2021-04-23, 20:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JÅ är väl HÅs man, om jag har förstått det rätt. Men vem är JK?

HÅ:s (reviewern) man är LÅ.
JK är så vitt jag förstår en fd polis som bor i närheten av FP.

(Kan ha virrat till allt med parallell-läsning mm 🤓 )
Citera
2021-04-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Verkar svårt att vara opåverkad innan en rättegång... jag hade inte klarat det.

Det fetade: verkligen!

En sak vad man tänker. En annan vad man ger uttryck för verbalt utanför kollegiet. Eller om man läser i tidningen och låter sig påverkas av det.
Om allt hade fungerar perfekt så är det väl bara bra om det är flera nämndemän?
Citera
2021-04-23, 20:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Stort tack till dig som orkar sammanfatta detta för tråden. Jag har försökt göra det tidigare men har haft ont om tid framför tangenterna i vinter och vår, men precis i linje med det som Ulanna nyss skrev så kommer det alltid som ett brev på posten konstigheter, troll mm när HD granskas varpå vi tappar helhetsöverblicken över hennes motsägelsefulla förehavanden. Därför är det guld med att du tar dig tid till att sammanställa en slags kronologi som du gjort nu.

Det blir så tydligt att den bild som HD försöker skapa av sig själv inte är helt sann, eller snarare att hon är oerhört dubbel. Hon försöker i flera sammanhang, särskilt rättsliga, framstå som oerhört skör och ett lätt offer för manipulation från SD. Hon framstår där som i det närmaste tanketrög, lite bakom och så psykiskt skör/låg att hon även rent fysiskt inte hade kunnat agera kring ett mord. I andra situationer verkar hon ha mer energi än de flesta normala människor. Bara detta att ta initiativ med golvbrunnsstädning hos ett ex är ju inte det som de flesta har energi till eller väljer att lägga energi och tid på...

Och de här två bilderna som kommer upp av HD, den ena skör och den andra full av kraft, kan ju vara beroendes av många orsaker, t ex bipolaritet eller spel för kulisserna. Men oavsett bakomliggande orsak kan vi i tråden konstatera att HD verkar föredra om en av bilderna, dvs den som skör, får råda och att vi genom FUP vet att hon liksom HD och JG varit och härjat i tråden (gör det säkert än) i syfte att styra den. Så det verkar vara viktigt för HD att hennes fasad bibehålls och att det är rätt bild av henne här som syns. I mina ögon är det något att fundera på. Varför är HD så känslig för granskning? Varför är det så viktigt att måla upp en bild av henne som omöjlig GM och skör om hon är de facto oskyldig och den sanningen borde räcka för henne?
Du skriver så mycket intressanta infallsvinklar att jag inte vet vart jag ska börja riktigt.
Just detta med med att upprätthålla fasader är centralt.
....och det kretsar kring HD som om det vore snudd på en rikshemlighet.
Vilket SD gärna hakar på givetvis. Det är dock intressant att han nämner att hon är mån om yta, för där har han rätt.

Hon gör allt som står i sin makt att tona ner att det ska framkomma officiellt.
LW får regler hur hon ska bete sig officiellt.
Hon får inte ta kontakt och hon ska ändå bete sig på ett sätt som inte väcker misstanke - mer än att nåt skurit sig.
Kvinnan som blir nära bekant via touren förbjuds att ta kontakt, får inte ens nämna LWs namn eller hur det nu var.
Vilket hon ångrar, LW var värd cred.
Här ses ånyo att HD dirigerar.

HD projicerar all skuld på LW.
Här kan det tyckas att hon bara tar parti för SD, men jag ser likaväl gravt självbedrägeri som tangerar NPD; att hon skyddar sig själv in absurdum.
Hon sätter upp pansarmurar för att hon inte vill kännas vid att vara degraderad och är kränkt samt förstärker den bilden via att prata skit om LW och få medhåll. Utifrån arbetspsykologi skulle det liknas vid att en dålig chef allierar sig och samlar på rövslickare och personer som köper offerrollen urskiljningslöst.
...och börjar prata skit och bilda subgrupper mot en viss person (kränkande särbehandling, i.e vuxenmobbing), i det här fallet LW.

Hon tar över JG som identifierar sig med hennes offerroll som bedragen och han ger support på ett sätt som är extremt omoget.
28 april tar han i och tycker hon borde ha blockerats helt från touren - 17. Hon är "skizofren".
Frågan är varför han kryper så in i helvete för HD, det är mer än uppenbart.

