittan till äldre.
Jag tror det sällan är 60+ som sprider till andra 60+

Kör sedan reklam om att alla som är färdigvaccinerade får vaccinpass och kan resa redan i sommar.
Kommer inte finnas en enda ledig tid kvar sedan.
Citera
2021-05-03, 13:27
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hoppas att ökningen på IVA inte är en hållbar trend. Vi har ju sett hur smittan har gått upp i Norrland men inte i Stockholm. Det kan ju vara något nytt med viruset som bara dykt upp senaste dagarna. 😟
om du kollar iva-kurvan från förra våren så ser du att den hade två toppar, det dalade lite efter första, sedan gick det upp lite igen för att sedan börja gå ner. kanske är det ett liknande fenomen i år.
Citera
2021-05-03, 13:45
Medlem
sunessensommars avatar
Jag tror faktiskt inte att det saknas folk som vill vaccinera sig i de berörda åldersgrupperna utan att problemet återigen är Region Stockholm...

Usel information, ryckiga insatser, närmast planlöst och nyckfullt agerande. Då blir det så här. Har själv fått hjälpa ett antal äldre i min närhet med att bara undersöka var information finns och vad den går ut på.

Mönstret med massa lediga tider och överflödig kapacitet tycks ju inte återfinnas på särskilt många andra platser runt om i landet, eller?

Och det är ju inte heller som att Stockholm ligger före andra regioner i hur många som vaccinerats: https://covidstatistik.se/vaccinationer#andel-vaccinerade-per-region
Senast redigerad av sunessensommar 2021-05-03 kl. 13:48.
Citera
2021-05-03, 13:47
Medlem
Beaver14s avatar
Det kanske bara är jag som är sen men jag upptäckte nu att det finns bra sammanfattande veckosammanställningar i IVA-registret.

https://www.icuregswe.org/for-professionen/covid-19/detaljerade-veckosammanfattningar/

Lite intressant info där, som nog är lite jobbig att själv försöka sortera fram annars. Där kan man bl.a. se (i senaste rapporten) att över 2000 av 7000 personer gått direkt till IVA utan att passera "gå" (vanlig vårdavdelning). Det var en väldigt hög andel som jag överraskades av. Ytterligare 1500 spenderar 1 dag på infektion innan det blir IVA.

Nån som har tid kan ju kolla tidigare rapporter för att se om det är en utveckling på senare tid att fler går direkt till IVA. Vilket skulle kunna förklara att IVA ökar trots att vanligt vårdbehov minskar.
Senast redigerad av Beaver14 2021-05-03 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in