2021-04-19, 15:42
Medlem
Hade SD förberett något inför gjutning innan mordet?

Hade hål grävts för plintar, e.dyl, på tomten?

Är det möjligt att han stoppat ner mordvapnet (skaftet från chefens domkraft?) och Lenas mobiltelefon i hålen, eller rören, som brukar användas vid sådana tillfällen, slängt i några stenar/armeringsjärn och vid ett senare tillfälle hällt i cement?

När chef och åklagare börjar fråga efter skaftet införskaffar han ett nytt skaft, som han låtsas hitta i sitt garage, filmar det och lämnar in till polisen.

Han rodnar när filmen visas, för han har då fått reda på att det nyinköpta skaftet inte passar chefens domkraft.

Chefens skaft saknas mao fortfarande.

Ligger det ingjutet i någon plint på hans tomt?

Finns det utrustning för att ”röntga” betong?

Hoppas någon skulle se om SD, efter detta, skulle gräva upp och byta ut någon plint.
Citera
2021-04-19, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashatebax

Är det möjligt att han stoppat ner mordvapnet (skaftet från chefens domkraft?) och Lenas mobiltelefon i hålen, eller rören, som brukar användas vid sådana tillfällen, slängt i några stenar/armeringsjärn och vid ett senare tillfälle hällt i cement?

När chef och åklagare börjar fråga efter skaftet införskaffar han ett nytt skaft, som han låtsas hitta i sitt garage, filmar det och lämnar in till polisen.

Han rodnar när filmen visas, för han har då fått reda på att det nyinköpta skaftet inte passar chefens domkraft.

Hoppas någon skulle se om SD, efter detta, skulle gräva upp och byta ut någon plint.
Både JG och Soa har gjutit.
Citera
2021-04-19, 16:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag inte se att det är särskilt konstigt att HD tröttnar på SD.

Jag ser att HDs reaktion "att bollen ligger på SD", handlar om att SD reagerar som ett lite barn och det hela slutar med hans reaktion som är en slags bestraffning, att han skiter i USA nu, och att han ska åka ensam.

De här dagarna runt 8 maj, är det enormt långa bråk, och som jag ser det är det SD som agerar och regerar med både barn och HD.
[spoiler]Här är ett av bråken som handlar om att T har huvudvärk och inte vill gå till skolan. SD har rätt och HD har fel.

Svart eller vitt.

Hans reaktion är lika primitiv mot T som mot HD här, som vid inslagningen av skaftet på SDs film (jag hatar Åsa) och sättet att agera med aggression, svart-vitt tänkande, rätt-fel, tvång, hot resulterar i att HD känner att SD måste skärpa sig (bollen ligger hos dig) om de ska kunna ha en fungerande relation.

Vem skulle inte tappa tålamodet, när SD inte kan se att barnet mår dåligt och behöver respit?
Raderat citat pga platsbrist.

Han kulminerar den 8e men startar redan den 6e, han projicerar och reagerar omoget som ett barn. På sina barn.

Föräldraskapet är out of order men det är inte det intressanta i sammanhanget.
Jag har redan konstaterat att de är vrickade båda två.
Att det enbart berör föräldraskap är en sanning med modifikation, till fördel för HD.

Det finns även dialog den 8 maj som inte går att utläsa eftersom HD går till honom för att samtala.

Det är för det första intressant då det är i tiden fram till mordet:

1.Det ser ut som stressreaktion vid kontrollförlust. Han är ett extremt kontrollfreak.
Det kan indikera att han känner sig pressad, resan är i antågande.

Det indikerar isf att han överväger mord, och jag har planering i åtanke.

Två dagar efteråt drar HD med Sillen på hotellweekend och nästa dag vill SD att LW kontrollerar sina cacher, i samma tidsspegel som mordet.
Lämnar mobil hemma, lämnar LW hallåande och beter sig som ett freak.

2. Det som är högintressant är att han nämner sitt "otroliga felsteg" ang otrohet.
Med tanke på mordet och triangeldrama.

Det som är ännu mer än intressant är det du inte tar med.
Mitt i grälet ska hon cykla iväg och frågar om hon ska fuska och skriva in SD på LWs wig:

"Vill du bli inskriven i Lenas Wig."

"Ska ta mig en cykeltur dit nu."

Rätt weird eftersom a) han tar upp otroheten i grälet och b) att hon avskyr LW samt c) reagerar med aversion bara hon ser hennes cacher...

