2021-04-23, 16:44
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Att ni kallar det mirakel, trolleri eller häxkonst spelar inte mig någon roll. Det är lika påhittat oavsett.

Får du en kick av att håna Gud?

Står i bibeln att ni snedvridna/vända från verkligheten ska få det av att göra det..
Citera
2021-04-23, 17:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Luk 1:37 säger det viktigaste härvidlag:
för Gud är ingenting omöjligt

Bra, då var det bara en saga eftersom du varken kunde ge belägg för hur det skulle ha gått till eller visa att det jag skrev inte stämde.
Bibeln är alltså en sagobok.
QED
Citera
2021-04-23, 17:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OK, jag vet inte varför du är så sarkastisk. Men trotts dina uppenbara brister på uppforstran så skall jag försöka förklara igen.

Ja - Bibeln är en religiös urkund, och som sådan kan den användas av kristna i religiösa samanhang. Bibeln är inte avsett att vara en lärobok i historia, naturvetenkap, geografi o.s.v.

Vidare så använder sig bibeln av symboliskt språk - detta är mest uppenbart i nya testamentet. Jesus talar om sig själv som en dörr, men det skall naturligtvis tolkas symboliskt, inte bokstavligt, men karmar och dörrhantag o.s.v. Varför använder sig bibeln av symboliskt språk? Hade den bara velat fömedla fakta hade det varit meninglöst, men som andlig undervisning - att få människor att fundera så är det mycket effektivt!

Sett på det här sättet blir frågan om Bibeln sanning problematisk. Naturilgtvis är Bibeln inte sann på det naiva, ordagranna sättet: Jesus hade inte dörrkarm och handtag. Jorden bildades inte på 6 dagar.

Men du frågade om Lazarus. Ja, enligt mig är en rimlig kristen tolkning, att detta inte är en fullständigt symbolisk berättelse utan uppväckandet är en akt Jesus utförde för att bevisa Guds almakt.

Jag diskuterar gärna mig dig (om inte mods stänger av mig, vilket ju verkar troligt), men förväntar mig att du beter dig lika gentlemannamässigt som undertecknad!
Du har förstås rätt. Bibeln är en legitim religiös urkund med information om människors möten med högre makter. Man kan inte förvänta sig att Gud anförtrott åt de religiösa ledare som förkastade Jesus att ordagrant bevara Guds egna ord.
Citera
2021-04-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?
Det är inte bara "Jehovas" som skyr direkta svar och hänvisar till bibelord. Det gör sannolikt de flesta svenska frikyrkopastorerna i andra kyrkor också? ELLER så dömer jag alla utifrån min yngsta bror som är Baptistpastor? Men NÄ jag tror det är lika överlag. För HUR ska de kunna svara med egna ord?
Citera
2021-04-23, 17:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Det är inte bara "Jehovas" som skyr direkta svar och hänvisar till bibelord. Det gör sannolikt de flesta svenska frikyrkopastorerna i andra kyrkor också? ELLER så dömer jag alla utifrån min yngsta bror som är Baptistpastor? Men NÄ jag tror det är lika överlag. För HUR ska de kunna svara med egna ord?
Av rädsla för att säga fel så förtränger de sin egen talang.
Citera
2021-04-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Av rädsla för att säga fel så förtränger de sin egen talang.
Eller så vet de inte mer än oss andra. De är människor. Precis som Påven och.......ja Kungen! :-) Hängivna och beundransvärda på alla sätt.....men människor.
Citera
2021-04-23, 18:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Eller så vet de inte mer än oss andra. De är människor. Precis som Påven och.......ja Kungen! :-) Hängivna och beundransvärda på alla sätt.....men människor.
Jo men påven och kungen vågar tala från sitt hjärta.
Citera
2021-04-23, 19:03
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jo men påven och kungen vågar tala från sitt hjärta.

Jag talar hela tiden från mitt hjärta för ur det rinner det som en flod med välsignelser.

Bara för att människosläktet har valt konungen betyder det inte att det är konungen.

Gud väljer vem som blir konungen över samhället och staten.
Citera
2021-04-23, 19:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra, då var det bara en saga eftersom du varken kunde ge belägg för hur det skulle ha gått till eller visa att det jag skrev inte stämde.
Bibeln är alltså en sagobok.
QED
Luk 1:37 säger fortfarande det viktigaste härvidlag:
Citera
2021-04-23, 19:12
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Luk 1:37 säger fortfarande det viktigaste härvidlag:

Verkligen, en gång kastade runt en hel grupp med människor och deras rätt blev genast till fel och skam när istället gav mig vinsten och rätt.

Den som förlitar sig på Gud blir aldrig besviken.
Citera
2021-04-23, 19:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OK, jag vet inte varför du är så sarkastisk. Men trotts dina uppenbara brister på uppforstran så skall jag försöka förklara igen.

Ja - Bibeln är en religiös urkund, och som sådan kan den användas av kristna i religiösa samanhang. Bibeln är inte avsett att vara en lärobok i historia, naturvetenkap, geografi o.s.v.

Vidare så använder sig bibeln av symboliskt språk - detta är mest uppenbart i nya testamentet. Jesus talar om sig själv som en dörr, men det skall naturligtvis tolkas symboliskt, inte bokstavligt, men karmar och dörrhantag o.s.v. Varför använder sig bibeln av symboliskt språk? Hade den bara velat fömedla fakta hade det varit meninglöst, men som andlig undervisning - att få människor att fundera så är det mycket effektivt!

Sett på det här sättet blir frågan om Bibeln sanning problematisk. Naturilgtvis är Bibeln inte sann på det naiva, ordagranna sättet: Jesus hade inte dörrkarm och handtag. Jorden bildades inte på 6 dagar.

Men du frågade om Lazarus. Ja, enligt mig är en rimlig kristen tolkning, att detta inte är en fullständigt symbolisk berättelse utan uppväckandet är en akt Jesus utförde för att bevisa Guds almakt.

Jag diskuterar gärna mig dig (om inte mods stänger av mig, vilket ju verkar troligt), men förväntar mig att du beter dig lika gentlemannamässigt som undertecknad!

Bibeln är en lärobok i allt den lär, och en ofelbar sådan till råga på allt.
Vidare: vad den lär talar den om själv genom att lära just det, varvid tolkningsprincipen är att låta Bibeln tolka Bibeln, för Guds ord är sin egen tolk.
Att det finns metaforer i Bibeln framgår av Bibeln själv. Bibeln använder människors språk och de uttrycksmöjligheter som det har. Det skrevs ju inte på änglars språk.
Citera
2021-04-23, 19:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Verkligen, en gång kastade runt en hel grupp med människor och deras rätt blev genast till fel och skam när istället gav mig vinsten och rätt.

Den som förlitar sig på Gud blir aldrig besviken.
Kan du förtydliga, för som det står nu verkar det som att en gång (kanske en grusgång?) kastade runt människor, eller är det faktiskt vad du menar? Och vem gav dig den där vinsten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in