2021-04-20, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han verkar ha ångest och till om med ljuger i dåliga försök att tona ner.

Han frös ut LW och han förefaller ha dåligt samvete att han pratat så mycket skit om LW och varit så dömande.

Ett friskhetstecken i sig, eftersom ånger är vägen till botgöring.
Så det är bara att fortsätta om han ska kunna räta på ryggen och inte betraktad som en fähund till HD i sin iver att förtala LW.

The right way or The high way.
.... To hell.

JG verkar vara en "man" som beter sig väldigt ambivalent under årens gång.

- ringer och tipsar mitt i natten om att de ska söka LW hemma hos HD

- skriver ett sms till ett av LW:s barn (avbön), han får på moppo av barnet (bra gjort av honom)

- suddar under förhör (på toa), berättar för SD att han inte berättat om att SD funderat på att ta sin familj av daga

- beter sig som ett mongo i rättssalen (jag hade hoppats på att han skulle ta bladet från munnen i TR men ikke)

- fortsätter sitt umgänge med SD efter att han fått tillgång till FUP och där fått svart på vitt hur "trevlig" hans bästis är

Hoppas han mår som han förtjänar, kanske samvetet kommer ikapp honom en vacker dag. Jag tror att han har mycket att berätta (liksom andra inblandade).
Citera
2021-04-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag håller inte med dig.
SD fungerar inte dom andra människor. Han kräver att andra ska lyda. Filmen som han spelade in, är ett tydligt tecken på hur han fungerar när det blir error i hjärnan. Han accepterar inte att någonting går honom emot.

Filmen visar även hur långsint SD är... han hade lång tid på sig att komma på att den här filmen med domkraften (och framförallt brevet med sitt hat till Åsa) inte var någon bra ide. Undrar om han berättade det för sina advokater (brevet)?

SD har inte glömt att JG tipsade polisen... undrar hur han förklarat det för SD/HD?
Citera
2021-04-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är faktiskt skrämmande att en förmodad susanne som inte tycker folk ser rädda ut i hjärsta, tycker alla ska acceptera en kvinnomördare och inte tala mer om det.

Så vansinnigt dumt att det låter precis som Sd har sagt det.

Titta på Fossmo, han mördade igen. Aset Stefan måste vara inlåst, ingen i hans närhet kan känna sig trygg annars.

Ja. För SD som för Fossmo verkar det vara en fråga om vad som är praktiskt enligt deras logik.
När man lyssnar på delen i HDs förhör där de pratar om tankarna på att det vore bättre om HD "inte fanns mer" så blir det jättetydligt. Det är en fråga om vad som är praktiskt och bekvämt.

Frun ur funktion - kassera (döda)
Logistisk lösning för att tillsätta den vakanta posten som fru - älskarinnan
Frun åter i funktion - bra, kör på det
Älskarinnan blir jobbig - kassera (döda)

Lyssnar man noga så hör man att HDs röst darrar till vid ett tillfälle där.
Nånstans inom sig inser hon väl hur lite hon som person betyder för SD.
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-20 kl. 09:37.
Citera
2021-04-20, 09:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det mesta som förs fram här som alla föröker få det att framstå att han är gravt störd är ett rätt mormalt beteende för en människa som befunnit sig under svår psykisk stress under lång tid. Oavsett om han begått brotter eller ej kanske framför allt om han är oskyldig och riskerar ett långt straff för något han inte gjort. En psykiskt stark mördare som nekar trots att han är skyldig skulle med största sannolikhet inte spela in den patetiska skaft filmen och inte helker skrivit hatbrevet till åklagaren. Däremot en oskyldig person som är desperat och nära att bryta ihop pga att vara oskyldigt anklagad

Vem är en psykiskt stark mördare?
En torped kanske är det.

När det gäller den här typen av våld, då handlar det inte om att man tagit beslut i lugn och ro, utifrån sakliga grunder. Mordet är utfört på grund av känslomässiga grunder.

Det handlar om att känna hat och vrede, stora svårigheter att hantera nederlag och kränkningar. Mycket lite förmåga till att klara av en vettig konfliktlösning.

Strategierna har vi sett här i FUP. Det handlar om en man som när det blir problem tar till strategier som istället går ut på att kontrollera, bestraffa, kränka, hota och på andra sätt .

Om han nu är skyldig, så reagerar han med de ofärdigheter han har i sin personlighet. Han har varit anklagad i åratal, suttit häktad under lång tid och nu är det en ny rättegång som väntar. Istället för att antingen ringa polisen eller säga till redan vid förhöret, så bestämmer han sig för att ta kontroll över situationen. På sitt vis.

