Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Fast HD själv har ju även hon haft dödsönskningar gällande sin egen familj.
Jag har aldrig sett/läst att hon har haft dödsönskningar om sin familj. Det enda jag har sett är att hon själv hade tankar på självmord (?) och att hon hade förlossningsdepression där hon hade svårt att orka med barnet.
Som jag har fattat det är det SD som erbjuder HD en lösning på problemet. Det är Lena som berättar om att SD googlat på hur man får det att se ut som plötslig spädbarnsdöd. Vet vi verkligen att det var HD som bad om det?
Och det är SD som hade tankar på att t e köra in bilen i en bergsvägg (berättar han själv). JG pratar ju med SD om det här i ett samtal, att han (JG) inte berättat för polisen om det här som SD berättat om. Jag har alltså inte den uppfattningen att det är HD som bett om det. Jag minns ett samtal som JG har med HD där JG helt klart försöker fiska om HD vet något om det (planerna om att döda familjen), men han vågar inte uttala det explicit utan trevar. HD nappar inte på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Bara det att försvara sin fd makes tankeplaner om att ha ihjäl henne. Att till och med tolka det som en form av kärleks-/barmhärtighetshandling, är en varningssignal i sig. Och jämföra det med hur anhöriga kan känna det inför nära och kära i livets slutskede.
HD normaliserar hans godkännande om familicide även i efterhand. Hon inser inte att SD var beredd att ta livet av dem allihopa, förutom sig själv, för att börja om ett nytt liv med LW.
Jag respekterar dina tankar. Du har alltid en öppen och tillåtande attityd. Här tänker jag lite annorlunda än du. Jag är mer inne på att HD själv sitter i förhör som häktad, misstänkt för mordet och psykiskt instabil av allt det här plus att SD också sitter häktad, tagen med insatsstyrka med barnen hemma. Jag kan bara själv säga att det skulle vara dramatik som skulle få mig ur balans.
Är HD oskyldig till mordet, och hon har fått höra SDs version (de har inget på mig, det är Lena som stalkat mig, hon var psykiskt sjuk, man vet inte vad hon kan ta sig till, jag har inget med mordet att göra och liknande) så kan HD mycket väl uppfatta det som att hennes häktning är en repris på SDs situation. Hon är lika oskyldigt misstänkt som SD är.
Så till saken. I den situationen (som manipulerad och psykiskt nedbruten, oskyldigt misstänkt, gripen under dramatiska former)) är det inte konstigt att HD inte vill servera motiv till polisen. Som jag ser det är hennes tillit till polisen noll, och hon vill inte visa att hon tycker att de här lösningarna är konstiga, vad hon än tycker. Men jag kan också tänka mig att hon alltid fått höra saker som har gjort att SD gör allt för hennes skull. Han är en mästare på att bedra i stort och smått.
M.a.o, jag litar inte på vad HD säger och visar i förhör. Jag tror att hon ljuger en hel del och vad hon vet, vad som är sant eller inte, det kommer vi aldrig att få veta. Om hon inte avprogrammeras en dag vill säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
LW skriver också till en vän att han berättat om hur lättstyrd HD är.
Han vet om att hon under många år har satt sin tillit till honom. Särskilt under den långa sjukdomsperioden.
Ja, det här visar att Lena har insyn genom SD och att det kan mycket väl vara så som jag tänker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
HD känner till hur han resonerar kring liv/död och att han också har insinuerat att hon önskat LW död. Hennes svar: "hon får leva" får tala för sig självt. Allt kan inte tillskrivas SD och hans manipulativa förmågor.
Vi kan bara nan vad som ligger bakom de orden, men jag ser också hur SD försöker "påtvinga" HD tankar om att hon önskar Lena död, fast hon säger att hon inte tycker det. Läskigt tycker jag.
Jo, jag tror att det mesta kan tillskrivas SD.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Man får komma ihåg att hon fortfarande står under psykofarmakabehandling, med en grundsjukdom i botten som troligtvis skulle blossa upp vid en utsättning. Medicinen tar heller inte bort samtliga sjukdomssymtom, tydligt är att hon uppvisar sämre och bättre perioder.
Ja, medicinens påverkan kan ha en betydelse, samt som du säger att den kanske inte alltid är hundraprocentig mot de psykiska problem hon har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
HD:s reaktioner och handlingar, från början till slut, visar på stor psykisk ohälsa. Inget som går att förklara bort.
