2021-04-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ah, där är det!

Det är förstås SD som säger sådana saker till sina vänner (och HD också?).
Det bli ju obegripligt att förstå hur man skulle kunna stressa åklagaren att göra ett indiciemål av det hela, när det ju redan är ett indiciemål.

Faktum är väl att det inte finns något att överklaga för SD? Han blev ju inte dömd, även om han fortfarande är den misstänkte. Om han nu var oskyldig, då hade väl det bästa varit att han lämnade över sitt googlelösenord? De indicier som finns som är besvärande, de har ju inte lyckats fälla SD tidigare, så varför skulle ett överklagande göra att indicierna blev mer besvärande?

Skälet till att inte SDs försvarare överklagar beror med all sannolikhet ite på att att försvararen är rädd att stressa åklagaren med de redan besvärande indicierna (och att SD skulle därmed bli dömd i stressen), utan att försvararen måste ha bedömt att det var meningslöst.

De besvärande indicierna skulle möjligen kunna ändra domen från att bli frikänd till att bli dömd för mordet? Är det så advokaten menar? Men det vill väl inte SD säga till sina vänner isf, då kan det ju verka som att han verkligen är den skyldige?

Jag kan tänka mig att SD för den här varianten för att han säger till alla att inte har med modet att göra, och vänner undrar förstås varför han inte överklagar att han ännu är misstänkt när åklagaren överklagar den friande domen i TR.

Detta avser nog överklagan av häktning.
Citera
2021-04-28, 13:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu förvrider du fakta igen och tolkar om dem enligt eget huvud.
Försvaret sa att han inte hade behov av att stjäla hennes kreditkort eftersom han hade eget.
Kreditkortet fanns i mobilskalet och det var förstås mobilen mördaren ville ta.

Det är nog den dummaste kommentar någon försvarare har kommit med.

Exakt. Du får läsa hela diskussionen innan du svarar mig. Det handlade visst om mobilen som togs ur fickan eftersom den jag svarade hade teori om att mobilen stulits av SD redan inne i LW's bostad. Läsförståelse, tack.
Citera
2021-04-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja och det är väl det som är problemet i alla dessa destruktiva relationer. Att den utsatta partnern älskar. Att man måste strunta i sina känslor och låta hjärnan styra.

Givetvis. Men det är frustrerande att se alla sätt hon kunde ha skyddat sig på om hon tagit dödshoten mot sig själv och sonen på allvar.

Vad enkelt och underbart livet skulle vara om man bara kunde slå av alla känslor med en strömbrytare.

Men tyvärr är inte livet så enkelt.

Hur mår du egentligen Smokey.
Citera
2021-04-28, 13:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ah, där är det!

Det är förstås SD som säger sådana saker till sina vänner (och HD också?).
Det bli ju obegripligt att förstå hur man skulle kunna stressa åklagaren att göra ett indiciemål av det hela, när det ju redan är ett indiciemål.

Faktum är väl att det inte finns något att överklaga för SD? Han blev ju inte dömd, även om han fortfarande är den misstänkte. Om han nu var oskyldig, då hade väl det bästa varit att han lämnade över sitt googlelösenord? De indicier som finns som är besvärande, de har ju inte lyckats fälla SD tidigare, så varför skulle ett överklagande göra att indicierna blev mer besvärande?

Skälet till att inte SDs försvarare överklagar beror med all sannolikhet ite på att att försvararen är rädd att stressa åklagaren med de redan besvärande indicierna (och att SD skulle därmed bli dömd i stressen), utan att försvararen måste ha bedömt att det var meningslöst.

De besvärande indicierna skulle möjligen kunna ändra domen från att bli frikänd till att bli dömd för mordet? Är det så advokaten menar? Men det vill väl inte SD säga till sina vänner isf, då kan det ju verka som att han verkligen är den skyldige?

Jag kan tänka mig att SD för den här varianten för att han säger till alla att inte har med modet att göra, och vänner undrar förstås varför han inte överklagar att han ännu är misstänkt när åklagaren överklagar den friande domen i TR.

Det är meningslöst för advokater att försöka få åklagare att snabba på sitt arbete med insamlande av indicier. Varför skulle åklagarna slarva så med sitt arbete och riskera att GM frias? Det tar tid att bygga upp ett Indiciemål som ska kunna leda till fällande dom. Det är bara om man har bindande teknisk bevisning som åklagare vågar åtala snabbt.
Citera
2021-04-28, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Detta avser nog överklagan av häktning.

Men när SD och HD blev häktade hade de väl restriktioner? De kunde väl inte berätta detta för T*herese då?
Tillägg:
SD blev ju häktad 27 augusti och HD greps och anhållen 28 augusti- 19.
Förhöret Med T*herese hålls 5 september- 19 och HDs häktning hävs 6 september- 19.