Att HD avskyr LW är begripligt men det här är förtalskampanj, det lutar mot patologiskt hat.
Speciellt när hon egocentrerat går bortom normalitet med sina vidriga uttalanden då LW försvinner och att hämndbenäget och utan skrupler logga om efter hennes död. Det kan återigen bockas av på listan av negativa personlighetsdrag för NPD. I sin helhet ter hon sig inte frisk och det drar iväg åt att varningsklockor ringer ang mordet.
Om man upprätthåller fasader för att skydda sig själv, ligger det väl inte långt bort att skydda SD heller.
Speciellt då det går hand i hand med att vilja dölja och även självbedrägeri.
Senast redigerad av develi 2021-04-23 kl. 20:46.
Citera
2021-04-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
ja så är det men i usa är det lekmän som tar ställning till skuld eller oskuld i de flesta delstater systemet kan skilja lite åt i olika delstater. vi svenskar gör ofta misstaget att se usa som ett land men usa är en förbundsstat där det mesta beslutats på delstats nivå. _Faktum är att en delstat i usa har större självständighet än ett land som är medlem i eu.

Intressant. Undrar vad JG tycker om det svenska rättssystemet vs det amerikanska och om det är första gången han är i kontakt med det.

Många jänkare och andra utrikes födda personer ser ju på Sverige lite som ett gulligt lilleputtland/ bananrepublik.

Jag tycker han lät lite smått irriterad under huvudförhandlingen i tingsrätten.
Citera
2021-04-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
I usa är det ju också juryn som fastställer om någon är skyldig eller oskyldig. Den jurisiskt skolade domaren fastställer bara straffet

Låter lite som pöbelmentalitet gällande hur man dömer. Knappast objektivt.
Citera
2021-04-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Intressant. Undrar vad JG tycker om det svenska rättssystemet vs det amerikanska och om det är första gången han är i kontakt med det.

Många jänkare och andra utrikes födda personer ser ju på Sverige lite som ett gulligt lilleputtland/ bananrepublik.

Jag tycker han lät lite smått irriterad under huvudförhandlingen i tingsrätten.
He he - han kom ju instormande från fel håll in i rättssalen, och dessutom ylande att "jag skulle vilja säga en sak..." (fritt ur minnet") och Lindèn fick ge honom en uppsträckning för att få tyst på honom. Jo - om han var smått irriterad sen var nog inte så konstigt. Inte nog med att SD hunsar med honom privat, nu gjorde domaren det också. Stackarn...
Citera
2021-04-23, 20:45
Medlem
Ett exempel på ett indiciemål där en man friats i tingsrätten men dömts i hovrätten kan ju vara intressant att jämföra med det här fallet. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/unik-gangstil-faller-tidigare-friad-33-aring-for-mordbrand/
Citera
2021-04-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Låter lite som pöbelmentalitet gällande hur man dömer. Knappast objektivt.
på gott och ont det är olika rättssystem men en fördel som jag ser med usa är att jurun isoleras och inte kan ta del av media. England som har ett liknande system har i stället en praxis att media inte får rapportera fritt om mål innan rättegången är klar.
Citera
2021-04-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man måste kunna vara objektiv. Det finns rasister ex.vis bland nämndemän. En sådan skrev här i FB bl a rasistiska kommentarer ang ett fall han själv skulle döma i. Han plockades självklart bort direkt när detta uppdagades. Och jag vill minnas att jag läst om flera liknande fall.

Jag tror personligheten är viktig. Att man är så icke-fördömande i sin personlighet som det bara går. Att man har förmågan att gå emot sin egen övertygelse och kunna se utifrån.

Sen den där kvinnliga nämndemannen som ansåg att mannen i ett våldtäktsmål, som "kom från en bättre familj" än det kvinnliga offret, borde frias, eftersom han var trovärdigast endast pga det jg nämnde :-(...?

Blir helt galen av att såna märkliga individer med uråldrigt tänkesätt, kan nästla sig in i svenska domstolar med egna agendor!
Citera
2021-04-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man måste kunna vara objektiv. Det finns rasister ex.vis bland nämndemän. En sådan skrev här i FB bl a rasistiska kommentarer ang ett fall han själv skulle döma i. Han plockades självklart bort direkt när detta uppdagades. Och jag vill minnas att jag läst om flera liknande fall.

Jag tror personligheten är viktig. Att man är så icke-fördömande i sin personlighet som det bara går. Att man har förmågan att gå emot sin egen övertygelse och kunna se utifrån.

Det vore ju verkligen ingen hit om nån av nämndemännen klantade sig så hela rättegången måste tas om!

Men det är i regel lite högre krav på nämndemannen i hovrätten.

De clownerier man ibland läser om brukar väl nästan uteslutande handla om nämndeman i tingsrätten. Såna som fejsbokkat om domen innan den blivit offentlig osv

Jag håller med om det fetade.
Citera
2021-04-23, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Även i svenska tingsrätter kan ju nämndemannen faktiskt fastställa om någon är skyldig eller ej även om rättens ordförande (den juridiskt skolade domaren) är av en annan åsikt. Om alla nämndeman tycker lika. (Inom lagens ramar dvs).

Tidigare hade ordföranden 2 röster, mot nämndemännens 1 var. Däremot hade den som skriver protokollet vid förhandlingen, en jur.stud (notarie) ingen rösträtt men man lyssnar gärna till den personens åsikter.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-23 kl. 21:35.
Citera
2021-04-23, 20:55
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Här är den igen,
huvudförhandlingsplanen i HR:

https://docdro.id/oES7KwC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto