2021-03-30, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StewartGrifin
Jag har ett obetalt krav från csn från förra året som kommer gå till kronofogden snart. Samtidigt får jag csn-lån varje månad dena termin. Kommer csn abrupt sluta betala ut nya lån avseende april och maj så fort min skuld från förra året övergår till kronofogden- eller kan jag rädda situationen genom att betala inom av delgivningsbrevet angiven betalningsfrist?

Kronofogden kommer göra påhälsning så du blir tvungen att betala vilket fall som helst.
Annars utmäter de saker från dig.
CSN kommer fortsätta betala ut lån till dig eftersom att det är två separata saker.
Citera
2021-03-30, 13:28
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StewartGrifin
Jag har ett obetalt krav från csn från förra året som kommer gå till kronofogden snart. Samtidigt får jag csn-lån varje månad dena termin. Kommer csn abrupt sluta betala ut nya lån avseende april och maj så fort min skuld från förra året övergår till kronofogden- eller kan jag rädda situationen genom att betala inom av delgivningsbrevet angiven betalningsfrist?

Du har rätt till nya studiemedel om återkavet gäller en period på max ett kalender*halvår.
Citera
2021-03-30, 16:39
Medlem
Fittheligeandes avatar
Är det tre år max som man kan studera på folkhögskola med studiemedel?
Citera
2021-03-31, 02:30
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Är det tre år max som man kan studera på folkhögskola med studiemedel?

Ja, runt tre år om man saknar treårig gymnasieutbildning. I annat fall runt två år.

80 veckor eller 140 veckor.

Möjligheten till fler veckor är väldigt begränsat
Citera
2021-04-04, 22:52
Medlem
Hej
Hoppas på lite hjälp här angående mitt csn ärende. Jag började skolan 15/2 detta år och skickade in en ansökan i början på januari, fick avslag för det fattades ett ynka 0.5 poäng. Sen skickat in flertalet ansökningar efter det. Nu äntligen den 17e mars fick jag in 2 hp efter mycket tjat från skolan. Skickade in en ny ansökan både 19/3 och 25/3 för nu har jag poängen och lite till som fattas. Hur mycket kommer denna summa landa på? 0.5 poäng är ju bara en veckas studier men vi hade ingen exenimation för ens den 17/3. Kommer jag kunna få csn från om med veckan efter studiestart som var den 15/2?

Tacksam för svar
Citera
2021-04-06, 12:04
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maarii05
Hej
Hoppas på lite hjälp här angående mitt csn ärende. Jag började skolan 15/2 detta år och skickade in en ansökan i början på januari, fick avslag för det fattades ett ynka 0.5 poäng. Sen skickat in flertalet ansökningar efter det. Nu äntligen den 17e mars fick jag in 2 hp efter mycket tjat från skolan. Skickade in en ny ansökan både 19/3 och 25/3 för nu har jag poängen och lite till som fattas. Hur mycket kommer denna summa landa på? 0.5 poäng är ju bara en veckas studier men vi hade ingen exenimation för ens den 17/3. Kommer jag kunna få csn från om med veckan efter studiestart som var den 15/2?

Tacksam för svar

För att få studiemedel ifrån studiestarten så behöver poängen komma in inom 4 veckor. Beroende om man räknar kalenderveckor eller 28 dagar så blir senaste datumet 15/3 eller 14/3.

Kom poängen in 17/3 så är det något för sent. Då gäller istället att man kan få studiemedel veckan efter att poängen lästes in. Borde bli ifrån 24/3 och frammåt. Summan beror på vad du har sökt, bidrag, lån, om du har barn, resekostnader osv
Citera
2021-04-11, 14:14
Medlem
Om man har varit registrerad på en kurs men totalt skitit i att lämna in tentor/uppgifter blir man fortfarande återbetalningskyldig? Eller bryr sig CSN endast om man har varit reggad eller inte?
Citera
2021-04-20, 13:53
Medlem
Återkrav CSN

Hej!
Jag fick nu i mars att jag skulle redovisa min inkomst för 2019. Jag har under detta år haft fullt lån+bidrag. Jag är medveten om att jag tjänat ca 74000 kr för mycket sammanlagt under hela året. Dvs ca 35000/kalender halvår.

Hur lång tid tar det för CSN att fatta ett beslut?
Kommer hela återkravet komma på en gång eller är det uppdelat på två eftersom det är per kalenderhalvår?
Hur lång förfallotid är det på dessa inbetalningar?

Tack!
Citera
2021-04-20, 13:57
Medlem
Hej!
Jag fick nu i mars att jag skulle redovisa min inkomst för 2019. Jag har under detta år haft fullt lån+bidrag. Jag är medveten om att jag tjänat ca 74000 kr för mycket sammanlagt under hela året. Dvs ca 35000/kalender halvår.

Hur lång tid tar det för CSN att fatta ett beslut?
Kommer hela återkravet komma på en gång eller är det uppdelat på två eftersom det är per kalenderhalvår?
Hur lång förfallotid är det på dessa inbetalningar?

Tack!
Citera
2021-04-20, 14:49
Medlem
Räkna inkomsterna som om att de bara var på det ena kalenderåret så att du inte behöver betala tillbaka för båda.
Citera
2021-04-20, 15:03
Medlem
SkateBlinds avatar
Fribeloppet tas bort för 2020.
https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2020-03-31-fribeloppet-inom-studiemedlen-tas-bort-under-2020-pa-grund-av-corona.html

Tillägg.
Sorry, missade att du skrivit om 2019.
Citera
2021-04-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Räkna inkomsterna som om att de bara var på det ena kalenderåret så att du inte behöver betala tillbaka för båda.

Jag måste ju skicka in lönespecifikationer vilket jag redan gjort. Skickade in dessa i mitten på mars men ännu inte fått någon återkoppling.

Om jag hade sagt att de bara va under ett kalenderhalvår, hade jag endast fått en inbetalning då eller vad menar du? Jag tänker att summan kommer bli detsamma i slutändan ändå. Dock skulle jag önska att de blev ca 40 000 nu och 40 000 i typ vinter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in