2021-05-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det skulle inte vara så dumt men så går det nog inte till.

Jag tror och hoppas att rätten den sista rättegångsdagen kommer att besluta att SD är skyldig.
Där och då kommer han förhoppningsvis att låsas in och inte komma ut mer inom överskådlig tid.

Vilken dag är den sista rättegångsdagen?
Är det den 7 maj?

Det är fortsättning i morgon, har för mig att torsdag 6/5 är reservdag.
3:e - 5:e är det öppet för ev intresserade (SOA sitter väl på första parkett och räknar munskydd med intresse... rätt ska vara rätt!).

Tillägg: Hoppas att Stefan från NA är där och rapporterar (om nu inte AB är där också). Samma dagar (eller iaf någon av dagarna) är det ytterligare ett fall i Örebro som är av intresse och som S från NA rapporterat direkt ifrån förra veckan).
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-05-02 kl. 11:25.
Citera
2021-05-02, 11:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag hade inte FUP i åtanke öht, jag undrade mer kring kvinnor som förövare:

Hon är knappast den första och tyvärr inte den sista som vore drivande i ett triangeldrama.

Men jag skrev tydligt och klart att min chock INTE hade att göra med kvinnliga eller manliga förövare!

Det hade med att göra att det vi kunde utläsa om mordet från media, tråden och geocachingloggar, det var att det fanns ett mycket destruktivt förhållande och att SD var den misstänkte.

Hur ofta är det ett par som tillsammans mördar älskarinnan, ett par som dessutom skilt sig?

Det här var ett par som vi inte visste så mycket om. De levde ett till synes vanligt familjeliv, i ett medelklassområde. De verkade sportiga och levde ett friluftsliv genom geocachingen. Vi visste i stort inget om HD.

Som det verkade var det alltså våld i nära relation, en man som hade dödat sin älskarinna. Han hade dessutom tidigare varit anmäld av Lena vid två tidigare tillfällen.

Min upplevelse är min egen, men jag tror att jag inte var ensam om både förvåning och chock. För mig framstod mordet som fruktansvärt, att en människa kan göra så mot någon annan. Tyvärr är det sådant som vi läser om ganska ofta. Men att fd frun också skulle ha varit med om mordet.... det kändes närapå overkligt. Att det skulle finnas så mycket ondska i en familj. Det hade jag svårt att ta in.

Du har redan bestämt dig att HD är the "puppet master", eftersom du skriver som du gör.
Jag tvivlar på att hon är drivande när jag ser vem SD är.

Jag tänker också på att HD varit utsatt för SD i tjugo år, hon har tampats med psykisk ohälsa under åratal (och ja, jag tvivlar inte på det heller). För mig är det osannolikt att hon skulle ha spelat psykisk sjuk under så lång tid.

Dessutom finns det två barn här, som har fått lida väldigt mycket under de här åren. De är helt oskyldiga offer i den här soppan.

Att tänka på när man skriver här om HD.

För dig finns det inte på världskartan att hon kan vara helt oskyldig till mordet.

Men det finns det för mig.
Citera
2021-05-02, 11:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Exakt så, han har inte förmågan till empati så han tror han agerar rationellt efter mordet.
Men normala människor ringer 5,10,20 gånger till den som saknas för att de är så oroliga.
Inte Sd, han ringer inte en enda gång, varför skulle han, han vet ju att hon är död och inte kommer svara.

Hur många gånger ringde du?
Citera
2021-05-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Felkoppling i hjärnan hade han haft länge...
Efter överraskningen när LW:s son tog kontakt med honom tidig morgon visste han inte riktigt hur han skulle uppföra sig för att verka oskyldig... därav den korkade kommentaren på jobbet att "svarta rubriker". Han hade inte hunnit samla ihop sig... allt blev fel i hans uppförande under dagen (och även senare)!

Hade SD varit oskyldig så hade han givetvis frågat NW om det hade hänt något. Om han kunde göra något för att hjälpa till. Det hörde väl knappast vanligheterna att NW ringde SD och frågade efter sin mamma vid 6.30-tiden en tisdagsmorgon. SD borde ju ha undrat. Om han hade tänkt som andra i samma situation skulle ha gjort.

Som sagt: SD begriper inte hur normala människor tänker. Såna som han försöker lista ut det genom att härma och det blev väldigt fel den här gången.
Citera
2021-05-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag hade inte FUP i åtanke öht, jag undrade mer kring kvinnor som förövare:

Hon är knappast den första och tyvärr inte den sista som vore drivande i ett triangeldrama.

Precis, och allt vanligare blir det tyvärr att kvinnor tar efter männens beteenden istf att männen tar efter kvinnornas. Finns många kvinnor som har begått fasansfulla brott.
Citera
2021-05-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är fortfarande inte tillräckligt för att HR ska ändra på TR's friande dom.
Du har inte en susning om hur domarna tolkar det dom hört under den här huvudförhandlingen. Eftersom juridiken inte är en exakt vetenskap, och det dessutom är människor som tolkar juridiken, så är det väldigt svårt att veta hur de tänker. Dessutom sitter du inte med och lyssnar och hör diskussionerna mellan rättens ledamöter. Eller hur?