Att hon i viss mån är medberoende är också uppenbart.
Nej, jag tror inte heller att hennes psykiska ohälsa kan förklaras bort. Vet inte om jag förstår exakt vad du menar nu. jag vet att en del i tråden tror att hon fejkar, för att få sjukdomsvinst. Några tror att hon både är narcissist och är manodepressiv. Själv är jag lite mer avvaktande till att ta ställning till hennes diagnoser, men jag
vet att en av hennes mediciner som hon har (Quetiapin) absolut kan användas vid ångest och sömnproblem utan diagnosen bipolaritet. Några riktiga maniska perioder har vi inte hört talas om så vitt jag vet. Jag lämnar det därhän, men jag är övertygad om att HD mått dåligt på riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Denna tjej var ung, lättledd och religiös. Fast i sektens gemenskap, utan möjlighet till input.
Det kanske inte går att jämföra de här två personerna på det sätt som du säger. Men jag tror att precis som att Lena blev starkt påverkad av SD, så blev HD det också. Att säga att HD är en vuxen kvinna som an ta egna beslut, är ju samma krav som man borde kräva av Lena?
Jag tycker att allt säger mig att HD som blivit å grovt sviken av SD och som förlåter SD allt, förlägger all skuld på Lena säger allt för mig. Att hennes föräldrar och JG gör detsamma, förlåter SD det är svaret för mig. Det är helt orimliga beslut i min värld efter att ha läst FUP.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Finns inget som pekar på att HD har varit delaktig i själva mordet; dottern låg intill henne och det saknas DNA på BP.
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Däremot, som du säger, har hon säkert fungerat som anstiftare mer eller mindre. De reaktioner hon uttryckte dagen därpå säger att hon var medveten om att LW inte längre var i livet och att SD var inblandad. Men det gör henne inget, huvudsaken inte resan blir inställd.
Medkänslan för de anhöriga är obefintlig, hon antar offerrollen och vill gärna ha omgivningens sympati.
Ja, inte är det sexet som binder dem samman.
De här udda individerna är heller inte på samma nivå när de diskuterar, men trygga i sina respektive roller.
Ja, här blir jag också konfunderad. Visserligen säger hon i de tidiga förhören att hon tänker på Lenas barn, även en av HDs vänninor bekräftar att de har pratat i de termerna.
Men efterloggningarna, det är väldigt otäckt att hon går så långt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Beträffande "skalet" så kan psykofarmaka i höga doser fungera extremt avtrubbande på känslolivet.
Vad som är anmärkningsvärt med SD:s kommentar är väl att hennes känslomässiga lidande går honom förbi. Någon nytta av henne har han ju heller inte. Och då kan hon i hans tycke lika gärna få dö.
Det är väl lite av det jag är inne på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt. Någon äkta förälskelse tror jag inte på, hon siktar istället på en framtid med SD och under tiden utnyttjar hon sin älskare.
Jag kan tänka mig att det är både och...Hon är lika bunden till SD som Lena är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
I sina handlingar kan hon ses vara beräknande och medveten om vad hon är ute efter. Bidar sin tid.
HD vet vad SD har gjort; att han har mördat en kvinna.
Hon håller honom fortsatt bakom ryggen och ljuger för både väninnor och polis om att LW berättat att hon blödde vid sex. Tjurig, arrogant och misstänksam gentemot myndigheter. Inget verkar röra henne i ryggen.
Jag tror nog att det för henne i ryggen, men inte i den mening vi tänker kanske. Hon tycker nog att det är skönt att Lena är borta, och i någon mening tror jag att HD
vet vad som har hänt och vem som är skyldig. På något förvridet sätt kan hon tro att SD har gjort det för hennes skull. Lena var orsaken till allt ont, och SD är ju den vite riddaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
HD är en vuxen kvinna som har haft alla möjligheter att göra rätt i något avseende, att vara en förebild. Inte minst för sina döttrars skull.
HD är inte fastbunden vid hemmet, även om han utövar kontroll på sitt egna sätt. Inget fysiskt våld ses, inga uttalade hot heller.
Hon har haft alla chanser att ta intryck av sin omgivning och påbörja en frigörelseprocess. För länge sedan.
-------
OT: Töm lådan.
Jag ser att jag redan har svarat på ovanstående.
Som sagt, vi tror lite olika.