2021-05-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Riktigt hetsig debatt. Samma gamla floskler flyger fram och tillbaka. Inget nytt men högre tonläge.

Ebba är aggressiv, är lite kär i henne tror jag.

Inget jag associerar med sossarna de senaste fyrtio åren.
Däremot har Jimmie använt "gör din plikt, kräv din rätt" i sina tal.
Inbitna sossar har inte förstått att SD är det nygamla S.
Citera
2021-05-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Vad tror du själv då?
Vad tror du själv är Annies anledning till att till varje pris vilja locka hit allsköns våldsmän och terrorister är?
Varför är det så viktigt att öka på befolkningen i detta kalla nordliga land som kräver så mycket energi att leva i att vi har bland de största ekologiska fotavtrycken.
Borde det inte vara bättre att man satsade på att folk inte ska komma hit?
Vore det inte bättre att satsa på solkraft i Saharaöknen?
Vår natur, våra skogar behövs vara orörda eftersom de gynnar den ekologiska mångfalden och orörd skog tar hand om koldioxidutsläppen och renar vår luft.
Helt vansinnigt att skövla och förstöra så hänsynslöst som man nu gör.
Ja inte faan är Lööf så sofistikerad att hon drivs av ondska.

Däremot tror jag att många politiker (av olika färger och dignitet) är intresserad av en allt större befolkning.

Ju fler undersåtar desto större egen märkvärdighet och makt.

Dessutom bygger det kapitalistiska systemet (vilket är det hittills bästa) på en, hela tiden ökande, befolkning och därmed ökande tillväxt.

Där tror jag du kan hitta anledningen till att Lööf resonerar som hon gör.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu såg jag inte hela debatten, men jag reagerade på att programledarna flera gånger började debattera mot Ebba...!?
Kanske var samma sak mot andra som jag missade?
Hon lyckades för bra i för många debatter, har känslan av att de vill platta till henne. Sedan var hon inte sitt gamla jag, inte lika skarp som tidigare. Kan ju spela in också att det nästan bara var kvinnliga partiledare i studion. Hon stod ut mer när män som Sjöstedt, Björklund och Bolund flankerade henne.
Citera
Medlem
Konstigt att Kantiga SIFO, ursäkta Kantar Sifo, var så mycket ärligare än Demoskop. Se på Sifo, dom konservativa vann och skräcködlan blev sist.

Oj vad Stefan Löfvén är dålig i debatterna, här tappar ju sossarna totalt. Bra insats av Åkesson, han är fortfarande SD:s bästa kort.
Citera
2021-05-02, 23:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Gäsp. Du låter som en trasig högerskiva. Tycker helt klart att om man går ut med att det blir en ökning med det aktuella förslag regeringen har lagt fram så bör man ha någorlunda koll på vad denna ökning innebär. Det är "DU MÅSTE VARA VÄNSTER"-snacket är grymt uttjatat. Kom med något bättre.

Du påminner mig om en institution (vid ett av Sveriges universitet) som sa till studenterna: Vi får samma kritik, år efter år. Kan ni aldrig komma med ngt nytt i er kursutvärdering?

(Det är en sann historia, om ngn undrar.)

Hur som, S lägger ett förslag, som kommer att öka invandringen till Sverige (enl. bla Migrationsverkets bedömning) - trots att partiet gick till val på att minska invandringen.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Mycket bra av Sabuni när hon sa att Annie Lööf vill ha hela världen till Sverige och att de ska låna sig till uppehället.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Konstigt att Kantiga SIFO, ursäkta Kantar Sifo, var så mycket ärligare än Demoskop. Se på Sifo, dom konservativa vann och skräcködlan blev sist.

Oj vad Stefan Löfvén är dålig i debatterna, här tappar ju sossarna totalt. Bra insats av Åkesson, han är fortfarande SD:s bästa kort.
Kristersson drog flest röster i båda. Tycker det är rättvisande. Han är stabil och bäst av dem alla på att formulera sig. Sedan verkar han generellt kunna de frågor han talar om.
Citera
2021-05-02, 23:08
Medlem
shevitas avatar
Svensk politik har ett stort problem.

De flesta partiledare här, har svårt att frikoppla ett problem/en frågeställning från sin egna partipolitik.

Det är detta jag ser som det största problemet till att på ett ärligt sätt lösa problem.

Varje gång statistik presenteras och som borde analyseras för att komma till rätta med roten av dilemmat, blockas dessvärre av deras egna partipolitik. Därför ser jag detta som ett dött läge.

Oavsett hur mycket de debatterar kommer de aldrig komma fram till gemensamma lösningar så länge deras partipolitik skiljer sig.

Debatten ger endast en fingervisning hur pass skickliga dessa partiledare är på att sälja in och hur mycket de har läst på.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
ULF KRISTERSSON KVÄLLENS VINNARE
I Kantar Sifos undersökning om hur partiledarna skötte sig vann Ulf Kristersson. Här är medelvärdet på en skala från 1-5:
Ulf Kristersson: 3,52
Ebba Busch 3,12
Jimmie Åkesson 3,07
Nooshi Dadgostar 3,05
Annie Lööf 2,97
Nyamko Sabuni 2,96
Stefan Löfven 2,83
Märta Stenevi 2,71

Ja jag tycker också att denna verkar mer rimlig, att Märta skulle få så bra som i den andra verkade helt sjukt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Åkesson har tyvärr tappat fotfästet i det globala politiska klimatet. Det är just i timing och fingertoppskänsla det brister för honom. Han har helt korrekta analyser, men hittar tyvärr helt fel ingångar för att ta upp dem.

Att använda sig av hårda ordalag som ”importerade medeltida värderingar” när det handlar om mäns våld mot kvinnor är självmål. Det cementerar bara uppfattningen om att SD är ett förklätt enfrågeparti. Jämställdhet är ett av de mest glödheta ämnena globalt sett, och den långa historien av mäns beteende mot kvinnor är universell. Hederskultur är de facto en relevant aspekt, men att använda den som slagträ med så pass hårda ordalag visar att Åkesson inte alls bottnar i ämnet. Det kräver en mer graciös och förstående ton med grund i kvinnornas perspektiv.

Förr var han mycket bättre på att avväga när ett visst retoriskt slagträ var passande att använda. Då var han den i särklass bästa debattören bland partiledarna, men så är det inte längre. SD behöver en partiledare som är uppdaterad inom den nutida globala debatten och samtidigt kan vara betydligt skarpare där det verkligen behövs. Mitt förslag är Tobias Andersson. Andersson vs resten, kan knappt tänka mig större utklassning i svensk kontext.

Men nu kom ju SIFO med en undersökning som visade att Jimmie gick hem bra. Folk börjar bli trötta på tjat om jämställdhet när det inte finns någon lösning. Det kommer aldrig att bli 100% jämställd hur många araber vi än tar in,
Citera
2021-05-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du påminner mig om en institution (vid ett av Sveriges universitet) som sa till studenterna: Vi får samma kritik, år efter år. Kan ni aldrig komma med ngt nytt i er kursutvärdering?

(Det är en sann historia, om ngn undrar.)

Hur som, S lägger ett förslag, som kommer att öka invandringen till Sverige (enl. bla Migrationsverkets bedömning) - trots att partiet gick till val på att minska invandringen.

Mao får man ta deras uttalande med en nypa salt. Bra att veta
Citera
2021-05-02, 23:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Mycket bra av Sabuni när hon sa att Annie Lööf vill ha hela världen till Sverige och att de ska låna sig till uppehället.
Jo, det började bra men sedan kunde hon inte riktigt följa upp det. Orutinerat. Det var ju tydligt att angreppet var planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in