2021-04-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det senaste från klimathotskojarsekten. Jordaxeln förflyttas p.g.a. avsmältning av glaciärerna:

Issmältningen gör att jordens poler förflyttas

Inlandsglaciärerna smälter i en sådan takt att det fått jordens axel att förflyttas snabbare.
Och polerna att röra sig i en annan riktning.
Orsaken är att smältningen gör att jordens materia fördelas på ett annat sätt över planeten.

Jordens geografiska nord- och sydpoler är inte statiska. Axeln som jorden snurrar kring rör sig ständigt och därmed förändras de platser som är jordens absoluta nord- respektive sydpunkter. Det är – främst – förändringar i hur jordens massa fördelas runt planeten som får axeln att röra sig. Tidigare har detta skett genom naturliga processer som havsströmmar eller konvektionsströmmar i underjorden.

Nu kommer dock forskning som visar att de hundratals miljarder ton is som förlorats från inlandsglaciärer till havet sedan 1990-talet förändrat såväl vilken riktning som polerna rör sig, som i vilken hastighet det går, skriver the Guardian.
Läs mer: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/issmaltningen-gor-att-jordens-poler-forflyttas/

Känn på det här och fundera lite. Det kan låta mycket den sammanlagda vikten av jordens glaciärer men jag kan lova er att det är en droppe i havet. Vad än avsmältningen kan orsaka så lär det inte vara mer än en krusning på ytan i sammanhanget. Nej, det här är att ta fear-mongering till helt nya höjder. Så här ligger det till:
Vinkeln mellan jordensrotationsaxel och dess bana runt solen är inte rät, och den förändras mycket riktigt med tiden.

Det gör den på grund av massattraktionen från de andra planeterna i solsystemet. Beräkningar visar att vinkeln mellan jordens axel och den axel som står vinkelrätt mot jordens bana runt solen kan variera mellan ytterpunkterna 21,8 och 24,4 grader.

Ändringen i jordens lutning är periodisk, och det tar cirka 21500 år från det att lutningen är som minst tills den är som störst. Den nuvarande lutningen är ungefär 23,5 grader och avtagande.

Solinstrålningen på olika platser på jorden ändras, när jordens lutning i förhållande till banan runt solen förändras, och det leder till klimatförändringar globalt och lokalt.

En liten lutning betyder mindre skillnad mellan årstiderna, medan en stor lutning ger större skillnader mellan årstiderna och därmed också mer dramatiska väderförhållanden.
https://illvet.se/universum/solsystemet/jorden/varfor-forandras-jordens-lutning

Det står ju tydligt att detta inte är ett problem i sig. Förflyttningen är 4 m och påverkar inte livet på jorden.

Däremot är det ju vetenskapligt relevant och jag tycker det är intressant.
Citera
2021-04-26, 17:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det står ju tydligt att detta inte är ett problem i sig. Förflyttningen är 4 m och påverkar inte livet på jorden.

Däremot är det ju vetenskapligt relevant och jag tycker det är intressant.
Det står också tydligt att övriga planeter i solsystemet påverkar jordens axel och har gjort det i miljontals år.

Innan vi smälte ner glaciärerna som man påstår man gör.

Men det är ju klart, det framgår inte av artikeln i the Guardian.
Citera
2021-04-26, 18:09
Medlem
Citat:
Det står också tydligt att övriga planeter i solsystemet påverkar jordens axel och har gjort det i miljontals år.

Innan vi smälte ner glaciärerna som man påstår man gör.

Men det är ju klart, det framgår inte av artikeln i the Guardian.

Man har ju bra koll hur övriga planeter rör sig och hur de påverkar axeln. Det kan även vara tektoniska rörelser. Här påstår man ju att mönstret förändrats, lägger fram teorin att det är avsmältning av glaciärer som åstadkommit en förändring av klotets tyngdpunkt.

Att glaciärar har minskat i volym finns det ju en stor mängd bilder som påvisar. Det är alltså då inte polerna nödvändigtvis, och dess massa har ju då jämnats ut i haven istället för att vara punktmassor.

Varför reta sig på detta?
Citera
2021-04-26, 18:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man har ju bra koll hur övriga planeter rör sig och hur de påverkar axeln. Det kan även vara tektoniska rörelser. Här påstår man ju att mönstret förändrats, lägger fram teorin att det är avsmältning av glaciärer som åstadkommit en förändring av klotets tyngdpunkt.

Att glaciärar har minskat i volym finns det ju en stor mängd bilder som påvisar. Det är alltså då inte polerna nödvändigtvis, och dess massa har ju då jämnats ut i haven istället för att vara punktmassor.

