Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Hur funkar det i andra länder då? Har inte de några arbetsgivaravgifter? Räknar du in momsen på varor du köper på Ica som skatt på din lön också?
För mig som anställd tycker jag grundfrågan är väldigt enkel: jag har ett anställningskontrakt där min bruttolön står nedskriven. En gång i månaden får jag min nettolön insatt på mitt bankkonto. Skillnaden mellan min bruttolön och min nettolön är det jag betalar i skatt. Enkelt.
Jag kan ta ett konkret exempel från ett annat land jag jobbat i nämligen Tyskland. Där står ALLT med i lönebeskedet. När man anger bruttolön så är det bruttolön på riktigt, dvs det som du får från arbetsgivaren innan staten får se ett lösöre. Då står det sociala avgifter, avsättningar till pension, försäkringar, etc. Beroende på hur mycket man tjänar, gammal man är, om man är gift eller inte, och var man bor så landar den totala skatten på runt 30-37%, om jag får gissa lite grovt. Bruttolön innebär lön INNAN skatt. I Sverige verkar bruttolön betyda "lön innan några skatter med efter andra skatter".
Tjänar du 40tkr "brutto" i Sverige så är din verkliga bruttolön 55tkr. Din nettoinsättning på kontot är 30tkr, vilket motsvarar cirka 55% av din bruttoinkomst.
Jag har inte börjat räkna den mysiga bensinskatten och momsen. Då är skattesatsen avsevärt högre. Men det är ingen mening att räkna detta i ett allmänt sammanhang då det beror på hur man konsumerar. Det är inte relevant tycker jag.