Citat:
Ursprungligen postat av IssaJesus
tro relaterar inte till ONDA cirkelargument,....
Cirkel-argument per se är inte 'onda', dom är logisk nonsens.
Citat:
.....han eller hon är alltigenom god och de logoritmiska djupheterna får vi gratis av den som inte använder linal,...
Däremot kan innehållet-i/underlaget-för ett cirkel-argument vara 'ont'.
Iövrigt förmodar jag, att du med denna allegori försökar minimera värdet av rationalismen i tros-sammanhang ..... vilket jag inte protesterar emot, sålänge en tro inte presenteras som annat än en personlig, subjektiv uppfattning, som inte har allmän, objektiv verklighets-relation ..... före den på något sätt har manifesterat evidens, verifikation och är validerat.
Citat:
eller linguistiska gamma-beta argument för filosofin klarar inte bära den börda Jesus bar på korset!
Uppenbarligen vet du inte, att religion överlag är ett ämne för/inom filosofin (förutom i dom fall, där den direkt relaterar till den kosmiska verkligheten). Och i det special-fall du nämnar här något som omfattas av logik, epistemologi och etik.
Citat:
ty Gud Jesus, är kärlek.
Endast på dina premisser/som ditt a priori-antagande.
Citat:
och är det inte empiriskt nog, så ta en titt ut i rymden?
Ja, det finns inget 'himlavalv', firmament, kupol, hemisfere eller vad du föredrar att kalla det.
Citat:
allt det där du då ser, är skapat. till och för skaparen,
OK, alltså ÄNNU en rond med Intelligent Design-postulatet; som om dom tidigare zillioner ronder inte räckar.
Citat:
för denne allsmäktighet finner vi inte ord,
Men ändå predikar du vidlyftigt om det.
Citat:
vi bara finns med i nåden som han, eller hon, givit skapelsen.
Vilken 'nåd'?
Citat:
att få deltaga i tider och skeenden som omkull kastar alla begrepp!?
Jag anser inte, att tacksamhet för kosmisk existens (som för biologisk liv kan vara ett blandat nöje) är en självklarhet. Det finns ett antal andra ... och bättra förklaringer .... än en sociopatisk entitet på dom existentiella frågor.
Citat:
är en supernova empirisk?
Ja.
Citat:
vad är argumenten, för? och emot?
Den kan observeras.
Citat:
varför började lutande tornet i pisa, att luta? empiriskt sett då?
Grunden gav efter.
Citat:
de grunder du tror dig förstå, är inte bärande!?
Bärande för vad?
Citat:
Gud frågar dig....
Nej.
Citat:
var var du, när jag lade jordens grund?
Falsk dikotomi ... eller i din naiva fantasivärld med dens primitiva semantik: En dumfråga.
Citat:
det finns inga begrepp som är logiskt empiriurena, inte ens platon hade kunnat
dessa svar.
dessa svar.
Visst finns det empirisk verklighet, men jag förmodar, att du nu .... med underlag i någon apologetiker-manual ... vill in på epistemologi. Varsågod, sätt igång.
Citat:
men Gud vet!
God-of-gaps.
Citat:
fråga honom, eller henne för att få ett svar på detta som nu frågats?
Jag har ingen intentioner om att fråga imaginära entiteter om svar på dumfrågor.
Varför dammar du av i stort sett hela repertoaret av självdöda pseudo-argument ... som redan har bemötats/smulats i det oändliga. Har du en missions-hysterisk tvångs-neuros?