https://www.expressen.se/nyheter/klimat/knepet-i-klimatkampen-vitaste-fargen-nagonsin/
Om man tittar på hus och tak i soliga länder för byggnader är kritvit kalkning populärt. Ofta använder man även andra trick för att få skugga och skapa luftcirkulation.
I den kalla nord är vi skickliga på att behålla värmen inomhus, och satsat stor iver på detta genom åren. I takt med att byggnadsteknik utvecklats har vi uppfunnit nya metoder.
Men vi behöver kika på det där med svalka på sommaren. de flesta av våra tak är mörka och min kallvind blir en bakugn på sommaren. I takt med att de värmen tar sig igenom isoleringen i bjälklagret kan jag få väldigt varmt inne.
Nu jobbar jag med markiser, men har väldigt svårt att få ett svalkande tvärdrag på nätterna då huset har TFX-ventilation.
I takt med att folk bygger ut AC, eller använder sina luft-luft värmepumpar som AC kan detta vara något att fundera över.
Man ser bara lösningar utomlands, t ex ljusstyrda persienner. Dito markiser, men de brukar vara jobbiga som fan när det är molnigt... rycker fram och tillbaka så man blir tokig. Hade en sådan vid min arbetsplats.
Själv har jag stora fönster i söderläge och markiser där. de hissar jag ut om några veckor... ännu hjälper fönstren med värme, men snart blir det för mycket av det goda.