2021-04-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Vilket datum Esb och EB muntligt kom överens om att en försäljning vet du inte."
Nej, och inte du heller. Så varför ska du anta att det varit flera månader?
Esbjörn har sagt det förekom tjat, och att kontakterna blev mer intensiva under början augusti.

Man säger inte "intensivt" eller "tjat" om det var gulli-i-gull mellan dem.
Sedan exakt datum han sa "ja" vet vi inte.

Men tro mig OM han hade sagt ja direkt, eller tidigt, då hade vi hört det från Ebba!
Alltså är det troligt att han accepterade en försäljning mot slutet. Men exakt när vet vi inte.
Ebba blir väl tvingad att säga nåt om det i sitt vittnesförhör.

"Om han fick kontraktet innan eller under mötet vet vi inte men det finns inga krav på att det skall överlämnas innan påskrift."
Mäklaren som gör sitt skrivuppdrag ska kontrollera att villkor etc är överstämmande vad parterna kommit fram till. Så jo, han ska ha fått det innan.

Om han sagt ja så hade vi hört det från Ebba.
Nej nej nej,,han kan ha sagt ja direkt vid första förfrågan och sen har det diskuterats pris och hur göra och vad göra och vem gör vad,,,,,men Ebba hänvisar till när det finns undertecknat papper.
Svårare än så tror jag inte det är.
2021-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om han sagt ja så hade vi hört det från Ebba.
Nej nej nej,,han kan ha sagt ja direkt vid första förfrågan och sen har det diskuterats pris och hur göra och vad göra och vem gör vad,,,,,men Ebba hänvisar till när det finns undertecknat papper.
Svårare än så tror jag inte det är.

Nej.

I Karins yttrande står det Ebba gett Esbjörn gått om tid att fundera över sitt beslut, och prata med anhöriga.

OM det fanns ett verifierbart "JA" under juni/juli hade det stått ett tydlig datum i detta yttrande.
typ "Esbjörn tackade ja till försäljning redan 6e juli och det var flera samtal *bla bla bla*"

Ingen tvekan överhuvudtaget.
Det hade dödat målet, än mer än att Esbjörn var glad efter underskrift.
2021-04-21, 11:30
Medlem
Citat:
Nej.

I Karins yttrande står det Ebba gett Esbjörn gått om tid att fundera över sitt beslut, och prata med anhöriga.

OM det fanns ett verifierbart "JA" under juni/juli hade det stått ett tydlig datum i detta yttrande.
typ "Esbjörn tackade ja till försäljning redan 6e juli och det var flera samtal *bla bla bla*"

Ingen tvekan överhuvudtaget.
Det hade dödat målet, än mer än att Esbjörn var glad efter underskrift.

Han hade tid att fundera över sit beslut betyder att han fick tid att fundera. Hans jag blev inte definitivt förens signerat.

Antar att jag tolkat/tolkar det som att Ebba gett honom tid innan signering och att han redan sagt ja men hon sagt fundera och kolla med anhöriga.. omtänksamt kallar jag det.
2021-04-21, 11:36
Medlem
Citat:
Han hade tid att fundera över sit beslut betyder att han fick tid att fundera. Hans jag blev inte definitivt förens signerat.

Antar att jag tolkat/tolkar det som att Ebba gett honom tid innan signering och att han redan sagt ja men hon sagt fundera och kolla med anhöriga.. omtänksamt kallar jag det.

Skitsnack kallar vi andra det. Hade det varit på riktigt "omtänksamt " hade det varit specat.
Han fick två veckor på sig, en vecka.... nu var det mindre.
2021-04-21, 11:47
Medlem
Citat:

Du ska ju läsa vad som inte står.

Är det positivt att ange ett datum? Som tex att Esbjörn verkade glad ett antal dagar efter underskrift.
=> Ange datum. Vilket Karin gjorde.

