2021-05-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Det tar ca 20 min etter en plutselig død før forråtnelsesprosessen starter og likduft dannes. For at en trent likhund skal kunne markere er det en fordel at liket har ligget i lengre tid, de sier vel rundt 1,5 t for å være sikker på at lukten har satt seg i f eks klær og underlag/omgivelser. Om AEH ble drept på stedet så ble hun nok også fjernet umiddelbart, sannsynligheten for at en likhund kunne markert i huset er vel nærmest helt borte. At hunder ikke har markert er derfor ikke et tegn på at hun var i live, det eneste det forteller er at et lik ikke har ligget i huset eller på eiendommen over nevnte tidsrom.

Og da kan de jo også ha likluktsjekket bil som evt. ble brukt, men liket der ikke lenge. Altså ikke fraktet lang avgårde, i så fall.
Citera
2021-05-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvorfor ingen livstegn etter utbetaling. Spor etter kvelning er funnet i tillegg
Til blodrester i trapp.
Antagelig fordi ingen utbetaling har funnet sted. Hvorfor skulle urin på gulvet være spor etter kveling ? Det kan like gått være spor etter enorm frykt. Og blod i trappa kan være fra når som helst. Noen som en eller annen gang hadde skåret seg og gikk opp eller ned trappa for å behandle såret, et eller annet sted i huset.
Citera
2021-05-03, 11:03
Medlem
Om det er riktig at det er funnet små bloddråper som typisk kommer ved kveling, eller forsøk på kveling, da er det temmelig sannsynlig at hun ble kvalt, eller forsøkt kvalt der hvor bloddråper ble funnet.
Det kan ha vært etter et eventuelt fall i trappen, om det også finnes spor etter skade på person etter et fall i trappen.

Det kan også tenkes at begge disse fysiske sporene er etter tidligere handlinger om det er slik at de vanskelig lar seg tidsfeste. Særlig om det er hold i ryktene om at hjemmet var preget av vold.

Jeg tror ikke politiet fabrikkerer fysiske spor som bloddråper etc. Jeg tror også de er flinke på å finne sånt. Jeg tror heller ikke de utelater info om slike funn. Ser jeg på som helt usannsynlig.
Citera
2021-05-03, 11:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det tar ca 20 min etter en plutselig død før forråtnelsesprosessen starter og likduft dannes. For at en trent likhund skal kunne markere er det en fordel at liket har ligget i lengre tid, de sier vel rundt 1,5 t for å være sikker på at lukten har satt seg i f eks klær og underlag/omgivelser. Om AEH ble drept på stedet så ble hun nok også fjernet umiddelbart, sannsynligheten for at en likhund kunne markert i huset er vel nærmest helt borte. At hunder ikke har markert er derfor ikke et tegn på at hun var i live, det eneste det forteller er at et lik ikke har ligget i huset eller på eiendommen over nevnte tidsrom.

Eftersom man knappast kan gå till åtal enbart på likhunds indikation rakt upp o ner så kan jag föreställa mig att likhundar iofs mycket väl kan ha indikerat, men att själva bekräftelsen på detta sker med viss fördröjning, dvs först då åtal kan äga rum. En indikation säger ju heller inget om vem som dött eller vid vilket tillfälle — så länge man resonerar i allmänna termer. Kan polisen däremot göra troligt att indikationen handlar om en exakt plats, rörelser, och en rimlig närtid, och detta dessutom styrks av andra spår o bevis av olika slag, så är man på god väg att kreera en indiciekedja som kan läggas till annat. Föreställer jag mig.

Om nu inte bröske högt o klart deklamerat att likhundarna gick bet. Vilket jag betvivlar att han gjort. Det är väl utifrån polisens/åklagarens egen bedömning som sådana indikationer kungörs tidigt, eller inte.
Citera
2021-05-03, 11:55
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om nu inte bröske högt o klart deklamerat att likhundarna gick bet. Vilket jag betvivlar att han gjort. Det är väl utifrån polisens/åklagarens egen bedömning som sådana indikationer kungörs tidigt, eller inte.

Det eneste konkrete jeg finner om hundesøk i denne saken er dette oppslaget fra DB i april 2019:

https://www.dagbladet.no/nyheter/svenske-spesialhunder-deltar-i-nye-sok-i-hagen-saken/71025133

Dette var altså knappe to måneder før politiet offisielt endret hypotese fra kidnapping til drap.

