2021-04-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
OM SD varit det minsta lilla oskyldig, så hade han hittat LW redan första dagen. Men han letade inte ens.

Ingen av dem letade. Inte ens i närområdet. Tänk om LW ramlat ner från ett träd och låg medvetslös. Om inte annat kunde de letat lite för att se till att deras eller andras barn inte skulle kliva rätt på en död människa...

Var någon av dem där innan hon hittades, så var det bara för att städa. De visste mycket väl att hon var död och vart hon var. HD med. "Hoppas att hon är död"...

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Ja om han hade varit oskyldig eller inte vetat vad som hänt så hade han farit runt som ett torrt skinn och letat, styrt upp skallgångskedjor - och framför försökt nå LW via telefon och alla dessa appar.

Nu är frågan rent krasst om rätten kan utesluta att någon annan GM (HD till exempel).
Den enda förutom SD och HD som uttryckt hat mot LW är väl JG men att han skulle blivit SÅ arg eller velat fjäska så pass att han mördat känns osannolikt.

SDs DNA fanns på ringen.
Citera
2021-04-23, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Något jag undrar eller har missat:

1. Varför är det ingen av dom som säger rakt ut att HD ertappade SD med att snoka och att det var ungefär "sista droppen"? Är det också hemligt och varför då? De nämner bara att de HD har tillitsproblem och att de därför inte kunde fortsätta vara gifta? (Om nu LW har fått rätt info..?)

2. Man förhör personer som varit på gymmet under måndagen, men inte på fredagen?
SD säger till både M-lund (fredag) och JG (måndag) att han simmat. Varför förhörde man inte folk som varit inne på badet dom dagarna? Han poserar ju i badshorts på en av sina selfies.
Eller har jag helt enkelt missat det?

(För övrigt så var det inte bara SD som var sen in på gymmet på måndagen. En annan kille plankade tom in 2 minuter efter honom. Dock såg han ingen 45 åring som var 183 cm lång)

Nu tänker jag att både HÅ och FR är sanningsenliga personer som dessutom verkar stå på Lenas sida i det här.

Vid de första intervjuerna är nog fokus i deras huvuden mycket på försvinnandet och allt runt detta. Och nu är vi väl så insatta i det här fallet genom allt vi har läst, att vi är lite "förblindade" av detta.

Vi tycker att det är uppenbart att SD inte bara är en lögnhals, utan en kontrollerande person. Att det är en del i mordet.

Men för de här personerna så tänker de säkert att de berättar utifrån mordet och har något slags tänk att det kanske handlar mer om att det skulle finnas något slags motiv.

Jag tror att både HÅ och FR berättar ganska mycket om vem de uppfattat att SD är, då utifrån perspektivet Lena, inte så mycket HD.

Men en viktig pusselbit, verkligen. Så här i efterhand är det ju en pusselbit som passar som hand i handske med det som JS ska vittna om. Tyvärr finns ju inga bevis för det som Lena säger, men det vittnar om precis allt det som åklagarna trycker på... att SD tar sig olovligen in i andras enheter med alla de "medel" han har.

Vad gäller din punkt två, hade det varit intressant att se om något hade kunnat komma fram om 11 maj och gymmet också. Det var ju generalrepetition/mordplaner enligt åklagaren och det finns många frågetecken om vad SD egentligen gjorde där. Som sagt, badat eller gymmat? Har han ens gjort något där? Ärendet kan ha varit något helt annat. Tornet?
Citera
2021-04-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om det skulle bli så att SD frias så kommer mordet på Lena att spöka för de inblandade för all framtid. Bita dem i baken. Någon av dem med vetskap kommer inte kunna tiga till slut. Känna en enorm press. Försäga sig. Berätta.

Nu när HD äntligen tog steget till skilsmässa vore det tragiskt om hon återigen blir ihop med SD och t.o.m gifter om sig med honom. Om det skulle visa sig att hon är helt oskyldig, vilket jag inte tror. Att återuppta förhållandet kommer sätta HD i ett både fysiskt och emotionellt fängelse värre än någonsin.
Hur detta kommer sluta vete fåglarna.
Kanske med ytterligare ett mord i denna tragiska soppa?

Tvärtom vill jag säga, SD och hans kumpaner har verkligen visat prov på att hålla käften stängd, om jag inte visste bättre så hade jag kunnat tro att det är yrkeskriminella vi har att göra med. Att någon av dessa avarter skulle känna press och ta bladet från munnen ser jag som obefintlig. Denna bisarra mordgåta tar nog SD och gänget med sej i sina gravar.
Citera
2021-04-23, 14:10
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja om han hade varit oskyldig eller inte vetat vad som hänt så hade han farit runt som ett torrt skinn och letat, styrt upp skallgångskedjor - och framför försökt nå LW via telefon och alla dessa appar.

