Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
21-04-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Som vanligt så kommer ni inom klimatsekten dragandes med något helt annat. Vem fan har snackat om "Summer Minimum"?

https://sunshinehours.files.wordpress.com/2021/04/antarctic_sea_ice_extent_zoomed_2021_day_104_1981-2010.png
Ja, den där kurvan såg ju väldigt dramatisk ut
Citera
21-04-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
1a. Värmespegeln tar upp värmen, och börjar stråla åt alla håll. Jämför det med att all värmestrålning går förlorad rakt ut i rymden.
1b. Solstrålningen går rakt igenom de här speglarna. Se det som glasrutor med "coating" som gör att ljuset kommer in men värmen reflekteras

2. Varje värmespegel strålar åt alla håll. Det gör att marken värms av både solstrålning och värmestrålning. Man kan enkelt säga att hälften av värmen strålar uppåt, och hälften nedåt. Resultatet blir att marken får 50% högre energiflöde jämfört med bara solstrålning.

1) ...och här börjar det roliga...de är alltså så sinnrikt konstruerade, koldioxiden alltså, att de "bara" kan reflektera tillbaka värmestrålning - inte reflektera något alls tillbaka ut. Måste ha uppfunnits av en greta för att vara så perfekta

2) Och var har vi då värmehöjningen som ska följa av detta menar du om du läser mina tidigare inlägg? Bara i Arktis? Varm luft skulle sprida sig överallt, och sen har vi NASA som inte kan förstå varför den största uppvärmningen där sker vintertid när ingen solstrålning kommer in.
Citera
21-04-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Säg vad du vill. Jag har haft hus i fjällen i 30 år och vintrarna blir allt mildare och blåsigare. Förr var det regel att januari låg under -20 men relativt vindstilla. Mao riktigt vinterväder. Nu ligger januaritemperaturerna i bästa fall under nollan men ena jävliga vindar hela tiden.

På 30 år har du och många andra upplevt skillnader i vädret, men har du aldrig undrat över alternativa orsaker än den enda sanningen som presenteras? Kontinenter, golfströmmen förflyttas, landhöjning m.m. inget är stilla. På dinosauriernas tid lär det ha varit 12 timmars dygn, dvs 6 timmar hade de på sig att sova i mörker. Månen ser ut att förloras på sikt. Solen kommer att expandera på sikt och bränna sönder jorden när den expanderar i slutfasen. Allt kommer att gå åt helvete till slut, hela universums stjärnbränsle kommer att ta slut en dag...allt enligt den allsmäktiga vetenskapen alltså som har många troende.
Citera
21-04-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
1) ...och här börjar det roliga...de är alltså så sinnrikt konstruerade, koldioxiden alltså, att de "bara" kan reflektera tillbaka värmestrålning - inte reflektera något alls tillbaka ut. Måste ha uppfunnits av en greta för att vara så perfekta
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6174548/
Citera
21-04-17, 12:30
Medlem
Citat:

2) Och var har vi då värmehöjningen som ska följa av detta menar du om du läser mina tidigare inlägg? Bara i Arktis? Varm luft skulle sprida sig överallt, och sen har vi NASA som inte kan förstå varför den största uppvärmningen där sker vintertid när ingen solstrålning kommer in.

1. Nu läste du nog inte vad jag skrev. Fundera på varför en carport med plåttak förhindrar frost på bilen en molnklar natt.

2. Det har ju blivit något varmare. Än så länge inte med en alarmerande takt enligt mig. Men det finns en del som tror att det kommer bli flera grader varmare innan 2100 pga koldioxiden. Jag tror att det blir kanske en halv grad varmare.
Citera
21-04-18, 09:32
Medlem
humanlifes avatar
Ut och plantera träd alla som har möjlighet! Vi har länge vetat att träd är utmärkta på att fånga CO2, men nu tror forskare t o m att de är bättre än man tidigare trott.

Forskare: Massplantering av träd kan fånga upp nära 70 procent av tidigare utsläpp | SVT Nyheter
Citera
21-04-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ut och plantera träd alla som har möjlighet! Vi har länge vetat att träd är utmärkta på att fånga CO2, men nu tror forskare t o m att de är bättre än man tidigare trott.

Forskare: Massplantering av träd kan fånga upp nära 70 procent av tidigare utsläpp | SVT Nyheter

Var skall dessa träd planteras?

Man ser hur man planterar träd idag vid nybyggda trafikplatser. Men de skall ju heller inte skymma sikten eller på andra sätt utgöra trafikfara.

Så har vi ju en mycket större skogsyta idag än för 100 år sedan, då jordbruk lagts ner i stora delar. Men hästbruket tar upp stora ytor betesmark. Hund och häst är stora klimatbovar gissar jag.
Citera
21-04-18, 10:26
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/knepet-i-klimatkampen-vitaste-fargen-nagonsin/

Om man tittar på hus och tak i soliga länder för byggnader är kritvit kalkning populärt. Ofta använder man även andra trick för att få skugga och skapa luftcirkulation.

I den kalla nord är vi skickliga på att behålla värmen inomhus, och satsat stor iver på detta genom åren. I takt med att byggnadsteknik utvecklats har vi uppfunnit nya metoder.

