2021-05-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinge
Så gick ryktena när det begav sig, och det är inte omöjligt...
Polisen tog prover då på minkmaten men hitta aldrig nåt.
Falskt rykte som spreds av polisen, har jag för mig. Man kollade aldrig minkfarmen närmare. Det framgår i Dan Hörnings podd.
Citera
2021-05-01, 13:43
Medlem
Otroligt intressant att läsa om detta.
Har plöjt tråden från första till sista inlägg nu. Mycket bra jobb som ni har lagt ned. Får hoppas att de som driver podden, Horisont och polisen lyckas sy ihop en lösning så alla kan få reda på vad som verkligen hände.

Den som äger området idag håller iaf på och iordningställer villatomter mm och säljer av efterhand. Vet att de lade ut ett gäng tomter (10st har jag för mig) runt 2018/2019. De hann knappt trycka på säljknappen innan köparna stod på kö. Priser runt fyra miljoner per tomt har nämnts. Det är med andra ord stora summor som ägaren sitter på.

Det har även varit en finne som drivit en plantgård där. Riktigt jävla skum figur. Startade verksamheten och den blev snabbt populär men det visade sig vara ett luftslott som föll ihop med konkurs som följd efter bara två år. Efter kontakt med ägaren (tror det är J.R, dvs syster till förra ägaren) verkade det nästan som att hon visste att det gick dåligt. I samband med plantfirman höll till där gjordes stora förändringar i naturen där grävskopor och lastbilar körde skytteltrafik med jordmassor.
Citera
2021-05-01, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte bra skött.

Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Falskt rykte som spreds av polisen, har jag för mig. Man kollade aldrig minkfarmen närmare. Det framgår i Dan Hörnings podd.

Som jag har förstått det hela, så kollades inte den här minkfarmen upp närmare vilket skulle ha blivit gjort.

Inte heller gällande RR gjordes någon närmare koll på. Han blev väl förhörd en gång. Polisutredningen gällande Sven Sjögren och Björn Adolfsson kom inte att skötas bra.
Citera
2021-05-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här kommer två fall som i o f s handlar om grisföda från England:

(FB) Den sexgalna hustrun som försvann: Linda Sturley, London, 1981.

(FB) Blev den försvunna grisföda?: Muriel McKay, Hertfordshire, England, 1969.

Det var säkert inga större problem att mala ner hele Sjögren till minkföda i en ordentlig foderkvarn och med kanske två GM som inte låg på latsidan. Styckning av kroppen och kanske slå sönder skelettet med en slägga? Om han nu blev nermald vet vi förstås inte.

Går mkt rykten om det omöjligt är det inte...
Citera
2021-05-01, 16:04
Medlem
elinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln

Inte alls falskt rykte stod om detta i tidningarna och man tog faktiskt prover på minkmat vid farmen...
Men det va nog tyvärr för sent
Citera
2021-05-01, 18:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögren ägde mycket värdefull mark.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Har plöjt tråden från första till sista inlägg nu. Mycket bra jobb som ni har lagt ned. Får hoppas att de som driver podden, Horisont och polisen lyckas sy ihop en lösning så alla kan få reda på vad som verkligen hände.

Den som äger området idag håller iaf på och iordningställer villatomter mm och säljer av efterhand. Vet att de lade ut ett gäng tomter (10st har jag för mig) runt 2018/2019. De hann knappt trycka på säljknappen innan köparna stod på kö. Priser runt fyra miljoner per tomt har nämnts. Det är med andra ord stora summor som ägaren sitter på.

Det har även varit en finne som drivit en plantgård där. Riktigt jävla skum figur. Startade verksamheten och den blev snabbt populär men det visade sig vara ett luftslott som föll ihop med konkurs som följd efter bara två år. Efter kontakt med ägaren (tror det är J.R, dvs syster till förra ägaren) verkade det nästan som att hon visste att det gick dåligt. I samband med plantfirman höll till där gjordes stora förändringar i naturen där grävskopor och lastbilar körde skytteltrafik med jordmassor.

Sjögrens stora markområden var också 1972 värd stora summor.

Hans mycket värdefulla mark tror jag var orsaken till att han mördades och försvann. Sjögren var med andra ord en mycket rik man gällande all den mark han ägde.
Citera
2021-05-02, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sjögrens stora markområden var också 1972 värd stora summor.

Hans mycket värdefulla mark tror jag var orsaken till att han mördades och försvann. Sjögren var med andra ord en mycket rik man gällande all den mark han ägde.

Raymond ville ju ha tillgång till marken för bygga en väg.....
Citera
2021-05-02, 11:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögrens mycket värdefulla mark.

Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff

Precis.

Tänk vad han hade kunnat tjäna på att sälja marken till ett vägbygge. Dessutom var Sjögrens mark mycket stor så RR hade säkerligen också kunnat sälja "överbliven" mark till hustomter för mycket stora summor.

