Citat:
Ursprungligen postat av
KapitalistenKalle
Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik, säger att den genomsnittliga prisökningen
på bostäder (speciellt villor) ligger på ungefär 20% på en årsbasis.
Det är väl inte ens hållbart? Helt sinnessjuk enligt mig.
Källa:
https://www.svd.se/rekordkraftiga-prisokningar-pa-bostader
20% ligger i spannet för gissningar kring hur mycket värde fiat (SEK, USD, EUR) förlorat under 2020. Lägger vi till 2021 är det mycket långt ned i spannet, d.v.s. förmodligen är siffran högre. Det vill säga det är utan tvekan "hållbart" att huspriser justeras mot värdet du mäter huspriserna i.
Det är det här som är så sjukt. Dumsvensken springer runt och tjoar över ett eget "kapital" som ökat 10%, och fattar inte att deras kapital minskat. Att deras SEK-innehav gick +10%... alltså, jag fattar hur det går till. Mamma, pappa och staten berättar något och sedan tror man på det. Men att jag fattar hur det går till betyder inte att det inte är sinnesjukt korkat.
Och angående gissningar om hur mycket värde fiat förlorat så är det bara gissningar vi har. Vi kan vara helt säkra på att det är >10%. Konkreta siffror har vi inte, och det vore sjukligt komplext att närma sig något sådant idag (och nej SCB, det har ingenting med mellanmjölk att göra).