2021-04-16, 16:51
Medlem
yidarmy123s avatar
Nej, alla människor är ’onda’ sedan födseln. Varför tror du annars samhällsnormer och barnuppfostran är så otroligt viktiga?

Småbarn är extremt giriga, elaka och narcissistiska. Hade de inte påverkats av samhällets normer eller av sina föräldrar tidigt så hade de aldrig lärt sig att skala bort dem egenskaperna, eller anpassa dem så de bättre fungerar i en civiliserad värld.

Egentligen så är hela goda vs onda-konceptet enbart artificiellt konstruerat. Men utifrån den allmänt vedertagna tolkningen av begreppet ’ond’ så föds enligt mig alla människor onda.
Senast redigerad av yidarmy123 2021-04-16 kl. 17:22.
Citera
2021-04-16, 16:55
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ess85
Var kan man se den? Eller måste man köpa?

Sök på Google.

Finns säkert som torrent.
Finns även på högersajter.

Den är till viss del propaganda.
Men ställer intressanta frågor och är inte en enögd hatisk vinnarnas versionen av AH liv och leverne.

Den förklarar WW-I och WW-II och vad som var bakgrunden till konflikterna.
Citera
2021-04-16, 17:02
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Källorna är öppna och allmänt tillgängliga, latmask.

Klart att det är rashat det du håller på med.

Det svenska och Tyska folket tar inte några flyktingar. Folken har aldrig i demokratiska val fått besluta om massinvandring och asylmottagande.
Du torde väl känna till att både Tyskland och Sverige har sk. "Zionist Occupation Governments" det är dessa och särintressen som är närstående som översvämmar och färstör våra länder med massinvandring och "mångkultur".
Juden har ju infört slaveriet i våra länder efter 1945, det är inte lätt för förslavade män och kvinnor att bilda familj och skaffa så många barn att befolkningen inte krymper.

Det är egentligen helt poänglöst med kontrafaktiska spekulationer, men helt uppenbart slog nazisternas misslyckade världskrig tillbaka på både Tyskland och hela västvärlden. Om Europa hade haft kvar de värderingar som man hade innan nazisterna verkligen hade visat vad de gick för, så hade det i princip inte existerat någon invandring till Europa.

Tyskland är på sätt och vis ännu ockuperat av främmande makter. Sverige är det inte.
Citera
2021-04-16, 17:49
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ess85
Ber om ursäkt om jag kanske går lite "off-topic" nu men...

Har kollat knappt två timmar av den där dokumentären och jag är lite smått chockad, är det verkligen sant det som sägs? Det vore ju helt sjukt isåfall.

I vilket fall är det ju en intressant synvinkel som presenteras.

Det är vinnarna av krigen som skriver historieböckerna.
Dom allierade begick de värsta krigsbrotten utan tvekan.
Citera
2021-04-16, 18:26
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar
Tack själv.

Citat:
Frågan om skuld och vem som var upphovet till andra världskriget är naturligtvis laddad. Historieskrivningen att Tredje Rikets ledning och befolkning var "onda" och därmed orsakade kriget,
är grunden för att alla landavträdelser, skadestånd, övergrepp, stöld av tysk egendom osv. skulle vara berättigade och lagenliga.
En annat perspektiv och en annan historieskrivning som visar att Tyskland inte var aggressorn, är givetvis inte bra för de sk. "segrarmakterna" eftersom detta skulle visa att den legala grunden till skadestånden inte finns och alla dessa som erhållit "kompensation" därmed skulle behöva betala tillbaka med ränta det dom felaktigt erhållit.
Må så vara, men jag är inte särskild intresserad av skuld, politik eller historieskrivning. Däremot är jag intresserad av vilka fakta du kan presentera som styrker ditt påstående angående en polsk krigsförklaring riktad mot Tyskland.

Det är vidare fullt möjligt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Exempelvis kan jag sympatisera med tanken om att Danzig borde varit tyskt, inte för att Hitler ville det utan för att det verkar ganska tydligt att de flesta Danzigbor ville det, men samtidigt anse att Hitler inte borde ha gått in i Polen eftersom det drog in Tyskland men framför allt tyskarna i ytterligare ett världskrig landet inte kunde vinna. För oavsett vad Danzigborna, Hitler eller någon annan ansåg om saken så var verkligheten den att området tillhörde Polen (eller ja, administrerades av Polen) och att ändra på detta förhållande medelst våld och ultimatum skulle oundvikligen leda till just (världs)krig. På samma sätt gör inte två fel ett rätt, givetvis blev Tyskland och tyskarna utsatta för svåra umbäranden och fick lida många kval, särskilt i krigets slutskede. Fördrivningen av tyskar från Öst- och Centraleuropa är mig veterligen en av de största* etniska rensningarna i Europas historia (att avgöra vilken som är störst beror lite på hur många offer som kan tillskrivas Holodomor samt hur tyskarnas framfart i Sovjetunionen ska definieras) och kan inte rättfärdigas med hänvisning till att tyskarna själva gjorde sig skyldiga till flertalet övergrepp mot diverse länder och etniciteter.

