Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-28, 00:34
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimupstream
Jag misstänker att du kollade iallafall de översta googleträffarna på datan som du själv skrev om. Tex https://www.nasa.gov/topics/earth/features/japanquake/earth20110314.html Det va nån på NASA's Jet Propulsion Laboratory som gjorde beräkningarna.

Dom killarna har bättre klockor än du och jag, tex https://www.nasa.gov/mission_pages/tdm/clock/index.html som är har ett fel på "one second every 10 million years" dvs några hundra tusen ggr noggrannare än en miljardels sekund.

Men vi börjar divergera från ämnet, kan vi inte bara lite på att dom vet vad dom gör och tro på deras siffra. Precis som den andra datan som visar på hur den globala uppvärmningen påverkar hur jorden rör sig och hur fort den snurrar.
Gäsp. Nu gällde ju frågan fortfarande mätnogrannheten på rotationshastigheten och inte hur precisa klockor med hur många decimaler JPL har.
Men eftersom du gillar Google kan du ju förslagsvis googla ”variationer i jordens rotationshastighet” eller liknande och se om du kan dra några slutsatser därifrån gällande mätprecisionen i min ursprungliga fråga.
Citera
2021-04-29, 13:51
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
April är extremt kall i år tycker jag. Är det inbillning eller ligger det något i det?

Är det golfströmmen som lagt ner!?
Nere i Polen är vi nära två månader efter 2020 vädermässigt, minus typ varje natt i april. Vi har inte haft så kall april sen 1956.. Man önskar att koldioxiden slog till nu..
Citera
2021-04-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Nere i Polen är vi nära två månader efter 2020 vädermässigt, minus typ varje natt i april. Vi har inte haft så kall april sen 1956.. Man önskar att koldioxiden slog till nu..
Räckte tydligen att flygtrafiken srannade av så försvann locket av koldioxid som alarmisterna har skrikigt sig hesa över.
Att då prata om klimatförändringar över något som försvinner på några månader är patetiskt.
Citera
2021-04-29, 15:57
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Räckte tydligen att flygtrafiken srannade av så försvann locket av koldioxid som alarmisterna har skrikigt sig hesa över.
Att då prata om klimatförändringar över något som försvinner på några månader är patetiskt.
AGW är lite som Bigfoot eller Loch Ness monstret, vi tror alla på det. Men har någon egentligen sett dem?
Citera
2021-04-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Är det inte snarare att prata om en månads väder i ett land som motbevis mot en långsiktig uppvärmning av hela jorden som är rätt patetiskt? Koldioxiden finn ju kvar.

Den kortvariga effekt frånvaron av flyg får är minskning av kondensstrimmor. Det gör att å ena sidan mer solljus kommer ned till marken, men å andra sidan att mer värmestrålning också kan passera ut i rymden. Två effekter som är ungefär lika stora.
Citera
2021-04-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför erkänner du inte bara att du fabulerade? Varför skall jag försöka gissa vad du kan ha menat?

Är man ute efter pengar blir man inte forskare, det finns mycket mer välbetalda jobb. Dessutom, tror du verkligen att precis alla forskningsfinansiärer, inklusive fossilbränsleindustrin och nationer som lever av oljeproduktion, har en agenda att överdriva AGW? Vad säger du om alla artiklar som skrevs långt innan det hela var ett område som tilldrog sig intresse annat möjligen av någon enstaka kollega osv?

Tror du inte alla vet det? Frågan är vad som orsakar klimatförändringarna just nu.

Vaddå erkänner att jag fabulerade? Har du inte lyckats hitta något om det eller vad? Snart fixar jag en länk om du fortsätter spjärna emot.

Vissa människor behöver alltid förklaringar, de kan inte acceptera att något sker utanför vår bubbla. Som när det skett plötslig massdöd av fåglar eller fiskar...de hittar inga fel, inga förklaringar, men måste då hitta på någon teori som passar.
Citera
2021-04-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Du kan inte tillräckligt med fysik för att vi ska kunna ha ett meningsfullt utbyte.

Sen verkar du inte, trots att jag påpekat det, ha fattat att jag alltså tror att CO2 inte har en så stor påverkan för att ge grund för uttryck som "klimatkris" och liknande. Tror som sagt att påverkan är ganska låg.

