2021-04-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinFish101
Då fick man svar på sitt mail där jag bestrider tjänsten.
Fick då sagt att det föreligger en rättslig process för "bedrägeri" samt styrkande av betalningskyldighet i domstol, och att detta därmed innebär att alla mail framöver ignoreras.

Vet inte hur jag ska tolka detta, jag tvivlar starkt på att de skulle våga ta upp ärendet i domstol.

Bara att ignorera och srdan visar du en skärmdump från bevismaskinen 2.0 som visar att berörd person har laddat ned porr på DC med sin IP-adress.
Citera
2021-04-26, 21:28
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Då fick man svar på sitt mail där jag bestrider tjänsten.
Fick då sagt att det föreligger en rättslig process för "bedrägeri" samt styrkande av betalningskyldighet i domstol, och att detta därmed innebär att alla mail framöver ignoreras.

Vet inte hur jag ska tolka detta, jag tvivlar starkt på att de skulle våga ta upp ärendet i domstol.

Svammel av ägaren till detta bluffbolag. Svara att även du kommer att ignorera eventuella mail.
Citera
2021-04-29, 13:56
Medlem
Hej!
Även jag är utsatt för detta skojarbolag.
Precis bestridit fakturan för 3e gången, nu senast faktura med 3 påminnelseavgifter, 3 faktureringsavgifter samt inkassoavgift pålagd.
Hot om kronofogden som nästa steg, vilket inte är aktuellt i och med att det är en tvistig fodran.
Hot om EU domstol om bestridan föreligger. Vilket inte heller är aktuellt då man har rätt att få sitt ärende prövat i Sverige.

Kommer såklart inte betala för detta. Men hur länge ska jag behöva dras med denna skojare i hasorna?
Tröttsamt.
Kan man ta ärendet till högre nivå redan nu? Göra gemensam sak och ta detta vidare med andra drabbade?
Senast redigerad av PrinsessanLeija 2021-04-29 kl. 14:22.
Citera
2021-04-29, 17:56
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinsessanLeija
Hej!
Även jag är utsatt för detta skojarbolag.
Precis bestridit fakturan för 3e gången, nu senast faktura med 3 påminnelseavgifter, 3 faktureringsavgifter samt inkassoavgift pålagd.
Hot om kronofogden som nästa steg, vilket inte är aktuellt i och med att det är en tvistig fodran.
Hot om EU domstol om bestridan föreligger. Vilket inte heller är aktuellt då man har rätt att få sitt ärende prövat i Sverige.

Kommer såklart inte betala för detta. Men hur länge ska jag behöva dras med denna skojare i hasorna?
Tröttsamt.
Kan man ta ärendet till högre nivå redan nu? Göra gemensam sak och ta detta vidare med andra drabbade?

Det räcker med att bestrida den ursprungliga fakturan. Skit i idioten, han är bara tuff bakom tangentbordet.
Citera
2021-04-29, 18:20
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Jag hoppar in i tråden jag också. Har nu fått mitt "inkassokrav" från Bilkontroll.nu
Fick en första faktura, sedan en påminnelse och nu ett inkassokrav där det hotas om kronofogden.
På inkassokravet, eller som de skrev "Påminnelse / Krav" så står det "3st påminnelseavgift 3x60kr, 3st faktureringsavgift 3x49kr", "Inkasso 180kr", "Dröjsmålsränta 0kr".

Trodde företag enbart fick ta betalt för dröjsmålsränta, en påminnelseavgift samt inkassokrav. Inte 3st påminnelseavgifter, när man dessutom bara fått ett brev innan.. Löjligt. Jag är fast vid att dessa vidriga företag inte ska få några pengar, jag driver vidare ärendet så långt jag kan. Vi ses i domstolen "Th*mas", om du vågar då din fega gris..

