2021-04-19, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Nja, just den biten tycker jag inte är så mycket att hänga upp sig på. Tycker ofta det är så i verkliga livet. En del personer har väldigt lätt för att snappa upp och förstå danska medans andra har väldigt svårt för det, oavsett om man har danskt påbrå eller inte.

Själv har jag svårt för att förstå danska men har vänner som är helsvenska men som har väldigt lätt för det. Personligen har jag lätt för norska och kan knappt förstå andra som tycker det är svårt. Men det är som sagt väldigt individuellt det där. Men finns ju däremot andra saker som tagits upp här i tråden som jag kan tycka är mer besvärande för seriens handling.

Men överlag så är den ju välspelad, snygg och har bra soundtrack och sådant gör väldigt mycket för mig personligen, jag gillar den trots vissa brister.

Håller med. Hänger inte heller upp mig på danskan, och hur karaktärerna förstår den, utan på.pusslet
Teorin håller hittills om bvc-ssk.
Citera
2021-04-19, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
tack. Men jag vidhåller det konstiga i att danska ömsom förstås och ömsom skapar stor språkförbistring. Jenni kan språket ibland och ibland är det ”vad fan säger du danskjävel”
Och som sagt den unga gravida tjejen henne pratar Maria danska med utan att försöka ”försvenska” sin danska. ”Ska vi spise morgenmaaad” och den unga tjejen ”ja jag vill äta frukost”, ungefär så. Antingen är ungen halvdansk eller så har manusförfattarna slumrat till just här

Fast de bor ju ihop och tjejen och bvc-ssk spenderar all tid tillsammans dygnet runt. Självklart förstår hon danska uttryck snabbt. Det härr inte avgörande för serien.
Delar av våra klassiker Emil i Lönneberga och Pippi vad dubbad, det störde mig avsevärt mer.
Citera
2021-04-19, 10:25
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Nja, just den biten tycker jag inte är så mycket att hänga upp sig på. Tycker ofta det är så i verkliga livet. En del personer har väldigt lätt för att snappa upp och förstå danska medans andra har väldigt svårt för det, oavsett om man har danskt påbrå eller inte.

Själv har jag svårt för att förstå danska men har vänner som är helsvenska men som har väldigt lätt för det. Personligen har jag lätt för norska och kan knappt förstå andra som tycker det är svårt. Men det är som sagt väldigt individuellt det där. Men finns ju däremot andra saker som tagits upp här i tråden som jag kan tycka är mer besvärande för seriens handling.

Men överlag så är den ju välspelad, snygg och har bra soundtrack och sådant gör väldigt mycket för mig personligen, jag gillar den trots vissa brister.

Jag tycker också att serien är bra. Den är ”osminkad” och har inte en massa jobbiga pk budskap.
Det jag hänger upp mig på är danskan men det är möjligt att du har rätt. Men det är ganska vanligt att folk ”norröver” (Sthlm o uppåt) inte förstår danska lika bra som vi i Skåne gör för vi är uppvuxna med t ex dansk tv och har närheten till landet med mera.
Citera
2021-04-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Jag tycker också att serien är bra. Den är ”osminkad” och har inte en massa jobbiga pk budskap.
Det jag hänger upp mig på är danskan men det är möjligt att du har rätt. Men det är ganska vanligt att folk ”norröver” (Sthlm o uppåt) inte förstår danska lika bra som vi i Skåne gör för vi är uppvuxna med t ex dansk tv och har närheten till landet med mera.
Riksdanska på TV och även som de talar vid Öresund går väl an, men så var jag på Själland, där blev det svårare att förstå.
Citera
2021-04-19, 13:39
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Riksdanska på TV och även som de talar vid Öresund går väl an, men så var jag på Själland, där blev det svårare att förstå.

Nu är ju Själland den ön som ligger vid Öresund.
Citera
2021-04-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nu är ju Själland den ön som ligger vid Öresund.
Jävlar, klart det är, menade Jylland.
Citera
2021-04-21, 22:25
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Ska hon visa hela mejeriet i varje avsnitt?
Inte för att klaga, men i alla fall...

Hon visar ta mig fan tuttarna i vart enda jäkla avsnitt! Är det det serien går ut på??
Citera
2021-04-22, 01:06
Medlem
Thorster-Brutmans avatar
Citat:
Hon visar ta mig fan tuttarna i vart enda jäkla avsnitt! Är det det serien går ut på??

Men så klaga inte på att vi äntligen får se lite tutte igen i svensk TV-produktion.

Kan ge mig fan på att det är den konstige grannen som dragit iväg med ungen när han skrek för mycket. Han verkar vara en sådan där figur vars enda funktion är att vara mördaren som ingen ska misstänka.
Citera
2021-04-23, 19:23
Medlem
spückos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorster-Brutman

Kan ge mig fan på att det är den konstige grannen som dragit iväg med ungen när han skrek för mycket. Han verkar vara en sådan där figur vars enda funktion är att vara mördaren som ingen ska misstänka.

men i så fall ljuger ju ungen som sa att det var bvc-tanten
Citera
2021-04-24, 10:51
Medlem
Thorster-Brutmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spücko
men i så fall ljuger ju ungen som sa att det var bvc-tanten

Det ges nog nån annan lösning. Det är alldeles för tidigt att avslöja mördaren i slutet av näst sista avsnittet. Deckarlogiken säger oss att det är dags för nån halsbrytande vändning i sista avsnittet. Myntet faller ner i Alice och helt plötsligt säger hon: Nu vet jag vem det var som tog Lukas! Och ingen annan fattar något alls.
Citera
2021-04-24, 14:54
Medlem
Citat:

Om det är hennes.

https://www.instagram.com/prostheticboobs/
Citera
2021-04-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorster-Brutman
Det ges nog nån annan lösning. Det är alldeles för tidigt att avslöja mördaren i slutet av näst sista avsnittet. Deckarlogiken säger oss att det är dags för nån halsbrytande vändning i sista avsnittet. Myntet faller ner i Alice och helt plötsligt säger hon: Nu vet jag vem det var som tog Lukas! Och ingen annan fattar något alls.

Nejdå. Många svenska deckare gör väl just detta, att med något avsnitt kvar avslöjar mördaren - ett avsnitt om hur det skedde, ett om hur de griper henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in