2021-04-24, 12:27
Medlem
Bara så ingen blir förvirrad av att den där lilla grågubben har precis all sin tid att spendera på flashback: ja, det är populism, ni har helt rätt. Det handlar till 100% om att värna sitt egna gamla kapital. Det är objektiva faktum och det är inget att diskutera egentligen.
2021-04-24, 23:14
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Nån ny info om bostadskrashen eller bostadsbubblan??

.

Antingen är du korkad eller så är du tramsig, bägge egenskaper är extremt ointressanta
och oattraktiva. Råder dig att hitta en annan taggningspartner.
2021-04-25, 09:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Riskbanken gör sitt bästa för att blåsa upp det allmänna prisläget på fastigheter.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/penningpolitiska-instrument/kop-av-foretagsobligationer/
Dom köper företagsobligationer ( ja, staten finaniserar utvalda privata företag) i fastighetssektorn.

Självklart köper dom även bostadsobligationer.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/penningpolitiska-instrument/kop-av-sakerstallda-obligationer/

Var kommer pengarna ifrån?

De skapas ur tomma intet. Digital sedelpress.

Lyssna inte på trådapans svammel om att de skulle låna av affärsbankerna. RB skriver själva vad de gör och vad syftet är.
2021-04-25, 09:49
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Lyssna inte på trådapans svammel om att de skulle låna av affärsbankerna. RB skriver själva vad de gör och vad syftet är.

Jag vet detta.
Det framgår väldigt tydligt på Riskbankens hemsida, tex angånde stödlån till bankerna:
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/aktuellt-om-riksbanken-och-coronapandemin/fragor-och-svar-om-riksbankens-atgarder/fragor--svar-om-program-for-foretagsutlaning-via-bankerna/

"Var kommer de 500 miljarder kronorna ifrån?
Riksbanken kan skapa pengar genom att ge ut sedlar och mynt men också genom att ge ut elektroniska pengar i svenska kronor till bankerna och det är det som Riksbanken har gjort nu."
2021-04-25, 10:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
RB lånar av bankerna. Den intresserade kan begrunda Riksbankens skulder till bankerna i Riksbankens balansräkning.
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Att dagisgänget skulle följa en skriven instruktion lär inte ske. Skulle dom göra sådant och lära sig något så skulle dom ju på sikt höja sig från dagisnivån.

Man kan även titta i bankernas balansräkningar och begrunda fordringarna på RB.
Och gå tillbaka i tiden och se hur stora de var förr. Och se hur väl de matchar Riksbankens lån från bankerna.

Och även se hur riksbankens skulder till bankerna ökar i takt med att RB köper obligationer.

Men varför skulle sådana som DViking och biljon göra det?
Det skulle ju vara detsamma som att börja befatta sig med fakta. Dom kan ju istället hitta någon fras någonstans som dom kan misstolka.
2021-04-25, 11:41
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att dagisgänget skulle följa en skriven instruktion lär inte ske. Skulle dom göra sådant och lära sig något så skulle dom ju på sikt höja sig från dagisnivån.

Man kan även titta i bankernas balansräkningar och begrunda fordringarna på RB.
Och gå tillbaka i tiden och se hur stora de var förr. Och se hur väl de matchar Riksbankens lån från bankerna.

Och även se hur riksbankens skulder till bankerna ökar i takt med att RB köper obligationer.

Men varför skulle sådana som DViking och biljon göra det?
Det skulle ju vara detsamma som att börja befatta sig med fakta. Dom kan ju istället hitta någon fras någonstans som dom kan misstolka.

Jag har bett Riskbanken förtydliga sina hemsidor för att klargöra transaktionerna.
Svaret var rätt och slätt "vi kan inte bli tydligare, vi gör penagarna via ett tangetbord".
2021-04-25, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Antingen är du korkad eller så är du tramsig, bägge egenskaper är extremt ointressanta
och oattraktiva. Råder dig att hitta en annan taggningspartner.
Grattis till din suveräna trådstart för 14 år sedan, en av de längsta trådarna på hela fb. Hur känns det att du förutspådde bostadsbubblan för 14 år sedan?

.
2021-04-25, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24

Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli???

.
2021-04-25, 13:20
Medlem
Lavas avatar
Citat:

.