Nu är frågan rent krasst om rätten kan utesluta att någon annan GM (HD till exempel).
Den enda förutom SD och HD som uttryckt hat mot LW är väl JG men att han skulle blivit SÅ arg eller velat fjäska så pass att han mördat känns osannolikt.

SDs DNA fanns på ringen.

Finns det ”find my iphone/find my friends” eller motsvarande för Samsung?
Både LW och SD hade Samsung.
Citera
2021-04-23, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Verkligen.
Det är ju det som är så tragiskt att Lena sökte hjälp med ljus och lykta.
Hon var verkligen både klok och smart, hade insikt och var verbal. Driftig. Påstridig och envis.

Ändå var det så svårt att få hjälp!
När hon äntligen fick tag på en terapeut som arbetade med våld i nära relation, då kunde hon inte fortsätta där eftersom hon inte var mogen för att lämna!

Ja, det måste förstås finnas hjälp för de kvinnorna som är beredda att lämna. Då är det som farligast.

Men ska man verkligen behöv vänta tills det är som farligst, dvs när man är mogen att lämna.

Det kan ju bli din död.

Mikael Nyqvist, spaningsledaren som ersatt Springare i det här fallet, berättar i en intervju att man inom polisen hade haft en avdelning som arbetade med de här fallen. De använde skattningsskalor för att värdera risken för kvinnan. Tyvärr lades avdelningen ner och några skalor användes inte vid intervjutillfället.

Det är väl ett av problemen som Lena stötte på. Mikael Nyqvist var också den som hade hand om Lenas tidigare anmälan (-ingar?). Även M*ats B*erg, jouråklagaren som drog tillbaka husrannsakan hos SD 15 maj, har varit inblandad i Lenas tidigare anmälningar. Jag hoppas att jag minns rätt här, eftersom jag drar upp det.

Blir så irriterad över att en person som vill ha hjälp, som anmäler, som sparar och dokumenterar, som är verbal och kämpar på med sitt "missbruk", som till och med har större förståelse för vad som pågår än de flesta, ändå ska behöva bli mördad.

Ska man behöva vänta tills man själv har "avgiftat" sig själv och riskerar att bli dödad innan man kan få hjälp?

Det fattas flera steg här och rättsväsendet verkar inte varken ha möjlighet eller tillräcklig kunskap för att stoppa de här människorna som kränker, hotar och slår.

Ansvaret ligger alltför mycket på kvinnan själv, trots att vetenskapen visar tydligt att kvinnan själv både är hjärntvättad, traumatiskt bunden och bagatelliserar (normaliserar) våldet.

Lite som JG som tycker att SD har rätt att skrika åt honom när hans hund sprang lös på tomten.
Det stämmer mycket bra med Mikael och Mats. De var delaktiga i att det gick som det gick.
Citera
2021-04-23, 14:17
Medlem
Citat:
Nu tänker jag att både HÅ och FR är sanningsenliga personer som dessutom verkar stå på Lenas sida i det här.

Vid de första intervjuerna är nog fokus i deras huvuden mycket på försvinnandet och allt runt detta. Och nu är vi väl så insatta i det här fallet genom allt vi har läst, att vi är lite "förblindade" av detta.

Vi tycker att det är uppenbart att SD inte bara är en lögnhals, utan en kontrollerande person. Att det är en del i mordet.

Men för de här personerna så tänker de säkert att de berättar utifrån mordet och har något slags tänk att det kanske handlar mer om att det skulle finnas något slags motiv.

Jag tror att både HÅ och FR berättar ganska mycket om vem de uppfattat att SD är, då utifrån perspektivet Lena, inte så mycket HD.

Men en viktig pusselbit, verkligen. Så här i efterhand är det ju en pusselbit som passar som hand i handske med det som JS ska vittna om. Tyvärr finns ju inga bevis för det som Lena säger, men det vittnar om precis allt det som åklagarna trycker på... att SD tar sig olovligen in i andras enheter med alla de "medel" han har.

Vad gäller din punkt två, hade det varit intressant att se om något hade kunnat komma fram om 11 maj och gymmet också. Det var ju generalrepetition/mordplaner enligt åklagaren och det finns många frågetecken om vad SD egentligen gjorde där. Som sagt, badat eller gymmat? Har han ens gjort något där? Ärendet kan ha varit något helt annat. Tornet?

Jag vet inte om vi missförstår varandra, men jag ifrågasätter inte HÅ och FR's vittnesmål.
Jag funderade mer på varför ingen av D-sons berättat detta i förhören eller i TR. Där benämns bara HD's bristande tillit som orsak till skilsmässan i princip, enligt paret själva? En del av sanningen, absolut. Men inte hela? Varför inte säga b om man säger a?

