2021-04-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Jag har ingen statistik för hur många av de som privatleasar som också investerar på börsen. Du svarar inte på frågan, du säger att det är dåligt ekonomiskt men samtidigt visar den kalkylen jag gjorde ovan att det inte måste vara fallet. För 7000 kan man få en fin leasingbil, vad tänker du om det? Är min kalkyl fel?

Vi tar min bil som ett exempel
Värdeminskning efter 3 år ca 100k
alltså blir det en värdeminskning på ca 2800 kr i månaden om vi lägger in de 50k som du hade fått i avkastning på handpenningen.
Leasa en bil för 500k = 5k/månad
180k efter 3 år + bonus malus skatt på nya bilar ca 7-10k per år 3 första åren.
Citera
2021-04-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Vi tar min bil som ett exempel
Värdeminskning efter 3 år ca 100k
alltså blir det en värdeminskning på ca 2800 kr i månaden om vi lägger in de 50k som du hade fått i avkastning på handpenningen.
Leasa en bil för 500k = 5k/månad
180k efter 3 år + bonus malus skatt på nya bilar ca 7-10k per år 3 första åren.

Hmm, hur får du det till 2800 per månad? Ser nu att jag skrev att jag räknade på 15% avkastning men räknade faktiskt på 20%. 15% avkastning på 100 k i 3 år är ca 50 k, värdeminskningen är 100 k. 150 000/36 är 4166 kr. Inklusive ränta blir det runt 4800, sen har du försäkring, skatt och service vilket borde bli rätt dyrt för dig eftersom du skriver att bilen har stor motor. Bensinen borde då också bli dyrare än på en vanlig bil.

Värdeminskningen är självklart den största utgiften och där kommer du undan väldigt bra och ändå blir din månadskostnad runt 6-7 k, det får man en ganska bra leasingbil för inklusive skatt.

Vi kan ta med bilen jag beställde med care by volvo i räkningen, en volvo xc40 pluginhybrid som kostar ca 600 k, helt fullutrustad. Den kostar 6600 i månaden inklusive skatt, försäkring, vinterdäck och service. Det som tillkommer är bensin. Dessutom är det 3 månaders uppsägningstid. Behåller alla pengar på börsen. Är det verkligen en så dålig affär?
Senast redigerad av Sandmanz 2021-04-24 kl. 17:17.
Citera
2021-04-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Hmm, hur får du det till 2800 per månad? Ser nu att jag skrev att jag räknade på 15% avkastning men räknade faktiskt på 20%. 15% avkastning på 100 k i 3 år är ca 50 k, värdeminskningen är 100 k. 150 000/36 är 4166 kr. Inklusive ränta blir det runt 4800, sen har du försäkring, skatt och service vilket borde bli rätt dyrt för dig eftersom du skriver att bilen har stor motor. Bensinen borde då också bli dyrare än på en vanlig bil.

Värdeminskningen är självklart den största utgiften och där kommer du undan väldigt bra och ändå blir din månadskostnad runt 6-7 k, det får man en ganska bra leasingbil för inklusive skatt.

4166 är rätt, jag skrev fel när jag ändrade lite i mitt inlägg. Skatten på min bil som har en 3 liters motor och 360 hk är endast 1400 kr. Servicen är lika dyr som på alla andra Tyska bilar, runt 5k om året.

Faktum kvarstår leasa en ny bil där dom har räknat in värdeminskningen i månadskostnaden kommer alltid vara dyrare än att köpa en bil som redan har förlorat 40%+ av sitt nypris.
Citera
2021-04-24, 17:34
Medlem
Citat:
4166 är rätt, jag skrev fel när jag ändrade lite i mitt inlägg. Skatten på min bil som har en 3 liters motor och 360 hk är endast 1400 kr. Servicen är lika dyr som på alla andra Tyska bilar, runt 5k om året.

Faktum kvarstår leasa en ny bil där dom har räknat in värdeminskningen i månadskostnaden kommer alltid vara dyrare än att köpa en bil som redan har förlorat 40%+ av sitt nypris.