Men vi behöver kika på det där med svalka på sommaren. de flesta av våra tak är mörka och min kallvind blir en bakugn på sommaren. I takt med att de värmen tar sig igenom isoleringen i bjälklagret kan jag få väldigt varmt inne.

Nu jobbar jag med markiser, men har väldigt svårt att få ett svalkande tvärdrag på nätterna då huset har TFX-ventilation.

I takt med att folk bygger ut AC, eller använder sina luft-luft värmepumpar som AC kan detta vara något att fundera över.

Man ser bara lösningar utomlands, t ex ljusstyrda persienner. Dito markiser, men de brukar vara jobbiga som fan när det är molnigt... rycker fram och tillbaka så man blir tokig. Hade en sådan vid min arbetsplats.

Själv har jag stora fönster i söderläge och markiser där. de hissar jag ut om några veckor... ännu hjälper fönstren med värme, men snart blir det för mycket av det goda.
Citera
21-04-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Du ville visa något med denna artikel, eller bara visa allmänt? Tyvärr är denna typ av artiklar tråkig läsning av detaljer med våglängder och annat. Jag vill se mer rakt på sak forskning där till att börja med man praktiskt påvisar att koldioxid gör det man tror. Forskarna får bidrag för att gå krångliga omvägar känns det som.

Sen det här med forskare...de brukar inte tåla att någon kommer med motargument när de väl bestämt sig. Ta det här med att dinosaurierna verkar ha funnits för ca 20000 år sedan som inte alls stämmer med deras tidigare världsbild om 65 miljoner år sedan. Vad hände då? De började mörka och förkasta. Kommer det någon ny Einstein med "tokiga" idéer så blir han/hon utskrattad också tills de börjar inse att de hade fel, så har det alltid fungerat i forskarvärlden.

Liksom koldioxid kan man påvisa att förekomst av aska leder till höjd temperatur, samt även att svett har kunnat påvisas i samband med temperaturhöjning. Vi måste alltså minska aska & svett, och det görs genom att inte plantera träd
Citera
21-04-19, 16:52
Medlem
Citat:
Du ville visa något med denna artikel, eller bara visa allmänt? Tyvärr är denna typ av artiklar tråkig läsning av detaljer med våglängder och annat. Jag vill se mer rakt på sak forskning där till att börja med man praktiskt påvisar att koldioxid gör det man tror. Forskarna får bidrag för att gå krångliga omvägar känns det som.

Sen det här med forskare...de brukar inte tåla att någon kommer med motargument när de väl bestämt sig. Ta det här med att dinosaurierna verkar ha funnits för ca 20000 år sedan som inte alls stämmer med deras tidigare världsbild om 65 miljoner år sedan. Vad hände då? De började mörka och förkasta. Kommer det någon ny Einstein med "tokiga" idéer så blir han/hon utskrattad också tills de börjar inse att de hade fel, så har det alltid fungerat i forskarvärlden.

Liksom koldioxid kan man påvisa att förekomst av aska leder till höjd temperatur, samt även att svett har kunnat påvisas i samband med temperaturhöjning. Vi måste alltså minska aska & svett, och det görs genom att inte plantera träd

Vad menar du med rakt på sak forskning? Det är ju just ett upptag av fotoner på vissa energinivåer (vissa våglängder) som är grejen med CO2.

De tar upp värmestrålning nedifrån och sedan skickar det åt alla håll, bl a tillbaka igen.

Det är vad forskningen påstår, helt rakt på sak.

Det är inget täcke, ingen ylletröja osv utan ett slags reflektor.

Så jag förstår inte vad du konstrar med, all fysik är inte på högstadienivå.
Citera
21-04-19, 16:54
Medlem
[quote=temasverige|75563782]Du ville visa något med denna artikel, eller bara visa allmänt? 8/quote]
Jag ville visa ett absorptionsspektrum för CO2 där det syns att gasen absorberar i IR men inte i synligt ljus.
Citat:
Tyvärr är denna typ av artiklar tråkig läsning av detaljer med våglängder och annat. Jag vill se mer rakt på sak forskning där till att börja med man praktiskt påvisar att koldioxid gör det man tror. Forskarna får bidrag för att gå krångliga omvägar känns det som.
"Det finns ingen kungsväg till geometrin" som Euklides lär ha sagt. Vill du förstå får du allt lägga ned den möda som det krävs för att förstå, och om du inte vill det får du vara tacksam för att det finns forskare villiga att göra det.
Citat:
Sen det här med forskare...de brukar inte tåla att någon kommer med motargument när de väl bestämt sig. Ta det här med att dinosaurierna verkar ha funnits för ca 20000 år sedan som inte alls stämmer med deras tidigare världsbild om 65 miljoner år sedan.
Dinosaurerna finns än idag eftersom fåglar är dinosaurer. Var det något annat du syftade på?
Citera
21-04-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Att koldioxid absorberar värme betyder inte att det värmer upp någonting. Om du sätter dig i snön på vintern så absorberar snön din värme, och avger den sedan, blir du varm av det?

Hur kan du vara så groteskt okunnig på fysik att du inte vet att man kyler en varm kropp genom att absorbera värme från den. För att värma upp något så måste man tillföra MER värme, inte absorbera värmen i den kalla luften runt omkring. För att behålla värme så behöver man isolering, isolering minimerar värmeabsorption, alltså motsatsen till vad koldioxid gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in