En tråd du nyttjat i sin fullo för att om och om och om igen marknadsföra dig som ointelligent.
Vi som varit med ett tag är väl medvetna om dina uppenbara svagheter, därav är det som tidigare
nämnt önskvärt att du bara taggar nytillkomna så även de blir varse. För oss andra blir det bara
tjatigt.

Gissningsvis lyckas du läsa och förstå denna post lika väl som du förstod den första, inte alls.
Du får lägga denna på skrivbordet och suga lite på det, vem vet, ibland hittar även den blindaste
höna ett korn.

Mer respons får du inte av mig, det tar slut här och nu.
Senast redigerad av Lava 2021-04-25 kl. 13:22.
2021-04-25, 15:03
Medlem
biljons avatar
Citat:

.
Det är svårt att förutse eftersom ingen kunde ana att planekonomerna skulle försvara skulduppbyggnaden i något så ickeproduktivt och simplistiskt som fastigheter.
De senaste galna upptågen har jag länkat till tidigare där RB trycker pengar för att köpa obligationer i fastighetsbolag och bostadsobligationer av bankerna.
Antar att Ingves och dom andra halvkommunisterna inte under några som helst villkor vill sitta med Svarte Petter likt Bernanke fått göra.

Det betyder inte att vi andra kan inte dra nytta av detta och utnyttja galningar som gärna tar på sig jätteskulder. Så fort Ingves började köpa fastighets/bostadsobligationer så var det köpsignal på fastighetsbolag.
Det går fortfarande att hitta hyresfastigheter i risigt skick och förädla och sen sälja med minst 100% på investerat kapital.

Apropå planekonomer och halvkommunister så är Tegnell en i samma skola.
Att införa ättestupan var en skänk från ovan för oss som letar risiga villor att fixa till eller uppföra något nytt på tomten.
Moraliskt anser att jag att det är förjävligt men det är inte svårt att bli rikare på galenskapen.
2021-04-25, 17:29
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Apropå planekonomer och halvkommunister så är Tegnell en i samma skola.
Att införa ättestupan var en skänk från ovan för oss som letar risiga villor att fixa till eller uppföra något nytt på tomten.
Moraliskt anser att jag att det är förjävligt men det är inte svårt att bli rikare på galenskapen.

Ättestupa? Det finns cirka 25 länder med högre dödsfall per capita än Sverige sist jag kollade och våran BNP respektive ökning av statsskuld var näst minst dålig under 2020 jämfört med EU.

Det sistnämnda om något borgar ju för en mer livskraftig äldre population framöver jämfört med de länder som tagit till allt för hårda restriktioner.

Jag undrar dessutom var du i så fall hittat dessa renoveringsobjekt i en marknad där villor gått runt +20% i riket på ett år? Är det någon otroligt nischad marknad du tänker på?
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-04-25 kl. 17:34.
2021-04-25, 20:06
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Ättestupa? Det finns cirka 25 länder med högre dödsfall per capita än Sverige sist jag kollade och våran BNP respektive ökning av statsskuld var näst minst dålig under 2020 jämfört med EU.

Det sistnämnda om något borgar ju för en mer livskraftig äldre population framöver jämfört med de länder som tagit till allt för hårda restriktioner.

Jag undrar dessutom var du i så fall hittat dessa renoveringsobjekt i en marknad där villor gått runt +20% i riket på ett år? Är det någon otroligt nischad marknad du tänker på?

Så du är inte med på det faktum att staten inte behöver skuldsätta sig när befolkningen har tagit på sig den uppgiften istället?
Du är inte heller med på att det är Riskbanken som finansierar det hela med köp av obligationer från både bostäder och fastighetsföretag? I en marknadsekonomi hade BNP fallit men nu har vi Ingves och gänget som leker planekonomer istället. Jag tycker det är total galenskap och hade hellre sett att investeringarna gick till företag med någon form av produktivitet som kan skapa externa inkomster.

Samtidigt är jag inte dummare än att jag såklart utnyttjar situationen.

Det har visats ett par exempel tidigare i denna tråd där ruckel som står på tomter i bra läge går för vad vi första anblick ses som helt vansinniga summor. Det är inte så konstigt eftersom rucklet snart knuffas omkull och så ställer vi ett radhus där istället med 100kvm tomt och minst dubblar pengarna.

Jag har kollegor i branschen som frågar sjukvårdspersonal vilka som kommer stryka med denna vecka och så ta man reda på var dom bor och om det finns några efterlevande eller arvingar man kan börja massera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in