2021-05-02, 19:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Hon har ju tack och lov fått lagens strängaste straff men jag kan inte låta bli att stillsamt undra om JM någonsin, med sin minst sagt knepiga psykprofil, kommer att ärligt erkänna sina dåd ens för sig själv??? Vad tror ni? Kan man leva i lögn/förnekelse ett helt liv? Blir lögnen till slut sanning för att man ska orka härda ut?

Hon har förstört, mördat, misshandlat, förbrukat, manipulerat, ljugit,.. gud vet allt, hon har förlorat utbildning, yrke, bolag, anseende, ekonomi, sin familj - sina egna barns väl och ve! för lite pengars skull?
Det är så otroligt bortom allt förnuft!!!

Hon har nekat och ljugit från dag ett, om man ser på MR agerande så kapitulerade han nästan direkt..,en milsvid skillnad på dessa två mördare ”den som befann sig i klorna på socio/psykopaten visade iaf nån form av rättspatos när han erkände och ödmjukhet när han bad om ursäkt”

Anade familjen detta oerhört hemska som komma skulle? De måste ju rimligen iaf sett hennes sidor från övriga synvinklar men att vara pengagirig och övergå till mord...det kan väl ändå inte vara vanligt även om det finns sociopater därute.
JM är ju inte korkad, hon har lyckats med högskola, bolag etc men saknar hon helt ”konsekvensanalytisk förmåga” tro?

Det är möjligt att hon saknar förmåga till konsekvensanalys. Det är också möjligt att hon helt saknar empatisk förmåga.

Oberoende om hon alls har dessa förmågor eller inte så tror jag att hennes känslor tar överhand. Hon är girig. Hon kan inte kontrollera sin ilska. Hon har ett exceptionellt kontrollbehov och när hon tappar kontrollen så finns det inge gränser för vilka åtgärder hon vidtar för att, som hon ser det, "återupprätta ordningen".

Mord, sex med ensamkommande pojkar, misshandel, mord igen, mordförsök är väl det som är mest känt på Johannas "CV".

Det första mordet planerade hon ganska länge. Hon tog ut livförsäkringar. Hon frågade flera om dom kunde hjälpa henne med mordet. Hon målade upp en bild av sig själv som offer. Till slut fick hon två av sina barn och näst äldsta dotterns dåvarande make att hjälpa till med mordet.

Vi vet inte exakt hur det gick till, men det troliga är att det var ungefär så.

Min gissning är att Johanna fortfarande tycker att morden som hon är skyldig till var berättigade. I förhör sa hon att vore inte Aki död så skulle hon mörda honom.

"Jag önskar att han levde så att jag kunde döda honom själv."

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/914398-johanna-moller-om-avlidne-maken-onskar-han-levde-sa-att-jag-kunde-doda-honom

Pappan hade köpt en lägenhet som Johanna skulle bo i med sina barn. Hon sparkade ut barnen och tog in ensamkommande pojkar istället. Då tröttnade t.o.m. pappan, som alltid stött henne tidigare, och sa upp henne. Föräldrarna skulle också sälja sommarstugan. Johannas "lösning" på detta var att mörda föräldrarna. Mamman överlevde, även om hon skadades svårt.

Förhoppningsvis är hon inlåst länge till.

–
Citera
2021-05-02, 19:34
Medlem
lasternassummas avatar
En bok om Johanna Möller.

Kvinnan som lekte med elden - i huvudet på Johanna Möller

2021-05-05, ISBN 9789188917508
Utgiven på Bladh by Bladhs förlag.

Jag hoppas det kommer recensioner snart som vi kan dela här,

https://www.bokrecension.se/9188917509

–
Citera
2021-05-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
En bok om Johanna Möller.

Kvinnan som lekte med elden - i huvudet på Johanna Möller

2021-05-05, ISBN 9789188917508
Utgiven på Bladh by Bladhs förlag.