Hans plan är att under rättegången ta fram sitt "bevis". "Här är det".
Känslorna han har handlar om aggression och hat. Då riktat mot Åsa. Det för att det är hon som bestämmer över utredningen. Det är alltså Åsa som är dum. Det är hon som är problemet i hans huvud. Och nu ska han visa alla i rätten hur "dum" Åsa är. Han ska ta över föreställningen, styra förhandlingen, visa att han har rätt och Åsa har fel.

Om det hade varit en person som hade haft något mer utvecklade strategier att hantera konflikter som att vara häktad, misstänkt för mord och nu stundande ny rättegång, då tänker jag mig att man skulle reagera på många olika sätt, men inte slå in "det misstänkta mordvapnet" i hemmet och sätta på hat-lappar till åklagaren.

En person med mer mogen konflikthanteringsförmåga kan också regrediera när man bli pressad och stressad. Då kanske med depression, irritation som går ut över andra, fräsa till vid förhör, överreagera på anklagelser både med ledsenhet, uppgivenhet, aggression.

Att göra den här filmen visar att hans förmåga att hantera konflikter är mycket begränsad. Att han reagerar med hat, långsinthet, hämndbegär och att hans förmåga att ta till en problemlösning som i verkligheten kunde ha varit lösningen inte är aktuell för honom.

Det viktiga är inte att BEVISA att utredningen har fel, utan att tala om att du har fel, jag har rätt. Att försöka ta kontroll genom aggression och hotfulla brev.

Om han verkligen var ute efter att bevisa att handtaget inte var mordvapnet, då hade han välkomnat polisen in i hans garage. Inte rört någonting där inne. Filmen bevisar noll ur bevissynpunkt. Han har ju laborerat under dagar, kladdat runt på handtaget osv.

Det tror jag att de flesta människor hade gjort även om de varit psykiskt pressade under lång tid och hade haft någotsånär vuxna strategier att ta till i hans sits.
Citera
2021-04-20, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Filmen visar även hur långsint SD är... han hade lång tid på sig att komma på att den här filmen med domkraften (och framförallt brevet med sitt hat till Åsa) inte var någon bra ide. Undrar om han berättade det för sina advokater (brevet)?

SD har inte glömt att JG tipsade polisen... undrar hur han förklarat det för SD/HD?
Märkligt att de fortfarande cachar tillsammans, som jag förstått det.
Skulle inte lita på att SD säkrade om jag skulle klättra tex, eller ens vara i skogen eller på vatten.
En olycka händer så lätt.. alla kan ju göra misstag.
Citera
2021-04-20, 09:25
Medlem
Citat:
JG verkar vara en "man" som beter sig väldigt ambivalent under årens gång.

- ringer och tipsar mitt i natten om att de ska söka LW hemma hos HD

- skriver ett sms till ett av LW:s barn (avbön), han får på moppo av barnet (bra gjort av honom)

- suddar under förhör (på toa), berättar för SD att han inte berättat om att SD funderat på att ta sin familj av daga

- beter sig som ett mongo i rättssalen (jag hade hoppats på att han skulle ta bladet från munnen i TR men ikke)

- fortsätter sitt umgänge med SD efter att han fått tillgång till FUP och där fått svart på vitt hur "trevlig" hans bästis är

Hoppas han mår som han förtjänar, kanske samvetet kommer ikapp honom en vacker dag. Jag tror att han har mycket att berätta (liksom andra inblandade).
Undrar hur hans sambo står ut med honom, det börjar bli dax att kliva ut ur garderoben snart..
Citera
2021-04-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Undrar hur hans sambo står ut med honom, det börjar bli dax att kliva ut ur garderoben snart..

Vet vi om hon gör det?
Enligt vad som stod i tråden häromdagen var de fortfarande skrivna på adressen till lägenheten som är såld (hur de nu kan göra det).
Citera
2021-04-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag håller inte med dig.
SD fungerar inte dom andra människor. Han kräver att andra ska lyda. Filmen som han spelade in, är ett tydligt tecken på hur han fungerar när det blir error i hjärnan. Han accepterar inte att någonting går honom emot.

Precis så.
Citera
2021-04-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vem är en psykiskt stark mördare?
En torped kanske är det.

När det gäller den här typen av våld, då handlar det inte om att man tagit beslut i lugn och ro, utifrån sakliga grunder. Mordet är utfört på grund av känslomässiga grunder.

Det handlar om att känna hat och vrede, stora svårigheter att hantera nederlag och kränkningar. Mycket lite förmåga till att klara av en vettig konfliktlösning.

Strategierna har vi sett här i FUP. Det handlar om en man som när det blir problem tar till strategier som istället går ut på att kontrollera, bestraffa, kränka, hota och på andra sätt .

