2021-04-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Lyssnade på hela men samtalet från de som fann LWs kropp finns inte med där. Bara samtalet från paret som hörde skriket och lite av Mållgansamtalet.
NA har lagt ut det på sin krimsida
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Lyssnade på hela men samtalet från de som fann LWs kropp finns inte med där. Bara samtalet från paret som hörde skriket och lite av Mållgansamtalet.

Det var i na.se i förrgår när de unnade oss att höra samtalet för ett par timmar, innan de sen la på betalväggen.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Ditt resonemang ligger nära något jag har tänkt ganska mycket på, hur SD skulle ha agerat om han vore helt oskyldig. Jag kan ju inte veta hur han skulle ha reagerat, så klart, men jag är rätt säker på att han skulle ha en väldigt annorlunda framtoning, beteende och agenda än han har nu. Det känns väldigt graverande hur han inte beter sig, även förutom att han inte sökte L*na dagen efter mordet osv. Det finns inte en oskyldig människa i världen som skulle bete sig som SD beter sig. Jag tror att han får en kick av att veta att han har gjort det och av att det verkar som att han har lyckats städa bort möjligheten för någon att få honom fälld.

En någorlunda normal människa skulle vara stressad av att behöva leva med andras blickar och vetskap. SD rör det inte i ryggen, tvärtom. Det ger honom snarare någon sorts maktrus

Precis, det tror jag också.

Och det är där man se tecken på detta när han säger till andra att "det är konstaterat Lena", eller "vi kommer snart att få se rubriker", "bara jag vet om jag är mördaren" eller att han vet att det" inte kommer att lösa sig" (när poliskvinnan träffar SD på parkeringen utanför polishuset).

Han njuter av att vara den som vet, och jag kan nästan uppfatta som att han njuter av att leka katt-råtta med polisen i förhören. Helt klart njuter han också av att både posta bilder och texter i geocahingloggarna.
Citera
2021-04-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Ditt resonemang ligger nära något jag har tänkt ganska mycket på, hur SD skulle ha agerat om han vore helt oskyldig. Jag kan ju inte veta hur han skulle ha reagerat, så klart, men jag är rätt säker på att han skulle ha en väldigt annorlunda framtoning, beteende och agenda än han har nu. Det känns väldigt graverande hur han inte beter sig, även förutom att han inte sökte L*na dagen efter mordet osv. Det finns inte en oskyldig människa i världen som skulle bete sig som SD beter sig. Jag tror att han får en kick av att veta att han har gjort det och av att det verkar som att han har lyckats städa bort möjligheten för någon att få honom fälld.

En någorlunda normal människa skulle vara stressad av att behöva leva med andras blickar och vetskap. SD rör det inte i ryggen, tvärtom. Det ger honom snarare någon sorts maktrus

Ja i han åkte ju till Fad i Sundsvall och ställde sig mitt i salen, som för att visa upp sig.
Att han strax låg på golvet och skrek med pipig röst, är ju bevis på att han inte förstår konsekvenserna av hur han agerar.
Citera
2021-04-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är otroligt mästrande. Otäckt drag.

Ja, det är mycket obehagligt. Under år som gått har nog de flesta av oss insett den vrede, det raseri som härbärgerar hans inre - pga de yttre omständigheterna som vi också har noterat... Han är en farlig individ.
Citera
2021-04-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja i han åkte ju till Fad i Sundsvall och ställde sig mitt i salen, som för att visa upp sig.
Att han strax låg på golvet och skrek med pipig röst, är ju bevis på att han inte förstår konsekvenserna av hur han agerar.

Gillar verkligen inte våld, men jag kan göra ett undantag för detta enstaka tillfälle och ge en kram till den som gav honom på nöten.

Inte för att jag tror att SD blev klokare av och fattade varför han fick smällen - men att han tappade kontrollen för en stund. Så det var väl värt det ändå?
Citera
2021-04-19, 14:10
Medlem
Hypotetisk fråga:

Ponera att det är SD som är GM och att HD och SOA (kanske även JG) faktiskt vet vad som har hänt på ett ungefär. Tiger de i så fall av två anledningar:
1. Lojalitet?
2. Rädsla för vad deras agerande skulle kunna få konsekvenser om de skulle ta bladet från munnen i detta skede? Att de är för "insyltade" i lögner?

Ponera att bara JG skulle berätta och antyda att även HD och SOA också vet. Hur skulle det då bli med HD och SOA?

Skulle dom kunna bli anklagade för skyddande av brottsling? Eller hur funkar sånt? Har det nån relevans om de blir "påkomna" som skyddande av brottsling vs de självmant berättar?
Citera
2021-04-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hypotetisk fråga:

Ponera att det är SD som är GM och att HD och SOA (kanske även JG) faktiskt vet vad som har hänt på ett ungefär. Tiger de i så fall av två anledningar:
1. Lojalitet?
2. Rädsla för vad deras agerande skulle kunna få konsekvenser om de skulle ta bladet från munnen i detta skede? Att de är för "insyltade" i lögner?

Ponera att bara JG skulle berätta och antyda att även HD och SOA också vet. Hur skulle det då bli med HD och SOA?

Skulle dom kunna bli anklagade för skyddande av brottsling? Eller hur funkar sånt? Har det nån relevans om de blir "påkomna" som skyddande av brottsling vs de självmant berättar?

Både 1 och 2 tror jag jag det är, Självklart kan alla tre bli åtalade för skyddande av brottsling, Nej straffvärdet är det samma även om dom självmant berättar.
Citera
2021-04-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Både 1 och 2 tror jag jag det är, Självklart kan alla tre bli åtalade för skyddande av brottsling, Nej straffvärdet är det samma även om dom självmant berättar.

Tack för svar!

Så..... Klarspråk: De skulle med andra ord allt all förlora på att träda fram om SD är GM och de har viss vetskap om det?
Ja. Det kan man ju dra en viss slutsats av i så fall.
Krasst: Faller en så kan alla falla? På ett eller annat vis?

Körigt..
Senast redigerad av uncommon-name 2021-04-19 kl. 14:31.
Citera
2021-04-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hypotetisk fråga:

1. Lojalitet?

Jag instämmer med det hela.
Citera
2021-04-19, 14:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

I sådana här fall ska inte åklagarna vara "småsinta" kan jag tycka d.v.s. att de som träder fram och hjälper till att fälla en mördare borde få immunitet från åtal för skyddande av brottsling.
Citera
2021-04-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I sådana här fall ska inte åklagarna vara "småsinta" kan jag tycka d.v.s. att de som träder fram och hjälper till att fälla en mördare borde få immunitet från åtal för skyddande av brottsling.
Så övriga ska gå fria, menar du?
Medhjälp, anstiftan och skyddande av brottsling ska bestraffas.
Allt annat är ett hån mot brottsoffret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in