2021-04-23, 14:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
(..)Detta tycker jag är relevant att ha med sig i åtanke för spekulationer om t ex HD skulle haft diagnosen och på vilket sätt det då kunnat styrt agerandet vid inblandning i mordet och måendet samt vad andra runtomkring kunnat märka.

(..) Adderat till detta hade hon perioder av paranoia där hon inbillade sig fysiska hot vilket resulterade i att hon försökte anlita personer med våldskapital för beskydd till den grad att vi runtomkring henne ett tag var rädda att hon skulle göra något olagligt (kidnappning eller mord, som vi kunde ana fanns i hennes tankar en period eftersom att hon ansåg sig vara trängd och ha rätt till detta som självförsvar), upplevde att andra konspirerade mot henne och kunde starta drev mot väninnor som hon inbillade sig var opålitliga.

Hon trodde på inbillningarna själv och kunde vara extremt övertygande så att hon agerade manipulativt och andra råkade illa ut för henne.
(...)

Den här personen var i en och samma person en vän vi hade medlidande med pga psykisk sjukdom, en jävla bitch som spred skit huller om buller, en farlig person som försökte ta till våld mot inbillade hot, ett offer för att hon befann sig i en osund relation med en (knäpp) man som antagligen drog nytta av hennes dalar osv. Hon var precis så motsägelsefull som HD framstår i tråden via FUP och loggar. Hon kunde vara så deprimerad att hon inte fick sig upp eller skötte sin hygien, men hon kunde även vara på toppen av världen med snabba förlovningar parallellt med flera pojkvänner som inte visste om varandra, flirtigt beteende och stora, stora samhällsprojekt på gång. Det var liksom aldrig mellanmjölk, antingen botten eller så toppen. Hon och hennes relation påminner för mig extremt starkt om HD och hennes relation till SD, varvid jag måste erkänna att det är svårt att inte tro att de senare följer detta pars mönster även på andra sätt. Min huvudtes är ju att ett par mycket väl kan vara konstigt psykiskt båda två men på olika sätt och att samma person kan vara både offer i ett sammanhang och förövare i ett annat sammanhang. HD kan mycket väl vara ett offer för SD men också en förövare gentemot andra, t ex LW och stark gentemot SD när hon är på topp. Om HD skulle ha bipolaritet så har vi ju att göra med en person som har två varianter av agens och makt över sin situation, inte bara ett sammanhållet handlingsutrymme som hos en person som har ett "jämnt" beteende över tid.

Min andra väninna bar sin bipolaritet dold under många år. Först för sig själv, sedan en kort tid inför hennes vänner. Jag har alltid uppfattat henne som mycket mer låg och de maniska perioderna har varit med mindre spetsiga toppar, mer bara extra livsglädje och idéer. Jag uppfattade henne länge som bara en lugn person snarare än en i perioder deprimerad person. Men så har hon också skött sin medicinering så bra hon kunnat även om den måstat förändras över tid vilket varit knepigt som jag förstått det. Här har det aldrig för omgivningen iaf funnits tendenser till inbillad förföljelse eller hotbilder, några sexuella utsvävningar eller liknande utan ett ganska stilla liv där personen försökt minimera skadorna för andra pga sin sjukdom genom att sköta sin medicinering och leva ett litet liv i det stilla.

När jag tänker på mina två bekantskaper och hur olika deras egentligen samma diagnos visat sig för oss omkring så tänker jag på att det givetvis för det första är svårt att sätta en diagnos utan att verkligt känna personen och ha adekvat utbildning, men även att bipolaritet kan ta sig så olika uttryck beroende på underliggande personlighet. Min ena väninna bröt jag till sist med då det till sist inte gick att skylla allt på sjukdomen, hon var de facto jävlig och taskig på ett sätt som hon aldrig tog ansvar för vilket skadade andra ordentligt. Efteråt när jag sett genom alla lögner så började jag faktiskt fundera över om hon ens var bipolär eller om hon var narcisstisk som du beskriver den diagnosen och att suicidförsöken bara var sätt att sätta sig själv i centrum för medlidande medan hon njöt av att styra oss omkring. Den andra väninnan vet jag kämpar med sin diagnos och gör sitt bästa för att ingen annan ska bli lidande för den.