INGEN har sett SD på gymmet. Inte ens städaren som han hade ett gott snack efter att SD letat efter sina skor? Han frågade bland annat hur hans arbetstider såg ut, enligt SD. Känns bekant på nåt sätt? Det där med att luska i när folk är ute och rör sig? Städaren jobbade väl för övrigt fram till 2 eller 3 på nätterna. (Förtydligande: Städaren har inget minne alls av att ha släppt in nån eller pratat med nån om några skor osv)

Jag trodde att såna här anläggningar använde sig av kameraövervakning av nåt slag? Tänker på sista bilderna av den försvunna, nu avlidne, D.A på gymmet i Stockholm. Det hade väl varit förträffligt? Jag har aldrig varit på G-vik men det verkar ju inte vara något litet ställe? Borde vara svårt i så fall att bevaka för personalen?

Nej, vem vet var SD var. Bara SD själv..
Men han hade ju helt klart en koppling till Tornet.
Ligger Tornet och G-vik nära Willys vid Blomsterlandet? HD var ju där och handlade tidigare samma kväll medan dottern tränade.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-04-23 kl. 14:20.
Citera
2021-04-23, 14:20
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Verkligen.
Det är ju det som är så tragiskt att Lena sökte hjälp med ljus och lykta.
Hon var verkligen både klok och smart, hade insikt och var verbal. Driftig. Påstridig och envis.

Ändå var det så svårt att få hjälp!
När hon äntligen fick tag på en terapeut som arbetade med våld i nära relation, då kunde hon inte fortsätta där eftersom hon inte var mogen för att lämna!

Ja, det måste förstås finnas hjälp för de kvinnorna som är beredda att lämna. Då är det som farligast.

Men ska man verkligen behöv vänta tills det är som farligst, dvs när man är mogen att lämna.

Det kan ju bli din död.

Mikael Nyqvist, spaningsledaren som ersatt Springare i det här fallet, berättar i en intervju att man inom polisen hade haft en avdelning som arbetade med de här fallen. De använde skattningsskalor för att värdera risken för kvinnan. Tyvärr lades avdelningen ner och några skalor användes inte vid intervjutillfället.

Det är väl ett av problemen som Lena stötte på. Mikael Nyqvist var också den som hade hand om Lenas tidigare anmälan (-ingar?). Även M*ats B*erg, jouråklagaren som drog tillbaka husrannsakan hos SD 15 maj, har varit inblandad i Lenas tidigare anmälningar. Jag hoppas att jag minns rätt här, eftersom jag drar upp det.

Blir så irriterad över att en person som vill ha hjälp, som anmäler, som sparar och dokumenterar, som är verbal och kämpar på med sitt "missbruk", som till och med har större förståelse för vad som pågår än de flesta, ändå ska behöva bli mördad.

Ska man behöva vänta tills man själv har "avgiftat" sig själv och riskerar att bli dödad innan man kan få hjälp?

Det fattas flera steg här och rättsväsendet verkar inte varken ha möjlighet eller tillräcklig kunskap för att stoppa de här människorna som kränker, hotar och slår.

Ansvaret ligger alltför mycket på kvinnan själv, trots att vetenskapen visar tydligt att kvinnan själv både är hjärntvättad, traumatiskt bunden och bagatelliserar (normaliserar) våldet.

Lite som JG som tycker att SD har rätt att skrika åt honom när hans hund sprang lös på tomten.
Påminner ju faktiskt lite om Sveriges policy för drogmissbrukare. Vill du ha behandling och hjälp att bli ren? - Jamen se bara till att bli ren först på egen hand, annars får du ingen behandling 🙃

Knepigt blir det.
Citera
2021-04-23, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vem skulle läckan i så fall kunna vara? AnSt? TM?
Dessutom tror jag att dagarna från själva mordet fram till 19e Maj har varit väldigt frustrerande för de inblandade. Som en bomb som skulle brisera när som helst. "Nu måste de väl hitta Lena snart?"
Det borde väl gå att ta reda på vilka som loggat in på jobbet den dagen?
Citera
2021-04-23, 14:27
Avslutad
Citat:
Jag tänker detsamma.
Om SD går fri i HR, då kommer de att gifta om sig.
De hade säkert planerat att göra det i USA. De var väl fortfarande officiellt gifta i Sverige?
Citera
2021-04-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Ja enligt Avel så finns det ju just det, men polisen kollade aldrig upp det, vilket Avel har mailat ÅH om vill jag minnas.
Men tyvärr valde de tydligen att inte gå vidare med det!
*Ping Avel! minns jag rätt?
Citera
2021-04-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Ja, det finns motsvarigheter för Samsung och har funnits sedan 2017 om jag inte totalt har missuppfattat det hela.