Varför reta sig på detta?
Med inte ett ord om påverkan från andra planeter i solsystemet lägger the Guardian fram att jordaxeln hela tiden förflyttas p.g.a. klimatet. Alltså, jorden är slät som en stenkula relativt sett även om vi människor inte uppfattar det. Jag betvivlar starkt att balansen påverkas till den grad av isavsmältning. Det är i jämförelse bara lite smuts på ytan s.a.s.

Och vilka mönster talar vi om? När vi har en periodicitet över 20000 år för de normala variationerna.

The Guardian lägger fram en artikel som antyder att jordaxeln förflyttning är ett nytt fenomen som tillkommit p.g.a. senaste tiden klimatförändringar.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det omvända här. Att andra planeters påverkan på jordaxeln medfört klimatförändringar som bl.a. fått vissa glaciärer att smälta i högre hastighet. Det låter som en utmärkt hypotes att pröva.
Senast redigerad av arbetet 2021-04-26 kl. 18:26.
Citera
2021-04-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ja, detta är en välkänd effekt som man kan förutsäga med stor noggrannhet. Det intressanta här är att jordaxeln rör sig extra, utöver denna effekt. För att få artiklar i rimlig längd fokuserar sig tidningar ofta bara på det nya.
Citat:
Jag betvivlar starkt att balansen påverkas till den grad av isavsmältning. Det är i jämförelse bara lite smuts på ytan s.a.s.
Det är just för att sådana instinkter så ofta slår fel som man har sådant som matematik och vetenskap så man kan räkna på saken.
Citat:
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig det omvända här. Att andra planeters påverkan på jordaxeln medfört klimatförändringar som bl.a. fått vissa glaciärer att smälta i högre hastighet. Det låter som en utmärkt hypotes att pröva.
Du är lite sent ute
https://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles
Citera
2021-04-26, 19:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, detta är en välkänd effekt som man kan förutsäga med stor noggrannhet. Det intressanta här är att jordaxeln rör sig extra, utöver denna effekt. För att få artiklar i rimlig längd fokuserar sig tidningar ofta bara på det nya.

Det är just för att sådana instinkter så ofta slår fel som man har sådant som matematik och vetenskap så man kan räkna på saken.

Du är lite sent ute
https://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles
Kärnan i det hela är att the Guardian på ett mystiskt sätt glömde att nämna orsakerna till den naturliga variationen på jordaxeln och gjorde det hela till en klimatgrej.
Citera
2021-04-26, 19:14
Medlem
Citat:
Kärnan i det hela är att the Guardian på ett mystiskt sätt glömde att nämna orsakerna till den naturliga variationen på jordaxeln och gjorde det hela till en klimatgrej.
Därför att det är det nya, till skillnad från de naturliga variationerna som varit kända i över ett sekel.
Citera
2021-04-26, 19:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Därför att det är det nya, till skillnad från de naturliga variationerna som varit kända i över ett sekel.
Jag tror snarare att det är instrumenten som är nya.
Citera
2021-04-26, 19:19
Avstängd
Citat:

Knappast för journalister på the Guardian - eller några andra journalister heller. Journalister saknar på det stora hela naturvetenskaplig utbildning.

/Johan
Citera
2021-04-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Knappast för journalister på the Guardian - eller några andra journalister heller. Journalister saknar på det stora hela naturvetenskaplig utbildning.
Hur vore det om du själv ägnade dig åt lite faktakoll? Artikeln skrevs av Damian Carrington:
"I did a PhD and post-doc research in geology at Edinburgh University, "
https://www.theguardian.com/membership/2019/oct/26/damian-carrington-on-10-years-as-the-guardians-environment-editor
Jag tror att man kan i alla fall grunderna i det här om man doktorerat i geologi.
Citera
2021-04-26, 19:29
Avstängd
Citat:
Hur vore det om du själv ägnade dig åt lite faktakoll? Artikeln skrevs av Damian Carrington:
"I did a PhD and post-doc research in geology at Edinburgh University, "
https://www.theguardian.com/membership/2019/oct/26/damian-carrington-on-10-years-as-the-guardians-environment-editor
Jag tror att man kan i alla fall grunderna i det här om man doktorerat i geologi.

Om man duger till en karriär inom området så ger man sig knappast på att skriva artiklar för Guardian.

Tyvärr har det blivit så genom det expanderande högskoleväsendet att många doktorander är bland de mest obegåvade eleverna som inte kan etablera sig på arbetsmarknaden och därför blir kvar på institutionerna.

Detta gäller särskilt 2nd och 3rd tier universitys. Lite annorlunda på högstatusutbildningar.

Mer sannolikt att snubben är en efterbliven miljöaktivist. Dom flockas och frodas i just de miljöer jag beskrev.

/Johan
Citera
2021-04-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Om man duger till en karriär inom området så ger man sig knappast på att skriva artiklar för Guardian.
Det är till att flytta målstolparna ser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in