Jeg ville uansett bli forundret om ikke likhunder har vært brukt til å søke gjennom hele huset og
eiendommen i S4. Også under søket på Kvitfjell i 2020, vil jeg tro. Spørsmålet er bare om disse
hundene er i stand til å kjenne lukten av et lik mange måneder eller år etter det faktisk var på stedet.

Igjen kan det se ut som om utsettelsen av disse undersøkelsene (jfr. villedning) har gitt GM et stort forsprang.
Som jo også etter sigende var hensikten.
Citera
2021-05-03, 12:03
Medlem
Citat:
Det er interessant og spenner muligens beina under giftteorien. Hvis th ringte mange gangee for å sjekke om hun var indisponibel måtte han innom bolig i løpet av dagen for å hente liket. Vet ikke hvor lang tid det tar før stoffet virker, men noen har lagt telefonen på bordet etter fallet i trappen og det er neppe aeh. Th var ikke i boligen da om han har sikkert alibi. Jeg spekulerer i om telefonbevegelsen er iscenesatt pga timingen med jobbkjøringen til th. Det tar tid å kle av og surre liket inn i plast. Merkelig at kidnapper brukte så lang tid i bolig. Derfor er det mer sannsynlig at th vasket da han kom hjem før han ringte politiet. Tror ikke han fløy omring i boligen å lette etter aeh.
Citera
2021-05-03, 12:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Om det er riktig at det er funnet små bloddråper som typisk kommer ved kveling, eller forsøk på kveling, da er det temmelig sannsynlig at hun ble kvalt, eller forsøkt kvalt der hvor bloddråper ble funnet.
Det kan ha vært etter et eventuelt fall i trappen, om det også finnes spor etter skade på person etter et fall i trappen.

Det kan også tenkes at begge disse fysiske sporene er etter tidligere handlinger om det er slik at de vanskelig lar seg tidsfeste.

Mener det har blitt uttalt tidligere at gamle blodspor er vanskelige å tidfeste.
Men man må jo nesten regne med at politiet har gjort grundige åstedsundersøkelser
da de først var i S4 i november 2018, og at relativt ferske blodspor - dersom de fantes -
var blitt oppdaget.

Citat:
Særlig om det er hold i ryktene om at hjemmet var preget av vold.

Rykter, ja. Det har versert endel av dem her i tråden, men de kan fort tåkelegge siden
de ofte går på enkeltpersoner og således gir en bias. At S4 har vært "preget av vold"
har jeg ikke hørt før, til tross for at ekteskapet har blitt omtalt som turbulent.

Citat:
Jeg tror ikke politiet fabrikkerer fysiske spor som bloddråper etc. Jeg tror også de er flinke på å finne sånt. Jeg tror heller ikke de utelater info om slike funn. Ser jeg på som helt usannsynlig.

Politiet kan nok gjøre feil i etterforskningen. Slendrian med beviser kan vel forekomme, men
ikke med hensikt tror jeg. I denne saken tror jeg de holder ganske stramme tøyler i arbeidet.
Citera
2021-05-03, 12:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det eneste konkrete jeg finner om hundesøk i denne saken er dette oppslaget fra DB i april 2019:

https://www.dagbladet.no/nyheter/svenske-spesialhunder-deltar-i-nye-sok-i-hagen-saken/71025133

Dette var altså knappe to måneder før politiet offisielt endret hypotese fra kidnapping til drap.

Jeg ville uansett bli forundret om ikke likhunder har vært brukt til å søke gjennom hele huset og
eiendommen i S4. Også under søket på Kvitfjell i 2020, vil jeg tro. Spørsmålet er bare om disse
hundene er i stand til å kjenne lukten av et lik mange måneder eller år etter det faktisk var på stedet.

Igjen kan det se ut som om utsettelsen av disse undersøkelsene (jfr. villedning) har gitt GM et stort forsprang.
Som jo også etter sigende var hensikten.

Vad gäller just det som artikeln berättar om, svenska hundar (från bl a ”Gävlen” ;-)) som är specifialisrrade för sök i vann så är tiden ingen stor faktor skulle jag tro. När snö o is tinat första våren. Skulle liket legat på botten av langvattnet så skulle likdoften sippra upp. Även i skog o mark omkring säkert, givet att liket låg kvar, vilket det då inte gjorde. Hade liket antagits ligga på sjöbotten så hade man förstås plockat upp det då.

Nästa fråga är om likhundar i allmänhet kan indikera platser där liket legat ett längre eller kortare tag, utomhus, eller inomhus, för att sen flyttas. Är det inomhus så skulle jag hålla det för högst troligt. Ute är nog värre. Vi förmodar då att liket legat i timmar, inte i veckor eller månader.

Jag skulle f.ö. själv kommit in på kopplingen till villeding just rörande detta. Potentiellt är ju likhundsindukation just ett område där polisen i efterskott nog gärna sett att de tidigt gått grundligt tillväga. Vill man vara kinkig så kunde man lägga till att de kanske borde ha varit grundliga med just detta alldeles oavsett. Det är ju liksom ett betydande argument i en diskussion kring lösensumma exv.

Med lite tur så var de ändå grundliga med detta. Sen då så beror det ju kanske ändå på om det tillförde o tillför ngt i sak utöver vad man redan förstår, misstänker eller rent metodiskt förhåller sig öppen för. Är personen inte kidnappad så är hon ju mördad. Att då fatta att hon varit död där o då kan ju vara bra att veta, men är kanske ändå inte kritisk kunskap, om bevisning i övrigt inte ger tillräckligt, eller om bevisningen gör det. Söker man inte själva kroppen så är ju likhundens indikation mer ett komplement. Bortsett då från exv mycket tydliga o talande spår som kan länkas ihop med annat.

Man får utgå ifrån att AEs mord o död på platsen eller på annan plats inte framstår som fullt lika förundrande för polisen som för somliga i tråden här. Död är hon rimligen och rimligen avger hon likdoft, eller har gjort, var än hon befinner sig. Frågan är mer om det kan länkas in i en bevisning var o hur hon dött. Vilket förstås är extra viktigt så länge kroppen saknas. Men likhundar talar inte, och ”luktar” f.ö. inte heller, och en GM efter madsen kan antas känna till deras existens, så polisen arbetar i alla händelser under dessa givna villkor.

Men om liket legat exv i huset eller på tomten/skogsholtet över natten resp forslats i bilen så skulle jag gissa att en likhund sniffar upp det ett halvår senare även efter försök att städa. I teorin. Men jag skulle ju gissa att en GM här (som ju planerat ordentligt) haft ambitionen att kvinnan inte skulle ligga död i huset (mer än ett ögonblick). Det skulle avsevärt minska trivselvärdet i hemmet när det blev känt. Och kunna påverka en del traditionella familje- o andra värden. Och nåt mord i affekt är det ju knappast fråga om.

Men sen ska ju då hundarna o övrig bevisning säga sitt. Exakt vad får vi vänta tålmodigt vänta på till tiden är inne. Den misstänkte tiger. Liksom offret.
Citera
2021-05-03, 12:43
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det er interessant og spenner muligens beina under giftteorien. Hvis th ringte mange gangee for å sjekke om hun var indisponibel måtte han innom bolig i løpet av dagen for å hente liket. Vet ikke hvor lang tid det tar før stoffet virker, men noen har lagt telefonen på bordet etter fallet i trappen og det er neppe aeh. Th var ikke i boligen da om han har sikkert alibi. Jeg spekulerer i om telefonbevegelsen er iscenesatt pga timingen med jobbkjøringen til th. Det tar tid å kle av og surre liket inn i plast. Merkelig at kidnapper brukte så lang tid i bolig.

Var det giftmord måtte det vært brukt en gift som virket umiddelbart. En langsom gift
hadde nok gitt symptomer som ville ført til at AEH søkte hjelp. Da burde man heller satset
på et sterkt sovemiddel for å indisponere henne, og så drept henne på annet vis.

Giftteorien er ikke umulig, men lite sannsynlig. Å anskaffe hurtigvirkende gift er nok ikke enkelt,
ihvertfall ikke uten å etterlate seg spor.

Citat:
Derfor er det mer sannsynlig at th vasket da han kom hjem før han ringte politiet. Tror ikke han fløy omring i boligen å lette etter aeh.

Han ville at politiet skulle komme rett til S4 da han kontaktet dem.
Et helt nyvasket hus ville kanskje være kledelig dersom de bare var invitert på kaffe.
Jeg synes jeg hører det "Ja, velkommen gutter, disse kidnapperne rota så fælt
så jeg tok en liten rundvask før dere kom!"

Nei, da må åstedet ha vært rigget tidligere på dagen. Eller kanskje endog om natten eller morgenen..?

Jeg klarer uansett ikke helt å bli kvitt tanken om at S4 ikke var planlagt som et åsted for drap.

Altså - var det et godt planlagt drap, fins det bedre muligheter for valg av åsted, slik jeg ser det.

Citat:
Men om liket legat exv i huset eller på tomten/skogsholtet över natten resp forslats i bilen så skulle jag gissa att en likhund sniffar upp det ett halvår senare även efter försök att städa. I teorin.

Usikker på dette. Ta narkohunder for eksempel - hvis du har en klump hasj i lommen i ett døgn,
vasker buksene og så går gjennom tollen - vil hunden markere? Jeg er meget usikker.

Citat:
Men jag skulle ju gissa att en GM här (som ju planerat ordentligt) haft ambitionen att kvinnan inte skulle ligga död i huset (mer än ett ögonblick). Det skulle avsevärt minska trivselvärdet i hemmet när det blev känt.

Poeng. Liket kan ikke ha blitt værende i huset lenge. Merkelig at TH - hvis han selv vet eller mistenker
at et drap er utført i huset - ønsker å bo der, tilsynelatende uten kvaler. Men hvem vet - kanskje han
VET at drapet ble begått annetsteds?
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-03 kl. 12:58.
Citera
2021-05-03, 13:00
Medlem
Citat:
Vad gäller just det som artikeln berättar om, svenska hundar (från bl a ”Gävlen” ;-)) som är specifialisrrade för sök i vann så är tiden ingen stor faktor skulle jag tro. När snö o is tinat första våren. Skulle liket legat på botten av langvattnet så skulle likdoften sippra upp. Även i skog o mark omkring säkert, givet att liket låg kvar, vilket det då inte gjorde. Hade liket antagits ligga på sjöbotten så hade man förstås plockat upp det då.

Nästa fråga är om likhundar i allmänhet kan indikera platser där liket legat ett längre eller kortare tag, utomhus, eller inomhus, för att sen flyttas. Är det inomhus så skulle jag hålla det för högst troligt. Ute är nog värre. Vi förmodar då att liket legat i timmar, inte i veckor eller månader.

Jag skulle f.ö. själv kommit in på kopplingen till villeding just rörande detta. Potentiellt är ju likhundsindukation just ett område där polisen i efterskott nog gärna sett att de tidigt gått grundligt tillväga. Vill man vara kinkig så kunde man lägga till att de kanske borde ha varit grundliga med just detta alldeles oavsett. Det är ju liksom ett betydande argument i en diskussion kring lösensumma exv.

Med lite tur så var de ändå grundliga med detta. Sen då så beror det ju kanske ändå på om det tillförde o tillför ngt i sak utöver vad man redan förstår, misstänker eller rent metodiskt förhåller sig öppen för. Är personen inte kidnappad så är hon ju mördad. Att då fatta att hon varit död där o då kan ju vara bra att veta, men är kanske ändå inte kritisk kunskap, om bevisning i övrigt inte ger tillräckligt, eller om bevisningen gör det. Söker man inte själva kroppen så är ju likhundens indikation mer ett komplement. Bortsett då från exv mycket tydliga o talande spår som kan länkas ihop med annat.

Man får utgå ifrån att AEs mord o död på platsen eller på annan plats inte framstår som fullt lika förundrande för polisen som för somliga i tråden här. Död är hon rimligen och rimligen avger hon likdoft, eller har gjort, var än hon befinner sig. Frågan är mer om det kan länkas in i en bevisning var o hur hon dött. Vilket förstås är extra viktigt så länge kroppen saknas. Men likhundar talar inte, och ”luktar” f.ö. inte heller, och en GM efter madsen kan antas känna till deras existens, så polisen arbetar i alla händelser under dessa givna villkor.

Men om liket legat exv i huset eller på tomten/skogsholtet över natten resp forslats i bilen så skulle jag gissa att en likhund sniffar upp det ett halvår senare även efter försök att städa. I teorin. Men jag skulle ju gissa att en GM här (som ju planerat ordentligt) haft ambitionen att kvinnan inte skulle ligga död i huset (mer än ett ögonblick). Det skulle avsevärt minska trivselvärdet i hemmet när det blev känt. Och kunna påverka en del traditionella familje- o andra värden. Och nåt mord i affekt är det ju knappast fråga om.

Men sen ska ju då hundarna o övrig bevisning säga sitt. Exakt vad får vi vänta tålmodigt vänta på till tiden är inne. Den misstänkte tiger. Liksom offret.

Vi har hatt en drapssak i Norge hvor bruk av likhund var sentralt i bevisføringen.