Jag svamlar kanske här men det jag vill ha sagt är att min erfarenhet av bipolära säger mig att
a) sjukdomen kan ta sig ganska olika uttryck baserat på vilken personlighet i grunden den drabbade har
b) en bipolär sjukdom innebär inte att en person inte kan åsamka andra skada, ställa till med stort elände och skapa förföljelse av andra då den med sin sjukdomsbild kan väcka empati för sig själv och drev mot en utpekad fiende (en bipolär person som under en manisk period använder omgivningens medlidande för tidigare depressiva perioder till att hetsa mot andra kan orsaka enorm skada)
c) allt får stora proportioner hos en manisk person och hen kan vara oerhört övertygande när hen pekar ut en annan som syndabock (HD inför JG om LW?)
d) bipolaritet kombinerat med paranoia är ingen bra kombination och kan leda till våld som den sjuka tror att hon har moraliskt rätt till
e) en taskig person i grunden, bortskämd eller omogen, kan om hen levt länge med sin sjukdom i maniska perioder nyttja den till sin fördel - bipolaritet är en förklaring till beteende men ingen ursäkt för vad som helst eller alibi för att inte kunna bete sig skadligt

Utifrån det som framgått om HD så förefaller det inte omöjligt att hon skulle vara bipolär och att en del av triangeldramats snurrighet och motsägelser kan härstamma ur hennes omväxlande dalar och toppar samt att mordets brutalitet och våld skulle kunna kopplas till involveringen av en person som pga psykisk ohälsa eller personlighetsstörning saknar normala, moraliska spärrar för att hen anser sig ha rätten på sin sida och stå över offret i värde.
Hej. För det första. Du svamlar inte ett dugg. 😊
Bland de mest välformulerade.
Var tyvärr tvungen att kapa text av platsbrist men det du skriver är av vikt.
Jag har inte hennes journaler, men jag kan ana och använder ordvalet "pekar emot" .
... och att hon troligen värjer sig mot en psykiatrisk bild officiellt, hon inte vill sätta rätt ord på tingen, mer än det som hon tycker är legalt, samtalstanter och ångest. Tidigare depression och en släng av önska döda kan väl drabba alla lite till mans..
Hon vill vara syster rekorderlig utåt sett och inte kännas vid vad hon ser som defekter.
Hon är en person utåt och en annan i mindre forum.
Hon trivialiserar.
Hon slingrar sig som en mask på en krok och hon trivs i rollen som skör när det passar henne.
Jag ser sjukdomsvinst från det förflutna.
Jag ser inställsamhet. Jag ser en manipulativ person och jag håller med dig om att det kan vara en del av sjukdomsbilden men jag tror mer det beror på personlighetstypen och att hon är i grunden är oerhört kränkt. Hon är bitter och hon har kommit snett i en väg tillbaka i en enda röra bland psykisk sjukdom, otrohet och en weird man hon inbillar sig är nåt att hänga i granen. Hon lever i självbedrägeri och är ett offer i sig som du skriver.
Men det har gått för långt, hon söker hämnd, revansch och hon hatar. Hon allierar sig, manipulerar och söker stöd hos andra för att bekräfta sina sjuka tankar.
Hon är mycket omogen emotionellt men tillräckligt intelligent att föra sig by the book.

Bye, bye empatin för min del och upp med garden...
Om hon skulle hamna i trångmål relaterat till brott kommer hon spela ut alla korten...

Och jag ska göra en jämförelse av känslan, utifrån erfarenhet och magkänsla.
Det du nämner om paranoia är intressant och som jag delvis varit inne på, återkommer senare till just detta med förankring i Fup.
Det här är av vikt att ha i åtanke och tangerar curling som jag nämnt...
Citat:
Att hon i grunden var ett offer för en massa omständigheter annars (sin man och sitt psykiska mående) gjorde att det var extra lätt för henne att bli trodd på om hon svartmålade någon människa runt henne. Hon var i alla lägen det stora offret som antingen led eller skulle hejas på när hon hade en topp och ork att ta sig ur en dal. Det var i väldigt få sammanhang som hon gavs något som helst ansvar för sitt agerande av omgivningen.
Citat:
HD kan mycket väl vara ett offer för SD men också en förövare gentemot andra
Citera
2021-04-23, 15:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Currbits
Och hur vet han där och då att det kommer att bli rubriker? Lena hade ju kunnat komma hem helskinnad efter några timmar.. Han visste att hon var död förstås.

Visst.
Det var förstås flera andra som anade oråd, att det var något värre.
Tänk bara på hur UW och barnen reagerade. Det dröjde inte länge innan UW larmade och N*a började ringa.

Ssamtidigt är det ju väldigt avvikande att börja prata om rubriker i det här läget. Redan dragit det till ytterläget. Då samtidigt som man själv inte gör ett skit. Inte ens ring a upp N*oa eller UW för att kolla hur det har gått. Om man är oskyldig vill säga, men även om man är skyldig.