*Störst som i antalet berörda offer, inte antalet dödsoffer. Dödsoffer torde vara Holodomor alternativt förintelsen eller då det tyska fälttåget i Sovjetunionen (men det är lite mer svårdefinierat).

Vad gäller eventuella skadestånd, landavträdelser etc. räcker mer eller mindre fredsavtalen som sådana för att ge en legal grund. Möjligen att en diskussion kan föras ur ett naturrättsligt perspektiv huruvida fredsvillkoren är att anse som lagliga överhuvudtaget, men det är en annan diskussion som inte riktigt passar i tråden är jag rädd.

Citat:
Nå här är en kronologisk lista över krigsförklaringarna med viktiga klockslag lämnade mellan 1 september 1939 och 31 december 1941
Jag får tacka för listan, men vart kommer den ifrån? Antar att uppgifterna är hämtade från BRDs arkiv med tanke på språket, men vad heter handlingen/handlingarna du hänvisar till?

Citat:
Polen an Deutschland Mitternacht vom 31.August auf den 1. September1939
Die Niederlande an Deutschland 10. Mai 1940
Jag lyckades hitta källor som stämmer överens med flera påståenden i din lista, men inte alla. Så jag frågar igen, kan du inte delge den källa du har som visar på att det var Polen som förklarade krig mot Tyskland och inte tvärt om? För oavsett vart jag letar hittar jag bara källor som styrker motsatsen, d.v.s. att det tyska anfallet mot Polen började cirka 04.40 den 1:a september till följd av att Polen inte efterlevt Tysklands ultimatum beträffande Danzig samt den polska korridoren. Hitler själv ska ju talat om saken i sitt tal till den tyska riksdagen den 1:a september 1939. Inte heller i sitt tal till riksdagen talar Hitler om någon polsk krigsförklaring. Istället ger han sina skäl till sitt ultimatum samt varför han anser att kriget med Polen är nödvändigt och rättfärdigat.

Det samma tycks gälla för den påstådda nederländska krigsförklaring riktad mot Tyskland. Visserligen skickar tyskarna vad dom själva anser är en varning men följer också upp med ett militärt anfall, varpå Nederländerna svarar att det uppenbarligen verkar råda ett krigstillstånd länderna emellan. Vilket jag inte riktigt kan se som en en nederländsk krigsförklaring riktad mot Tyskland... Detta alldeles oavsett vad för personliga åsikter som kan finnas om huruvida Nederländerna borde ha accepterat vad tyskarna kallade för militärt beskydd.
Senast redigerad av Faludjah 2021-04-16 kl. 18:55. Anledning: Det här med att aldrig riktigt bli nöjd och konstant peta i sitt inlägg...
Citera
2021-04-17, 20:34
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Wikipedia är snarare en extremt opålitlig källa särskilt när det gäller politik, historia ja samtliga ämnen där det drivs en agenda i syfte att styra eller hindra utveckling.

Det torde vara ett både väldokumenterat och obestritt faktum att krigshandlingarna i andra världskriget började med Polens krigsförklaring mot Tyskland.

Dock var ju Tyskland väl förberedda efter att ha åsett den Polska militära uppladdningen under lång tid.

Dessutom felkalkylerade Polens ledarskap, som var förpaktat med England och Frankrike, att dessa makter direkt skull angripa Tyskland på polsk sida, vilket som bekant inte hände. Först efter perioden som anglosaxiska länder kallas "the phoney war" kom det brittiska kolonialväldets och det franska kolonialväldets angrepp på Tyskland.

Men som sagt var Tyskland väl förberedda på Polens angrepp och Polen fick som bekant kasta in handduken efter tre veckors krig.

Eller står det något annat i wikipedian ?