... och speciellt då hennes cachekrig berör just att inte fuska och vara närvarande.
Frågan är även om hon vill demonstrera inför LW via att sätta dit hans namn som om de gått promenaden ihop.

Hon är provokativ.

Han ber henne ta sig tid på de tvåminuters pauser som det rör sig om.
Varav hon svarar hon i den digitala loggen på ett kryptiskt sätt om hur annorlunda livet skulle kunna se ut:

"Solen skiner ute och jag vill ut. Tar en cykeltur hit och tar mig runt. Det finns GOTT om tid för reflektion och många tankar hinner passera i min hjärna.
Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar."

HD pratar inte om barnuppfostran eller delad vårdnad.
Hon pratar om planering inför resan och om hur derasrelation ska utvecklas.
Vilket ska sättas i sammanhang med vad resan är till för.

Hennes mål med resan är att fira halva livet ihop och att få en chans att återförenas där LW inte är med och stör.

Det är av högsta vikt för henne att komma iväg.
Han är på förhör ang försvinnande, han är misstänkt - men det enda HD har i huvudet är att de ska åka till USA.
Gråter ang resans varande, ses i förhör med hennes far och sillen.

Jag hoppas hon inte är anstiftare utan bara en högst obehaglig person som är utan skrupler.
Som loggar om cacher och utbrister i att hon hoppas att LW är död.
LW skulle väl rulla i sin grav om hon skulle komma undan...
Citera
2021-04-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Ditt resonemang ligger nära något jag har tänkt ganska mycket på, hur SD skulle ha agerat om han vore helt oskyldig. Jag kan ju inte veta hur han skulle ha reagerat, så klart, men jag är rätt säker på att han skulle ha en väldigt annorlunda framtoning, beteende och agenda än han har nu. Det känns väldigt graverande hur han inte beter sig, även förutom att han inte sökte L*na dagen efter mordet osv. Det finns inte en oskyldig människa i världen som skulle bete sig som SD beter sig. Jag tror att han får en kick av att veta att han har gjort det och av att det verkar som att han har lyckats städa bort möjligheten för någon att få honom fälld.

En någorlunda normal människa skulle vara stressad av att behöva leva med andras blickar och vetskap. SD rör det inte i ryggen, tvärtom. Det ger honom snarare någon sorts maktrus

"De har ingenting på mig"
"Mordet kommer inte lösas"

Den första meningen låter som om den kommer från en kriminell persons mun.
Den andra låter som den som vet precis hur mordet gick till och har mycket höga tankar om sig själv och sin egen förträfflighet. Som om det vore ett slags spel han är övertygad om att han kommer att vinna.
Citera
2021-04-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis, det tror jag också.

Och det är där man se tecken på detta när han säger till andra att "det är konstaterat Lena", eller "vi kommer snart att få se rubriker", "bara jag vet om jag är mördaren" eller att han vet att det" inte kommer att lösa sig" (när poliskvinnan träffar SD på parkeringen utanför polishuset).

Han njuter av att vara den som vet, och jag kan nästan uppfatta som att han njuter av att leka katt-råtta med polisen i förhören. Helt klart njuter han också av att både posta bilder och texter i geocahingloggarna.

Med risk att upprepa mig tänker jag att Peter Springare och Johan hade kunnat kommit ännu längre med sina förhör i inledningen. SD var rädd för dem och gillade naturligtvis inte dessa två. De rubbade hans cirklar.
Citera
2021-04-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hypotetisk fråga:

Ponera att det är SD som är GM och att HD och SOA (kanske även JG) faktiskt vet vad som har hänt på ett ungefär. Tiger de i så fall av två anledningar:
1. Lojalitet?
2. Rädsla för vad deras agerande skulle kunna få konsekvenser om de skulle ta bladet från munnen i detta skede? Att de är för "insyltade" i lögner?

Ponera att bara JG skulle berätta och antyda att även HD och SOA också vet. Hur skulle det då bli med HD och SOA?

Skulle dom kunna bli anklagade för skyddande av brottsling? Eller hur funkar sånt? Har det nån relevans om de blir "påkomna" som skyddande av brottsling vs de självmant berättar?

Tror det ligger till precis så. Men om de inte snackar så får de dras med SD och sin rädsla och sina egna lögner framöver.
Citera
2021-04-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashatebax

Har också tänkt på detta. JG göt en trappa vid sin sommarstuga som SD var och inspekterade bara timmar innan mordet...