Använde Modtran för diagrammen, men du kan beräkna kurvorna för sol- och värmestrålning för hand med samma resultat. Strålningen ligger i olika frekvensband.

Svaret på var datan i diagrammen kom ifrån är alltså "Använde Modtran", då är det okänt för mig.
Vad är det för fysik du pratar om, strålningen i frekvensbanden? Jo, det förstår jag nog.

Jag sa ju att om du börjar elda med tidigare lagrad energi så blir utstrålningen mer än bara spegeleffekten från solen, någon kommentar?

Däremot låter det ju bra att du inte tror på CO2 (men varför visa diagrammen då?) förutom själva uppvärmningseffekten. Själv har jag påtalat flera saker här, dels temperaturen, dels den otroligt låga koncentrationen av CO2 i luften, och dels efterfrågat resultat här på jorden i en sluten behållare fylld med CO2 så att resultatet är tydligt. Inte med satelliter i atmosfären för att få fram en "teori", utan här i kontrollerad form.
Citera
2021-04-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Svaret på var datan i diagrammen kom ifrån är alltså "Använde Modtran", då är det okänt för mig.
Vad är det för fysik du pratar om, strålningen i frekvensbanden? Jo, det förstår jag nog.

Jag sa ju att om du börjar elda med tidigare lagrad energi så blir utstrålningen mer än bara spegeleffekten från solen, någon kommentar?

Däremot låter det ju bra att du inte tror på CO2 (men varför visa diagrammen då?) förutom själva uppvärmningseffekten. Själv har jag påtalat flera saker här, dels temperaturen, dels den otroligt låga koncentrationen av CO2 i luften, och dels efterfrågat resultat här på jorden i en sluten behållare fylld med CO2 så att resultatet är tydligt. Inte med satelliter i atmosfären för att få fram en "teori", utan här i kontrollerad form.

Tidigare lagrad energi, vad menar du då?

Jag visade diagrammen eftersom att du påstår att CO2 inte har någon verkan, och jag säger att den visst har det.

Man har mätt upp kurvor likt mina bilder med väderballonger. Behöver inte vara satelliter.
Citera
2021-04-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Tidigare lagrad energi, vad menar du då?

Jag visade diagrammen eftersom att du påstår att CO2 inte har någon verkan, och jag säger att den visst har det.

Man har mätt upp kurvor likt mina bilder med väderballonger. Behöver inte vara satelliter.

"Du verkar inte ha kunskap om fysik så vi kan ha ett meningsfyllt utbyte"

Jag menar att om du eldar med ved/kol/olja så är det ju inte energi från solen nu utan lagrad sen tidigare => den värmen ger ju mer utstrålad effekt jämfört med vad som kommer in från solen.
1 vedklabbe + 1 knippe instrålning = 2 delar utstrålning
Citera
2021-04-29, 18:37
Medlem
Citat:
Vaddå erkänner att jag fabulerade? Har du inte lyckats hitta något om det eller vad? Snart fixar jag en länk om du fortsätter spjärna emot.
Sätt igång. Kan vara kul att se vad du har för källor du anser trovärdiga.
Citat:
Jag menar att om du eldar med ved/kol/olja så är det ju inte energi från solen nu utan lagrad sen tidigare => den värmen ger ju mer utstrålad effekt jämfört med vad som kommer in från solen.
Har du räknat på storleken av den effekten?
Citera
2021-04-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sätt igång. Kan vara kul att se vad du har för källor du anser trovärdiga.

Har du räknat på storleken av den effekten?

Kul ska man ha, men vet inte vad som är trovärdigt, prova denna
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/dinosaur-shocker-115306469/

Allt som rör sig, fabriker, djur genererar utstrålning från tidigare lagrad energi i form av fossilt eller mat, har ingen lust att räkna på det, det räcker att tänka.
Citera
2021-04-29, 18:59
Medlem
Citat:
Kul ska man ha, men vet inte vad som är trovärdigt, prova denna
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/dinosaur-shocker-115306469/
Den är väl trovärdig, men handlar om en 68 miljoner år gammal dinosaur, inte 200 000 år.
Citat:
Allt som rör sig, fabriker, djur genererar utstrålning från tidigare lagrad energi i form av fossilt eller mat, har ingen lust att räkna på det, det räcker att tänka.
För att kunna säga om det är en signifikant effekt eller inte finns inget substitut till att räkna. Ledtråd: det är totalt insignifikant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in