Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Jag blev lat när du inte kunde räkna ut vad jag menade med dinosaurierna.
Varför erkänner du inte bara att du fabulerade? Varför skall jag försöka gissa vad du kan ha menat?
Citat:
I övrigt vill jag ha sagt att man inte ska tro på allt, forskare har agendor också, de vill ha bidrag för att forska och fuskar med resultaten till och från för detta ändamål.
Är man ute efter pengar blir man inte forskare, det finns mycket mer välbetalda jobb. Dessutom, tror du verkligen att precis alla forskningsfinansiärer, inklusive fossilbränsleindustrin och nationer som lever av oljeproduktion, har en agenda att överdriva AGW? Vad säger du om alla artiklar som skrevs långt innan det hela var ett område som tilldrog sig intresse annat möjligen av någon enstaka kollega osv?

Citat:
Sen vill jag ha sagt att om tänker utanför boxen, så kanske man inser att klimatet alltid varierat, inte bara just precis nu, och det har varit mycket varmare, mycket högre vatten förr.
Tror du inte alla vet det? Frågan är vad som orsakar klimatförändringarna just nu.
Citera
2021-04-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Var kommer de här diagrammen ifrån utan källa, inte någon känd organisation där inte. Men, alla dina utsläpp genom tiderna räcker ej för att påvisa mer än en knapp grad sen 1800-talet. Var är den berömda effekten? Speciellt förra året när utsläppen gick ner kraftigt blev effekten motsatt...och då pratar vi jordens medeltemperatur.

Utstrålad effekt: Jorden i sig själv vämer också, ca 1 grad/20 m ner i jorden har jag för mig. Det blir mer uteffekt av att använda redan lagrad energi här i form av kol/olja/ved jämfört med att bara se till instrålad effekt.

En grundläggande sak: Allt ljus ger värme, inte bara IR

Du kan inte tillräckligt med fysik för att vi ska kunna ha ett meningsfullt utbyte.

Sen verkar du inte, trots att jag påpekat det, ha fattat att jag alltså tror att CO2 inte har en så stor påverkan för att ge grund för uttryck som "klimatkris" och liknande. Tror som sagt att påverkan är ganska låg.

Använde Modtran för diagrammen, men du kan beräkna kurvorna för sol- och värmestrålning för hand med samma resultat. Strålningen ligger i olika frekvensband.
Senast redigerad av suppose 2021-04-25 kl. 19:15.
Citera
2021-04-25, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför tar du med den uråldriga kurvan? Den baseras på en enda temperaturrekonstruktion i mellersta England och en förhoppning om att detta var representativt för hela jorden.

Därför att kurvan från Mann mfl visar en allt för platt kurva innan 1900-talet. Den från IPCC 1990 stämmer bättre med värmen i haven enligt denna:

https://science.sciencemag.org/content/363/6422/70

Båda visar en topp på ca 0,4 grader under vikingatiden, samt en dipp kring 1600.
Citera
2021-04-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Därför att kurvan från Mann mfl visar en allt för platt kurva innan 1900-talet. Den från IPCC 1990 stämmer bättre med värmen i haven enligt denna:
Det finns en hel uppsjö av nyare rekonstruktioner. Varför försöka jämföra en kurva över djuphavet i Stilla Havet med en över globala yttemperaturer?
Citera
2021-04-25, 19:45
Medlem
Citat:
Det finns en hel uppsjö av nyare rekonstruktioner. Varför försöka jämföra en kurva över djuphavet i Stilla Havet med en över globala yttemperaturer?

Fanns inte samtliga hav och ytvatten med?
Citera
2021-04-26, 02:28
Medlem
Citat:
Varför erkänner du inte bara att du fabulerade? Varför skall jag försöka gissa vad du kan ha menat?

Är man ute efter pengar blir man inte forskare, det finns mycket mer välbetalda jobb. Dessutom, tror du verkligen att precis alla forskningsfinansiärer, inklusive fossilbränsleindustrin och nationer som lever av oljeproduktion, har en agenda att överdriva AGW? Vad säger du om alla artiklar som skrevs långt innan det hela var ett område som tilldrog sig intresse annat möjligen av någon enstaka kollega osv?

Tror du inte alla vet det? Frågan är vad som orsakar klimatförändringarna just nu.
"Är man ute efter pengar blir man inte forskare, det finns mycket mer välbetalda jobb. Dessutom, tror du verkligen att precis alla forskningsfinansiärer, inklusive fossilbränsleindustrin och nationer som lever av oljeproduktion, har en agenda att överdriva AGW? Vad säger du om alla artiklar som skrevs långt innan det hela var ett område som tilldrog sig intresse annat möjligen av någon enstaka kollega osv?"