Är det inte positivt eller man kan ifrågasätta värdet?
=> Ange inte ett exakt värde, eller exakt datum.
Skriv mer otydligt - "en tid efter", "eller en tid"... "ett antal gånger".
2021-04-21, 12:22
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att änkespindeln på Odalgården är extremt manipulativ och bygger upp ett beroendeförhållande med äldre män som Esbjörn, Ulf och de nu avlidna bröderna som hon ärvde. Att hon dessutom blandade in de tidigare dömda sexualbrottslingarna och rättshaveristerna i Rättssäkerhetsorganisationen är receptet till den utpressning som Ebba Busch har råkat ut för.

Både Majkgård och Pernroth Lüllmaa är urtypen för den sortens falska människor som döljer sin girighet bakom en fasad av ”människokärlek”. De hjälper både äldre ensamma män och ensamkommande flyktingbarn med samma öppna hjärtan, men bara så länge det finns en ekonomisk uppsida på godheten.
Gissar du eller ha du belägg för din svartsyn?
2021-04-21, 12:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Du ska ju läsa vad som inte står.

Är det positivt att ange ett datum? Som tex att Esbjörn verkade glad ett antal dagar efter underskrift.
=> Ange datum. Vilket Karin gjorde.

Är det inte positivt eller man kan ifrågasätta värdet?
=> Ange inte ett exakt värde, eller exakt datum.
Skriv mer otydligt - "en tid efter", "eller en tid"... "ett antal gånger".

Om rätten anser att detta är utav värde så är det skönt att åtminstone en utav parterna (EB) har en fulltecknad almanacka som säkert fler har tillgång till så att det kan verifieras vilka datum som hon kan ha haft möjlighet att träffa Esb.
Esb almanacka har säkert inte varit lika fulltecknad, han har säkert mest lullat omkring förutom när han har varit på förhör eller inkallad för rätten efter att ha kört på en flicka.
2021-04-21, 12:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det osammanhängande med ångrat sig när det röjts på tomten.
(det var ju ingen fullskalig röjning i min mening utan lättare röj för att ens komma till fastigheten)
Jag tror att under den stress och påverkan Esb utsatts för av pensionatsgänget i deras besvikelse över att gubben sålt det de ville ärva och bearbetat så hårt för gick om intet så har de tjatat hål i huvudet på gubben.
Han har inga egna argument till varför inte sälja och varför han ångrat sig så han snappar lite meningar här och där.

Han har uppenbara problem med att hålla sig till en linje vilket tyder på att han är pressad till att framföra andras lögner.
2021-04-21, 12:29
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej det går inte att göra så med ett bindande köpeavtal enligt JB.
Parterna måste i samråd skriva ett nytt avtal där det gamla upphävs, det ska göras enligt JB form krav.
Vem som bryter ska anges och däri även följa JB om vem som betalar vad vid en hävning.
Vad skulle hända menar du om parterna tillsammans rev sönder de upprättade avtalen innan lagfart beviljats?
2021-04-21, 12:33
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vad skulle hända menar du om parterna tillsammans rev sönder de upprättade avtalen innan lagfart beviljats?

Om de rev sönder avtalen så skulle Esb skrattat hela vägen till banken när han skulle sätta sprätt på handpenningen som EB hade förlorat.
2021-04-21, 12:35
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Jag får intrycket att EB har gått varsamt fram med Esb. Det gick ett par månader där Esb fick fundera på saken medan hon fick huset värderat och genomgånget av Anticimex. Esb fick träffa resten av familjen och berätta om gamla tider.
Hon erbjöd honom även skjuts till banken.
Låter mycket sympatiskt och som en god relation innan något fick Esb att backa.

EB hade ju bjudit in Esbjörn till ett möte där de skulle diskutera att Esb inte ville fullfölja avtalet.

Varför han vände i dörren och starta denna cirkus skulle vara intressant att veta.
Jag håller inte riktigt med dig. Se tex detta inlägg.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-04-21, 12:36
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Om de rev sönder avtalen så skulle Esb skrattat hela vägen till banken när han skulle sätta sprätt på handpenningen som EB hade förlorat.
Inte om han lämnade igen handpenningen i samband med rivandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in