Citat:
Ursprungligen postat av
pappersdrake
Leasing är inte så farligt. Själv har jag bara cashat bilar jag har råd med så här långt men sneglar på att leasa nästa gång och då är det inte så farligt dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandmanz
Exakt så, extremt många som glömmer bort värdeminskningen, att köpa en bil för 500 k med 50% restvärde blir nästan 7 k i månaden på 3år. Sedan tillkommer service, försäkring och möjligen ränta om man har lånat. 5 k i månaden för en köpt ny bil, knappast. Själv valde jag care by volvo, prenumeration på en xc40 pluginhybrid som ligger på ca 600 k ny. Helt fullutrustad där service, försäkring, vinterdäck, däckhotell osv ingår för 6600 per månad med 1500 mil (räcker gott för mig). Juste, 3 månaders uppsägningstid om nåt skulle gå åt helvete. Varför väljer inte fler den vägen?
Kollade på leasing, men då vi har hund så skulle hyran bli högre. Och risken är att man får betala för sanering när bilen lämnas tillbaka.
Just milen är nog inget problem, många som är rädda för det, men överkörda mil är inte dyrt, bara någon tusenlapp extra som max kanske, oftast bara några 100 kr.
Skatten kan också vara problematisk, då det är årskatt så kan det komma en chock när första skattrinbetalningsavin kommer, elller så märker man att man betalar skatten trotts att bilen är tillbakalämand.
Men om man har koll på skattereglerna i övrigt, skattemånad, betalningskyldighet, hur man ställer av och på fordon, så borde inte skatten komma som en chock för leasingstagaren.
För när man ställer av bilen så återfår man det som är kvar och någon ny skatteperiod börjar inte.
Om jag skulle hyra en bil och märka att hyresavtalet går ut mitt i Skattemånaden, så hade jag lämnat bilen tillbaka månaden innan och ställt av bilen. Då slipper man problemet att man betalar skatt för ett år till, trotts att bilen inte hyrs längre, ex. om ägarbytet registresas efter första dagen i Skattemånaden.