2021-04-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richies
Jag måste ju skicka in lönespecifikationer vilket jag redan gjort. Skickade in dessa i mitten på mars men ännu inte fått någon återkoppling.

Om jag hade sagt att de bara va under ett kalenderhalvår, hade jag endast fått en inbetalning då eller vad menar du? Jag tänker att summan kommer bli detsamma i slutändan ändå. Dock skulle jag önska att de blev ca 40 000 nu och 40 000 i typ vinter

Men du behöver väl bara betala halva av det du tjänat över fribeloppet?
Citera
2021-04-20, 15:49
Medlem
Lite smått off topic men om du tjänar så mycket varför tar du lån? Är det pga låg ränta och använder det till investeringar?
Citera
2021-04-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men du behöver väl bara betala halva av det du tjänat över fribeloppet?

Ingen aning. Det är därför jag frågar om någon har koll 😂
Citera
2021-04-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Lite smått off topic men om du tjänar så mycket varför tar du lån? Är det pga låg ränta och använder det till investeringar?

Har provision. Sålde bättre än förväntat och visste inte i förväg vad jag skulle tjäna. När lönen blev så bra som den ändå blev så anmälde jag inte det till CSN då jag bland annat har investerat ja
Citera
2021-04-20, 16:50
Medlem
AttCzas avatar
Cp Csn

Hej

Det var tänkt att jag ska betala tillbaka lite pengar som jag har lånat från CSN. Vid början av året ansökte jag om att betala mindre, det vill säga 0 kronor. Min ansökan godkändes, men trots det fick jag ett brev idag om att jag behöver betala tillbaka pengar till CSN. Jag studerar på universitetet för tillfället och vill gärna slippa inbetalningar till CSN. Jag förstår inte varför de vill att jag ska betala nu när de godkände min ansökan om att betala mindre i januari i år. Jag är väldigt irriterad/arg.

Jag kan inte prata med CSN nu (telefontiderna är stängda från 15:00) och vill inte skriva till dem (det tar 3-5 dagar tills de svarar).
Citera
2021-04-20, 17:10
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag kan inte prata med CSN nu (telefontiderna är stängda från 15:00)
Ring imorn då? Jag har fått krav på att betala medan jag pluggade så jag ringde och sa att jag fortfarande studerar. Då fixade dom det.
Citera
2021-04-20, 17:19
Medlem
miikoss avatar
Vad vill de ha betalt för då?

Ansökan om att betala mindre gäller endast amortering av lån, inte återkrav.
Citera
2021-04-20, 17:48
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad vill de ha betalt för då?

Ansökan om att betala mindre gäller endast amortering av lån, inte återkrav.

Pengar som jag behöver betala tillbaka handlar om annuitetslån. jag har ansökt om att betala mindre. Min ansökan godkändes, men CSN vill att jag ska betala pengar till dem.
Citera
2021-04-20, 19:16
Medlem
MoreMajorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richies
Hej!
Jag fick nu i mars att jag skulle redovisa min inkomst för 2019. Jag har under detta år haft fullt lån+bidrag. Jag är medveten om att jag tjänat ca 74000 kr för mycket sammanlagt under hela året. Dvs ca 35000/kalender halvår.

Hur lång tid tar det för CSN att fatta ett beslut?
Kommer hela återkravet komma på en gång eller är det uppdelat på två eftersom det är per kalenderhalvår?
Hur lång förfallotid är det på dessa inbetalningar?

Tack!

Om det är som du beskriver så kommer du att få två återkrav - ett för varje kalenderhalvår - och de skickas med en avi per per krav, dvs hela beloppet + återkravsränta sedan 2019. Du kan kontakta CSN för att ansöka om en betalningsplan. Du kommer att få en blankett skickad till dig där du får redogöra för dina utgifter resp. inkomster. Du ska även ange ett belopp som du anser dig klara av att betala. CSN kollar sedan om ditt förslag på avbetalningsplan är ok eller om det är för lågt i förhållande till dina inkomster och utgifter. Om CSN anser ditt förslag för lågt så kommer de med ett motförslag. CSN använder KFM:s räknesnurra för utmätning när de gör beräkningen.
Citera
2021-04-20, 20:01
Medlem
Tratts avatar
Jag fick först ett brev att återkomma inom 14 dagar med intyg som stärker datum pengarna intjänades (lönespec). Om inget underlag inkommer skulle de räkna summan 50/50 mot CSNs inkomstperioder (jan-juni/juli-dec).

Efter jag svarade kom en faktura med hela återbetalningskravet, vill minnas 14 eller 30 dagars betalningsvillkor. Detta kom alltid under våren två år efter jag överskred fribeloppet.

Om det är bättre för dig att pengarna delas på två perioder, återkom aldrig med underlag.
Citera
2021-04-20, 22:46
Medlem
Jag hade en stenhård handläggare och fick tre månader på mig att betala 45.000.
Citera
2021-04-21, 01:46
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Pengar som jag behöver betala tillbaka handlar om annuitetslån. jag har ansökt om att betala mindre. Min ansökan godkändes, men CSN vill att jag ska betala pengar till dem.

När vill de ha betalt? Nu eller i höst?

Bad du om nedsättning för att inkomsten är låg? Säker att det nya årsbeloppet blev 0 kr. Normalt sätt så kan man behöva betala en viss del utav sin årsinkomst. Tjänar du tillräckligt mycket så kan beloppet bli högre än 0 kr.

Men om du har personlig kod eller bankID så borde du kunna logga in på CSN.se och se information om årsbelopp och kommande ammortering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in