Jag hoppas det kommer recensioner snart som vi kan dela här,

https://www.bokrecension.se/9188917509

–
Författare : Thomas Sjöberg

Kan det vara samme Thomas som medverkade i rättegångspodden?
Citera
2021-05-02, 20:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OZ12

Jag letade lite, och hittade på Flashback att det verkar vara densamme.
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Han har bl.a. skrivit den då uppmärksammade "Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken". Den kom ut 2010.

http://thomassjoberg.com/portfolio/

Här finns fler böcker som Thomas Sjöberg skrivit.

https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Thomas%20Sj%F6berg&rank _order=print_year_month_desc

–
Senast redigerad av lasternassumma 2021-05-02 kl. 20:47.
Citera
2021-05-02, 20:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Ja. Och samme Thomas som skrev ”Den motvillige monarken”
Citera
2021-05-03, 02:11
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, läs och njut om boken håller samma klass och inställning till JM.

Cry me a river.
Citera
2021-05-03, 02:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Skrev redan för flera år sen i tråden om akut-jourhemsplacerat barn från sthlm som placerades hos JM, barn som drunknade. Långt innan mordet på pappa Göran. Letade i olika offentliga register och ringde myndigheter för att skaffa upplysningar, men fick kalla handen överallt.

Dessutom anklagades jag för att sprida desinformation via trådsanning, så då jag la ner.
Uppgiften kom väl via FUP just pga av mordet på hennes far. I förhör med hennes mor. Vilket väl inte var nån nyhet för tråden.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 02:21.
Citera
2021-05-03, 12:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Det är möjligt att hon saknar förmåga till konsekvensanalys. Det är också möjligt att hon helt saknar empatisk förmåga.

Oberoende om hon alls har dessa förmågor eller inte så tror jag att hennes känslor tar överhand. Hon är girig. Hon kan inte kontrollera sin ilska. Hon har ett exceptionellt kontrollbehov och när hon tappar kontrollen så finns det inge gränser för vilka åtgärder hon vidtar för att, som hon ser det, "återupprätta ordningen".

Mord, sex med ensamkommande pojkar, misshandel, mord igen, mordförsök är väl det som är mest känt på Johannas "CV".

Det första mordet planerade hon ganska länge. Hon tog ut livförsäkringar. Hon frågade flera om dom kunde hjälpa henne med mordet. Hon målade upp en bild av sig själv som offer. Till slut fick hon två av sina barn och näst äldsta dotterns dåvarande make att hjälpa till med mordet.

Vi vet inte exakt hur det gick till, men det troliga är att det var ungefär så.

Min gissning är att Johanna fortfarande tycker att morden som hon är skyldig till var berättigade. I förhör sa hon att vore inte Aki död så skulle hon mörda honom.

"Jag önskar att han levde så att jag kunde döda honom själv."

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/914398-johanna-moller-om-avlidne-maken-onskar-han-levde-sa-att-jag-kunde-doda-honom

Pappan hade köpt en lägenhet som Johanna skulle bo i med sina barn. Hon sparkade ut barnen och tog in ensamkommande pojkar istället. Då tröttnade t.o.m. pappan, som alltid stött henne tidigare, och sa upp henne. Föräldrarna skulle också sälja sommarstugan. Johannas "lösning" på detta var att mörda föräldrarna. Mamman överlevde, även om hon skadades svårt.

Förhoppningsvis är hon inlåst länge till.

–

Tack för intressant analys av henne!

Man har lästa att hennes äldsta dotter Am*nda verkar ”vettig” men att Juli*, J*ffar och D*vid ägnar sig åt droger.
De har kanske inte vart guds bästa barn innan detta hände men tror du att deras nuvarande liv med droger och vad det för med sig har eskalerat sedan JM dömdes? Finner man en ”god orsak” till att man väljer att ta droger? ”Jag har minsann skäl till detta, min mamma sitter inlåst på livstid..etc” ?

Finns det arv i detta? Kommer ngn av barnen få mammans gränslöshet?

Tack och lov verkar tvillingarna och pojken vara i goda händer iaf...🌺
Citera
2021-05-03, 13:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tack för intressant analys av henne!

Man har lästa att hennes äldsta dotter Am*nda verkar ”vettig” men att Juli*, J*ffar och D*vid ägnar sig åt droger.
De har kanske inte vart guds bästa barn innan detta hände men tror du att deras nuvarande liv med droger och vad det för med sig har eskalerat sedan JM dömdes? Finner man en ”god orsak” till att man väljer att ta droger? ”Jag har minsann skäl till detta, min mamma sitter inlåst på livstid..etc” ?

Finns det arv i detta? Kommer ngn av barnen få mammans gränslöshet?

Tack och lov verkar tvillingarna och pojken vara i goda händer iaf...🌺

Arv och Miljö
Vad som är arv och vad som är miljö låter jag vara osagt, men oftast tror jag båda har betydelse.

Juli* dömdes för innehav när hon var 15-16 och fortfarande bodde hemma hos Johanna, om jag minns rätt. Huvuddelen av det som hon dömdes för påträffades i hemmet. Det var oklart om det var Juli*s eller Johannas droger, men det kan vara så att Juli* tog på sig skulden för mammas innehav eftersom hon på grund av sin låga ålder ändå skulle få ett lindrigt straff. Så blev det också.

För Juli* och D*vid tror jag att uppväxten haft stor betydelse. "Inget som inte 10 års terapi kan fixa" bukar jag säga, halvt på skämt, ibland.

Am*nda och sonen med "rektorn" tror jag har goda förutsättningar. Mitt intryck är att morföräldrar och far haft inflytande och påverkan på dessa. Lite arv, lite miljö...

Jag hoppas tvillingarna slipper "eran mamma mördade eran pappa när ni var små". Något sådant skulle då sätta myror i huvudet på mig...

J*ffars bakgrund vet jag inget om. I Eskilstuna har han varit en notorisk förbrytare. Tagits upprepade gånger för olovlig körning, innehav och (tror jag) även försäljning.

Jag är övertygad om att dom här tre, Juli*, D*vid och J*ffar, aktivt deltog i mordet på Aki, även om dom aldrig dömdes för det. En uppfostran baserad på Johannas normer och deltagande i ett mord som dom kom undan med ser jag som ett tungt bagage. Jag hoppas dom kan hitta rätt i livet, men jag är skeptisk.

På tal om bagage och arv så har jag delvis ett ganska tungt bagage. Det har aldrig fått mig att tveka om vad som är rätt och fel. Jag har lyckats undvika att göra, i alla fall stora, misstag. Jag tror det har mycket med normer och rättsuppfattning att göra. Men att personlighetsdrag också har betydelse. Jag är ganska lugn och oerhört sällan, för att inte säga aldrig, våldsbenägen.

Johanna har konstiga normer. Var det kommer från vet jag inte, men det är svårt att peka på föräldrarna. Varför vill hon lösa det hon ser som "problem" med våld? Det kan finnas ett inslag av att hon är våldsbenägen, men jag tror att det finns mer. T.ex. en total oförmåga att se saker från andras perspektiv. Total avsaknad av empatisk förmåga? Även bristande förmåga till konsekvensanalys. Trodde hon att hon skulle komma undan med att köra till sommarstugan sent på kvällen för att se till att få föräldrarna mördade? Kan det vara narcissism som får henne att tro att hon är helt överlägsen polisen?

Kommer kriminalvården att ha "rehabiliterat" Johanna tills hon kommer ut om kanske 20 år eller så? Jag önskar det, men jag är skeptisk. Kanske gör åldrandet mer nytta än vården som kriminalvården tillhandahåller?