Jag säger inte emot det, jag säger emot att du får det att låta som att din bil är mycket billigare än en leasingbil vilket inte är fallet.
Citera
2021-04-25, 09:12
Medlem
Citat:
Du har verkligen ingen aning vad du talar om... Har du pengar till att casha bilen så är det bättre att ta ett billån med 1-5% ränta och slänga in resten av pengarna på Avanza där du får 10-20% avkastning.

Leasing är för idioter som inte har pengar till kontantinsatsen. Du blir tvingad till att ta en ny bil vilket är ekonomiskt självmord pga extrem värdeminskning första 2-3 åren...

Angående lån + Avanza. Ja det kan man säga om allt, låna låna investera. Jag gillar inte lån till bil då jag inte ser bilen som en investering. Skulle ju i ditt exempel hellre utöka bostadslånen för att köpa aktier, ger mer hävstång till mindre ränta.

Leasing vet jag inte hur du tänker, jag vill ju ha ny bil och tar inte risken själv. Det är ett bruttolöneavdrag och "allt" ingår.
Citera
2021-04-27, 06:39
Medlem
Citat:
Behöver man inte bry sig om värdeminskning när man leasar? vad baserar dom månadskostnaden på då tror du?

Du skrev värdeminskning plus hög avgift...

Du betalat en avgift, tex 4000, och i det ingår värdeminskning, skatt och service, samt garanti, och försäkring blir rätt billig då man bara behöver en halvförsäkring.
Senast redigerad av 100kgpappa 2021-04-27 kl. 06:46.
Citera
2021-04-27, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kollade på leasing, men då vi har hund så skulle hyran bli högre. Och risken är att man får betala för sanering när bilen lämnas tillbaka.

Just milen är nog inget problem, många som är rädda för det, men överkörda mil är inte dyrt, bara någon tusenlapp extra som max kanske, oftast bara några 100 kr.

Skatten kan också vara problematisk, då det är årskatt så kan det komma en chock när första skattrinbetalningsavin kommer, elller så märker man att man betalar skatten trotts att bilen är tillbakalämand.

Men om man har koll på skattereglerna i övrigt, skattemånad, betalningskyldighet, hur man ställer av och på fordon, så borde inte skatten komma som en chock för leasingstagaren.

För när man ställer av bilen så återfår man det som är kvar och någon ny skatteperiod börjar inte.

Om jag skulle hyra en bil och märka att hyresavtalet går ut mitt i Skattemånaden, så hade jag lämnat bilen tillbaka månaden innan och ställt av bilen. Då slipper man problemet att man betalar skatt för ett år till, trotts att bilen inte hyrs längre, ex. om ägarbytet registresas efter första dagen i Skattemånaden.

Extramil brukar ligga på 10 kr/mil, så det kan bli rätt mycket. 1000 mil över och det är 10 papp extra, och har man fått nått slitage de inte godkänner så är en självrisk på det, och däck måste vara i nästan nyskick också. Kan vara lite surt om de bara är halvslitna och behöva byta i förtid mot vad man hade gjort annars.

Skatten ingår i leasingen, så vad är problematiskt med den?

Och om du hyr en bil är det ju knappast du som betalar skatten, det är ju hyrbilsfirman.
Citera
2021-04-27, 06:53
Medlem
Citat:

Men då är det ju inte en ny bil heller, så varför ska man ens jämföra det? Det finns även risken på din bil med dyra reperationer, som man slipper med ett leasingavtal.

En bil med 90% värdeminskning är ännu billigare...
Citera
2021-04-27, 07:16
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Extramil brukar ligga på 10 kr/mil, så det kan bli rätt mycket. 1000 mil över och det är 10 papp extra, och har man fått nått slitage de inte godkänner så är en självrisk på det, och däck måste vara i nästan nyskick också. Kan vara lite surt om de bara är halvslitna och behöva byta i förtid mot vad man hade gjort annars.

Skatten ingår i leasingen, så vad är problematiskt med den?

Och om du hyr en bil är det ju knappast du som betalar skatten, det är ju hyrbilsfirman.

