2021-04-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tror dock...
Nej det är inte vanligt med ångervillkor.
Inte ens på T-tröjor har du ångerrätt enligt lagen och då kan du få dessa för 29 spänn.

berätta för mig hur du rent praktiskt tänker att det skulle fungera...
Du vill sälja din bostad för att få loss pengar till en större bostad. Dessa pengar är förutsättningen för att kunna betal en handpenning och få ett lån på den nya bostaden.
Så du lyckas hitta en köpare - får bostaden såld. Hittar ett nytt boende, betalar handpenning, får lånte beviljat och flyttar in. DÅ - ångrar sig köparen, han vill ha tillbaka sina pengar. Du lyckas inte få din nya längste såld, du har ingen möjlighet att återbetala köpeskillingen till personer du sålde till. Han kan i sin tur inte hitta ett annat boende eftersom han har sitt kapital uppbundet i din gamla lägenhet - men får inte loss det. Detta kan ju få konsekvensen att 100-tals personer måste flytta ut ur diverse lägenheter och sträcka sig 20 år bakåt i tiden...
Hur tänker du lösa detta....?

Jag länkade sedan till FMI. Det finns öppna besiktningsvilkor.

"Hittar ett nytt boende, betalar handpenning, får lånte beviljat och flyttar in. DÅ - ångrar sig köparen"
INGEN har pratat om sådana tidsaspekter. Inte ens här handlar det om det.
Varför överdriva liksom...
2021-04-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jag länkade sedan till FMI. Det finns öppna besiktningsvilkor.

"Hittar ett nytt boende, betalar handpenning, får lånte beviljat och flyttar in. DÅ - ångrar sig köparen"
INGEN har pratat om sådana tidsaspekter. Inte ens här handlar det om det.
Varför överdriva liksom...
Det är inte jag som överdriver -det är en naturlig följdverkning av "ångerrätt".
Vem menar du ska få ångra sig?
Om Ebba också ångrar att hon sålde huset - kan hon öra det. Och yxmannen som köpt ut ebba - kan han ångra att han sålde bostaden innan dess? Och så vidare.
vem får ångra sig och hur läng får man ångra sig? Du inser inte alltså inte att det inte fungera att ha ångerrätt på det sättet?
2021-04-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är inte jag som överdriver -det är en naturlig följdverkning av "ångerrätt".
Vem menar du ska få ångra sig?
Om Ebba också ångrar att hon sålde huset - kan hon öra det. Och yxmannen som köpt ut ebba - kan han ångra att han sålde bostaden innan dess? Och så vidare.
vem får ångra sig och hur läng får man ångra sig? Du inser inte alltså inte att det inte fungera att ha ångerrätt på det sättet?

"du inser inte alltså inte att det inte fungera att ha ångerrätt på det sättet?"
Vilket sätt då? Du flummar ju bara.

LÄS! Det finns öppen besiktningsklausul som FMI rekomenderar. Thats it.
För köparen.

Ser heller inget liknande på säljaren, som sagt - vanligast ju att säljaren är väl införstådd och vant sig vid tanken innan det sker annonsering etc.
2021-04-20, 18:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
"du inser inte alltså inte att det inte fungera att ha ångerrätt på det sättet?"

För köparen.

Ser heller inget liknande på säljaren, som sagt - vanligast ju att säljaren är väl införstådd och vant sig vid tanken innan det sker annonsering etc.
Oavsett om det sker inför öppen budgivning eller stängd eller som i detta fallet mellan 2 parter så kan man inte bara ångra sig utan att det blir konsekvenser
Alla vuxna personer vet att det kostar att göra fel, så stå sitt kast eller så får det svida.
Inget olagligt att göra en dålig affär inte heller att göra en bra.
2021-04-20, 18:35
Medlem
Citat:

För köparen.

Om man läser vidare på fmi står det:
FMI rekommenderar öppna besiktningsklausuler med rimliga tidsfrister och tydliga anvisningar, eftersom sådana klausuler normalt inte leder till onödiga tvister om deras innehåll. Det finns däremot vissa risker med öppna besiktningsklausuler. Det kan till exempel handla om att bostaden möjligen kommer att säljas till ett lägre pris vid en omförsäljning efter att köpet gått tillbaka. Det kan också handla om att säljaren har slösat tid och pengar på en affär som inte blev av eller att köparen utnyttjar återgångsklausulen på ett illojalt sätt. Ett sätt att skydda säljaren mot riskerna med en öppen besiktningsklausul är att parterna kommer överens om att köparen ska betala en viss ersättning till säljaren om köpet går åter.

Samt:

Tanken med en öppen besiktningsklausul är inte att köparen ska kunna använda den om hen helt enkelt har ångrat sig och inte längre vill köpa. Ett sådant beteende kan anses stå i strid med lojalitetsplikten som två avtalsparter har gentemot varandra.
2021-04-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om man läser vidare på fmi står det:
FMI rekommenderar öppna besiktningsklausuler med rimliga tidsfrister och tydliga anvisningar, eftersom sådana klausuler normalt inte leder till onödiga tvister om deras innehåll. Det finns däremot vissa risker med öppna besiktningsklausuler. Det kan till exempel handla om att bostaden möjligen kommer att säljas till ett lägre pris vid en omförsäljning efter att köpet gått tillbaka. Det kan också handla om att säljaren har slösat tid och pengar på en affär som inte blev av eller att köparen utnyttjar återgångsklausulen på ett illojalt sätt. Ett sätt att skydda säljaren mot riskerna med en öppen besiktningsklausul är att parterna kommer överens om att köparen ska betala en viss ersättning till säljaren om köpet går åter.