–
Citera
2021-05-04, 01:01
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Arv och Miljö
Vad som är arv och vad som är miljö låter jag vara osagt, men oftast tror jag båda har betydelse.

Juli* dömdes för innehav när hon var 15-16 och fortfarande bodde hemma hos Johanna, om jag minns rätt. Huvuddelen av det som hon dömdes för påträffades i hemmet. Det var oklart om det var Juli*s eller Johannas droger, men det kan vara så att Juli* tog på sig skulden för mammas innehav eftersom hon på grund av sin låga ålder ändå skulle få ett lindrigt straff. Så blev det också.

För Juli* och D*vid tror jag att uppväxten haft stor betydelse. "Inget som inte 10 års terapi kan fixa" bukar jag säga, halvt på skämt, ibland.

Am*nda och sonen med "rektorn" tror jag har goda förutsättningar. Mitt intryck är att morföräldrar och far haft inflytande och påverkan på dessa. Lite arv, lite miljö...

Jag hoppas tvillingarna slipper "eran mamma mördade eran pappa när ni var små". Något sådant skulle då sätta myror i huvudet på mig...

J*ffars bakgrund vet jag inget om. I Eskilstuna har han varit en notorisk förbrytare. Tagits upprepade gånger för olovlig körning, innehav och (tror jag) även försäljning.

Jag är övertygad om att dom här tre, Juli*, D*vid och J*ffar, aktivt deltog i mordet på Aki, även om dom aldrig dömdes för det. En uppfostran baserad på Johannas normer och deltagande i ett mord som dom kom undan med ser jag som ett tungt bagage. Jag hoppas dom kan hitta rätt i livet, men jag är skeptisk.

På tal om bagage och arv så har jag delvis ett ganska tungt bagage. Det har aldrig fått mig att tveka om vad som är rätt och fel. Jag har lyckats undvika att göra, i alla fall stora, misstag. Jag tror det har mycket med normer och rättsuppfattning att göra. Men att personlighetsdrag också har betydelse. Jag är ganska lugn och oerhört sällan, för att inte säga aldrig, våldsbenägen.

Johanna har konstiga normer. Var det kommer från vet jag inte, men det är svårt att peka på föräldrarna. Varför vill hon lösa det hon ser som "problem" med våld? Det kan finnas ett inslag av att hon är våldsbenägen, men jag tror att det finns mer. T.ex. en total oförmåga att se saker från andras perspektiv. Total avsaknad av empatisk förmåga? Även bristande förmåga till konsekvensanalys. Trodde hon att hon skulle komma undan med att köra till sommarstugan sent på kvällen för att se till att få föräldrarna mördade? Kan det vara narcissism som får henne att tro att hon är helt överlägsen polisen?

Kommer kriminalvården att ha "rehabiliterat" Johanna tills hon kommer ut om kanske 20 år eller så? Jag önskar det, men jag är skeptisk. Kanske gör åldrandet mer nytta än vården som kriminalvården tillhandahåller?

–

Om JM kommer ut som en rehabiliterad god människa efter så många år inlåst? Svaret är helt enkelt nej! Jag har arbetat på en klass 1-anstalt (för män) och inte heller där knallar det ut hederliga personer. Visst finns det studiet i olika kategorier och grader, visst finns det diverse grupper, cirklar, rehabprogram, kyrka, präst, psykolog, sjukvård, tandvård, gym och hela baletten för att man ska få möjlighet till att rehaba sig men det finns även annat såsom våld, intriger, sexuellt våld, hot, misshandel, narkotika, skulder, hierarki, isolering, gängtillhörighet osv..Jag tror mer på att under så många år inlåst så är det nog åldern som får människan att lugna sig en smula.

