2021-05-02, 12:14
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Och det säger jag trots min 100% övertygelse om att han/S är skyldig.
Man får bita i det sura äpplet ibland."

Varför skulle du bita i det sura äpplet ang SD som gm? Du har väl inte skrivit något tvärtemot det tidigare... eller???

Tror du missförstod vad jag menade.

Jag menade så enkelt som att man får bita i det sura äpplet
om det nu är så att man har svårt att acceptera att oliktänkande deltar i tråden.

Och jag menade överlag, inte riktat till en person.
Citera
2021-05-02, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fast HD själv har ju även hon haft dödsönskningar gällande sin egen familj.

Jag har aldrig sett/läst att hon har haft dödsönskningar om sin familj. Det enda jag har sett är att hon själv hade tankar på självmord (?) och att hon hade förlossningsdepression där hon hade svårt att orka med barnet.

Som jag har fattat det är det SD som erbjuder HD en lösning på problemet. Det är Lena som berättar om att SD googlat på hur man får det att se ut som plötslig spädbarnsdöd. Vet vi verkligen att det var HD som bad om det?

Och det är SD som hade tankar på att t e köra in bilen i en bergsvägg (berättar han själv). JG pratar ju med SD om det här i ett samtal, att han (JG) inte berättat för polisen om det här som SD berättat om. Jag har alltså inte den uppfattningen att det är HD som bett om det. Jag minns ett samtal som JG har med HD där JG helt klart försöker fiska om HD vet något om det (planerna om att döda familjen), men han vågar inte uttala det explicit utan trevar. HD nappar inte på det.

Citat:
Bara det att försvara sin fd makes tankeplaner om att ha ihjäl henne. Att till och med tolka det som en form av kärleks-/barmhärtighetshandling, är en varningssignal i sig. Och jämföra det med hur anhöriga kan känna det inför nära och kära i livets slutskede.

HD normaliserar hans godkännande om familicide även i efterhand. Hon inser inte att SD var beredd att ta livet av dem allihopa, förutom sig själv, för att börja om ett nytt liv med LW.

Jag respekterar dina tankar. Du har alltid en öppen och tillåtande attityd. Här tänker jag lite annorlunda än du. Jag är mer inne på att HD själv sitter i förhör som häktad, misstänkt för mordet och psykiskt instabil av allt det här plus att SD också sitter häktad, tagen med insatsstyrka med barnen hemma. Jag kan bara själv säga att det skulle vara dramatik som skulle få mig ur balans.

Är HD oskyldig till mordet, och hon har fått höra SDs version (de har inget på mig, det är Lena som stalkat mig, hon var psykiskt sjuk, man vet inte vad hon kan ta sig till, jag har inget med mordet att göra och liknande) så kan HD mycket väl uppfatta det som att hennes häktning är en repris på SDs situation. Hon är lika oskyldigt misstänkt som SD är.

Så till saken. I den situationen (som manipulerad och psykiskt nedbruten, oskyldigt misstänkt, gripen under dramatiska former)) är det inte konstigt att HD inte vill servera motiv till polisen. Som jag ser det är hennes tillit till polisen noll, och hon vill inte visa att hon tycker att de här lösningarna är konstiga, vad hon än tycker. Men jag kan också tänka mig att hon alltid fått höra saker som har gjort att SD gör allt för hennes skull. Han är en mästare på att bedra i stort och smått.

M.a.o, jag litar inte på vad HD säger och visar i förhör. Jag tror att hon ljuger en hel del och vad hon vet, vad som är sant eller inte, det kommer vi aldrig att få veta. Om hon inte avprogrammeras en dag vill säga.

Citat:
LW skriver också till en vän att han berättat om hur lättstyrd HD är.
Han vet om att hon under många år har satt sin tillit till honom. Särskilt under den långa sjukdomsperioden.

Ja, det här visar att Lena har insyn genom SD och att det kan mycket väl vara så som jag tänker.

