Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Du kan inte tillräckligt med fysik för att vi ska kunna ha ett meningsfullt utbyte.
Sen verkar du inte, trots att jag påpekat det, ha fattat att jag alltså tror att CO2 inte har en så stor påverkan för att ge grund för uttryck som "klimatkris" och liknande. Tror som sagt att påverkan är ganska låg.
Använde Modtran för diagrammen, men du kan beräkna kurvorna för sol- och värmestrålning för hand med samma resultat. Strålningen ligger i olika frekvensband.
Svaret på var datan i diagrammen kom ifrån är alltså "Använde Modtran", då är det okänt för mig.
Vad är det för fysik du pratar om, strålningen i frekvensbanden? Jo, det förstår jag nog.
Jag sa ju att om du börjar elda med tidigare lagrad energi så blir utstrålningen mer än bara spegeleffekten från solen, någon kommentar?
Däremot låter det ju bra att du inte tror på CO2 (men varför visa diagrammen då?) förutom själva uppvärmningseffekten. Själv har jag påtalat flera saker här, dels temperaturen, dels den otroligt låga koncentrationen av CO2 i luften, och dels efterfrågat resultat här på jorden i en sluten behållare fylld med CO2 så att resultatet är tydligt. Inte med satelliter i atmosfären för att få fram en "teori", utan här i kontrollerad form.