Är det inte lättare rentav billigare att muta en som inga pengar har?
Citera
2021-04-26, 07:05
Medlem
arbetets avatar
Det senaste från klimathotskojarsekten. Jordaxeln förflyttas p.g.a. avsmältning av glaciärerna:

Issmältningen gör att jordens poler förflyttas

Inlandsglaciärerna smälter i en sådan takt att det fått jordens axel att förflyttas snabbare.
Och polerna att röra sig i en annan riktning.
Orsaken är att smältningen gör att jordens materia fördelas på ett annat sätt över planeten.

Jordens geografiska nord- och sydpoler är inte statiska. Axeln som jorden snurrar kring rör sig ständigt och därmed förändras de platser som är jordens absoluta nord- respektive sydpunkter. Det är – främst – förändringar i hur jordens massa fördelas runt planeten som får axeln att röra sig. Tidigare har detta skett genom naturliga processer som havsströmmar eller konvektionsströmmar i underjorden.

Nu kommer dock forskning som visar att de hundratals miljarder ton is som förlorats från inlandsglaciärer till havet sedan 1990-talet förändrat såväl vilken riktning som polerna rör sig, som i vilken hastighet det går, skriver the Guardian.
Läs mer: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/issmaltningen-gor-att-jordens-poler-forflyttas/

Känn på det här och fundera lite. Det kan låta mycket den sammanlagda vikten av jordens glaciärer men jag kan lova er att det är en droppe i havet. Vad än avsmältningen kan orsaka så lär det inte vara mer än en krusning på ytan i sammanhanget. Nej, det här är att ta fear-mongering till helt nya höjder. Så här ligger det till:
Vinkeln mellan jordensrotationsaxel och dess bana runt solen är inte rät, och den förändras mycket riktigt med tiden.

Det gör den på grund av massattraktionen från de andra planeterna i solsystemet. Beräkningar visar att vinkeln mellan jordens axel och den axel som står vinkelrätt mot jordens bana runt solen kan variera mellan ytterpunkterna 21,8 och 24,4 grader.

Ändringen i jordens lutning är periodisk, och det tar cirka 21500 år från det att lutningen är som minst tills den är som störst. Den nuvarande lutningen är ungefär 23,5 grader och avtagande.

Solinstrålningen på olika platser på jorden ändras, när jordens lutning i förhållande till banan runt solen förändras, och det leder till klimatförändringar globalt och lokalt.

En liten lutning betyder mindre skillnad mellan årstiderna, medan en stor lutning ger större skillnader mellan årstiderna och därmed också mer dramatiska väderförhållanden.
https://illvet.se/universum/solsystemet/jorden/varfor-forandras-jordens-lutning
Citera
2021-04-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det senaste från klimathotskojarsekten. Jordaxeln förflyttas p.g.a. avsmältning av glaciärerna:

Issmältningen gör att jordens poler förflyttas

Fast presenteras det där som ett hot verkligen?

Möjligtvis kommer vissa tolka det så. Men att glaciärer smälter och växer om vartannat är väl naturligt, och något som tidningarna gillar att rapportera om.
Citera
2021-04-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Är det inte lättare rentav billigare att muta en som inga pengar har?
Det beror ju på om det är pengar som driver denne, men visst har fossilbränsleindustrin liksom på sin tid tobaksindustrin hittat några forskare de kunnat köpa. Inte tillräckligt många för att vinna den vetenskapliga debatten, men tillräckligt för att så tvivel, och det är allt de behöver.
Citera
2021-04-26, 14:04
Medlem
Citat:
Menar du att detta är fel? Det är ingen stor effekt, men kanske kan den användas som verifiering på att man har ordning på hur mycket glaciärerna smälter och grundvattendepåer töms. Den som skall göra noggranna astronomiska mätningar vill nog också veta väldigt exakt hur jorden rör sig.
Citera
2021-04-26, 15:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Menar du att detta är fel? Det är ingen stor effekt, men kanske kan den användas som verifiering på att man har ordning på hur mycket glaciärerna smälter och grundvattendepåer töms. Den som skall göra noggranna astronomiska mätningar vill nog också veta väldigt exakt hur jorden rör sig.
Jo, men som du ser handlar det nog om något annat och inte glaciärer som smälter.
Citera
2021-04-26, 15:44
Medlem
Citat:
Jo, men som du ser handlar det nog om något annat och inte glaciärer som smälter.
Vadå "som jag ser"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in