En viktig poäng med L*enas val av mobil är att Iphone inte har någon bra funktion för inspelning av samtal. I USA är det inte tillåtet att spela in andra utan deras vetskap, medan det i Sverige och ett antal andra länder är tillåtet om man själv deltar i samtalet. Apple tillåter därför inga appar som har inspelning direkt på själva mobilen, utan inspelningen går via en tredjepartstjänst som du sen måste kontakta för att få tillgång till den sparade filen (och som alla tar betalt för den tjänsten). NW säger i något förhör att alla i familjen har Iphone utom L*na och jag tänker att det kan bero på detta. Hon hade en app installerad som spelade in och sparade samtalet direkt på en molntjänt.

AB 164
LW har vidare gett en app tillåtelse att få åtkomst till Dropbox, vilket är "Auto Call Recorder". Detta är en app, som finns i flera olika varianter, men med syfte att kunna spela in samtal man har på telefonen. Vissa sådana här appar kan även synkronisera filerna med Google Drive eller Dropbox så dessa laddas upp automatiskt i molntjänsten och sparas. Utifrån detta kunde undertecknad notera att det fanns 128 inspelade samtal sparade på Dropbox i två olika mappar.
Citera
2021-04-23, 14:51
Medlem
Citat:
Att SD är skyldig till mordet det vivlar jag inte på. Möjligt att han kunnat känna till att Lena planerade en ny cache bakom planket, så han skulle kunna ha hittat henne om han varit oskyldig.
Men samtidigt hade det inte varit så logiskt att polisen inte skulle ha sökt där, med tanke på polisnärvaron och hundar de första dagarna.

Naturligtvis sticker det ut att SD inte visar minsta intresse för att varken fråga någon enda gång hur det går, inte ringa till Lena, sms:a, söka det minsta. Han verkar ju inte reagera med minsta förvåning eller själv nämna det till varken H*elena Å*ström som han vet är vän med Lena, och som han vet har koll på Lenas cacher genom att hon är reviewer.

Nä, istället skojar han med henne, det trots att han påstår att han är orolig efter att N*oa har ringt. Strax därefter säger han också till chefen att vi kommer få se rubriker snart. Ändå frågar han inte UW något en endaste gång under dagen om de har fått något spår, om de hittat Lena.

HDs roll är så skum, alla hennes lögner och hennes uttalande till chefen. Jag är mest inte på att HD aldrig skulle yttra "jag hoppas att hon är död" om hon visste något om det på riktigt. Dessutom tror jag, tvärtemot vad chefen säger i förhör, att yttrandet är efter att HD fått veta från SD vid lunch. MT är ett trovärdigt vittne. Jag tvivlar inte på att det här är hennes minnesbild. Men förhöret med MT är sent i utredningen, och minnesbilder kan blandas ihop och ändras. Det vet jag själv av egen erfarenhet.

Men HD är inte minsta trovärdig. Jag lyssnade igenom hennes förhör från TR igår. Hon skyddar SD upp till öronen, det är helt säkert. I vissa fall kan hon ha blivit gaslightad av SD, i andra skyddar hon honom för att hon på något sätt vet mer än hon vill erkänna, alternativt är hon skeptiskt till polisen och tror att SD är oskyldigt misstänkt och att hon måste typ "rädda honom" på något bisarrt vis. Hjärntvätt kan vara väldigt effektiv.

Jag tänker på något som jag har ett svagt minne av som skrivits i tråden om. Det handlade något om någon bild som HD sett? Som SD får HD att tro att hon sett fel. Gaslighting som förändrar din tro på vad dina sinnen säger dig. Vad du har sett, det har du inte sett, vad du har hört, det har du inte hört.

Kanhända det är så SD kört det här med blodet. Att HD måste ha hört det av Lena? Eller att SD säger att du förstår att det kommer att finnas blod här i huset och jag har inget med mordet att göra. Jag har sagt i förhör att det kommer från sex, och du måste hjälpa till här. Eller så vet HD och är livrädd för SD. Att han kanske inte blir fälld (de har inget på mig) och hon är orolig för vad som händer om han inte åker dit. kanske vet hon att hon är anstiftare på ett eller annat sätt. "Vad har han nu gjort", känns som att HD tangerar tanken på att SD inte bara har ett finger med i det hela, utan att han har gjort något ju. Något mer allvarligt.

Nä, hur jag än grubblar på HD, kan jag inte få in henne riktigt.
Inget blir rimligt.

Och hur vet han där och då att det kommer att bli rubriker? Lena hade ju kunnat komma hem helskinnad efter några timmar.. Han visste att hon var död förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in