Kolla vem som är ansvarig för att häktningen hävs:

A 155/154

Senast redigerad av notknapparen 2021-04-28 kl. 13:19.
Citera
2021-04-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Grym ovisshet?

Att han är tveksam och inte vill är nog det enda jag ger honom rätt för i den här infekterade storyn. Vem hade önskat åka under de förutsättningarna?

Hon har tagit ut skilsmässa och ränner runt med sillen och har sex bakom ryggen på SD.
Han misstror henne med all rätt eftersom hon varit otrogen likt honom och ljuger.
Hon förfasas innan skilsmässan att han snokar i hennes konton men vad har hon gjort själv?
Hon tjatar om brist på tillit men bedyrar att hon bara är vän med sillen fram till 28 april och skriver parallellt att hon saknar och suktar efter SD i chatt meddelanden.
Älskar honom men ligger med JS.

Hon säger klart och tydligt till sin chef att hon vill åka men SD vill inte.

Hon tjatar ända in i det sista, bollen ligger hos dig om hur vår relation ska utvecklas men påstår till sin väninna att det är hon som tvekar.

Herregud vilka intriger. Även från hennes håll.

Hur ologiskt det än låter så finns ofta en komplexitet och dubbelhet hos de här kvinnorna som lever i relationer med kontrollerande män.
Vi kan se det både hos LW och HD.

Vet att du inte gillar att man skriver dig på näsan och säger att "såhär är det". Jag respekterar det och värdesätter och väger in dina synpunkter men vill ändå besvara din kommentar utifrån mina erfarenheter.

Den här dubbelheten kan alltså innebära att en kvinna kan vara både till viss del rädd för mannen och vara medveten om att han inte är bra för henne, att han är en dålig person - och samtidigt ha en vilja att äga honom, styra honom och ha honom kvar.

Ganska ofta tar utsatta kvinnor själva upp just det här när de söker stöd.
Känslan av dubbelhet kan vara som starkast just när de orkat och klarat att lämna.
Kvinnan kan känna sig ensam. Ofta har mannen begränsat henne socialt.
I HDs och LWs fall så hade ju båda kvinnorna ett relativt stort kontaktnät utanför SDs klor. Man kan se att det stör honom, exempelvis när han sms:ar HDs vän T.

Men HD kan ha varit ensam med en tung hemlighet som hon enbart kan dela med SD... Sen delar de ju stigmat som de ändå kan antas i Hjärsta och Örebro (folk inom geoc. och grannar vänder dem ryggen).

JS vittnar om att HD agerade som en kvinna i ett typiskt misshandelsförhållande (minns inte ordagrant vad han sa, men det finns ju bland de inspelade förhören). Jag tror inte att det där var teater från HD.

Sen lyssnar jag absolut på vad du säger gällande hennes personlighet. Du kan mycket väl se saker som jag missar. Men även en dominant kvinna kan manipuleras.
Citera
2021-04-28, 13:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du får nog ta och läsa FUP nu. SD borde rimligtvis ha polisa6nmälts och fått påföljd. Både LW och SD har gjort dumma saker och tagit dåraktiga beslut. Men att likställa deras handlande då är man inte riktigt frisk eller påläst.

Det är ingen som likställer GM's mord med LW's hot och utpressning. Att du ens tror att någon kan likställa dessa totalt olika brott.
Citera
2021-04-28, 13:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men när SD och HD blev häktade hade de väl restriktioner? De kunde väl inte berätta detta för T*herese då?
Tillägg:
SD blev ju häktad 27 augusti och HD greps och anhållen 28 augusti- 19.
Förhöret Med T*herese hålls 5 september- 19 och HDs häktning hävs 6 september- 19.

Kolla vem som är ansvarig för att häktningen hävs:

A 155/154

Ja man måste häva en häktning efter en vecka om man inte har tillräckligt för att höja misstankegraden från skäligen till sannolika skäl. Försöker du insinuera något annat äm det? Att en polis som du angett med namn begått grovt tjänstefel?

Det går inte att få en tingsrätt att förlänga häktning på skälig misstankegrad.
Citera
2021-04-28, 13:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Hur ologiskt det än låter så finns ofta en komplexitet och dubbelhet hos de här kvinnorna som lever i relationer med kontrollerande män.
Vi kan se det både hos LW och HD.

Vet att du inte gillar att man skriver dig på näsan och säger att "såhär är det". Jag respekterar det och värdesätter och väger in dina synpunkter men vill ändå besvara din kommentar utifrån mina erfarenheter.