Du skriver att JM är våldsbenägen och det är delvis sant men hon gör sällan sina dåd på eget bevåg utan hon tar/köper hjälp eller lockar och pockar med annat tex äktenskap, jag tror faktiskt inte hon är kapabel att hålla i kniven själv, möjligen var hon med å tryckte ner Aki i vattentunnan (som jag tror det gick till) men hon skulle nog inte drämma en stekpanna i skallen på honom om hon vore ensam. På så sätt är hon väldigt feg å andra sidan är hon mer än korkat ”orädd” då hon tror att hon med sin snillehjärna kan lura vem som helst, hur lätt som helst. Hennes girighet är enorm och helt gränslös. Hon gör allt för pengar och hon tror det går att köpa allt för pengar. Den här gången kunde hon inte köpa sitt alibi. Det verkar vara en klok gosse, hennes son.

Jag tror ändå att hennes drivkraft är avundsjuka-girighet-våld
Jag tror att hon är gränslöst avundsjuk till de som lyckas bättre och tjänar mer pengar. JM är nog en person som aldrig blir nöjd å belåten när man ser på tex hur systern Ulrik*, framgångsrikt tillsammans med fadern, drev smyckefirman PFG (pearls for girls), pengarna rullade in, JM satte på sig offerkoftan å snyftade till sig extra slantar från pappan men..”mer ska mera ha..”

Btw..det finns två fäder i livet, till hennes barn. Pojken och de tre äldsta. Man kan, med allra största omtanke undra, hur de klarar av detta? Vad och hur i all världen förklarar man något sånt här för dessa barn? Har man tagit avstånd från JM eller hälsar de på henne för att hon just är mor till dem? Jag hoppas, med värme i hjärtat, att tvillingarna får växa upp i trygghet, i kärlek och att de inte blir åtskilda...Pojken har ju sin far, det känns ju bra iaf💕

Ja, denna JM är en enda stor gåta.., jag har, liksom du, ett ganska tungt bagage och visst har man gjort fel och dumheter ibland men att totalt skita i konsekvenser och allt vad rätt/fel, etik/moral är.., ja, en total avsaknad av empati och gränser, det är för mig så svårt att fatta. Arv? Miljö? Fysisk avsaknad av ngt i hjärnan?
Man skulle verkligen vilja veta!

Du verkar vara insatt i detta ämne, liksom jag. Får man fråga om du är ”nära” med familjen eller är du påläst?
Jag uppskattar dina texter, så tack för det.
Citera
2021-05-04, 02:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du verkar vara insatt i detta ämne, liksom jag. Får man fråga om du är ”nära” med familjen eller är du påläst?
Jag uppskattar dina texter, så tack för det.

Det är sant att Johanna undviker att "hålla i yxan" själv. "Den blödiga mörderskan" får andra att utföra "hennes" mord. Fortfarande försöker hon, från fängelset, arrangera mordet på sin mor, som överlevde förra mordförsöket. Kanske är det en annan form av aggressivitet som får andra att utföra våldet?

Intressant i fallet var också att Johannas mamma, som överlevde mordförsöket, redan i ambulansen till sjukhuset i Eskilstuna efter mord och mordförsök berättade för ambulanspersonalen att det troligen var hennes dotter som låg bakom brotten.

Tack själv – Jag uppskattar det du skriver!

Nej, jag har ingen koppling till detta utöver att jag känner till trakten lite. Jag kom in i tråden tidigt och blev snabbt häpen och kanske lite fascinerad av all dramatik som omgav Johanna Möller. Såg just att jag skrivit 3136 inlägg i tråden...
När jag spårar in på något har jag en tendens att försöka gräva fram och systematisera fakta.

Även att det som tidigt såg ut som ett uppenbart mord på Aki ignorerades av polisen så länge överraskade mig. Kanske var den då pågående omorganisationen inom polisen en faktor som bidrog till att mordet på Aki inte utreddes när det var "färskt". Först ca 13 månader efter mordet inleddes en förundersökning.