Citat:
HD känner till hur han resonerar kring liv/död och att han också har insinuerat att hon önskat LW död. Hennes svar: "hon får leva" får tala för sig självt. Allt kan inte tillskrivas SD och hans manipulativa förmågor.

Vi kan bara nan vad som ligger bakom de orden, men jag ser också hur SD försöker "påtvinga" HD tankar om att hon önskar Lena död, fast hon säger att hon inte tycker det. Läskigt tycker jag.

Jo, jag tror att det mesta kan tillskrivas SD.

Citat:
Man får komma ihåg att hon fortfarande står under psykofarmakabehandling, med en grundsjukdom i botten som troligtvis skulle blossa upp vid en utsättning. Medicinen tar heller inte bort samtliga sjukdomssymtom, tydligt är att hon uppvisar sämre och bättre perioder.

Ja, medicinens påverkan kan ha en betydelse, samt som du säger att den kanske inte alltid är hundraprocentig mot de psykiska problem hon har.

Citat:
HD:s reaktioner och handlingar, från början till slut, visar på stor psykisk ohälsa. Inget som går att förklara bort.
Att hon i viss mån är medberoende är också uppenbart.

Nej, jag tror inte heller att hennes psykiska ohälsa kan förklaras bort. Vet inte om jag förstår exakt vad du menar nu. jag vet att en del i tråden tror att hon fejkar, för att få sjukdomsvinst. Några tror att hon både är narcissist och är manodepressiv. Själv är jag lite mer avvaktande till att ta ställning till hennes diagnoser, men jag vet att en av hennes mediciner som hon har (Quetiapin) absolut kan användas vid ångest och sömnproblem utan diagnosen bipolaritet. Några riktiga maniska perioder har vi inte hört talas om så vitt jag vet. Jag lämnar det därhän, men jag är övertygad om att HD mått dåligt på riktigt.

Citat:
Denna tjej var ung, lättledd och religiös. Fast i sektens gemenskap, utan möjlighet till input.
Det kanske inte går att jämföra de här två personerna på det sätt som du säger. Men jag tror att precis som att Lena blev starkt påverkad av SD, så blev HD det också. Att säga att HD är en vuxen kvinna som an ta egna beslut, är ju samma krav som man borde kräva av Lena?

Jag tycker att allt säger mig att HD som blivit å grovt sviken av SD och som förlåter SD allt, förlägger all skuld på Lena säger allt för mig. Att hennes föräldrar och JG gör detsamma, förlåter SD det är svaret för mig. Det är helt orimliga beslut i min värld efter att ha läst FUP.

Citat:
Finns inget som pekar på att HD har varit delaktig i själva mordet; dottern låg intill henne och det saknas DNA på BP.

Nej.

Citat:
Däremot, som du säger, har hon säkert fungerat som anstiftare mer eller mindre. De reaktioner hon uttryckte dagen därpå säger att hon var medveten om att LW inte längre var i livet och att SD var inblandad. Men det gör henne inget, huvudsaken inte resan blir inställd.

Medkänslan för de anhöriga är obefintlig, hon antar offerrollen och vill gärna ha omgivningens sympati.
Ja, inte är det sexet som binder dem samman.

De här udda individerna är heller inte på samma nivå när de diskuterar, men trygga i sina respektive roller.

Ja, här blir jag också konfunderad. Visserligen säger hon i de tidiga förhören att hon tänker på Lenas barn, även en av HDs vänninor bekräftar att de har pratat i de termerna.
Men efterloggningarna, det är väldigt otäckt att hon går så långt.

Citat:
Beträffande "skalet" så kan psykofarmaka i höga doser fungera extremt avtrubbande på känslolivet.
Vad som är anmärkningsvärt med SD:s kommentar är väl att hennes känslomässiga lidande går honom förbi. Någon nytta av henne har han ju heller inte. Och då kan hon i hans tycke lika gärna få dö.