Samt:

Tanken med en öppen besiktningsklausul är inte att köparen ska kunna använda den om hen helt enkelt har ångrat sig och inte längre vill köpa. Ett sådant beteende kan anses stå i strid med lojalitetsplikten som två avtalsparter har gentemot varandra.

Ja lycka till kan vi säga till den som vill hänvisa till någon lojalitetsplikt när köparen nyttjar sin klausul utan att berätta varför... vem vet de kanske bara tyckte att det var för få äppelträd i trädgården.
Sånt är viktigt ibland ;-)
2021-04-20, 19:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ojdå! Försöker hon genomföra affären mot sin egen vilja, det var mycket illa ..
Haha. Gick lite snabbt där. Mot säljarens vilja naturligtvis!
2021-04-20, 19:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Inte snyggt av Esbjörn helt rätt.

Han ville göra en affär så pass att han signerat avtalet och varje sida.

Att han sedan efter ett antal dar ”kommer på att han ångrat sig”, och först säger att han vill träffa Ebba och vid en möjlighet tvärvänder och uttalar att han inte vill träffa henne kan inte belastas Ebba.

Där har Esbjörn fullt ansvar själv. Vilket du säkert håller med om när du tänker efter. Man kan inte ångra sig i fastighetsaffärer utan rejäla kostnader och samvilja mellan båda parter där den som skapar problemet tar alla kostnader.
I det här fallet hade det inte varit särskillt svårt att häva affären. Faktum kvarstår - i en god affär är båda nöjda! Ebba har inte agerat bra.
2021-04-20, 19:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Haha. Gick lite snabbt där. Mot säljarens vilja naturligtvis!

Nja, så enkelt är det inte i detta fall.
Säljaren har redan av fri vilja sålt, så det är inte mot säljarens vilja Ebba redan äger huset.
Det framkom vid tingsrätten då domaren frågade Esbjörn, om han av fri vilja och utan att påtryckningar förekommit skrivit under köpeavtalet, svaret var JA.

Säljaren vill däremot inte följa köpeavtalet och hindrar henne från att få lagfart till fastigheten.
Juridiskt äger hon fastigheten men kan t.ex inte belåna den för en renovering.

I sitt svaromål till tingsrätten hävdar Esbjörn att köpet istället ska hävas då han är psykiskt handikappad, köpeskillingen därför blev oskäligt låg och köparen visste om allt.

Så ja även Esbjörn i sitt svaromål anger att en försäljning ägt rum, man kan inte vilja häva ett köp som inte ägt rum.
2021-04-20, 19:42
Medlem
Citat:
I det här fallet hade det inte varit särskillt svårt att häva affären. Faktum kvarstår - i en god affär är båda nöjda! Ebba har inte agerat bra.
Det är svårt att göra en god affär med en kontraktsbrytare. Men det är väl knappast Ebbas fel att Esbjörn inte håller sitt ord?
2021-04-20, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det kan nog finnas kontrakt där köparen kan avbryta köpet som resultat av besiktning eller att denne inte får låna pengar, men är nog mindre vanligt numera, då man kräver att de som budar har lånelöfte från bank och ofta är huset redan besiktigat.

Men att säljaren skulle ha någon sorts ångerparagraf har jag nog aldrig hört talas om... (Skulle inte förvåna mig om det inte ens vore tillåtet med en sådan paragraf)

Ja, det finns. Jag har själv gjort så som köpare.
Jag förhandlade till mig en hävningsklausul i avtalet när jag köpte min nuvarande villa. Den innebar att om jag inte kunde sälja min dåvarande bostadsrätt för ett visst lägsta belopp så kunde jag begära att köpet av villan skulle återgå inom en viss tidsgräns. Det ska dock nämnas att det avtalet skrev jag på när finanskrisen var som värst eftersom min bank krävde det, och på grund av finanskrisen så var det köparnas marknad. På dagens heta bostadsmarknad skulle nog ingen säljare gå med på sådana villkor. Fast efter corona kommer kanske en ny ekonomisk kris. I så fall kan Esbjörn vara glad att han sålde innan dess.
Senast redigerad av vonEisen 2021-04-20 kl. 20:11. Anledning: lagt till kommentar om vorona och finanskris.
2021-04-20, 20:13
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Det fanns möjlighet för Esbjörn att häva köpet vid det möte som skulle hållas i höstas.
Ebba hade lovat att inte genomföra affären om han verkligen ångrade sig och ville häva.
Men Esbjörn vände i dörröppningen och försvann, Ebba väntade ändå 5 dagar efter detta om han ändå ville ångra sig.
Men hon var tillsist tvingad att istället lämna in stämningen och där är vi nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in