Citat:
Ursprungligen postat av
Parasolltroll
Man undrar om Möller är så unik som de flesta vill tro...hur många Johannor blir aldrig utredda? Jo, vissa inslag är förstås unika såsom Akis "drunkning" och mord och mordförsök mot föräldrarna. Allt sammantaget blir för mycket. Men det finns troligen många skumma flyktingmottagningar som inte bara nöjt sig med sedvanlig inkomst från staten. Och säkerligen flera änkor som fått empati för det trsgiska som råkat hända deras make. Det blundas helt klart för kvinnors våldskapital och mordlystnad - en trist följd av en patriarkal tradition. Har hennes tidigare aktiviteter granskats, man borde göra en ordentlig analys av hela hennes förflutna.
Det uppskattas att 2% av befolkningen är
psykopater. Det blir ca 200 tusen i Sverige. Dom flesta är män. Dom allra flesta av dessa mördar inte.
Om Johanna är psykopat vet jag inte. Psykopati är ingen diagnos.
En del kom fram vid RPU som gjordes av Johanna, men ingen diagnos som förorsakade rättspsykiatrisk vård.
Hon har "dysfunktionella personlighetsdrag", men inga hållpunkter för ADHD. Inga psykotiska symtom.
Drag som jag har för mig har spekulerats om i tråden är:
– Bristande empatisk förmåga.
– Narcissism.
– Antisocialt beteende.
– Antisocial personlighetsstörning.
– Boarderline.
Det där med att dra in ca 30 miljoner från staten för att placera ensamkommande som hon i ett flertal fall gjorde till sängkamrater är väl mer än gränsöverskridande? MR blev mer än sängkamrat. Han fick hålla i kniven när Johannas föräldrar skulle mördas också.
Jag vet inte hur "vanlig" Johanna är. Kanske är många som hon, men få passerar gränsen som gör dom till allvarliga brottslingar.
Personligen tror jag att systerns och pappans framgång i kombination med girighet och kanske avundsjuka bidrog till att få henne att överskrida alla gränser. Men, det kom inte som en blixt från klar himmel. Barn som avlidit under Johannas vård under mystiska omständigheter långt innan morden på Aki och pappa Göran kan ha inneburit att hon tappat greppet långt tidigare. När pappa gav JM pengar till att betala en skatteskuld så använde hon pengarna till ett tutt-jobb (silikon) i stället. Pappan köpte en lägenhet för att JM skulle ha någonstans att bo med sina barn. Men, hon sparkade ut barnen och tog in flyktingpojkar i hemmet i stället.
När pappa Göran mördades och det tidigt blev uppenbart att Johanna varit inblandad i Akis död, sex med ensamkommande, misshandel av ensamkommande som berättade om sex, och samtidigt blivit rik som "flyktingbaronessa" så upplevde jag det som om hon hade något slags "frikort". Som gjorde att det tog lång tid innan polisen på allvar började intressera sig för vad hon höll på med. Kanske var det bara allmän brist på effektivitet i samband med omorganisation inom polisen i kombination med att många flyktingar samtidigt kom hit?
–