Det är väl lite av det jag är inne på.

Citat:
Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt. Någon äkta förälskelse tror jag inte på, hon siktar istället på en framtid med SD och under tiden utnyttjar hon sin älskare.

Jag kan tänka mig att det är både och...Hon är lika bunden till SD som Lena är.

Citat:
I sina handlingar kan hon ses vara beräknande och medveten om vad hon är ute efter. Bidar sin tid.
HD vet vad SD har gjort; att han har mördat en kvinna.
Hon håller honom fortsatt bakom ryggen och ljuger för både väninnor och polis om att LW berättat att hon blödde vid sex. Tjurig, arrogant och misstänksam gentemot myndigheter. Inget verkar röra henne i ryggen.

Jag tror nog att det för henne i ryggen, men inte i den mening vi tänker kanske. Hon tycker nog att det är skönt att Lena är borta, och i någon mening tror jag att HD vet vad som har hänt och vem som är skyldig. På något förvridet sätt kan hon tro att SD har gjort det för hennes skull. Lena var orsaken till allt ont, och SD är ju den vite riddaren.

Citat:
HD är en vuxen kvinna som har haft alla möjligheter att göra rätt i något avseende, att vara en förebild. Inte minst för sina döttrars skull.
HD är inte fastbunden vid hemmet, även om han utövar kontroll på sitt egna sätt. Inget fysiskt våld ses, inga uttalade hot heller.
Hon har haft alla chanser att ta intryck av sin omgivning och påbörja en frigörelseprocess. För länge sedan.
-------
OT: Töm lådan.

Jag ser att jag redan har svarat på ovanstående.

Som sagt, vi tror lite olika.
Citera
2021-05-02, 12:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
SD tänker verkligen inte som en oskyldig/ovetande skulle göra där på morgonen när LW var försvunnen.

Han får tidigt reda på att LW är borta, vad han vid det tillfället inte vet (eller rättare sagt inte borde veta, när NW ringer) är hur länge hon varit från hemmet. Det kan ha varit 15 minuter... och troligast vid tillfället är väl att LW kommer tillbaka snart eller ev i sämsta fall ligger skadad någonstans (vid snabbfixande av någon burk till sonens födelsedag).

Han skickar inget sms till LW:s anhöriga (eller LW) senare på morgonen och hör sig för hur det går. Ber inte UW att skicka ett sms till honom när/om de hör något ang LW. Nej, han jobbar på som vanligt (trots att chefen trodde han hade sem inför USA-resan). En "normal" människa (läs oskyldig) skulle vilja finna LW innan resan för att slippa ha det hängande över sig i tanken hela tiden.

SD drar i stället slutsatsen ganska omg att typ om svarta rubriker. (Han hade tydligen räknat med att LW skulle bli hittad snabbt).

Hemsk misstanke från SD direkt, ändå gör han inget... tex kontaktar JG och säger att nu måste vi dra ihop ett sökteam... LW kan ligga skadad och det gäller att hitta henne fort! Vi får slå våra kloka huvuden ihop och fundera på vad hon kanske hade i tanken.

Han är kallare än kall!

Precis, där säger du en sak också som är anmärkningsvärd.

SD kan ju inte i det läget när N*Oa ringer veta alls hur länge Lena har saknats!
Dessutonm nämner han väl inget till N*oa heller om att han själv inte fick något svar från Lena (vilket ju i sig är ovanligt och borde alarmera SD i allra högsta grad nu när N*oa ringer.

Nej, hur konstig SD än är, så tror jag ju att en oskyldig (konstig SD) aldrig skulle reagera på det viset han gör.

Det fortsätter ju hela dagen med hur han agera med HÅ, UW, JG, FH osv. Listan kan göras hur lång som helst på avvikelser som andra skulle göra som oskyldig.
Citera
2021-05-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Planeringen består i att han bestämt sig för att LW ska, straffas, mest sannolikt med, döden. Så han kan visa HD sin trohet. Lite som en offergåva.

