2021-04-20, 21:16
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
I det här fallet hade det inte varit särskillt svårt att häva affären. Faktum kvarstår - i en god affär är båda nöjda! Ebba har inte agerat bra.

Det är väldigt svårt, för att inte tala om omöjligt att häva en affär om bara ena parten vill det och är behjälplig.

Esbjörn påstår att han ångrat sig, men hur mycket har han medverkat till att komma överens? Det är inte Ebbas uppgift att driva Esbjörns ångrande.
2021-04-20, 22:35
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det fanns möjlighet för Esbjörn att häva köpet vid det möte som skulle hållas i höstas.
Ebba hade lovat att inte genomföra affären om han verkligen ångrade sig och ville häva.
Men Esbjörn vände i dörröppningen och försvann, Ebba väntade ändå 5 dagar efter detta om han ändå ville ångra sig.
Men hon var tillsist tvingad att istället lämna in stämningen och där är vi nu.
Hm, menar du att hon inte hade kunnat skriva ett brev till Esbjörn med innehållet "Om du återsänder handpenningen så river vi avtalet"?
2021-04-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Hm, menar du att hon inte hade kunnat skriva ett brev till Esbjörn med innehållet "Om du återsänder handpenningen så river vi avtalet"?
Borde hon ha tagit resten av kostnaderna?
2021-04-20, 22:41
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Självfallet skall handpenning med mera återbetalas, och om Ebba hade krigat för detta hade ingen höjt på ögonbrynen, men istället försöker hon genomdriva affären mot köparens vilja. Inte snyggt!

Som jag ser det har Esbjörn kommit i kläm mellan husaffären med Ebba och sina "vänner". Han inser att för honom är "vännerna" viktigare än Ebba. Då beter ha sig rätt osnyggt. Detta ångrande efter en tid är inte helt rimligt. Dessutom är han rättsligt bunden av det avtal han skrivit under.

Men Ebba borde trots det, anser jag, ha accepterat hans ånger och till exempel skrivit till honom att om han betalar tillbaka handpenningen så river de avtalet.
2021-04-20, 22:42
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Borde hon ha tagit resten av kostnaderna?

Nej, det har du rätt i. De borde nog Esbjörn stå för. I alla fall om de är rimliga.
2021-04-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det fanns möjlighet för Esbjörn att häva köpet vid det möte som skulle hållas i höstas.
Ebba hade lovat att inte genomföra affären om han verkligen ångrade sig och ville häva.
Men Esbjörn vände i dörröppningen och försvann, Ebba väntade ändå 5 dagar efter detta om han ändå ville ångra sig.
Men hon var tillsist tvingad att istället lämna in stämningen och där är vi nu.

Min gissning till varför han vände i dörren var att han hade med sig någon som försökte styra honom till att hoppa av affären.
Denne någon vägrade att presentera sig!
Att gå med som ledsagare och inte vilja presentera sig!
Esb vände och försvann.

(vem var det som ledsagade honom? pensionatstanten? Någon i RO grrupppen? Hade det varit någon professionell person så skulle denne ha tagit i handen/gjort corona hi5 och sagt sitt namn! Även den som följde honom om så bara som chaufför och polare borde ju sagt sitt namn!!)
2021-04-20, 22:48
Medlem
Citat:
Som jag ser det har Esbjörn kommit i kläm mellan husaffären med Ebba och sina "vänner". Han inser att för honom är "vännerna" viktigare än Ebba. Då beter ha sig rätt osnyggt. Detta ångrande efter en tid är inte helt rimligt. Dessutom är han rättsligt bunden av det avtal han skrivit under.

Men Ebba borde trots det, anser jag, ha accepterat hans ånger och till exempel skrivit till honom att om han betalar tillbaka handpenningen så river de avtalet.

Jag tror inte att det var vänner. Snarare en påtryckningsgrupp med egen agenda.
2021-04-20, 23:05
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag tror inte att det var vänner. Snarare en påtryckningsgrupp med egen agenda.
Det vet vi ju inget om. Esbjörn har valt. Tror du inte att han är kapabel att ta vara på sig själv?
2021-04-20, 23:13
Medlem
Citat:
Det vet vi ju inget om. Esbjörn har valt. Tror du inte att han är kapabel att ta vara på sig själv?

Esbjörn valde ju även att skriva på avtalet och att vara med vid röjningen.
Är han inte kapabel att...........?

Han behöver lugn och ro och en neutral person som stöder honom i att bestämma.
2021-04-20, 23:16
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Esbjörn valde ju även att skriva på avtalet och att vara med vid röjningen.
Är han inte kapabel att...........?

Han behöver lugn och ro och en neutral person som stöder honom i att bestämma.
Du är alltså inne på att han inte har full rättskapacitet?
2021-04-20, 23:19
Medlem
Citat:
Du är alltså inne på att han inte har full rättskapacitet?

Jag är inne på att hans omgivning fördömde försäljningen och at det blev obahgligt för honom. Att han nu behöver en neutral person att stödja honom i vad han vill göra och utan påtryckning.

Jag tror att vem som helst av oss hade kunnat tappa fotfästet om vi säljer något och sen ser ens vänner till att man får en god man och en pensionatstant som brukar ärva äldre män samt generalfullmakter osv osv

Jag skulle ha sprungit till skogs.
2021-04-20, 23:31
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Nej det går inte att göra så med ett bindande köpeavtal enligt JB.
Parterna måste i samråd skriva ett nytt avtal där det gamla upphävs, det ska göras enligt JB form krav.
Vem som bryter ska anges och däri även följa JB om vem som betalar vad vid en hävning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in