Gällande leasingbil är det viktigt att läsa kontraktet noggrant.
Däck nyskick? Bah! Bullshit. Normalt slitage.
Övermil? Lägg till extra milantal direkt för någon hundring.

Slipper värdeminskning, slipper servicekostnad.

Köpa en ny bil för 450 000 på bolånet är vad dårar gör.
Citera
2021-04-27, 07:32
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Men då är det ju inte en ny bil heller, så varför ska man ens jämföra det? Det finns även risken på din bil med dyra reperationer, som man slipper med ett leasingavtal.

En bil med 90% värdeminskning är ännu billigare...

Ja, inte bara reparation utan byte av slitagedelar. Bromsar, däck, bromsolja, batteri, torkarblad, olja, tändstift, filter, växellådsolja, mm är inte billigt.

Sedan vanlig service och reparation på AC, kamrem, intervall, vindruta, glödlampor.
Plus biltvätt!

Hur många räknar in allt det i månadskostnaden på en bil med billån?

Hade leasingbil där allt ingick, tom byte av torkarblad. Utom bilskatten och byte av säsongsdäck.

Betalade 4 000:-/mån plus vinterdäck på fälg 8 000:-.

Efter tre år 144 000:-

Bara tankat och fyllt på spolarvätska.

Ingen servicekostnad, ingen värdeminskning, inga reparationer.

Vad kostar värdeminskningen efter 3 år på en ny bil? 40%?

Det blir exakt vad min leasingbil kostade i månadskostnad.

Det jag förlorade var vinterdäcken på fälg.

Men det förutsätter att man är rädd om bilen. Har man hund och ungar kan man inte leasa bil.

Många behandlar bilen som skit och får en fet slutfaktura.
Senast redigerad av Herakleios 2021-04-27 kl. 07:38.
Citera
2021-04-27, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Gällande leasingbil är det viktigt att läsa kontraktet noggrant.
Däck nyskick? Bah! Bullshit. Normalt slitage.
Övermil? Lägg till extra milantal direkt för någon hundring.

Slipper värdeminskning, slipper servicekostnad.

Köpa en ny bil för 450 000 på bolånet är vad dårar gör.

Är väl olika på olika avtal, det vi har kostade det 9 kr/mil att lägga till fler, och minst 500 per år, så det skulle kosta 13500 på totalkostnaden.

5mm mönsterdjup skulle det vara på däcken, då byter inte jag i normalfall.
Citera
2021-04-27, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Ja, inte bara reparation utan byte av slitagedelar. Bromsar, däck, bromsolja, batteri, torkarblad, olja, tändstift, filter, växellådsolja, mm är inte billigt.

Sedan vanlig service och reparation på AC, kamrem, intervall, vindruta, glödlampor.
Plus biltvätt!

Hur många räknar in allt det i månadskostnaden på en bil med billån?

Hade leasingbil där allt ingick, tom byte av torkarblad. Utom bilskatten och byte av säsongsdäck.

Betalade 4 000:-/mån plus vinterdäck på fälg 8 000:-.

Efter tre år 144 000:-

Bara tankat och fyllt på spolarvätska.

Ingen servicekostnad, ingen värdeminskning, inga reparationer.

Vad kostar värdeminskningen efter 3 år på en ny bil? 40%?

Det blir exakt vad min leasingbil kostade i månadskostnad.

Det jag förlorade var vinterdäcken på fälg.

Men det förutsätter att man är rädd om bilen. Har man hund och ungar kan man inte leasa bil.

Många behandlar bilen som skit och får en fet slutfaktura.

Ja, det behöver inte bli dyrare. Men som du skrev tidigare, viktigt att läsa avtalet. I vårt ingår inte byte av slitdelar, bara kontroll vid service. Nu har det inte varit några problem oavsett, det är ju en ny bil.

Vi köpte fälgar och vinterdäck själva, skulle kostat 14000 totalt att leasa, och sen få lämna tillbaka.
Senast redigerad av 100kgpappa 2021-04-27 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in