2021-04-23, 13:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Gud läste det,
Hmm, nej.
Citat:
och, som Luther påpekar,
det du gör mot Guds ord gör du mot Gud.
Fast det är ju inte Guds ord.
Citera
2021-04-23, 13:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Samma fenomen. Gud trollar fram universum i Genesis, Gud trollar så Jona inte dör inne i valen, Gud trollar fram Jesus fiskar och bröd. Konstant användning av magi för att lösa problem i sagoboken.
Men vilken ful, smutsig anklagelse mot Gud! Bara tanken att använda det ordet är anathema.
Citera
2021-04-23, 13:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men vilken ful, smutsig anklagelse mot Gud! Bara tanken att använda det ordet är anathema.
Att ni kallar det mirakel, trolleri eller häxkonst spelar inte mig någon roll. Det är lika påhittat oavsett.
Citera
2021-04-23, 13:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Varför skulle det finnas himmel och helvete om några gudar inte finns?
Jag förnekar ditt påstående att Bibeln skulle vara mer än en bok då du inte verkar kunna komma med annat än påståendet "jo, det är det".
R. hävdar - som R. säkert minns - inte endast att Bibeln är bara en bok: R. hävdar rentav att Bibeln är en sagobok.
Utan belägg på att den är det, förstås. Allt tal om belägg är bara en rökridå för att slippa tro på Gud - som just, som osynlig och Ande, tros, inte ses!
Senast redigerad av Calovius 2021-04-23 kl. 13:51.
Citera
2021-04-23, 13:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Att ni kallar det mirakel, trolleri eller häxkonst spelar inte mig någon roll. Det är lika påhittat oavsett.
Bort det att en kristen skulle på mirakler använda dylika smutsiga fula ord som R. anklagar kristna för att använda (utan belägg, någon förvånad?).
Skulle en sådan synd begås ska en kristen ångra det och be Gud Jesus om förlåtelse i kraft av hans försoningsblod.
Ja, alla bör genast ångra det och göra på samma sätt.
Citera
2021-04-23, 13:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
R. hävdar - som R. säkert minns - inte endast att Bibeln är bara en bok: R. hävdar rentav att Bibeln är en sagobok.
Vilket, de facto, är en bok. Trots att den innehåller sagor. Så bara en bok, ja. Inte "Guds ord" då ni gärna fabulerar friskt men aldrig kommer med något konkret för att styrka detta extraordinära påståendet att en ordinär bok är just extraordinär.
Citat:
Utan belägg på att den är det, förstås.
Jodå, och nu fick du mer i detta inlägg.
Citat:
Allt tal om belägg är bara en rökridå för att slippa tro på Gud - som just, som osynlig och Ande, tros, inte ses!
Jag kan inte tro på det som inte övertygat mig. Jag har inget val. Jag kan inte välja att bli analfabet och jag kan inte välja att tro på något som inte är övertygande. Så varför är inte Gud den påstått allsmäktiga och allgoda fadern inte övertygande? Förmodligen för att hans impotens springer ur icke-existens.
Citera
2021-04-23, 13:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bort det att en kristen skulle på mirakler använda dylika smutsiga fula ord som R. anklagar kristna för att använda (utan belägg, någon förvånad?).
Skulle en sådan synd begås ska en kristen ångra det och be Gud Jesus om förlåtelse i kraft av hans försoningsblod.
Ja, alla bör genast ångra det och göra på samma sätt.
Då kanske trollpackan Jehova skulle sluta lösa alla problem med magi?
Citera
2021-04-23, 14:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... jag kan inte välja att tro på något som inte är övertygande. Så varför är inte Gud den påstått allsmäktiga och allgoda fadern inte övertygande? ...
T.o.m. djävulen och de andra onda andarna vet att Gud finns.
Har Robot någon spegel hemma?
Citera
2021-04-23, 14:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Då kanske trollpackan Jehova skulle sluta lösa alla problem med magi?
Ords 19:29:
Straff är bestämt för bespottarna,
piskrapp för dårars rygg.
Citera
2021-04-23, 14:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Mm, förutom att du inte gjorde det.
Jag tar ett exempel. Bibeln säger att Jesus uppväckte Lasarus, död sedan drygt två dygn, till liv.
Menar du att han gjorde det, men aaabbscholuut inte så att Lasarus blev levande utan, typ,
så att
många kände en mysig religiös känsla av Guds närvaro där och då, en from aha-upplevelse "det var tappert av Jesus att försöka"
+
så att
"det ryktas att ett lasarus-spöke siktades i nejden på den tiden"
?

Jag vet inte om du har skägg, men om du kunde tala ur det oavsett?
OK, jag vet inte varför du är så sarkastisk. Men trotts dina uppenbara brister på uppforstran så skall jag försöka förklara igen.

Ja - Bibeln är en religiös urkund, och som sådan kan den användas av kristna i religiösa samanhang. Bibeln är inte avsett att vara en lärobok i historia, naturvetenkap, geografi o.s.v.

Vidare så använder sig bibeln av symboliskt språk - detta är mest uppenbart i nya testamentet. Jesus talar om sig själv som en dörr, men det skall naturligtvis tolkas symboliskt, inte bokstavligt, men karmar och dörrhantag o.s.v. Varför använder sig bibeln av symboliskt språk? Hade den bara velat fömedla fakta hade det varit meninglöst, men som andlig undervisning - att få människor att fundera så är det mycket effektivt!

Sett på det här sättet blir frågan om Bibeln sanning problematisk. Naturilgtvis är Bibeln inte sann på det naiva, ordagranna sättet: Jesus hade inte dörrkarm och handtag. Jorden bildades inte på 6 dagar.

Men du frågade om Lazarus. Ja, enligt mig är en rimlig kristen tolkning, att detta inte är en fullständigt symbolisk berättelse utan uppväckandet är en akt Jesus utförde för att bevisa Guds almakt.

Jag diskuterar gärna mig dig (om inte mods stänger av mig, vilket ju verkar troligt), men förväntar mig att du beter dig lika gentlemannamässigt som undertecknad!
Citera
2021-04-23, 14:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
T.o.m. djävulen och de andra onda andarna vet att Gud finns.
Har Robot någon spegel hemma?
Det svarade inte alls på frågan om varför han inte är övertygande, och djävulen och de andra onda andarna är del i samma sagoberättelser. Om jag sa att jag inte trodde på Spindelmannen och du kontrade med att jaha men det gör Venom och Green Goblin minsann, hur logiskt skulle det vara?
Citera
2021-04-23, 14:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ords 19:29:
Straff är bestämt för bespottarna,
piskrapp för dårars rygg.
Vad har det med Jehovas impulsmässiga användande av trolldom att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in