2021-04-21, 12:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Vilket datum Esb och EB muntligt kom överens om att en försäljning vet du inte."
Nej, och inte du heller. Så varför ska du anta att det varit flera månader?
Esbjörn har sagt det förekom tjat, och att kontakterna blev mer intensiva under början augusti.

Man säger inte "intensivt" eller "tjat" om det var gulli-i-gull mellan dem.
Sedan exakt datum han sa "ja" vet vi inte.

Men tro mig OM han hade sagt ja direkt, eller tidigt, då hade vi hört det från Ebba!
Alltså är det troligt att han accepterade en försäljning mot slutet. Men exakt när vet vi inte.
Ebba blir väl tvingad att säga nåt om det i sitt vittnesförhör.

"Om han fick kontraktet innan eller under mötet vet vi inte men det finns inga krav på att det skall överlämnas innan påskrift."
Mäklaren som gör sitt skrivuppdrag ska kontrollera att villkor etc är överstämmande vad parterna kommit fram till. Så jo, han ska ha fått det innan.

Det är väl så att det Esbjörn, Ebba och de andra inblandade säger och skriver, sker först efter att skiten träffat fläkten. Dvs allt är färgat av att affären brakade ihop.

Hur det var innan det, kan vi bara gissa. Så Esbjörns påstående om tjat kan vara en efterhandskonstruktion för att han vill lägga mer börda på Ebba.

Jag finner det väldigt troligt att Esbjörn, från dag ett, kunnat tänka sig att sälja fastigheten till Ebba. Varför skulle han annars slösa sin tid på Ebba? Varför skulle Ebba slösa sin tid på Esbjörn om det fanns ett nej från honom?

Alla deras möten har varit för att få kött på benen och förhandla fram försäljningspris, tillträdesdatum och allt annat som måste diskuteras och komma överens om, innan man skriver på.

Hade Esbjörn krävt mer än vad Ebba var beredd att betala, då hade det inte blivit en affär. Precis som med de andra buden Esbjörn fått.

Om Ebba lämnade fram ett kontrakt med fakta i sig som de inte hade kommit överens om, så är det ett generalfel från Ebba. Men ganska troligt var allt i kontraktet känt av båda parter. En formalisering av tidigare möten helt enkelt. Så om allt är känt och överenskommet av båda parter sedan innan, måste man sova på saken med kontraktet i näven, eller kan man skriva på direkt?

Hade allt skett på en och samma dag, då hade det naturligtvis behövts sova på saken.
2021-04-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Gissar du eller ha du belägg för din svartsyn?
Belägg för vilken del?
2021-04-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Han har uppenbara problem med att hålla sig till en linje vilket tyder på att han är pressad till att framföra andras lögner.

Ungefär min tanke.

Om jag hjälper en gammal farbror i flera år och tror jag ska få ärva honom.
Så en dag talar han glatt om at han sålt sin stuga som han inte nyttjar och aldrig är i och fått en bra slant.
Jag blir murken som fan då jag velat ha den stugan då den gränsar till min tomt!!
Jag babblar på i min irritation och säger saker som: vad hade den kvinna som jag inte har? Kändis?? WTF! Jag som hjälpt dig i alla år, vad tänkte du med?
Blev du lurad? Säg du blev lurad!
Säg du såg inte vad det var för papper och inte visste om vad du gjorde!
Säg att , säg att
Sen börjar gubben svamla.
Han är livrädd för jag hjälper honom inte längre och har gett honom onda ögat och skaffat god man och kontakta biståndshandläggare i kommunen och beskriver att han inte klarar sig själv mm
2021-04-21, 12:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vad skulle hända menar du om parterna tillsammans rev sönder de upprättade avtalen innan lagfart beviljats?

Menar du att ett rivande av ett avtalsdokument skulle upphäva avtalet ?
2021-04-21, 12:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Belägg för vilken del?

Det du påstod vara fakta:

Både Majkgård och Pernroth Lüllmaa är urtypen för den sortens falska människor som döljer sin girighet bakom en fasad av ”människokärlek”. De hjälper både äldre ensamma män och ensamkommande flyktingbarn med samma öppna hjärtan, men bara så länge det finns en ekonomisk uppsida på godheten.
2021-04-21, 12:42
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Menar du att ett rivande av ett avtalsdokument skulle upphäva avtalet ?
I praktiken blir det så.
2021-04-21, 12:45
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om han sagt ja så hade vi hört det från Ebba.
Nej nej nej,,han kan ha sagt ja direkt vid första förfrågan och sen har det diskuterats pris och hur göra och vad göra och vem gör vad,,,,,men Ebba hänvisar till när det finns undertecknat papper.
Svårare än så tror jag inte det är.

Han sa ja indirekt då han gick till henne första gången då hon frågade om han ville komma till henne och diskutera en affär ang huset.
Att det inte fanns något pris eller vad som skulle ingå eller andra villkor då det är ju helt klart utan dessa arbetades fram under dom månader fram tills kontraktets framtagande enligt båda parters önskemål.
Detta var innan dagen för underskriften det är ju helt klart.
Man kan undra vad som generalen, M-gård, samt ev Ul* tutade i honom efter som han gick i gryt.
2021-04-21, 12:51
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Inte om han lämnade igen handpenningen i samband med rivandet.

Du menar att Esb skulle sitta där med 390k i 500 lappar och att de gemensamt skulle riva avtalen.
Känns som lite naivt. Problemet är att Esb måste träffa EB för att detta skall kunna bli verklighet, nu vände han i dörren när de skulle träffas.

Vad är det för fel på att man upprättar ett nytt avtal som stipulerar att det förra avtalet upphör att gälla under förutsättning att handpenning plus X kr för y utgifter skall betalas senast Z datum?
2021-04-21, 13:23
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Som jag ser det har Esbjörn kommit i kläm mellan husaffären med Ebba och sina "vänner". Han inser att för honom är "vännerna" viktigare än Ebba. Då beter ha sig rätt osnyggt. Detta ångrande efter en tid är inte helt rimligt. Dessutom är han rättsligt bunden av det avtal han skrivit under.

Men Ebba borde trots det, anser jag, ha accepterat hans ånger och till exempel skrivit till honom att om han betalar tillbaka handpenningen så river de avtalet.
Tror att vi i princip är överens även om jag till skillnad från dig inte törs spekulera i varför säljaren ångrat sig. Det är som saggt mycket möjligt att Ebba har juridiken på sin sida, men det är inte någon "god affär" om inte båda parter är med på noterna, och det är deffinitivt inte kristet agerat av Ebba att försöka driva igenom den här affären mot åldringens vilja.

Hennes agerande här talar starkt emot att hon bör få förtroende av svenska folket för en ledande possition i staten. Bär mig emot som gammal kristdemokratisk sympatisör - men blir det inte ändring hoppas jag att KD faller ur riksdagen.
2021-04-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är väl så att det Esbjörn, Ebba och de andra inblandade säger och skriver, sker först efter att skiten träffat fläkten. Dvs allt är färgat av att affären brakade ihop.

Hur det var innan det, kan vi bara gissa. Så Esbjörns påstående om tjat kan vara en efterhandskonstruktion för att han vill lägga mer börda på Ebba.

Jag finner det väldigt troligt att Esbjörn, från dag ett, kunnat tänka sig att sälja fastigheten till Ebba. Varför skulle han annars slösa sin tid på Ebba? Varför skulle Ebba slösa sin tid på Esbjörn om det fanns ett nej från honom?

Alla deras möten har varit för att få kött på benen och förhandla fram försäljningspris, tillträdesdatum och allt annat som måste diskuteras och komma överens om, innan man skriver på.

Hade Esbjörn krävt mer än vad Ebba var beredd att betala, då hade det inte blivit en affär. Precis som med de andra buden Esbjörn fått.

Om Ebba lämnade fram ett kontrakt med fakta i sig som de inte hade kommit överens om, så är det ett generalfel från Ebba. Men ganska troligt var allt i kontraktet känt av båda parter. En formalisering av tidigare möten helt enkelt. Så om allt är känt och överenskommet av båda parter sedan innan, måste man sova på saken med kontraktet i näven, eller kan man skriva på direkt?

Hade allt skett på en och samma dag, då hade det naturligtvis behövts sova på saken.

Du gissar bara
"Jag finner det väldigt troligt att Esbjörn, från dag ett, kunnat tänka sig att sälja fastigheten till Ebba."
Varför skulle det vara osannolikt att han som ensam gubbe, faller för att det kommer nån med smicker och glatt humör under coronarestriktioner?
Att förutsättningslöst träffas några gånger, prata lite hus och gamla tider.

Liksom... vad tror du hände?
Ebba kom med en fråga DIREKT :
"Får jag köpa ditt hus" och sen fick vid nekande så skulle hon gått vidare...
hahaha

Nej, lite mer feeling får du väl anta att Ebba hade/har....
2021-04-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du gissar bara
"Jag finner det väldigt troligt att Esbjörn, från dag ett, kunnat tänka sig att sälja fastigheten till Ebba."
Varför skulle det vara osannolikt att han som ensam gubbe, faller för att det kommer nån med smicker och glatt humör under coronarestriktioner?
Att förutsättningslöst träffas några gånger, prata lite hus och gamla tider.

Liksom... vad tror du hände?
Ebba kom med en fråga DIREKT :
"Får jag köpa ditt hus" och sen fick vid nekande så skulle hon gått vidare...
hahaha

Nej, lite mer feeling får du väl anta att Ebba hade/har....
Det är på inget sätt olagligt eller ens omoraliskt att vara trevlig om man vill köpa ett hus, inte ens om man är kvinna och säljaren är en gammal gubbe. Att det förekommit "smicker" har jag inte sett något belägg för, eller är det bara dina fria fantasier?
Vad jag förstår kontaktade Ebbas väninna Esbjörn med just frågan om han ville sälja sitt hus. Han valde själv att gå hem till Ebba. Den mest rimliga förklaringen till det är att han faktiskt ville sälja huset.
Sedan kan man ju ha fantasier om att han var starstruck eller lockad av Ebba. Men det finns det inga belägg för.
2021-04-21, 15:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
I praktiken blir det så.

Du menar att en skriftlig överenskommelse upphävs om dokumentet förintas ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in