Och hur vet han att det är ett våldsbrott, dvs något som skapar rubriker?
Varför skulle det inte kunna vara en olycka? Hon kan ha ramlat någonstans eller något annat som gör att hon inte kan svara? Inlåst i soprummet i misstag.

Hans sätt att han måste vara den som vet, som först konfirmerar, som är i fronten av allt, är bara det i sig väldigt underligt.

Han är en kuf någonstans.
Han måste ha någon underlig annan sida som har gjort att han ändå har vänner och ett hyggligt jobb. Fått Lena och HD på kroken.
Citera
2021-04-23, 15:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja enligt Avel så finns det ju just det, men polisen kollade aldrig upp det, vilket Avel har mailat ÅH om vill jag minnas.
Men tyvärr valde de tydligen att inte gå vidare med det!
*Ping Avel! minns jag rätt?
Tack för svar.
Försöker (förgäves) läsa ifatt.
Citera
2021-04-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ja enligt Avel så finns det ju just det, men polisen kollade aldrig upp det, vilket Avel har mailat ÅH om vill jag minnas.

Har de kollat så finns det inte i fupen iaf. Men precis, jag har bett dem undersöka så de har följt upp allt där som behövs. Syftet är då att evtl få en annan position på mobilen än den de har 23:38. Helst i SD:s tvättstuga...
Citera
2021-04-23, 15:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Det hade ju varit klädsamt om SD, när LW var försvunnen, istället för att inte göra ett dugg åtminstone hade försökt söka henne via sin och hennes mobil.
Han hävdar att det inte var någon idé att ringa henne. Att söka hennes mobil hade ju varit en annan sak.
Citera
2021-04-23, 16:12
Medlem
När jag idag lyssnar på rewiern Hele** Åst**ms vittnesmål igen (drygt 1 timme) så klarnar detta fall allt mer. Mycket intressant. Hon ska visst höras i HR. Det blir perfekt.

Gå ner en bit och till höger hittar du sen HÅs vittnesmål.

https://jonehrsson.se/?s=hj%C3%A4rstamordet
Citera
2021-04-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När jag idag lyssnar på rewiern Hele** Åst**ms vittnesmål igen (drygt 1 timme) så klarnar detta fall allt mer. Mycket intressant. Hon ska visst höras i HR. Det blir perfekt.

Va? Ska hon höras igen?
Citera
2021-04-23, 16:23
Medlem
Några nya dokument som inkommit?
Citera
2021-04-23, 16:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Som sagt, detta kommer nog att gå till historien som Geocachmordet...
Citera
2021-04-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det hade ju varit klädsamt om SD, när LW var försvunnen, istället för att inte göra ett dugg åtminstone hade försökt söka henne via sin och hennes mobil.
Han hävdar att det inte var någon idé att ringa henne. Att söka hennes mobil hade ju varit en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har de kollat så finns det inte i fupen iaf. Men precis, jag har bett dem undersöka så de har följt upp allt där som behövs. Syftet är då att evtl få en annan position på mobilen än den de har 23:38. Helst i SD:s tvättstuga...

Jag har funderat på varför han inte ringde henne. Visst, han är ingen Einstein. Men han borde väl ha insett att det skulle se konstigt ut i efterhand och att han skulle få frågor om varför.

Om han förstört hennes mobiltelefon och kastat den så varför inte ringa den?
Knappast känslomässigt svårt, han verkar ju inte vara särskilt bekymrad över hennes frånfälle, hade inte tid att sörja eller vad han sa.
Citera
2021-04-23, 16:31
Medlem
Citat:
Jag har funderat på varför han inte ringde henne. Visst, han är ingen Einstein. Men han borde väl ha insett att det skulle se konstigt ut i efterhand och att han skulle få frågor om varför.

Knappast känslomässigt svårt, han verkar ju inte vara särskilt bekymrad över hennes frånfälle, hade inte tid att sörja eller vad han sa.
Det är väl det som karaktiserar autism, att det inte är logiskt att ringa till en mobil som är sönder och ägaren är död. Det är slöseri med tid att ens försöka.
Att hela grannskapet letar och undrar, förstår han inte, han vet ju att det inte är någon mening att ens försöka, hon är ju död och snart ska han och HD iväg och börja om..
Citera
2021-04-23, 16:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

”Jag kan ta det igen...”
Han visste att LW om hon var ok skulle klicka upp mobilen och då se att han hört av sej. Det var alltså ingen idé att ringa en eller 100 gånger. Lika lite som det var idé att ta en kikare och titta på månen för att se om hon var där.
”Var det tillräckligt tydligt?”
Typ så.
Det är hans försvar för sitt agerande, eller rättare sagt brist på agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in