2021-04-20, 10:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det kan ju vara så att Esbjörn et al räknat på just detta och insett att de inte har råd. Ska det övertyga Ebba så måste den som bryter ta alla kostnader.

Givet att jag tänkt rätt:
Steg 1 Ebba köper och betalar med 85% belåning ca 110 000 kr till lantmäteriet för lagfart och stämpelavgift. Esbjörn vinstskatt på försäljningen (ganska mycket misstänker jag).
Utöver detta ersättning för mäklarskrivningen, undersökning och värdering. Låt oss säga 25 000 som en rund siffra.
Steg 2 Esbjörn köper för samma pris, åter 110 000 till lantmäteriet. Ebba får rimligen ingen eller låg skatt på vinst.
Detta ger Esbjörn en ångerkostnad av minst 250 000 plus ev vinstbeskattning om den inte kan ges uppskov.

Det skulle kunna vara denna kostnad som gör att vanlig ånger inte funkar utan det gäller att få Ebba att ta den eller bryta på nåt annat sätt.

Esb kan få uppskov på vinstskatten om han köper en ny fastighet eller köper tillbaka sin gamla.
2021-04-20, 10:25
Medlem
....
2021-04-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Esb kan få uppskov på vinstskatten om han köper en ny fastighet eller köper tillbaka sin gamla.
Är det verkligen så?

Ska man inte bott varaktigt antingen senaste året eller 3 av de senaste 5 åren för att kunna få uppskov?
Det kan han nog inte uppfylla i så fall.
2021-04-20, 10:50
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Är det verkligen så?

Ska man inte bott varaktigt antingen senaste året eller 3 av de senaste 5 åren för att kunna få uppskov?
Det kan han nog inte uppfylla i så fall.
Nej precis, inget uppskov medges för fritidshus.
"Du har bott permanent i bostaden du säljer. Med permanentbostad menas att du har bott där minst ett år innan dagen du skriver på köpekontraktet, alternativt minst tre av de fem senaste åren"

https://www.boupplysningen.se/salja/uppskov-eller-inte#:~:text=Att%20g%C3%B6ra%20uppskov%20inneb%C3% A4r%20att,ans%C3%B6ker%20om%20detta% 20hos%20Skatteverket.
2021-04-20, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Nej precis, inget uppskov medges för fritidshus.
"Du har bott permanent i bostaden du säljer. Med permanentbostad menas att du har bott där minst ett år innan dagen du skriver på köpekontraktet, alternativt minst tre av de fem senaste åren"

https://www.boupplysningen.se/salja/uppskov-eller-inte#:~:text=Att%20g%C3%B6ra%20uppskov%20inneb%C3% A4r%20att,ans%C3%B6ker%20om%20detta% 20hos%20Skatteverket.
Precis vad jag mindes. Tack för länken.

Enligt samma länk och med noll i alla värden utom försäljning så blir reavinstbeskattningen Max 858 000. Men rimligen finns nåt ingångsvärde, så vi kan anta att den bör hamna i 300-600 000 kr. Det blir då 550-850 000 kr inkl lantmäteriets kostnad.
Dyrt att ångra sig. Detta då dessutom räknat innan alla trassel börjat.

Att då Esbjörn ska, som 81, snart 82 år, kunna ta ett nytt lån för att kunna köpa åter fastigheten själv ser jag inte som rimligt. Vilken bank går med på det?
Senast redigerad av Volvoellersaab 2021-04-20 kl. 11:36.
2021-04-20, 11:48
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ah just. Sant. Det var säljaren du skrev.

Oftast är ju det för att säljaren har tänkt genom affären, har ett behov eller anledning.
Sällan man "spontant" säljer ett hus - över en fika.

Lurigt.

Nä det är ju inte så vanligt att man köper ett hus över en fika, tur att Esb hade ca 2 månader på sig att betänka sin försäljning .
Jag köpte min fastighet en fredagskväll, cyklade över till ägaren och frågade om han ville sälja ett stycke mark på ca 13000 m2 och det gick bra, tog ca en timme bara.
Vi är dessutom numera mycket bra vänner och grannar med ca 450 meter mellan oss, kan tilläggas att jag ej bor i lgh utan fritt och kan pissa i alla väderstreck, bra om det blåser mycket
2021-04-20, 12:00
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att Esbjörn et al räknat på just detta och insett att de inte har råd. Ska det övertyga Ebba så måste den som bryter ta alla kostnader.