Ja, det finns apparater för att se igenom betong.
Hundar kan t.ex känna att det finns en människa ingjuten en betongklump. Kanske även metall?)

Det var ett sånt fall för några år sen, då en kvinna göts in i en betongklump av en man och hans tjej för några år sen. De var missbrukare har jag för mig och bodde i en bil eller en husvagn på någon liten biväg från en motorväg. De dömdes inte för mord, men för brott mot griftefriden...Det var en hund som reagerade på betongklumpen i skogen - och där inne låg den döda kvinnan.
Citera
2021-04-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt på detta. JG göt en trappa vid sin sommarstuga som SD var och inspekterade bara timmar innan mordet...

Hundar kan t.ex känna att det finns en människa ingjuten en betongklump. Kanske även metall?)

Det var ett sånt fall för några år sen, då en kvinna göts in i en betongklump av en man och hans tjej för några år sen. De var missbrukare har jag för mig och bodde i en bil eller en husvagn på någon liten biväg från en motorväg. De dömdes inte för mord, men för brott mot griftefriden...Det var en hund som reagerade på betongklumpen i skogen - och där inne låg den döda kvinnan.
Han hade inte gjutit trappan så vitt jag kan läsa mig till i fupen. Så här står det: Jerry hade kontakt med Stefan under måndags kväll 14 maj. Jerry håller på att bygga en
trappa som han ville få råd av från Stefan som kan sådant.

Sen ett Kompletterande förhör med Jerry:

Gerald berättar att han har varit i Stefan bostad den 24 maj klockan 22:36. Stefan hade
kommit hem från USA och vi är goda vänner. Ibland lånar han mitt släpp och har tagit hand
om in hund Be Ila och vi lånar verktyg av varandra. Gerald håller på att renovera sitt torp och
planerar att gjuta golv och lägga klinkers. Han vet att Stefan har en cementblandare och
Gerald frågar om han får låna den.

Så jag tror vi blandar ihop byggandet. Har sett det tidigare i tråden av många användare. Men jag kan inte se nånstans att han använde betong till den trapp han höll på med just den 14:e på kvällen, men jag kan självklart ha missat.
Citera
2021-04-19, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
"De har ingenting på mig"
"Mordet kommer inte lösas"

Den första meningen låter som om den kommer från en kriminell persons mun.
Den andra låter som den som vet precis hur mordet gick till och har mycket höga tankar om sig själv och sin egen förträfflighet. Som om det vore ett slags spel han är övertygad om att han kommer att vinna.
De är som stöpta i samma form, självgoda som få. Arrogans.

"Hanna säger att polisen inte har "någonting" och att det är därför Stefan är på fri fot. M förstår det som att Hanna menar att inget kan binda Stefan till mordet." (MT)

" Hanna har väl genomgående haft den hållningen att polisen har ingenting på S, hon kan inte tänka sig att han har gjort det och så fått lite... hon har varit nästan lite raljerande tycker jag gentemot polisen och deras arbete."
(TB, ljudfil TR)
Citera
2021-04-19, 17:54
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, varför ang det sista, känns i vissa lägen som payback mot SD, kanske dubbel hämnd och blir av med båda..?

SD säger i förhör att han skrattar på fel ställen.
Han och HD arbetar på detta som han kallar "psykisk defekt".

Hur i hela friden det ska gå till vete tusan för hon har identiskt samma problematik, vilket hennes chef även påtalar när hon nämner att hon hoppas LW är död, dvs att hon ler på fel ställen.

BF: I, du sitter och flinar. ..
SD: (Låter full i skratt) verkar det som ...
BF: Här.
F: Ja ...
SD: Det? (Fnissar till)
F: Du gör det, och det ( ohörbart) det är ju, det är jäkligt märkligt, jag tror inte du riktigt har förstått vad, vad det här handlar om riktigt.
SD: Ja jag vet att jag ofta flinar i fel situationer, jag har säkert gjort det nu också, det är en sak som jag jobbar jättemycket med, det är ett känt problem, eh ...
(..)
F: Och varför. ..
SD:Eh ...
F: Gör du det?
SD: Jag vet inte, nån form av eh, psykisk defekt jag vet inte.,,
F: Nej ...
SD: Jag funkar så och har alltid gjort."
(..)
SD: Ja eh, med min fru så har vi prata mycket om det eh, det, ibland behöver man vara allvarlig när barnen är med när man ska lära dom och uppfostra dom och så.
F:Mm.
SD: Och det blir ofta att jag, skrattar istället, fast jag försöker och, säga nånting som är riktigt och allvarligt."

Tittade igenom hennes fniss och full i skratt i förhör - för jag undrade när det förekommer.

Ett fåtal skratt är vid mer vanliga frågor, det är i huvudsak vid direkt obekväma frågor som berör mordet och otroheten.

Tex blodsex, städning, allt som berör LW och otrohet, om hon visste om kontakten, vad hon gjorde på måndag kväll, att LW kan ha sabbat resan. När SD pratar om bonusbarn, målar om i huset, om han varit otrogen med nån annan, vem som initierade städ, fråga om när hon hade kontakt m SD på jobbet den 15e.
Om samtal sept - 16 då SD säger att försvinna är att önska LW död.
När hon flyttar bredvid LW, när LW påstås hota henne att hon inte ska flytta in.
När det tas upp att de grälar den 8 maj med start barn och att hon ställer krav. Om husrannsakan hemma hos sig osv osv.

Att han filmar när han tar en marsipanros från en tårta och garnerar sitt ollon är också kul, hon blir full i skratt.
Skulle inte förvåna mig om han satte den tillbaks, halva tårtan är kvar... Usch.

Den filmen har han skickat i maj - 17 till LW. Nåt vittne nämner att de är i huset 2018 och har nåt födelsedagskalas har jag för mig. Vet inte vem som fyller år då.

För övrigt skrattar hon väldigt mycket malplacerat när hon ska beskriva när hon jagar cacher på på BP.
Hon suckar, gör smackljud, pustar, viskar och byter tonläge som ett aprilväder.
Har minst lika mycket tics som SD, ett märkligt par.

Hon var uppe i varv, för det är lite attraktivt att vara FTF...
Lika attraktivt som att logga efter att LW mördats kanske.

Allt flinande å skrattande tyder på osäkerhet och rädsla.
Som en liten hundvalp som blir tillrättavisad, drar upp läppen över tänderna.
Har vid flera tillfällen vart med om att säga till folk att torka bort flinet när jag vart arg.

Minns även när jag va mindre och någon äldre släkting tillrättavisade mig, å denne släkting sa till mig att sluta flina/skratta.
Ett tecken på oro och stress, när man inte riktigt kan erkänna sina tillkortakommanden.

Men det är klart att denne man kan ha en psykisk defekt? Så kan det ju vara, men generellt tyder det på osäkerhet.
Senast redigerad av GastonLeMan 2021-04-19 kl. 17:56.
Citera
2021-04-19, 17:57
Medlem
develis avatar
Citat:

I Äppelbo grävde han ner sin sambo under barnens kaninbur.
De är uppfinningsrika ang en hel kropp, desto enklare med ett mordvapen.
Citera
2021-04-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han hade inte gjutit trappan så vitt jag kan läsa mig till i fupen. Så här står det: Jerry hade kontakt med Stefan under måndags kväll 14 maj. Jerry håller på att bygga en
trappa som han ville få råd av från Stefan som kan sådant.

Sen ett Kompletterande förhör med Jerry:

Gerald berättar att han har varit i Stefan bostad den 24 maj klockan 22:36. Stefan hade
kommit hem från USA och vi är goda vänner. Ibland lånar han mitt släpp och har tagit hand
om in hund Be Ila och vi lånar verktyg av varandra. Gerald håller på att renovera sitt torp och
planerar att gjuta golv och lägga klinkers. Han vet att Stefan har en cementblandare och
Gerald frågar om han får låna den.

Så jag tror vi blandar ihop byggandet. Har sett det tidigare i tråden av många användare. Men jag kan inte se nånstans att han använde betong till den trapp han höll på med just den 14:e på kvällen, men jag kan självklart ha missat.

Men vad var väl den 14e på kvällen runt 22.00-22.45, efter att SD hade varit på Gustavsvik och badat eller gymmat, som SD skulle inspektera en trappa som JG hade gjutit? Så han cyklade dit. Stannade en kort stund. Om nu inte detta stämmer, en uppgift som kommer upp titt som tätt i tråden, så begriper jag inte varför den inte försvinner som felaktig. VET att jag har läst ett förhör med JG där han bekräftar mötet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in