Nej, wikipedia är en extremt pålitlig källa avseende politik. Det är ju helt befängt att påstå att det lilla landet Polen skulle förklara krig mot Hitler (som byggde upp en enorm krigsmakt). Varför skulle de göra detta ?
Alla normalt funtade människor förstår de bevis för vad som skedde.
Är det verkligen så att NMR endast lyckat rekrytera människor som tror på dessa lögner ? Är det därför man kör på denna strategi ?
Ja, det står att Tyskland invaderade Polen, men det spelar väl ingen roll för en icke läskunnig nazist ?
Läs på: https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Poland
Citera
2021-04-20, 10:12
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Nej, wikipedia är en extremt pålitlig källa avseende politik. Det är ju helt befängt att påstå att det lilla landet Polen skulle förklara krig mot Hitler (som byggde upp en enorm krigsmakt). Varför skulle de göra detta ?
Alla normalt funtade människor förstår de bevis för vad som skedde.
Är det verkligen så att NMR endast lyckat rekrytera människor som tror på dessa lögner ? Är det därför man kör på denna strategi ?
Ja, det står att Tyskland invaderade Polen, men det spelar väl ingen roll för en icke läskunnig nazist ?
Läs på: https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Poland

Är du trög i skallen på riktigt. Wikipedia är ingen tillförlitlig källa !

Innehållet i Wkipedia ändrar sig över tid beroende på vilka intressen och aktivister som:
1.- Redigerar, enligt sin för tillfället gällande agenda.
2.- Vilka grupper och aktörer som de facto tillåts redigera Wikipediaartiklar.

Det är givetvis helt befängt att relatera till Wikipedie som en "källa" överhuvudtaget om inte Wikipediainnehållet kan korreleras mot en trovärdighetsanalys och ett flertal andra källor.
Och om man måste göra detta varför gå omvägen via Wikipedia ?
Citera
2021-04-21, 22:28
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Är du trög i skallen på riktigt. Wikipedia är ingen tillförlitlig källa !

Innehållet i Wkipedia ändrar sig över tid beroende på vilka intressen och aktivister som:
1.- Redigerar, enligt sin för tillfället gällande agenda.
2.- Vilka grupper och aktörer som de facto tillåts redigera Wikipediaartiklar.

Det är givetvis helt befängt att relatera till Wikipedie som en "källa" överhuvudtaget om inte Wikipediainnehållet kan korreleras mot en trovärdighetsanalys och ett flertal andra källor.
Och om man måste göra detta varför gå omvägen via Wikipedia ?

Nej, jag är inte trög i skallen (jag gick däremot ut Chalmers snabbare än någon tidigare student gjort).
Vill man ha en korrekt källa så bör denna kunna korrigeras.
Det är självklart att det kan bli smått problematiskt om man är Nazist och ska redigera om Wikipedia till sin felaktiga syn på historien.
Vad förslår du som Nazist att man bör använda för källa för historiska källor ? Du får gärna också förklara varför detta är en bra källa. Innehåller denna källa även information av andra händelser som inte rör Nazismen ?
Citera
2021-04-22, 11:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Nej, jag är inte trög i skallen (jag gick däremot ut Chalmers snabbare än någon tidigare student gjort).
Vill man ha en korrekt källa så bör denna kunna korrigeras.
Det är självklart att det kan bli smått problematiskt om man är Nazist och ska redigera om Wikipedia till sin felaktiga syn på historien.
Vad förslår du som Nazist att man bör använda för källa för historiska källor ? Du får gärna också förklara varför detta är en bra källa. Innehåller denna källa även information av andra händelser som inte rör Nazismen ?

Du borde kunna förstå att i en politisk kontext så finns inte rätt eller fel, olika politiska värdesystem har olika preferenser och dessa är inte "rätt eller fel"

Wikipedias innehåll styrs efter politiska narrativ, du borde även förstå detta.
Citera
2021-04-24, 18:52
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Du borde kunna förstå att i en politisk kontext så finns inte rätt eller fel, olika politiska värdesystem har olika preferenser och dessa är inte "rätt eller fel"

Wikipedias innehåll styrs efter politiska narrativ, du borde även förstå detta.
Inom politik(åsikter) så håller jag med dig. I detta fallet så handlar det ju om fakta (vem mördade vem).

Då handlar det inte om åsikter. Det finns en överväldigande mängd fakta som stödjer tesen att Hitler startade WW2 och döda en stor mängd människor.
Citera
2022-04-30, 09:01
Medlem
Idag firar vi Adolf Hitlers död och befrielsen ifrån det svarta molnet som spred över Europa. Låt oss se till att det aldrig upprepas.
Citera
2022-04-30, 09:15
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Kolla in The greates story never told.
Så trillar polletten kanske ner

https://www.themoviedb.org/tv/155641...ory-never-told
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto