2021-04-21, 14:32
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det framgår av vad du skriver att du lever i en svensk normalbubbla av bibelkritik och historiska hypoteser. Är det dina auktoriteter, det du tror på - och det verkar vara så! - har du redan på förhand utestängt dig själv från att bli kontaktad av Gud genom hans ord Bibeln.
[/i]

Nej skillnaden är att jag anser att man tar reda på vad som är sant genom att undersöka vad som är sant, inte genom att bara anta att något är sant som du gör.
Citera
2021-04-21, 14:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad då för "ordningsföljden"?

these people are sick

Spelar du dum eller bestrider du att ordningsföljden är olika?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
I det första kapitlet så skapas t.ex. fiskar och fåglar den fjärde dagen och andra djur den femte dagen och människan den sjätte dagen. Men i skapelseberättelsen i det andra kapitlet står det att Gud inte skapade människan förrän efter den sjunde dagen och sedan skapade Gud alla djur och fåglar samtidigt, efter den första människan:

1 Mos 2:2–5
Och Gud fullbordade på sjunde dagen det verk som han hade gjort; och han vilade på sjunde dagen från allt det verk som han hade gjort.
Och Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, därför att han på den dagen vilade från allt sitt verk, det som Gud hade gjort, när han skapade.
Detta är berättelsen om den ordning i vilken allt blev till på himmelen och jorden, när de skapades, då när HERREN Gud gjorde jord och himmel.
Då bar jorden ännu ingen buske på marken, och ingen ört hade ännu skjutit upp på marken, ty HERREN Gud hade icke låtit regna på jorden, och ingen människa fanns, som kunde bruka jorden;

1 Mos 2:18–19
Och HERREN Gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.”
Och HERREN Gud danade av jord alla markens djur och alla himmelens fåglar, och förde dem fram till mannen för att se huru denne skulle kalla dem; ty såsom mannen kallade var levande varelse, så skulle den heta.
Citera
2021-04-21, 14:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Intressant förresten att det är en fördom att man inte har samma fördom som du, dvs att Gud finns.
Hur fungerar det gentligen i din hjärna?
Att Gud finns är evident, det är ingenting att diskutera ens. Som om det vore något mycket osäkert och skakigt att anamma!

Det finns alltid några tokar i en population, och de kan tyvärr också korsbefrukta varandra andra med sitt vansinne ställvis och stundtals, men mänsklighetens erfarenhetsbank, samlad från överallt och alla tider, säger ett rungande nej till tokarnas vansinne, och ställer upp följande påståenden:
Transcendensen finns, nu har vi att förhålla oss till det!

get real or get lost, weirdo
Citera
2021-04-21, 14:35
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Men jag vill ändå säga också till dig att Bibeln inte är motbevisad av någon utan bara angripen, avhånad, hatad, åsidosatt och bortglömd.
Bibeln säger själv att världens är i den ondes våld, så på det sättet bekräftar också bibelhatarna och de bubbelboende Bibeln. Återigen: efter nästan 10 000 inlägg, var är beläggen för att Bibeln lär fel i något som den lär?[/i]

Jo den är uppenbart inte sann eftersom den innehåller en mycket stor mängd motsägelser. En bil kan inte vara både helmålad grön och helmålad röd samtidigt. Att påstå att dessa båda påståenden skulle stämma samtidigt måste vara fel.
Citera
2021-04-21, 14:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Nej skillnaden är att jag anser att man tar reda på vad som är sant genom att undersöka vad som är sant, inte genom att bara anta att något är sant som du gör.
Ok. Så då gör vi så här: Jag antar inte bara att det du anför mot Bibeln är sant. Så där är jag din lärjunge och gör jag dig till viljes. Kan jag åtminstone få lite erkännande där, på den punkten? Vore något!
Citera
2021-04-21, 14:38
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Att Gud finns är evident, det är ingenting att diskutera ens. Som om det vore något mycket osäkert och skakigt att anamma!

Det finns alltid några tokar i en population, och de kan tyvärr också korsbefrukta varandra andra med sitt vansinne ställvis och stundtals, men mänsklighetens erfarenhetsbank, samlad från överallt och alla tider, säger ett rungande nej till tokarnas vansinne, och ställer upp följande påståenden:

get real or get lost, weirdo

Det är ju du som är dogmatisk. Du utgår från att bibeln är sann oavsett vad du får presenterat för information. Jag är öppensinnad vilket innebär att jag är berädd att ändra bild utifrån vad efterforskningar av verkliga förhållanden visar.
Citera
2021-04-21, 14:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ljug inte.

Citat:
Det finns alltid några tokar i en population, och de kan tyvärr också korsbefrukta varandra andra med sitt vansinne ställvis och stundtals,
Typ som religiösa med vanföreställningar?
Citat:
men mänsklighetens erfarenhetsbank, samlad från överallt och alla tider, säger ett rungande nej till tokarnas vansinne, och ställer upp följande påståenden:
Sluta ljuga.
Citat:
Baserat på vad, hur vet du det och hur har du testat detta? Nej? Är det en.. Fördom?

Du och Hovind delar alltså uppfattningen om presuppositionalism. Denna undanflykt från att behöva ha någon sorts bevisbörda då NI INTE KLARAR AV ATT UPPFYLLA DEN.
Rakt igenom oärlighet.
Citera
2021-04-21, 14:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jo den är uppenbart inte sann eftersom den innehåller en mycket stor mängd motsägelser. En bil kan inte vara både helmålad grön och helmålad röd samtidigt. Att påstå att dessa båda påståenden skulle stämma samtidigt måste vara fel.
Men ge då det mest grymmast glasklaraste exemplet, som du kan komma på, på en sådan kontradiktion, där Bibeln säger att både X och icke-X gäller samtidigt.
Shoooot!
Citera
2021-04-21, 14:40
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ok. Så då gör vi så här: Jag antar inte bara att det du anför mot Bibeln är sant. Så där är jag din lärjunge och gör jag dig till viljes. Kan jag åtminstone få lite erkännande där, på den punkten? Vore något!

Kan du omformulera den meningen? Jag förstår inte hur du menar!
Citera
2021-04-21, 14:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Spelar du dum eller bestrider du att ordningsföljden är olika?
Vad exakt åsyftar roboten?
Citera
2021-04-21, 14:41
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Men ge då det mest grymmast glasklaraste exemplet, som du kan komma på, på en sådan kontradiktion, där Bibeln säger att både X och icke-X gäller samtidigt.
Shoooot!

Du har fått en länk till en lång lista med motsägelser i bibeln ovan.
Citera
2021-04-21, 14:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad exakt åsyftar roboten?
Det jag citerade från Smeso i inlägget du precis svarade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in