SD har visat genom åren att död och dödande är nära i hans värld.

Sedan håller jag med, develi om hennes rätt att fräsa emot Avel, han är ingen helig ko. Data kunnig men lynnig i övrigt.

Din andra mening: det är precis så jag tror att SD resonerar. Mordet skedde för att blidka HD. Men i 1a hand för att bli av med Lenas tjatande och krav, som han upplevde det. Hans hjärna är inte byggd för att begripa att det fanns andra sätt:

Han kunde ha tagit med sig HD och skällt ut Lena och hotat med polisanmälan för stalking. Sen blockerat henne inte tagit mer kontakt. Men han är inte kapabel att tänka så.

Problemet var bara att det var han själv som stalkade, kontrollerade och manipulerade. Han ville att det skulle vara som tidigare, en fru och en älskarinna och båda kvinnorna skulle bara gilla läget...

Men nu blev det inte så, han förlorade båda och då måste en av dem bort och det fick bli Lena.
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-02 kl. 12:56.
Citera
2021-05-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hur många gånger ringde du?

Nu är du rätt tjatig!
Det vara bara SD (förutom familjen) som hade kännedom om att LW var försvunnen på morgonen! Och han gjorde inget... tog inte ens kontakt med JG för att de skulle leta trots att han hade en känsla av att något förskräckligt hade hänt! Ej heller någon kontakt med familjen för att höra hur det går... har LW kommit tillrätta helskinnad.
Citera
2021-05-02, 13:12
Medlem
Citat:
Jag hoppas också att AB rapporterar, speciellt kvinnan som gjorde det vid förra tillfället. Hon var guld... iof har S från NA blivit ganska bra på att live-rapportera.

Det kostar det inte så mycket (vad jag förstått) att ta en tillfällig pren på NA via nätet (utan bindningstid).

Om du har en sån prenumeration så kanske du är rar och lägger ut lite citat från na.se?

3e t.o.m 5e kommer bli olidligt spännande. Förutom JSs vittnesmål över länk på måndagen så ser jag fram emot slutpläderingarna. ÅH får bara inte missa någonting nu!
Citera
2021-05-02, 13:18
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Jag undrade om du hade nåt mer till förfogande iom att du skrev:
"Främst hennes talande reaktion till JS när hon fick veta att L saknades."

Samt pratar om överrumplad.

JS uttalande har en bredare tidsspegel och utan specat sammanhang när hon sa det:
"Hanna sa det under första tiden då Stefan var misstänkt."

Jag ber om ursäkt att jag missade din sista mening här,
den var viktig i sammanhanget (om inte avgörande) och jag borde ha uppfattat den!!!!

* OM jag minns rätt så sa H den meningen till JS
i mkt nära tid, om inte direkt
då hon/de först fick veta att L var saknad.
Tror också det var via ett telesamtal mellan H och JS precis när L anmälts försvunnen.

Det var min utgångspunkt.
Så jag minns den händelsen.

Jag kan ha fel.
Citera
2021-05-02, 13:21
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Din andra mening: det är precis så jag tror att SD resonerar. Mordet skedde för att blidka HD. Men i 1a hand för att bli av med Lenas tjatande och krav, som han upplevde det. Hans hjärna är inte byggd för att begripa att det fanns andra sätt:

Han kunde ha tagit med sig HD och skällt ut Lena och hotat med polisanmälan för stalking. Sen blockerat henne inte tagit mer kontakt. Men han är inte kapabel att tänka så.

Problemet var bara att det var han själv som stalkade, kontrollerade och manipulerade. Han ville att det skulle vara som tidigare, en fru och en älskarinna och båda kvinnorna skulle bara gilla läget...

Men nu blev det inte så, han förlorade båda och då måste en av dem bort och det fick bli Lena.

