2021-05-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Däremot har Jimmie använt "gör din plikt, kräv din rätt" i sina tal.
Inbitna sossar har inte förstått att SD är det nygamla S.

Ja, för att lura kollektivet. Han kommer förhandla bort dina bidrag genom att tiga om det men prata högt om att han lyckats begränsa Ahmeds bidrag.
Att jag skulle citera en kommunistdjävel men jag tror nog att det skulle passa bra.
The ignorance of the working class.
Citera
2021-05-02, 23:18
Medlem
DikTs avatar
Jag förstår aldrig riktigt Centerns argument (i intervjun efter debatten)
1. Invandring påverkar inte mäns våld mot kvinnor (har alltid funnits i Sverige)
2. Det är oerhört viktigt med uppfostran av barn så att män lär sig respektera kvinnor.

Jag får inte ihop detta. Då måste väl män som har uppfostrats till att se kvinnor som underordnade, enligt Centerns eget argument, vara mer benägna till övergrepp på kvinnor?
Kan någon förklarar vad jag missar i logiken?
Citera
2021-05-02, 23:18
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Det är sorgligt att ingen tar upp den kanske viktigaste frågan av dom alla, nämligen jordens överbefolkning.
Finns snart inga urskogar kvar i Europa.
Vi borde vara jätterädd om våra sista som finns.
Vi måste byta ekonomiskt system till ett mer miljövänligt och hållbart.
Vi måste bromsa tillväxten, inte öka den.

Vi har inget överbefolkningproblem i Sverige. Ska vi lösa det med höjda skatter här hemma med?
Citera
2021-05-02, 23:20
Medlem
Mrflinks avatar
Är Annie Lööf på riktigt? Hon ger sken av tillhöra någon obehaglig sekt. Jag blir på riktigt rädd för hennes idéer och syn på Sverige. Tror hon att bönder och glesbygdsbor vill ha mer invandring till sina orter. Tacka fan för att sverigedemokraterna är betydligt större som parti än centerpartiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Däremot har Jimmie använt "gör din plikt, kräv din rätt" i sina tal.
Inbitna sossar har inte förstått att SD är det nygamla S.
(FB) "Icke-PK" är den nya vänstern.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Svensk politik har ett stort problem.

De flesta partiledare här, har svårt att frikoppla ett problem/en frågeställning från sin egna partipolitik.

Det är detta jag ser som det största problemet till att på ett ärligt sätt lösa problem.

Varje gång statistik presenteras och som borde analyseras för att komma till rätta med roten av dilemmat, blockas dessvärre av deras egna partipolitik. Därför ser jag detta som ett dött läge.

Oavsett hur mycket de debatterar kommer de aldrig komma fram till gemensamma lösningar så länge deras partipolitik skiljer sig.

Debatten ger endast en fingervisning hur pass skickliga dessa partiledare är på att sälja in och hur mycket de har läst på.

Politikernas jobb är inte att lösa problem utan att låtsas lösa problem. Om de löser alla problem blir trots allt behovet av politikerna mindre. Vad skulle politikerna tjäna på det?

Verklig altruism är det dessvärre ont om och knappast något man kan förutsätta.
Citera
2021-05-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
https://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/anhoriginvandring/

Minskar även där och man bör kolla igenom siffror innan man uttalar sig. Den asyl/flyktingdelen av anhöriginvandringen är bara 11.3%.

Never the less så stämmer det. S har stängt igen mer än vad M någonsin kommer att göra.

Man bör snacka om hur många som kommer in i landet och inte bara asyl. Det är siffrorna som är intressanta, inte enbart de som söker asyl.
Citera
2021-05-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vi har inget överbefolkningproblem i Sverige. Ska vi lösa det med höjda skatter här hemma med?
Planeten har däremot ett överbefolkningproblem.

Naturen kommer ändå med säkerhet att lösa detta.
Citera
2021-05-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Replikskiftet återges i Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/sabuni-till-loof-ska-du-ta-hit-hela-varlden/

Kan inte tycka det var imponerande träffsäkert av Sabuni. Hon hade kunnat göra den poängen väldigt mycket tydligare.
Sant men sedan påpekade hon att S egentligen stöder det nya högerförslaget men att de viker sig för MP och när hon vände sig med detta mot Löfven bröt Anders och Stenevi tog ordet och attackerade Sabuni genom att antyda att L driver SD:s migrationspolitik och ett bisarrt, irrelevant exempel om indragna barnbidrag. Och så slapp Löfven ta frågan om hur regeringen viker sig för MP.
Citera
2021-05-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Blicken från Nooshi när Annie påpekade att Nooshi hyllade kapitalism var dödlig. Hade varit farligt med en debatt uppe på en balkong.

Ja, Nooshi har ju tyngdpunkten med sig men Annie börjar samtidigt bli så där politikerbroiligt stabil, en ny Ylva Johansson?

Seriöst.. extremt slarvigt av Nooshi att hylla dom (globala)privatägda bolagens miljösatsningar. Sällan har liknande straffsparkar lagts upp i en partiledardebatt.

Det är uppenbart att Nooshi inte riktigt vet vad hon håller på med. Tror att SVT fick precis vad dom ville här.
Citera
2021-05-02, 23:26
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag förstår aldrig riktigt Centerns argument (i intervjun efter debatten)
1. Invandring påverkar inte mäns våld mot kvinnor (har alltid funnits i Sverige)
2. Det är oerhört viktigt med uppfostran av barn så att män lär sig respektera kvinnor.

Jag får inte ihop detta. Då måste väl män som har uppfostrats till att se kvinnor som underordnade, enligt Centerns eget argument, vara mer benägna till övergrepp på kvinnor?
Kan någon förklarar vad jag missar i logiken?
Din slutsats är helt korrekt. Ekvationen saknar dock en faktor, nämligen att Centerpartiet inte är det minsta förankrade i verkligheten. De menar alltså att svenskars syn på jämställdhet inte skiljer sig nämnvärt från de asylsökandes syn.

Det är vänsterns stora paradox. De avgudar både jämställdhet och islam samtidigt, och menar mot bättre vetande att det inte är motsägelsefullt. De försöker göra det till en fråga om kön (dvs påstår att män är kollektivt skyldiga), istället för att sätta sig in i hur verkligheten fungerar och lyfta den kulturella förklaringen.
Citera
2021-05-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Höger och vänster är svåra distinktioner idag men i ekonomisk politik så är ju SD mer vänster än C. Faktiskt ät nog L och KD det också.
C och L är inte opposition till regeringen utan stöder den. Liksom V.

Det är märkligt när man ser en sådan här debatt där både V och L går till hårt angrepp på den förda politiken samtidigt som de faktiskt själv stöder den. Utan dem så faller både politik och regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in