Det är svårt för HR att ändra en friande dom till livstid eller 18 år. Men det har hänt förr. Vi får helt enkelt se hur domen skrivits när den meddelats. Det kan bli hur som helst här.
Citera
2021-05-02, 11:42
Medlem
Citat:
Det är fortsättning i morgon, har för mig att torsdag 6/5 är reservdag.
3:e - 5:e är det öppet för ev intresserade (SOA sitter väl på första parkett och räknar munskydd med intresse... rätt ska vara rätt!).

Tillägg: Hoppas att Stefan från NA är där och rapporterar (om nu inte AB är där också). Samma dagar (eller iaf någon av dagarna) är det ytterligare ett fall i Örebro som är av intresse och som S från NA rapporterat direkt ifrån förra veckan).

Hoppas att Aftonbladet rapporterar. Det är hopplöst med NA och deras förbaskade betalvägg.
Citera
2021-05-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hur många gånger ringde du?

Men va fn håller du på med?
Hur många visste tidigt på morgonen att LW var försvunnen? Förutom familjen var det BARA SD!

Och den token visste tidigt (på fm att det skulle komma svara rubriker)!
Citera
2021-05-02, 11:47
Medlem
Citat:
Felkoppling i hjärnan hade han haft länge...
Efter överraskningen när LW:s son tog kontakt med honom tidig morgon visste han inte riktigt hur han skulle uppföra sig för att verka oskyldig... därav den korkade kommentaren på jobbet att "svarta rubriker". Han hade inte hunnit samla ihop sig... allt blev fel i hans uppförande under dagen (och även senare)!

Just det. En normal person hade - om han hade nämnt det öht - sagt att en geocachingvän mystiskt hade försvunnit och ev att han var orolig. Inte svamlat om svarta tidningsrubriker.
Citera
2021-05-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
När det gäller planeringen då står jag fast vid det jag sagt tidigare.
Det vill säga att jag instämmer med de trådisar som är av den åsikten att Steffes nattliga aktiviteter tiden innan mordet tyder på att han åtminstone lekt med tanken på hur han praktiskt skulle gå till väga för att ta livet av LW och komma undan med det.

Men att tidpunkten och valet av mordplats inte var planerade. Eller OM han ens skulle göra det. (Jag vet en man, på många sätt lik Stefan, som åkte runt med rånarluva mm i bilen för att han "skulle misshandla och skrämma" två personer som förargat honom på hans arbetsplats. Han skred aldrig till verket. Jag tror att planering och fantasier i sig kan vara tillfredsställande för såna individer).

Jag håller med dig om att Stefans kognitiva förmågor inte är mycket att hänga i julgranen.
Och jag håller med Leif GW om att en fällande dom hade suttit som en keps på hans huvud om utredningen hade skötts korrekt i inledningsskedet.

Gällande Avel och andra sötisar så kommer jag fortsätta säga till om jag tycker du eller nån annan är onödigt otrevlig. För allas skull. Flera har kommenterat och frågat varför du har den tonen. Och vissa har skrivit privat. Antar att folk inte vill skriva öppet för de inte vill få en massa ovett till svar. För egen del så tar jag inte åt mig det minsta haha, möter mycket starkare kraftuttryck i jobbet. 😄

Men det är inte Flashback 2011-stilen som är kutym (kunde inte låta bli haha) i den här tråden (bara Smokey med vänner som tror det).

Planeringen består i att han bestämt sig för att LW ska, straffas, mest sannolikt med, döden. Så han kan visa HD sin trohet. Lite som en offergåva.

SD har visat genom åren att död och dödande är nära i hans värld.

Sedan håller jag med, develi om hennes rätt att fräsa emot Avel, han är ingen helig ko. Data kunnig men lynnig i övrigt.
Citera
2021-05-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hoppas att Aftonbladet rapporterar. Det är hopplöst med NA och deras förbaskade betalvägg.

Jag hoppas också att AB rapporterar, speciellt kvinnan som gjorde det vid förra tillfället. Hon var guld... iof har S från NA blivit ganska bra på att live-rapportera.

Det kostar det inte så mycket (vad jag förstått) att ta en tillfällig pren på NA via nätet (utan bindningstid).
Citera
2021-05-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är fortfarande inte tillräckligt för att HR ska ändra på TR's friande dom.

Nähä, skojar du. Så språkkunnig, forskande och med FBI bakom kommer du fram till detta. Mäktigt. Du och landbandy, lögnarnas lögnare.

Vi får väl se, bäst utav allt är att oaktat utfall kommer SD få ditt straff, folk glömmer inte. Han är för evigt förknippad med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in