Ja. Tror inte det är svårare än så.
Han är primitiv.
Citera
2021-05-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om du har en sån prenumeration så kanske du är rar och lägger ut lite citat från na.se?

3e t.o.m 5e kommer bli olidligt spännande. Förutom JSs vittnesmål över länk på måndagen så ser jag fram emot slutpläderingarna. ÅH får bara inte missa någonting nu!

Jag har tagit en prenumeration på NA (ej papperstidning utan via nätet) enbart för detta fall. Jag är ganska övertygad om att nötis kommer att lägga ut så mycket som är möjligt utan att det går över gränsen för vad som är tillåtet i tråden.

Är Du tillräckligt nyfiken så kostar det inte så många kronor att ta ett tillfälligt abb och utan att det är någon bindningstid. Kolla på NA nästa vecka och se vad de har att erbjuda...
Citera
2021-05-02, 13:35
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HD är den som är mest angelägen att resa till
USA med villkoret att LW dessutom skall vara ute ur deras liv.

Jag undrar vad hd brukar göra när hon inte får igenom sin vilja? Bli sjuk? Eller vad gör hon?

Vid den tiden var hon närmast i gasen, eftertraktad av män och en hejare på att plocka burkar...

Att H är den den drivande, och ENDA drivande, till USA-resan
(vilket vi ser tydligt)
behöver inte betyda att S under ANDRA OMSTÄNDIGHETER hade känt likadant som H.

Problemet för honom var att det innebar att han MÅSTE avsluta ett (upplevt) problem innan.

Ibland läser jag att postare tror S inte ville med på resan, i sig.
Att han blev TVINGAD.
Det VET vi inte. Kan vara tvärtom.
Eftersom de än i dag reser ihop mm så tror jag man kan se det som en indikation på ovanstående.

Vi vet bara att han inte alls ville med under RÅDANDE omständigheter!
Dvs så länge L fanns som ett upplevt hot!
Tror jag.
Citera
2021-05-02, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Råkade på det här:
A 165A/10

Sms- konversation SD/ HD 18 april- 18 :

SD: Testar Jani. Säg till om han berättar det jag skrev om påsk:

SD: Skickar nedanstående

Bilagor.
flr
Storlek: O
FIinamn: 30429717 _ 10156338207632973_ 1957696143_n.jpg Sökvag:
https://api.facebook.com/method/messaging.getAttachment?access_ token=f091c84f124a089d3014455a3e127b63&mid=m mid.$cAAAAA
HKLZttpCqyljVi2Wc21xqOP&aid=10156338207632973&form at=bina
ry

HD: Vad är du för vän som testar din omgivning? Vet inte om jag vill vara en del i det.

HD: Men glad över att du tror på oss. Eller ingick det bara i din test?

SD: jag tror, hoppas och vill

SD: Det är inget test så. Bara på kul

SD: Gärna jul med. Och midsommar, och pingst. Och kristihimmelfärd

--------------------------------------------------------------------------------------

Undrar vad det där handlade om?
Citera
2021-05-02, 13:43
Medlem
Citat:
Jag har tagit en prenumeration på NA (ej papperstidning utan via nätet) enbart för detta fall. Jag är ganska övertygad om att nötis kommer att lägga ut så mycket som är möjligt utan att det går över gränsen för vad som är tillåtet i tråden.

Är Du tillräckligt nyfiken så kostar det inte så många kronor att ta ett tillfälligt abb och utan att det är någon bindningstid. Kolla på NA nästa vecka och se vad de har att erbjuda...
Gjort detsamma som du. Betalade 32 kr i månaden för två månader. Jag har redan sagt upp den och då får jag resterande tiden jag betalt för och sen är den uppsagd. Min prenumeration går ut den 5 maj. Dvs sista dagen om jag förstått rätt. Så mån-onsd kan jag läsa direktrapporteringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in