2021-04-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Ett exempel på ett indiciemål där en man friats i tingsrätten men dömts i hovrätten kan ju vara intressant att jämföra med det här fallet. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/unik-gangstil-faller-tidigare-friad-33-aring-for-mordbrand/

Intressant;
"En ortopedingenjör som förhörts i målet menade att det var mer sannolikt att det rörde sig om samma person än att det inte var det, även om rörelsemönstren var för sig inte är särskilt ovanliga."

Tänk om den av LW nydiskade skålen på diskbänken i kombinationen med SDs DNA på ringen kan räknas som indicier av samma vikt som de olika indicierna i fallet som du länkade till, där t.o.l.ett vittne gav GM alibi...
Citera
2021-04-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
jo det finns det när en majoritet av hovrätten har bestämt sig kommer han att fortsätta vara fri eller plockas in. Vid mord är det obligatorisk häktning, men kommer han inte plockas in så kommer vi att så närmare datum för domens tillkännagivande kunna förstå vad domen kommer att bli som jag har förstått det har åklagaren inte kommit med nått alternativ yrkande tyg vållande till annans död. Hade ett alternativyrkande för vållande av annans död varit med hade det teoritiskt kunna bli fällande dom ända fram tills domen offentliggörs
Nu har det blivit fel på citaten. Det är mitt inlägg men ser ut som susanna.s. Men jag kladdade till det från början och jag vet inte hur man rättar.

Så kan vi ta nya tag? Förhandsgranska gärna innan, vilket jag missade i mitt gratulationsinlägg till Stefan.
Citera
2021-04-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Även i svenska tingsrätter kan ju nämndemannen faktiskt fastställa om någon är skyldig eller ej även om rättens ordförande (den juridiskt skolade domaren) är av en annan åsikt. Om alla nämndeman tycker lika. (Inom lagens ramar dvs).

Som tur så läser rättens ordförande upp lagtexten för nämndemännen vid överläggningen(då rätten sitter själva och pratar).
Lagar som de måste förhålla sig till samt att objektiviteten följs. Så gott det nu går. Dessutom svär alla nämndemän in sig i debuten, så alla sen vet vad det handlar om.

Annars skulle det bli käbbel och kalabalik av personliga/politiska/kulturella/religiösa åsikter och upprörda stämningar.

("Land ((demokratin)) ska med lag byggas")
Citera
2021-04-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tog man inte hand om hans mobil redan den 15e?n Han var ju som sagt på 2 förhör den dagen, så mobilen kanske inte omhändertogs förrän vid 2a förhöret? Om ens då.
Jag tror ärligt talat inte att polisen trodde att det skulle vara ett såhär insyltat slaffs.
Det såg nog mellan fingrarna pga dumhet.
Skulle vilja skicka brev till SD, undrar om det finns något kort med en domkraft på? Till SD för att du är så dum i huvudet och korkad
Citera
2021-04-23, 21:34
Medlem
Citat:
Jorå, fast då skulle ingen kunna jobba med problemet Davidsson, han suger tag i dem som han kan tänkas ha något i utbyte av.

Är man såpass nära att man lär ut hur man skriver över raderad mobildata genom att ta nya bilder, då kan man ju tycka att det vore kutym (för att använda HDs uttryck) att lite försynt ge till känna att man känner den man ska göra husis/ teknisk undersökning hos.
Citera
2021-04-23, 21:37
Medlem
Citat:
Sen den där kvinnliga nämndemannen som ansåg att mannen i ett våldtäktsmål, som "kom från en bättre familj" än det kvinnliga offret, borde frias, eftersom han var trovärdigast endast pga det jg nämnde :-(...?

Blir helt galen av att såna märkliga individer med uråldrigt tänkesätt, kan nästla sig in i svenska domstolar med egna agendor!
Ibland undrar man om man hört eller läst rätt.
Helt åt helvete
Citera
2021-04-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Här är den igen,
huvudförhandlingsplanen i HR:

https://docdro.id/oES7KwC

Tack. Samt bra att jag nu fick chansen att rätta mig = inte J. Karjalaien.

Men vem är denna JK? Måste ha missat nåt viktigt.
Citera
2021-04-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
He he - han kom ju instormande från fel håll in i rättssalen, och dessutom ylande att "jag skulle vilja säga en sak..." (fritt ur minnet") och Lindèn fick ge honom en uppsträckning för att få tyst på honom. Jo - om han var smått irriterad sen var nog inte så konstigt. Inte nog med att SD hunsar med honom privat, nu gjorde domaren det också. Stackarn...
Hahaha, det visste jag inte
Citera
2021-04-23, 21:49
Medlem
Citat:
Hahaha, det visste jag inte
JG var lite stökig redan när han kom till Tingsrätten - lite högljudd, minns jag att jag läste i direktrapporteringen. Så vaktis fick ta undan honom och uppenbarligen togs han till ett sidorum där det finns en direktingång till salen. Jag vet inte alls hur det ser ut på Örebro Tingsrätt i den sal de var - men det var i alla fall inte den dörren som Lindén förväntade sig att vittnet skulle komma ifrån.
Citera
2021-04-23, 21:53
Medlem
Citat:
Som tur så läser rättens ordförande upp lagtexten för nämndemännen vid överläggningen(då rätten sitter själva och pratar).
Lagar som de måste förhålla sig till samt att objektiviteten följs. Så gott det nu går. Dessutom svär alla nämndemän in sig i debuten, så alla sen vet vad det handlar om.

Annars skulle det bli käbbel och kalabalik av personliga/politiska/kulturella/religiösa åsikter och upprörda stämningar.

("Land ((demokratin)) ska med lag byggas")

Ordförande läser inte upp lagtexter vid vartenda mål och överläggning.
Däremot kan ordförande förklara vad lagen säger kring det som diskuteras i överläggningarna.

Det händer även att ordföranden ber notarien kolla upp prejudikat och paragrafer under överläggningar.
Inte ens de mest erfarna rådmännen har ju allt i huvudet.

Ofta finns ett ganska brett handlingsutrymme.

Exempelvis när det gäller att bedöma trovärdigheten hos den tilltalade, målsägande och vittnen.

Exempel på att det faktiskt kan gå väldigt godtyckligt till är ju fallet där två nämndeman ansåg den tilltalade mer trovärdig än målsägande för att han "kom från en bättre familj". Men det var som sagt i tingsrätten.

I hovrättsmål finns ju fler jurister.

Jag hoppas verkligen att ÅH mfl har så pass bra på fötterna det nu går i slutspurten av det här speciella, gripande och frustrerande målet.
Citera
2021-04-23, 21:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Det SD får uppleva inför sin födelsedag i år hoppas jag svider.
Svider på pitten kanske.

Den mogna mannen kan kan väl fira med en filmsnutt till HD som han gjorde 6 maj 2017.

Gött för dem att fortsätta äta sen.

(..) han har en tårta, han tar en, ros från
tårtan, han lägger sin, sin snopp på den här tårtan, och stoppar tillbaka den på tårtan (..)
Citera
2021-04-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, Lindén sa, när vaktmästaren förde in honom i salen att "Jaha, du kommer DEN vägen!?" (fritt ur minnet). Och så började JG orera om att han ville ha ordet och så blev det lite diskussion där - väldigt kort diskussion i och för sig. Men det blev väldigt roligt när man lyssnade på förhöret. Det är svårt att förmedla i ord bara så här.

Inte nog med att han kom genom fel dörr... Blev han eskorterad av vaktmästaren dessutom 😂 Hur lyckades han hålla på och snurra så i lokalerna egentligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in