Der skal liket ha ligget i et rom i minimum 7 timer, der markerte hunden først ved 5. forsøk.

I denne saken ble MGM dømt på svake indisier til 9 års fengsel.

Citat:
Politiet mener at lihundmarkeringene underbygger deres teori om at Gamal Hosein gjemte Gry Hosein i det lille vaskerommet etter å ha kvalt henne en gang mellom 14.37 og 16, lørdag 13. januar i fjor. Deretter mener politiet at Gamal Hosein holdt gatekjøkkenet åpent frem til klokken 23 på kvelden, før han fraktet liket av kona vekk med bilen og dumpet henne i Skienselva.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPPKW1/likhund-strid-i-gamal-saken
Citera
2021-05-03, 13:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Vi har hatt en drapssak i Norge hvor bruk av likhund var sentralt i bevisføringen.

Der skal liket ha ligget i et rom i minimum 7 timer, der markerte hunden først ved 5. forsøk.

I denne saken ble MGM dømt på svake indisier til 9 års fengsel.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPPKW1/likhund-strid-i-gamal-saken

Intressant. Allt beror ju på förstås... Vaskerummet i ett gatukök med möjligen ”orientalisk” meny kan ju innebära en alldeles särskild prövning för en likhund. Och goda möjligheter för den som försöker göra rent o kanske maskera doft. Ev. kyla o annat kanske också påverkar. Liksom ev. underlag eller paketering.

Men nio år är bättre än inget... I Sverige tvingas vi till enten—eller, vi kan inte döma för mord lite, utan måste fria eller fälla... ;-)
Citera
2021-05-03, 13:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Var det giftmord måtte det vært brukt en gift som virket umiddelbart. En langsom gift
hadde nok gitt symptomer som ville ført til at AEH søkte hjelp. Da burde man heller satset
på et sterkt sovemiddel for å indisponere henne, og så drept henne på annet vis.

Giftteorien er ikke umulig, men lite sannsynlig. Å anskaffe hurtigvirkende gift er nok ikke enkelt,
ihvertfall ikke uten å etterlate seg spor.

Han ville at politiet skulle komme rett til S4 da han kontaktet dem.
Et helt nyvasket hus ville kanskje være kledelig dersom de bare var invitert på kaffe.
Jeg synes jeg hører det "Ja, velkommen gutter, disse kidnapperne rota så fælt
så jeg tok en liten rundvask før dere kom!"

Nei, da må åstedet ha vært rigget tidligere på dagen. Eller kanskje endog om natten eller morgenen..?

Jeg klarer uansett ikke helt å bli kvitt tanken om at S4 ikke var planlagt som et åsted for drap.

Altså - var det et godt planlagt drap, fins det bedre muligheter for valg av åsted, slik jeg ser det.

Usikker på dette. Ta narkohunder for eksempel - hvis du har en klump hasj i lommen i ett døgn,
vasker buksene og så går gjennom tollen - vil hunden markere? Jeg er meget usikker.

Poeng. Liket kan ikke ha blitt værende i huset lenge. Merkelig at TH - hvis han selv vet eller mistenker
at et drap er utført i huset - ønsker å bo der, tilsynelatende uten kvaler. Men hvem vet - kanskje han
VET at drapet ble begått annetsteds?

Jag saknar möjl dina erfarenheter men det är inte nödvvis så att doftmolekyler efter hasch (inslaget i fickan) resp. efter lik är kemiskt o på andra (praktiska) sätt likvärdiga. Har man droger i fickan finns väl en teoretisk möjlighet att man också rökt på dessa däremot. Och då kanske man mer är på banan med en jämförelse. Men som sagt, det torde finnas mycket solidare fb-expertis kring just detta...

Man får väl förmoda att det måste finnas vissa villkor o förutsättningar kring hur liklukt kvarstnnar o avges på en plats. Dessa bör då vara kända. Så det beror nog på.

Man skulle apropå det kunna föresvävas antagandet att likhundar inledningsvis inte gav positiv indikation på S4. Vilket THs först inbjudande hållning och där tillredda ”åsted” också tycks tala för. Liksom polisens dröjsmål med att skifta strategi. Men jag tror inte man ska vara alldeles bombsäker på det. Det beror lite på... Likhundar är luriga rackare också. Man vet aldrig var man har dem. Det kan mycket väl visa sig att man fick indikation rätt tidigt och att det också var därför man kom på bättre tankar. Men man behöver ju inte meddela den misstänkte saker som han rimligen redan känner till, men inte berättar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in