När jag var i närheten åkte jag till sommarstugan i Granliden och tog lite kort. Jag kollade också körtider mellan sommarstugan och Johannas företag, dit dom först körde efter mordet på pappan. Man får lite bättre känsla för vad som förevarit när man varit på platsen, tänkte jag.

Jag beklagar att Johanna inte fälldes för mordet på Aki även om jag har viss förståelse för hovrättens beslut. Dessutom var dom ju tre till som var med när Aki mördades. Dom tre kom ju inte längre än till att sitta inlåsta som misstänkta hos polisen i Västerås någon vecka.

Tveklöst var det ju ändå Johanna som var "huvudskurken" och om hon behöver rullator för att lämna fängelset när det är så dags så kanske hon inte är så farlig längre då? Det är ändå obehagligt att tänka på hur mycket hon hann ställa till med innan hon låstes in.

–
Citera
2021-05-05, 11:24
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Det är sant att Johanna undviker att "hålla i yxan" själv. "Den blödiga mörderskan" får andra att utföra "hennes" mord. Fortfarande försöker hon, från fängelset, arrangera mordet på sin mor, som överlevde förra mordförsöket. Kanske är det en annan form av aggressivitet som får andra att utföra våldet?

Intressant i fallet var också att Johannas mamma, som överlevde mordförsöket, redan i ambulansen till sjukhuset i Eskilstuna efter mord och mordförsök berättade för ambulanspersonalen att det troligen var hennes dotter som låg bakom brotten.

Tack själv – Jag uppskattar det du skriver!

Nej, jag har ingen koppling till detta utöver att jag känner till trakten lite. Jag kom in i tråden tidigt och blev snabbt häpen och kanske lite fascinerad av all dramatik som omgav Johanna Möller. Såg just att jag skrivit 3136 inlägg i tråden...
När jag spårar in på något har jag en tendens att försöka gräva fram och systematisera fakta.

Även att det som tidigt såg ut som ett uppenbart mord på Aki ignorerades av polisen så länge överraskade mig. Kanske var den då pågående omorganisationen inom polisen en faktor som bidrog till att mordet på Aki inte utreddes när det var "färskt". Först ca 13 månader efter mordet inleddes en förundersökning.

När jag var i närheten åkte jag till sommarstugan i Granliden och tog lite kort. Jag kollade också körtider mellan sommarstugan och Johannas företag, dit dom först körde efter mordet på pappan. Man får lite bättre känsla för vad som förevarit när man varit på platsen, tänkte jag.

Jag beklagar att Johanna inte fälldes för mordet på Aki även om jag har viss förståelse för hovrättens beslut. Dessutom var dom ju tre till som var med när Aki mördades. Dom tre kom ju inte längre än till att sitta inlåsta som misstänkta hos polisen i Västerås någon vecka.

Tveklöst var det ju ändå Johanna som var "huvudskurken" och om hon behöver rullator för att lämna fängelset när det är så dags så kanske hon inte är så farlig längre då? Det är ändå obehagligt att tänka på hur mycket hon hann ställa till med innan hon låstes in.

–

Att JM en dag knallar ut från finkan gör henne nog inte till en god person. Ondskan/gränslösheten finns nog kvar och även om hon inte törs hålla i yxan själv så kan hon köpa tjänster om hon har pengar. Hon lär knappast vara attraktiv och ha ngn större dragningskraft vid den åldern. Hennes mor bör vara väldigt gammal om hon ens lever.., så vad/vem skulle hon rikta sin ilska och avundsjuka på? Möjligen systern..
Jag hoppas modern vid den tiden har sett till att göra slut på arvet för hennes del.

Hur tror du mordet på Aki gick till?

Att polisens icke-agerande är ju ren rätts-röta. Jag drar parallell till ”Wilma-mordet” som jag har följt, där man hittade huvudet efter NIO dagar ”vi letade ju efter en hel kropp”, hette det. Resten av henne kommer aldrig att hittas pga polisens slapphet i detta fall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in