2021-04-20, 16:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Samhällets propaganda, föräldrars vilseledande uppfostran, kompisar, media och kultur. Många är medskyldiga, men ateism är också ett val.
Är en uppfostran utan religiositet ateistisk indoktrination? Enligt dig alltså.
Och då menar jag inte någon som säger "det finns inga gudar!" utan enbart avsaknad av religiösa inslag.
Citera
2021-04-20, 16:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Robots många inlägg kokar ner till påståendet "Bibeln är en sagobok därför att jag betraktar den som en sagobok".
Snarare; jag betraktar den som en sagobok, därför säger jag att det är en sagobok.
Jag föreslår att fler också skulle säga det men för många har respekt för andras villfarelser.
Calovius många inlägg kokar ner till påståendet att Bibeln är Guds ord för att Bibeln säger att den är Guds ord och jag tror det för jag litar på Guds ord. Har jag rätt?
Citera
2021-04-20, 16:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du skippade delen där du berättar hur du vet att det finns något sådant som en transcendent verklighet.

NEJ!
Tvärtom så får den som förfäktar en väldigt marginell minoritetsposition ta och förklara vad det är för märkvärdigt med den och dess få företrädare. Det finns alltid en mindre mängd tokar i en population!
Citera
2021-04-20, 16:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Men inte för tråden, så vad gör Rymdvarelse här?
2. Kan jag i så fall avfärda det påståendet utan belägg?
Jag har inte påstått något.
Citera
2021-04-20, 16:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej. Läropunkten är formulerad och klar redan - innan enstöringar börjar leverera sina epistemologiska tics.
Det betyder inte att "läropunkten" är giltig.
Citera
2021-04-20, 16:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bibeln är inte sann bara därför att namn på platser och städer som nämns faktiskt finns och att några av personerna verkligen kan ha existerat.
Vilka kriterier måste enligt Smeso uppfyllas för att den ska vara sann enligt Smeso?
Citera
2021-04-20, 16:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I vilken grupp placerar sig Rymdis i citatet han återger i varje inlägg han gör (”Problemet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.” - Bertrand Russel.)?

Jag hjälper till lite mer, så det blir lättare att svara:

Är Rymdis en av de dumma eller en av de kloka? Vad exakt är Rymdis i så fall säker på eller full av tvivel på?
Jag vet inte vem "Rymdis" är. Jag placerar mig inte i någon grupp. Det får andra göra.
Citera
2021-04-20, 16:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte påstått något.
Mm. Fast det har du.
Du är förvirrad, har inte koll på dina egna inlägg.
Citera
2021-04-20, 16:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Bertrand Russel tyckte nog att de kritiska var klokare än de troende. Men även han kunde förstås ha fel.

Att tro är lite som att ta fasta på vad som kan vara sant och vårda sina fynd tills vidare, medan rationalitet är som att ansa och kasta bort allt som inte är uppenbart sant.
Jag kastar inte bort allt som inte uppenbarligen är sant.
Citera
2021-04-20, 16:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag vet inte vem "Rymdis" är. Jag placerar mig inte i någon grupp. Det får andra göra.
Ah, att du inte skrev det tidigare. Men gå tillbaka i tråden och läs inläggen riktade till Rymdis, som härmed är placerad i gruppen "ateister". De var riktade till dig. Det gäller också "Rymdvarelsen". "Rymdis" är kortform av "Rymdvarelsen".
Man kan komma att kallas så när man har en udda bisarr figur som avatar.
Återkom sedan. Inte innan.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-20 kl. 16:29.
Citera
2021-04-20, 16:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mm. Fast det har du.
Du är förvirrad, har inte koll på dina egna inlägg.
Vad har jag påstått?
"Påståenden utan belägg kan avfärdas utan belägg" är inget påstående.
Det är så en diskussion fungerar.
Citera
2021-04-20, 16:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det betyder inte att "läropunkten" är giltig.
Den är formulerad och klar. Den kristna tron frågar inte efter ateistisk sanktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in