Den här dubbelheten kan alltså innebära att en kvinna kan vara både till viss del rädd för mannen och vara medveten om att han inte är bra för henne, att han är en dålig person - och samtidigt ha en vilja att äga honom, styra honom och ha honom kvar.

Ganska ofta tar utsatta kvinnor själva upp just det här när de söker stöd.
Känslan av dubbelhet kan vara som starkast just när de orkat och klarat att lämna.
Kvinnan kan känna sig ensam. Ofta har mannen begränsat henne socialt.
I HDs och LWs fall så hade ju båda kvinnorna ett relativt stort kontaktnät utanför SDs klor. Man kan se att det stör honom, exempelvis när han sms:ar HDs vän T.

Men HD kan ha varit ensam med en tung hemlighet som hon enbart kan dela med SD... Sen delar de ju stigmat som de ändå kan antas i Hjärsta och Örebro (folk inom geoc. och grannar vänder dem ryggen).

JS vittnar om att HD agerade som en kvinna i ett typiskt misshandelsförhållande (minns inte ordagrant vad han sa, men det finns ju bland de inspelade förhören). Jag tror inte att det där var teater från HD.

Sen lyssnar jag absolut på vad du säger gällande hennes personlighet. Du kan mycket väl se saker som jag missar. Men även en dominant kvinna kan manipuleras.
Jag utgår från FUP och inte vad jag själv kan hänvisa till ang kvinnor som är utsatta för än det ena och det andra - skulle kunna citera in mängder av forskningsmaterial.

Varav jag skrev om vad som HD sysslar med och sagt.

Citat:
Vilket stigma?

Är det så du tolkar hennes allierande med JG och SD?

En av hennes väninnor säger till henne att ha öppna kort om otroheten och skita i vad andra inom geocachingvärlden tycker.

Det är nämligen hon som vill upprätta fasader och tysta ner LW vilket i sin tur resulterar i ett frenetiskt RT för att SD vill mörka och LW fogar sig och är kroniskt frustrerad.

Där ligger den konstanta hotbilden. Delvis från LW och likaså från SD mot henne.
För att han vill skydda sin egen röv och inte riskera äktenskapet.
Han skyddar även HD på ett paradoxalt sätt.

Hon ljuger för fulla muggar för att hon är dubbel och vill både äta kakan och ha den kvar.

JS tar jag inte för ett sakkunnigutlåtande för han lever konstant som secondhand och står med håven.
Senast redigerad av develi 2021-04-28 kl. 13:42.
Citera
2021-04-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ingen som likställer GM's mord med LW's hot och utpressning. Att du ens tror att någon kan likställa dessa totalt olika brott.

Jag syftade inte på att han förmodligen är en mördare också. Utan även exkluderat det.
Citera
2021-04-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du får nog ta och läsa FUP nu. SD borde rimligtvis ha polisanmälts och fått påföljd. Både LW och SD har gjort dumma saker och tagit dåraktiga beslut. Men att likställa deras handlande då är man inte riktigt frisk eller påläst.

Precis. För SD är allt bara en lek, ett spel och att få sig ett gott skratt när han på ett eller annat sätt har skapat oro och/eller satt krokben för någon. Det är bara när det går dåligt för någon annan som han tycker att det är riktigt roligt. Skadeglädje. Så är det med alla av den personlighetstypen som SD är.

Däremot är väl Lena den som har vågat utmana honom och ställt honom mot väggen. Avslöjat hans lögner och fulspel inför honom själv. Tyvärr missbedömde hon hans farlighetsgrad och trodde att hans hot ingick i deras spel.
Att jämföra SDs och Lenas intentioner är bara löjligt.
Citera
2021-04-28, 13:41
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så det är mer OK att mörda någon som inte har några barn? Bestäms människovärdet av hur många barn någon har?

GM kanske intalar sig att det var det hen gjorde.

Men det ansvaret tog hon inte. Hon levde för SD och GC och struntade i sina barn. Dem fick "tråkiga" UW ta hand om. När SD vägrade lämna sina barn ensamma på natten, för att busa med LW, så skrev hon en massa skit till honom om hans barn. Själv drog hon sig inte för att lämna barnen ensamma på nätterna, inte ens när de var sjuka.

Antar att LW hade en såkallad 40-årskris...därav hennes behov utav egentid ,det villsäga inte speciellt bra men säkert hade det gått över ...

Om du tittar i min text så skrev jag att det finns ingen rätt att döda någon alls ,bara det att om den som mördas har barn så blir det mycket värre ; för barnen....och att ta död på en förälder är verkligen INTE något som gör saken bättre ,hoppas verkligen inte GM trodde det .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in