2021-04-19, 13:55
Medlem
DVikings avatar
Undrar varför inte trådapan är i ABoK och tycker att de som gnäller över att polisen inte gör mer eller att straffen är för korta går ut och polisar själva och låser in folk. Nåja, bäst om ingen tramsar med.

Byggandet är på uppgång och ligger verkligen inte på de extremt låga nivåer som gällde 1995-2015. Invandringen är på avmattning och inget talar för att det kommer några lättnader framöver, snarare tvärtom. 40-talisterna börjar gå mot graven så även dödstalen kommer addera bostäder de kommande 20 åren jmf med de 20 som har varit.

Samtidigt har priserna fått en rejäl skjuts uppåt nu de senaste året. Frågan är om det blir en tillfällig topp med en ny platå eller om priserna återgår till pre-Covid senare i år. Eller att psykologin gör att ett påbörjat ras drar ner marknaden tillbaka till 2015-nivå.
2021-04-20, 09:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Tåget fortsätter
https://www.di.se/nyheter/rekordokning-for-villapriser-det-borjar-bli-riktigt-dyrt/

Funderingen är dock om vi får dämpad marknad i höst när amorteringskravet kommer tillbaka i full kraft. Hur vanligt är det egentligen med folk som begär undantag från amorteringskravet?

För egen del så är skuldkvotstaket betydligt mer begränsande än amorteringskravet.
2021-04-20, 09:14
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tåget fortsätter
https://www.di.se/nyheter/rekordokning-for-villapriser-det-borjar-bli-riktigt-dyrt/

Funderingen är dock om vi får dämpad marknad i höst när amorteringskravet kommer tillbaka i full kraft. Hur vanligt är det egentligen med folk som begär undantag från amorteringskravet?

För egen del så är skuldkvotstaket betydligt mer begränsande än amorteringskravet.

Det gäller bara omkring 10-15% av befintliga bolånetagare om jag inte minns fel. Vän av ordning vill ha källa men det har jag inte utöver detta från tidigare i pandemin: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/fortsatt-hogt-intresse-for-amorteringsfria-bolan SBAB angav till exempel att 13% av deras kunder begärt lättnader.

Fast kvoten är väl gissningsvis högre bland nya bolånetagare.
2021-04-20, 09:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Det gäller bara omkring 10-15% av befintliga bolånetagare om jag inte minns fel. Vän av ordning vill ha källa men det har jag inte utöver detta från tidigare i pandemin: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/fortsatt-hogt-intresse-for-amorteringsfria-bolan SBAB angav till exempel att 13% av deras kunder begärt lättnader.

Fast kvoten är väl gissningsvis högre bland nya bolånetagare.
Just ju är det hus som går bäst. Jag har svårt att tänka mig att det är förstagångs köparna som satsar på ett hus och driver den marknaden.

Det är lite luddigt angående vem som får undantaget. Om man är på gränsen i sin ekonomi så bör man inte öka på sin boendekostnad.

Det är ganska svårt att spekulera angående marknaden i höst eftersom man inte har någon data på detaljerna. Men det mesta tyder på att amorteringskravet inte kommer påverka något. I alla fall inte för husmarknaden.

Jag misstänker att skuldkvotstaket är det begränsande för andra också. Utan det så skulle vi troligen se en ökning med över 50%
2021-04-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Just ju är det hus som går bäst. Jag har svårt att tänka mig att det är förstagångs köparna som satsar på ett hus och driver den marknaden.

Men de som köper hus måste ju sälja nuvarande bostad, allt går ju i ett led.

För att citera en mäklare i Stockholm jag pratade med förra veckan: "hur FAN har folk råd?"
2021-04-20, 11:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

För att citera en mäklare i Stockholm jag pratade med förra veckan: "hur FAN har folk råd?"
Saken jag funderade över är hur stor effekt det tillfälliga undantaget från amorteringskravet har. Samt vad som händer i höst när det kommer tillbaka.

Jag inbillar mig att detta undantag ges till personer som redan har lån och skippar amorteringen eftersom de hamnat i en tight situation. Inte till folk som tar nya lån. Men jag hittar ingen data på vilken typ av personer som ansöker om undantaget.
2021-04-20, 12:06
Medlem
Fortsätter spikrakt uppåt. Titta på villor i Stockholm.
Det här är allt annat än sunt, ska bli intressant att se hur långt det kan gå.
https://valueguard.se/indexes
2021-04-20, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Invandringen är på avmattning

Jaså du. 80,000 uppehållstillstånd på årstakt för 2021. Det var 88,000 för 2020.
2021-04-20, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24
Nån ny info om bostadskrashen eller bostadsbubblan??

.
2021-04-20, 20:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Verkar helt orealistiskt att en mäklare skulle säga så. Dom har ju insyn i köparnas ekonomi.
Och dom bor ju någonstans själva och vet att boendeutgifterna inte är speciellt betungande.

En kollega köpte villa förra sommaren. Var ju bra timing där.

Pris var ca 7 MSEK. Dom är i 40-års åldern. Nu har inte jag insyn i det hushållets ekonomi men ca 6 MSEK lär dom ju få låna. Och 1 MSEK lär inte vara ett problem för dom att hala upp.
Jag vet att dom bott i BR i +10 år och flyttat närmare och närmare centrum. Så troligen har dom inte så mycket lån, utan snarare en ansenlig kontantinsats.

Lite intressant är att dom bodde strax utanför tullarna innan. Men nu får mannen över 1.5 timme enkel resa till jobbet. Kommunalt iaf. Går väl fortare med bil. Men hur mycket fortare kan man ju undra. Det är köer också.

Och detta följer ett tidigare mönster jag sett. Folk bryr sig uppenbarligen inte mycket om restiderna till jobbet.
2021-04-20, 21:05
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och detta följer ett tidigare mönster jag sett. Folk bryr sig uppenbarligen inte mycket om restiderna till jobbet.

Den här spaningen är något jag också uppmärksammat. Men jag skulle aldrig försätta mig i den situationen.

Har själv pendlat exakt 60 minuter enkel väg med bil och det gör jag fanimej aldrig om. Det har gjorts hur många studier som helst om pendlandets effekter på hälsan i USA, bilen och pendlingens förlovade land. Det är kort och gott väldigt dåligt för människan att sitta still i en metallfarkost timtal om dagen med lite trafikstress ovanpå det; Vem kunde ana?!

Tåg har jag iofs också pendlat cirka 50-60 minuter enkel väg med och det är en helt annan upplevelse jag skulle kunna göra om. Utöver på/avstigning finns det inte mycket till stressmoment och man kan läsa en bok med några brusreducerande hörlurar utan problem.

Nae... Den här "gröna vågen" kommer antagligen få ett bakslag förr eller senare är min hypotes. Stadslivet och cykelpendlingen kommer tillbaka. Om inte på grund av angivna anledningar ovan så för att bilåkande i sig kommer bli allt för dyrt i det här landet framöver. Även elbilar.
2021-04-20, 22:05
Medlem
DVikings avatar
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jaså du. 80,000 uppehållstillstånd på årstakt för 2021. Det var 88,000 för 2020.

Ja, det är väl en avmattning? Jag skrev väl inte totalstopp.

Sen i de 88k är det lite blandat med olika tillstånd, t.ex. 3000 bärplockare som stannar ett par månader bara. Barn som föds i landet där föräldrarna inte är medborgare är ca 8k.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in