2021-04-24, 13:46
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
Leasing är inte så farligt. Själv har jag bara cashat bilar jag har råd med så här långt men sneglar på att leasa nästa gång och då är det inte så farligt dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Exakt så, extremt många som glömmer bort värdeminskningen, att köpa en bil för 500 k med 50% restvärde blir nästan 7 k i månaden på 3år. Sedan tillkommer service, försäkring och möjligen ränta om man har lånat. 5 k i månaden för en köpt ny bil, knappast. Själv valde jag care by volvo, prenumeration på en xc40 pluginhybrid som ligger på ca 600 k ny. Helt fullutrustad där service, försäkring, vinterdäck, däckhotell osv ingår för 6600 per månad med 1500 mil (räcker gott för mig). Juste, 3 månaders uppsägningstid om nåt skulle gå åt helvete. Varför väljer inte fler den vägen?

Kollade på leasing, men då vi har hund så skulle hyran bli högre. Och risken är att man får betala för sanering när bilen lämnas tillbaka.

Just milen är nog inget problem, många som är rädda för det, men överkörda mil är inte dyrt, bara någon tusenlapp extra som max kanske, oftast bara några 100 kr.

Skatten kan också vara problematisk, då det är årskatt så kan det komma en chock när första skattrinbetalningsavin kommer, elller så märker man att man betalar skatten trotts att bilen är tillbakalämand.

Men om man har koll på skattereglerna i övrigt, skattemånad, betalningskyldighet, hur man ställer av och på fordon, så borde inte skatten komma som en chock för leasingstagaren.

För när man ställer av bilen så återfår man det som är kvar och någon ny skatteperiod börjar inte.

Om jag skulle hyra en bil och märka att hyresavtalet går ut mitt i Skattemånaden, så hade jag lämnat bilen tillbaka månaden innan och ställt av bilen. Då slipper man problemet att man betalar skatt för ett år till, trotts att bilen inte hyrs längre, ex. om ägarbytet registresas efter första dagen i Skattemånaden.
Senast redigerad av miikos 2021-04-24 kl. 13:48.
Citera
2021-04-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Nu glömde du nog värdeminskningen...

Eftersom min bil var 3 år gammal när jag köpte den så är värdeminskningen inte mer än ca 100k under de 3 åren i min ägo. Alltså kommer jag få tillbaka mer pengar än vad jag la in när jag köpte den.
Citera
2021-04-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
Leasing är inte så farligt. Själv har jag bara cashat bilar jag har råd med så här långt men sneglar på att leasa nästa gång och då är det inte så farligt dyrt.

Du har verkligen ingen aning vad du talar om... Har du pengar till att casha bilen så är det bättre att ta ett billån med 1-5% ränta och slänga in resten av pengarna på Avanza där du får 10-20% avkastning.

Leasing är för idioter som inte har pengar till kontantinsatsen. Du blir tvingad till att ta en ny bil vilket är ekonomiskt självmord pga extrem värdeminskning första 2-3 åren...
Citera
2021-04-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Ny elbil. 500,000

Insats 100,000
Lån 400,00

1,9% ränta + amortering över 3 år med 50% restvärde = 4800 i månaden

Skatt 400kr per år
Halvförsäkring p.g.a. nybilsgaranti 2500kr per år
Serviceavtal för allt inkl. hjulskifte o däckhotel 4000kr per år
Bränslekostnader försumbara p.g.a. elbil

4800+575 = 5375 per månad totalkostnad.

Slå det med någon random 100,000kr bil.

Varför räknar du inte med dina 100 k i insats? Räknar du på ett restvärde på 250 k över 3 år så har du betalat ca 150 k i amortering, därefter måste du betala 50 k för att lösa lånet. Det betyder att du har 50 k kvar efter försäljning. Du har då betalat 200 k i lån och 50 k av din kontantinsats. Du har alltså betalat 250 000/36 = nästan 7 k i månaden. Då är inte ens räntan inräknad.

Räknar du dessutom med vad dina 100 k hade gjort på börsen med 7% avkastning så kan du lägga på ytterligare ca 700 i månaden.

Ränta på 633 i månaden plus de avgifter du nämnde är alltså ca 8100 utan avkastning på dina 100 k, med avkastning blir det runt 8800 i
månaden. Kan nog nämna rätt många bilar som är billigare än det.
Senast redigerad av Sandmanz 2021-04-24 kl. 15:34.
Citera
2021-04-24, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Leasing är för idioter som inte har pengar till kontantinsatsen. Du blir tvingad till att ta en ny bil vilket är ekonomiskt självmord pga extrem värdeminskning första 2-3 åren...