Givet att jag tänkt rätt:
Steg 1 Ebba köper och betalar med 85% belåning ca 110 000 kr till lantmäteriet för lagfart och stämpelavgift. Esbjörn vinstskatt på försäljningen (ganska mycket misstänker jag).
Utöver detta ersättning för mäklarskrivningen, undersökning och värdering. Låt oss säga 25 000 som en rund siffra.
Steg 2 Esbjörn köper för samma pris, åter 110 000 till lantmäteriet. Ebba får rimligen ingen eller låg skatt på vinst.
Detta ger Esbjörn en ångerkostnad av minst 250 000 plus ev vinstbeskattning om den inte kan ges uppskov.

Det skulle kunna vara denna kostnad som gör att vanlig ånger inte funkar utan det gäller att få Ebba att ta den eller bryta på nåt annat sätt.

Vad nu ? Tror ni att Esbjörn skulle få skatta för vinsten om köpet återgår?
Finns ju inget slutfört köp då köpeskillingen inte är erlagd.
2021-04-20, 12:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Precis vad jag mindes. Tack för länken.

Enligt samma länk och med noll i alla värden utom försäljning så blir reavinstbeskattningen Max 858 000. Men rimligen finns nåt ingångsvärde, så vi kan anta att den bör hamna i 300-600 000 kr. Det blir då 550-850 000 kr inkl lantmäteriets kostnad.
Dyrt att ångra sig. Detta då dessutom räknat innan alla trassel börjat.

Att då Esbjörn ska, som 81, snart 82 år, kunna ta ett nytt lån för att kunna köpa åter fastigheten själv ser jag inte som rimligt. Vilken bank går med på det?

Miss av mig att uppskovet inte gäller fritidshus.
Vinsten skall deklareras året efter att köpeavtalet är undertecknat, dvs i år. Att han inte har fått in resten av köpesumman då han inte har lämnat över lagfarten tar Skatteverket inte hänsyn till.

Vi får hoppas att Esb har sparat en del utav handpenningen så att han kan betala skatten.
2021-04-20, 12:11
Medlem
Citat:
Detta är en beräkning baserat på Bergakungens alternativ att det enklaste och bästa juridiskt var ett köp av Ebba och därefter ett nytt av Esbjörn. Alltså en rent fiktiv beräkning av just detta.

Min bedömning är att ev har Esbjörn et al gjort en sån och insett att det har de inte råd med.

Oavsett vilket så är vi i ett annat läge nu med rättegång, och kanske förhandlingar i det tysta.
2021-04-20, 12:12
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Vinsten skall deklareras året efter att köpeavtalet är undertecknat, dvs i år. Att han inte har fått in resten av köpesumman då han inte har lämnat över lagfarten tar Skatteverket inte hänsyn till.
2021-04-20, 12:23
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Helt rätt! det är inte EB som vill häva utan Esb och då är den som bryter enligt avtalet skyldig att hålla motparten skadeslös men det har aldrig erbjudits, utöver det skulle det även vara en skälig ersättning för skadan han åsakat henne, vilket jag tror att hon inte skulle yrka på om så blir fallet.
Självfallet skall handpenning med mera återbetalas, och om Ebba hade krigat för detta hade ingen höjt på ögonbrynen, men istället försöker hon genomdriva affären mot köparens vilja. Inte snyggt!
2021-04-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Miss av mig att uppskovet inte gäller fritidshus.

Vi får hoppas att Esb har sparat en del utav handpenningen så att han kan betala skatten.

Aj, det bör bli en press på Esbjörn iså fall att försöka komma överens om han har ont om cash.

Såg följande svar i en frågespalt om skatter (har sålt en brf själv förra året så jag har eget intresse i frågan):
”Vinstskatten på 22 procent gäller för alla privatbostäder. Vad jag känner till gäller den skatten oavsett om ni säljer bostaden nu eller om 12 kalendermånader. Om ni däremot säljer bostaden utan att bo i den eller av avser att bo i den räknas er vinst istället som inkomst av näringsverksamhet. Skatten blir då cirka 27 procent.”

I detta fall som jag räknat där Ebba skulle sälja till samma pris har det ingen betydelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in