2021-04-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ja du, han sover nog gott om natten, för han är en övermänniska som inte kan göra fel.

SDs sätt att tänka (enligt mig)

Om inte Du hade gått över gatan precis när Jag skulle cykla förbi hade Du inte stått i Min väg.
Alltså är det Ditt Eget fel att Du blev påkörd. Be om ursäkt till Mig nu. Du ska mena det också.
Dessutom får Du se till att ordna med min stänkskärm som blev sned. Det var Ditt fel.

Hahaha (ser honom framför mig i cykelhjälmen, irriterad)
Citera
2021-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har tänkt på det. Svårt att inte ha ”snubblat” över detta. Eller ingår det i jobbet att inte läsa om kriminalfall överhuvudtaget? Hoppa över Efterlyst? De vet ju inte när ett fall hamnar på deras bord.
Har sen häromdagen försökt lyssna på TR med ”nya” öron. Spännande att se vad HR kommer att komma fram till. Jag undrar verkligen vad det blir för (något sen) födelsedagspresent till SD...

Nä det finns inga såna riktlinjer eller restriktioner för nämndemän.
De är ju (precis som i USA) vanliga människor med andra jobb, eller pensionärer.
Skillnaden är att här är de politiskt tillsatta via sina partier och i USA kan vem som helst kommenderas att göra jury duty och det är inte frivilligt. Sen har jag inte koll på deras olika domstolar och skillnaderna dem emellan.

Däremot kollas ju naturligtvis ev jävsförhållanden upp. (Där kunde Örebropolisen ha en del att lära...).
Citera
2021-04-23, 19:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
De är ju (precis som i USA) vanliga människor med andra jobb, eller pensionärer.
Skillnaden är att här är de politiskt tillsatta via sina partier och i USA kan vem som helst kommenderas att göra jury duty och det är inte frivilligt. Sen har jag inte koll på deras olika domstolar och skillnaderna dem emellan.

Däremot kollas ju naturligtvis ev jävsförhållanden upp. (Där kunde Örebropolisen ha en del att lära...).

Verkar svårt att vara opåverkad innan en rättegång... jag hade inte klarat det.

Det fetade: verkligen!
Citera
2021-04-23, 20:08
Medlem
Citat:

Man måste kunna vara objektiv. Det finns rasister ex.vis bland nämndemän. En sådan skrev här i FB bl a rasistiska kommentarer ang ett fall han själv skulle döma i. Han plockades självklart bort direkt när detta uppdagades. Och jag vill minnas att jag läst om flera liknande fall.

Jag tror personligheten är viktig. Att man är så icke-fördömande i sin personlighet som det bara går. Att man har förmågan att gå emot sin egen övertygelse och kunna se utifrån.
Citera
2021-04-23, 20:08
Medlem
Citat:

i USA isoleras ofta jyrymedlemmarna i medialt uppmärksammade mål på hotellrum så de inte kan ta del av press, radio och tv.
Citera
2021-04-23, 20:11
Medlem
Citat:
Va? Ska hon höras igen?

Citat:

En av de största skillnaden torde utgöras av Sveriges offentlighetsprincip som innebär att bl.a. Media har full tillgång till alla handlingar i ärendet
Citera
2021-04-23, 20:11
Medlem
I usa är det ju också juryn som fastställer om någon är skyldig eller oskyldig. Den jurisiskt skolade domaren fastställer bara straffet
Citera
2021-04-23, 20:13
Medlem
Citat:
Om SD inte var häktad och inte befann sig på arbetsplatsen kan han ju - antingen från bostadsområdet eller motorvägen - själv sett avspärrningarna och meddelat SOA. (SD kan ju också ha fått nys om avspärrningarna via nån annan och då direkt hört av sig till SOA).

Fast polisen avlyssnade väl iof SDs telefon?

För GM räckte det ju att se vilken plats som var avspärrad för att veta vad de hittat där...

Annars är väl AnSt via BA en tänkbar liten fågel.

Tog man inte hand om hans mobil redan den 15e?n Han var ju som sagt på 2 förhör den dagen, så mobilen kanske inte omhändertogs förrän vid 2a förhöret? Om ens då.
Citera
2021-04-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
I usa är det ju också juryn som fastställer om någon är skyldig eller oskyldig. Den jurisiskt skolade domaren fastställer bara straffet

Även i svenska tingsrätter kan ju nämndemannen faktiskt fastställa om någon är skyldig eller ej även om rättens ordförande (den juridiskt skolade domaren) är av en annan åsikt. Om alla nämndeman tycker lika. (Inom lagens ramar dvs).
Citera
2021-04-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En av de största skillnaden torde utgöras av Sveriges offentlighetsprincip som innebär att bl.a. Media har full tillgång till alla handlingar i ärendet

Förutom de sekretessbelagda delarna då.
Citera
2021-04-23, 20:29
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte.
Det är 4 stycken som jag känner till:
Sillen
LWs dotter
Jo*an K*nedal
Jo*chim Åh*in
Sen ska hovrätten lyssna på LWs yngste sons förhör, nu när de lyssnar på de övriga.

Någonting som slog mig, detta fall kan inte ha gått de som nu ska döma i hovrätten, förbi.
I USA så tillsätter man väl en jury som isoleras och inte får ta del av media osv? Eller är det någonting som bara är på film?
Jurun kan läsa in sig duktigt om de vill, all info finns på nätet.

JÅ är väl HÅs man, om jag har förstått det rätt. Men vem är JK? Finns visst en J. Karjalainen eller nåt sånt efternamn, kan det vara han? Vem är i såfall det? Någon som vet?
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-23 kl. 20:49.
Citera
2021-04-23, 20:32
Medlem
Citat:
Även i svenska tingsrätter kan ju nämndemannen faktiskt fastställa om någon är skyldig eller ej även om rättens ordförande (den juridiskt skolade domaren) är av en annan åsikt. Om alla nämndeman tycker lika. (Inom lagens ramar dvs).
ja så är det men i usa är det lekmän som tar ställning till skuld eller oskuld i de flesta delstater systemet kan skilja lite åt i olika delstater. vi svenskar gör ofta misstaget att se usa som ett land men usa är en förbundsstat där det mesta beslutats på delstats nivå. _Faktum är att en delstat i usa har större självständighet än ett land som är medlem i eu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in