100 k i handpenning, du säger att du får 10-20% avkastning på börsen, vi räknar på 15% då. Det betyder att du skulle haft ca 150 000 över 3 år, 50 k i avkastning och 100 k i värdeminskning, ca 4800 i månaden. Plus ränta, försäkring och skatt. Säg 7-7500? Är det verkligen så idiotiskt med leasing.
Citera
2021-04-24, 15:10
Medlem
Citat:
Eftersom min bil var 3 år gammal när jag köpte den så är värdeminskningen inte mer än ca 100k under de 3 åren i min ägo. Alltså kommer jag få tillbaka mer pengar än vad jag la in när jag köpte den.

Från 490kkr till 390kkr på tre år? Vad är det för bil egentligen?
Citera
2021-04-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Från 490kkr till 390kkr på tre år? Vad är det för bil egentligen?

Alla lätt begagnade motorstarka bilar med 300+ hk och 6-8 cyl har extremt bra andrahandsvärde idag.
Citera
2021-04-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
100 k i handpenning, du säger att du får 10-20% avkastning på börsen, vi räknar på 15% då. Det betyder att du skulle haft ca 150 000 över 3 år, 50 k i avkastning och 100 k i värdeminskning, ca 4800 i månaden. Plus ränta, försäkring och skatt. Säg 7-7500? Är det verkligen så idiotiskt med leasing.

99% av alla som privat leasar gör det för att dom inte har pengar till kontantinsatsen vilket betyder att dom inte skulle investerat något på börsen i vilket fall som helst. Leasa en bil är som att köpa en bil ny med billån fast du slipper ligga ute med kontantinsatsen, alltså väldigt dåligt ekonomiskt pga extrema värdeminskningen 3 första åren + hög månadskostnad.
Citera
2021-04-24, 16:13
Medlem
Citat:
99% av alla som privat leasar gör det för att dom inte har pengar till kontantinsatsen vilket betyder att dom inte skulle investerat något på börsen i vilket fall som helst. Leasa en bil är som att köpa en bil ny med billån fast du slipper ligga ute med kontantinsatsen, alltså väldigt dåligt ekonomiskt pga extrema värdeminskningen 3 första åren + hög månadskostnad.

Jag har ingen statistik för hur många av de som privatleasar som också investerar på börsen. Du svarar inte på frågan, du säger att det är dåligt ekonomiskt men samtidigt visar den kalkylen jag gjorde ovan att det inte måste vara fallet. För 7000 kan man få en fin leasingbil, vad tänker du om det? Är min kalkyl fel?
Citera
2021-04-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kollade på leasing, men då vi har hund så skulle hyran bli högre. Och risken är att man får betala för sanering när bilen lämnas tillbaka.

Just milen är nog inget problem, många som är rädda för det, men överkörda mil är inte dyrt, bara någon tusenlapp extra som max kanske, oftast bara några 100 kr.

Skatten kan också vara problematisk, då det är årskatt så kan det komma en chock när första skattrinbetalningsavin kommer, elller så märker man att man betalar skatten trotts att bilen är tillbakalämand.

Men om man har koll på skattereglerna i övrigt, skattemånad, betalningskyldighet, hur man ställer av och på fordon, så borde inte skatten komma som en chock för leasingstagaren.

För när man ställer av bilen så återfår man det som är kvar och någon ny skatteperiod börjar inte.

Om jag skulle hyra en bil och märka att hyresavtalet går ut mitt i Skattemånaden, så hade jag lämnat bilen tillbaka månaden innan och ställt av bilen. Då slipper man problemet att man betalar skatt för ett år till, trotts att bilen inte hyrs längre, ex. om ägarbytet registresas efter första dagen i Skattemånaden.
Oftast är det ok att ha hund. Och skatten på de flesta plug-in hybriderna ligger på 360 kr om år vilket inte är så mycket att orda om.
Citera
2021-04-24, 16:19
Medlem
Citat:
Nu snurrar du nog till det lite. Om man leasar en bil behöver man ju inte bry sig om någon kontantinsats eller värdeminskning. Möjligen var det syftningsfel i ditt inlägg? Om inte är du nog inte så smart.
Citera
2021-04-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Nu snurrar du nog till det lite. Om man leasar en bil behöver man ju inte bry sig om någon kontantinsats eller värdeminskning. Möjligen var det syftningsfel i ditt inlägg? Om inte är du nog inte så smart.

Behöver man inte bry sig om värdeminskning när man leasar? vad baserar dom månadskostnaden på då tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in