Hej
Fick påminnelse/krav från något företag autoprice.se för några dagar sedan och jag har nu polisanmält !!!
Företaget verkar finnas i Riga.
Vad skall man göra mer ?
Vad har ni gjort ?
Citera
2021-05-02, 17:51
Medlem
Nej, de kan inte ärendet till domstol. Han skulle själv åka dit för bedrägeri och avtalsbrott. Vilket, när man tänker på det, skulle vara önskvärt. Så, jag hoppas trots allt han är korkad nog att försöka, så man kan sätta stopp för pajasens lurendrejerier. Och på köpet utkräva skadestånd
Citera
2021-05-02, 17:51
Medlem
Man kanske skulle gemensam stämning mot dom... Har ni bestridit första fakturan? Det räcker för att de inte ens får skicka påminnelser.
Senast redigerad av anderswinqvist 2021-05-02 kl. 17:55.
Citera
2021-05-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Hej
Fick påminnelse/krav från något företag autoprice.se för några dagar sedan och jag har nu polisanmält !!!
Företaget verkar finnas i Riga.
Vad skall man göra mer ?
Vad har ni gjort ?
Har du kollat med konsumentvägledaren i din kommun?

Konsumentverket känner till bilprisinfo i alla fall:
https://www.hallakonsument.se/fragor...an-bilprisinfo

Inte helt oväntat har bilprisinfo varit uppe i SVT Plus:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-kritik-direkt
Senast redigerad av anders197503 2021-05-02 kl. 17:58.
Citera
2021-05-13, 22:40
Medlem
Artikel i DN

Citat:
Måste jag betala räkningen från en sådan här skojarfirma?

– Utgångspunkten är att man inte är skyldig att betala för något man inte har beställt. Har man beställt värderingen, men inte förstått att den kostade pengar, kan man bestrida fakturan. Det är då viktigt att man kontaktar företaget skriftligen och förklarar varför man inte har för avsikt att betala.

– Det är därefter upp till företaget om de vill gå vidare med sitt krav. Bestrider man fakturan i varje led riskerar man dock inte en betalningsanmärkning, förklarar [en jurist på Konsumentverket].

Vad gör ni för att stoppa bilprisinfo.se?

– Företaget bakom webbplatsen Bilprisinfo.se har sitt säte i Lettland (Swedtrust SIA i Riga, reds. anm.) vilket innebär att det är lettiska myndigheter som har tillsynsansvar över bolaget. Konsumentverket har därför kontaktat den behöriga myndigheten i Lettland med anledning av de anmälningar som vi har fått in.
https://www.dn.se/motor/gratistjanst...e-tusenlappar/
Citera
2021-05-15, 08:27
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudwestfunk
Artikel i DN

https://www.dn.se/motor/gratistjanst...e-tusenlappar/
Låter som ett "företag" som arbetar i Njord lawfirms anda, 😁.

"Hoten från firman att ta kraven vidare är att betrakta just som ett hot. I en domstol skulle de med stor säkerhet förlora. De flesta kunder betalar inte och vad vi vet har inget krav någonsin tagits till domstol – det ingår inte i affärsidén.
Bilprisinfo.se har på ett medvetet sätt försökt dölja prisinformationen och underlåtit att informera om den lagstadgade ångerrätten. För att kunna avsäga dig ångerrätten måste du först ha fått information om den. Eftersom firman inte informerar om ångerrätten har ångerperioden inte påbörjats och du kan därför hävda att du ångrar köpet enligt distans- och hemförsäljningslagen.
Det är viktigt att bestrida kraven, först fakturan och sen eventuellt också inkassokrav. Sedan är det upp till företaget att driva ärendet till domstol. I dag saknas det lag*utrymme för att straffa sådana här bedrägerier. Konsumentombudsmannen kan i bästa fall säga ”sluta nu” men några påföljder sker inte.Mikael Stjerna"
Citera
2021-05-27, 13:11
Medlem
Nu är sidan nere, bilkontroll.nu ... goodbyeee
Citera
2022-02-14, 17:10
Medlem
Hur går det för folk här?

Min mamma fick en faktura från bilregnr.eu

En annan sidan i jämförelse med de som tagits upp i tråden här, men det verkar vara samma skit. Enda skillnaden är att enligt fakturan så befinner sig företaget i tyskland och enligt kravbrevet så befinner det sig i belgien.

Bestridit både fakturan och kravbrevet.

EDIT: Efter närmare titt så verkar det som om företaget heter Capitalink SIA och den likt företaget i tråden, befinner sig i lettland.
Senast redigerad av cr00mz 2022-02-14 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in