Hade den försvunne varit gift och hade haft barn tror jag inte att han hade blivit mördad. Nu bodde han tyvärr ensam i sitt stora hus och de närmaste anhöriga lär var syskon och troligtvis syskonbarn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-02 kl. 11:28.
Citera
2021-05-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om han hade kännedom om affären som ingen annan hade, visst det är ett motiv. Men är det bekräftat att han hade det? Vad vet jag, inget egentligen, men tycker det är märkligt om Sjögren skulle ge en sådan info till Björn Adolfsson, och inte t.ex. till någon av sina nära vänner på Gotland?
Breven är en märklig detalj, och talar ju för brott. Men varför skulle någon av de misstänkta i Sjögren-fallet först ta livet av Björn, och sedan dra sådan uppmärksamhet till sig? Utan breven hade sannolikt i princip alla varit övertygade om självmord, och fallet hade idag varit bortglömt. Kan inte komma med någon vettig förklaring till breven, men skulle teoretiskt kunna vara både Björn själv, eller son till en polis eller liknande. Men visst, medger själv att ingen av dessa förklaringar är jättesannolik, varav spekulationer om kopplingar till Sjögren-fallet alltid kommer finnas.

Ja, detta är ju den springande punkten. Om han verkligen hade fått reda på något så måste det ha varit något som verkligen hotade att kasta hela markaffären över ända. Det som man slås av när man sätter sig in i det här fallet riktigt ordentligt är ju att egentligen så är det inte Sven Sjögren som är den huvudsakliga måltavlan för B.L:s bedrägeri, utan det är minkfarmaren R.R! Det är ju han som sitter på de stora pengarna, som B.L. vill åt. Sjögrens markområden är bara redskapet för att komma åt de här summorna.

Utredningen kom fram till att endast ett av B.L:s köp av Sjögren var obestridligen giltigt. Det var det norra skiftet, det område som Sjögren under många år hade velat sälja för att kunna trygga ålderdomen och ha resten av sina marker kvar. Detta område hade B.L. inte sålt vidare utan behållit själv. Två andra köp av mindre markområden som B.L. sålde vidare till R.R. visade sig vara rena förfalskningar. Det är dock den största markförsäljningen som B.L. förmedlade till R.R. som är den mest intressanta. Den försäljningen omfattade den mest värdefulla marken som låg precis vid grottan och intill minkfarmen. Där visade handstilsanalysen att det av allt att döma verkligen var Sjögrens namnteckning på kontraktet. Sjögren hade också kvitterat en handpenning på hela 50.000 kr (flera hundratusentals kr i dagens penningvärde). Även denna namnteckning verkade äkta. Däremot vittnade i stort sett alla Sjögrens nära vänner om att Sjögren hade pratat om den här försäljningen som ett "skenkontrakt" som var till för att lura myndigheterna. Sjögren hävdade att han hade "papper" hemma som gjorde att försäljningen aldrig skulle gå att fullfölja. Trots dessa vittnesmål samt det faktum att Sjögren av allt att döma fortsatte att vara lika luspank efter kvitteringen av de 50.000 kr som innan, så dömde ändå rätten till slut att köpet var giltigt och minkfarmaren R.R. fick marken.

Det enda som räddade R.R. från att bli det huvudsakliga offret för B.L:s bedrägeri var alltså att Sjögren försvann och inte kunde ifrågasätta markaffärerna.

Hypotesen att Björn "mördats för att han visste för mycket" skulle i så fall vara att han skulle ha fått tag i någonting (något dokument eller liknande får man anta) som kunde bevisa att det verkligen var en skenförsäljning och/eller att Sjögren inte hade fått någon handpenning. Men än så länge verkar det inte finnas några belägg för vad detta "något" i så fall skulle kunna vara. Spännande är det hur som helst.
Citera
2021-05-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff

Marken skulle användas till att anlägga en djurpark. Kolmården hade öppnat kort innan och blivit en dundersuccé. Tanken var sannolikt att anlägga ett "Gotlands Kolmården" intill Lummelundagrottan (som redan drog tiotusentals besökare) och där med skapa en ännu större turistsensation. Med tanke på läget förstår man att marken var extremt värdefull. Vägen var antagligen till för att kunna komma ned med maskiner och annat som krävdes för att anlägga parken. Det verkar dock som att oljekrisen -74 satte stopp för de storstilade planerna.
Citera
2021-05-02, 12:13
Medlem
Citat:

Något miljöbrott kanske? Undrar vad jordmassorna innehöll?
Skummisen kan mot betaning låtit folk dumpa giftigt avfall på marken.
Citera
2021-05-02, 12:27
Medlem
Citat:

Intressant.

Tydligen så sas det först att konkursen berodde på missväxt. Alla plantorna dog pga något ämne som fanns i vattnet?
https://sverigesradio.se/artikel/7269515

Men sen visade det sig att problemen funnits redan långt tidigare?
https://sverigesradio.se/artikel/7271947
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in