Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Jag uppdaterade mitt inlägg.
Ja, jag tycker nog att man kan ta bort förlegade symboler som är så pass provocerande som denna symbol kan vara, det gäller även Åtvidaberg.
Män har symboliserat makt under lång tid men nu finns stora rörelser i landet som äntligen försöker ändra på detta, det är ingen ”modenyck” utan en utveckling av vårt samhälle till något bättre och mer jämställt. Symbolen står främst för manlighet och inte järn i gemene hens ögon.
Vi tappar vår historia... mars och venus återfinns även i flera kommunvapen. Ingen har klagat, man kan sin gruvhistoria.
Vad gäller ÅFF var det så jag på 70-talet som barn själv blev bildad av betydelsen. ÅFF var ett topplag då, och man undrade jag vad feminist-symbolen gjorde på deras tröja. I åtvid vet man, och kanske du skall fråga ortsborna istället för att fatta besluten från Stockholm (som vanligt)? Tror du man i Åtvid vet vad symbolen betyder?
I ett klassrum vi har på skolan hängen en geologisk karta fullproppad med dessa symboler. De visar ju på järn- och kopparfyndigheter.
Symbolerna är inte förlegade utan används i sin ursprungliga betydelse och är en otroligt viktig del av vårt historiska arv. Falu koppargruva stod en gång på medeltiden för kanske 20% av hela landets BNP. Den var en av hela Europas största arbetsplatser. Koppar från Falun gick på export över hela Europa.
Samma idag med Kiruna och de gruvorna. De är 90% av hela EUs produktion.
Så nej, de är inte förlegade för att feministisk aktivism kidnappar dem och ger venus-symbolen goda egenskaper och mars-symbolen negativa. De är aktiv historia... och visst är det svindland att dra länken hela vägen tillbaka till romarriket.
Bör inte då månaden Mars döpas om. Och Tisdagen? Krigsgudar vet du... mannamod.... det är ju inte heller PK? Eller?
Vi skall inte förvirra människor utan förklara ur saker och ting hänger ihop. Missförstår vi vår egen historia så grovt som Jonna gör är det fara på färde!
Om det krävs ett tredje kön, om det är grejen, kan de ju ta tacknet för Jupiter? Neptunus? Tenn eller vatten... Eller solen om de vill ha något fint, det är guld.