Om han nu är skyldig, så reagerar han med de ofärdigheter han har i sin personlighet. Han har varit anklagad i åratal, suttit häktad under lång tid och nu är det en ny rättegång som väntar. Istället för att antingen ringa polisen eller säga till redan vid förhöret, så bestämmer han sig för att ta kontroll över situationen. På sitt vis.

Hans plan är att under rättegången ta fram sitt "bevis". "Här är det".
Känslorna han har handlar om aggression och hat. Då riktat mot Åsa. Det för att det är hon som bestämmer över utredningen. Det är alltså Åsa som är dum. Det är hon som är problemet i hans huvud. Och nu ska han visa alla i rätten hur "dum" Åsa är. Han ska ta över föreställningen, styra förhandlingen, visa att han har rätt och Åsa har fel.

Om det hade varit en person som hade haft något mer utvecklade strategier att hantera konflikter som att vara häktad, misstänkt för mord och nu stundande ny rättegång, då tänker jag mig att man skulle reagera på många olika sätt, men inte slå in "det misstänkta mordvapnet" i hemmet och sätta på hat-lappar till åklagaren.

En person med mer mogen konflikthanteringsförmåga kan också regrediera när man bli pressad och stressad. Då kanske med depression, irritation som går ut över andra, fräsa till vid förhör, överreagera på anklagelser både med ledsenhet, uppgivenhet, aggression.

Att göra den här filmen visar att hans förmåga att hantera konflikter är mycket begränsad. Att han reagerar med hat, långsinthet, hämndbegär och att hans förmåga att ta till en problemlösning som i verkligheten kunde ha varit lösningen inte är aktuell för honom.

Det viktiga är inte att BEVISA att utredningen har fel, utan att tala om att du har fel, jag har rätt. Att försöka ta kontroll genom aggression och hotfulla brev.

Om han verkligen var ute efter att bevisa att handtaget inte var mordvapnet, då hade han välkomnat polisen in i hans garage. Inte rört någonting där inne. Filmen bevisar noll ur bevissynpunkt. Han har ju laborerat under dagar, kladdat runt på handtaget osv.

Det tror jag att de flesta människor hade gjort även om de varit psykiskt pressade under lång tid och hade haft någotsånär vuxna strategier att ta till i hans sits.
Filmen är nog väldigt bra att rätten fått ta del av.
SD in action. Utom kontroll.
Försvararna avrådde honom från att ta med skaftet till förhandlingarna, rådde honom att lämna in det till polisen.
Undrar om försvararna visste att han regisserat en film om fyndet? Tror inte det.
De ville inte att skaftet skulle tas med i förhandlingarna, men filmen visades iallafall.
Citera
2021-04-20, 09:40
Medlem
Citat:
LW:s barn/familj kommer för alltid att se SD som en stor idiot. Oavsett om han blir dömd eller inte så har han gjort deras mamma mycket illa under åren med sina löften/hot (och förmodligen även som mördare av deras älskade mamma).

Lite ev osäkert minne...
Tidigt i tråden läste jag att SD mött någon granne som han upplevde typ "tittade bort". Det "tittade bort" gjorde att SD skickade ett SMS till vederbörande om att han hade noterat det och typ kunde prata om hen ville det. Som jag kommer ihåg det var det ingen som kände SD och som normalt hade någon kontakt med honom.

Det är klart att grannar som vet vem SD är känner olust/inte vet åt vilket håll de ska titta bara av att ha honom i området.

Tillägg om något annat som framkommit i tråden under gårdagskvällen/natten.

Gällande JG:s trappor.

Trappen hemma hos JG (i Brf) på mordkvällen gällde någon trapp där arbetet var utfört av någon annan och JG var inte nöjd med det jobbet därför skulle SD dit och kolla.

Där JG hade tänkt gjuta var i hans sommarstuga (som jag inte kommer ihåg var den ligger... söderut någonstans några mil från Örebro). JG la ner det projektet ett tag (har för mig att spekulationer i tråden kom emellan på något vis).

Hrm... Jag tror tom att någon poliskompis var med och gjöt ute i stugan hos JG..?
Citera
2021-04-20, 09:41
Medlem
Citat:
Vet vi om hon gör det?
Enligt vad som stod i tråden häromdagen var de fortfarande skrivna på adressen till lägenheten som är såld (hur de nu kan göra det).
Det vet man inte riktigt. Kanske väntar med offentlig separation tills rättegången är över?
Citera
2021-04-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hrm... Jag tror tom att någon poliskompis var med och gjöt ute i stugan hos JG..?
Snälla, nej, säg att du skämtar?
Iof har JG arbetat för polisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in