2021-04-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Vettig spekulation! Snöänglar, änglamakerska....

Nicole har kanske bevittnat BVC-sköterskans bortförande av Lukas. Därav har hon slutat prata. Emma kanske erbjuder sitt barn till BVC-sköterskan, men ångrar sig i sista sekund varpå BVC-sköterskan tänker mörda barnet så det slipper växa upp i ”misär” med tonårsmamma osv, men hindras och avslöjas. Varför BVC-sköterskan skulle vara från Danmark (och varför alla osannolikt nog förstår danska) begriper jag inte. Vilken betydelse har det för handlingen? Hittar polisen nån avgörande info om henne plötsligt i danska medier eller?
Serien är väl samproduktion mellan Danmark och Sverige tror jag. Därav den danska kopplingen.
Mycket är ologiskt i serien
Citera
2021-04-15, 16:23
Medlem
Snö änglar kan ju även referera till att de små barnkropparna läggs ut i snön....
Ja, kanske var upplevelsen runt Rose den utlösande faktorn
Citera
2021-04-18, 10:14
Medlem
Ja då har man sett avsnitt 5

Citera
2021-04-18, 11:40
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Det är utan tvekan en engagerande serie på många vis, med bra skådisar, men det finns luckor som är besvärande. T ex fattar inte Jenni vad den danska soc käringen säger, när hon kommer för att kolla upp Lucas. Men tonårs tjejen som är gravid och efterlyst förstår vartenda ord som danskan säger HMMMMMM

Lägg sedan till att det är för många trådar som inte får ngn uppföljning. Danska soc käringens kompis som hade en son som var autistisk och våldsam, vart tog han vägen. Jo han åkte hem till pappan Danmark men varför var han överhuvudtaget med om det var allt?
Eller har jag missuppfattat...
Sedan blir det är mycket med polisen, hennes engångsligg med kollegan och Shanti Rooney som är bitter efter en stroke. Den historian känns inte så jätteintressant
Citera
2021-04-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arline
Ja då har man sett avsnitt 5

Citera
2021-04-18, 12:45
Medlem
avsnitt 5, avklarat. Vet vi nu?
Senast redigerad av nbsp 2021-04-18 kl. 12:49.
Citera
2021-04-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Det är utan tvekan en engagerande serie på många vis, med bra skådisar, men det finns luckor som är besvärande. T ex fattar inte Jenni vad den danska soc käringen säger, när hon kommer för att kolla upp Lucas. Men tonårs tjejen som är gravid och efterlyst förstår vartenda ord som danskan säger HMMMMMM

Lägg sedan till att det är för många trådar som inte får ngn uppföljning. Danska soc käringens kompis som hade en son som var autistisk och våldsam, vart tog han vägen. Jo han åkte hem till pappan Danmark men varför var han överhuvudtaget med om det var allt?
Sedan blir det är mycket med polisen, hennes engångsligg med kollegan och Shanti Rooney som är bitter efter en stroke. Den historian känns inte så jätteintressant
Det mest roliga är att Jenni förstod den andra BVC-sköterskan som pratade danska.

Tror han var med för att förstå bakgrunden kring Maria och hennes uppväxt. Det var hennes bror - inte son.
Senast redigerad av arline 2021-04-18 kl. 13:51.
Citera
2021-04-18, 18:56
Medlem
Tycker så synd om Salle faktiskt. Skjutningen var en olycka och han kämpade iallafall för familjen
Citera
2021-04-18, 19:41
Medlem
Citat:

Maria (danska kvinnan) är inte soctant utan BVC-sköterska. David var inte hennes kompis son utan hennes (Marias) bror. Det var ju inte pappan han åkte tillbaka till utan någon personlig assistent tror jag.
Citera
2021-04-18, 22:06
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofand1987
Maria (danska kvinnan) är inte soctant utan BVC-sköterska. David var inte hennes kompis son utan hennes (Marias) bror. Det var ju inte pappan han åkte tillbaka till utan någon personlig assistent tror jag.
tack. Men jag vidhåller det konstiga i att danska ömsom förstås och ömsom skapar stor språkförbistring. Jenni kan språket ibland och ibland är det ”vad fan säger du danskjävel”
Och som sagt den unga gravida tjejen henne pratar Maria danska med utan att försöka ”försvenska” sin danska. ”Ska vi spise morgenmaaad” och den unga tjejen ”ja jag vill äta frukost”, ungefär så. Antingen är ungen halvdansk eller så har manusförfattarna slumrat till just här
Citera
2021-04-18, 22:21
Medlem
Citat:
tack. Men jag vidhåller det konstiga i att danska ömsom förstås och ömsom skapar stor språkförbistring. Jenni kan språket ibland och ibland är det ”vad fan säger du danskjävel”
Och som sagt den unga gravida tjejen henne pratar Maria danska med utan att försöka ”försvenska” sin danska. ”Ska vi spise morgenmaaad” och den unga tjejen ”ja jag vill äta frukost”, ungefär så. Antingen är ungen halvdansk eller så har manusförfattarna slumrat till just här
Manusförfattarna har slumrat till på många ställen...
Citera
2021-04-18, 22:39
Medlem
Citat:

Nja, just den biten tycker jag inte är så mycket att hänga upp sig på. Tycker ofta det är så i verkliga livet. En del personer har väldigt lätt för att snappa upp och förstå danska medans andra har väldigt svårt för det, oavsett om man har danskt påbrå eller inte.

Själv har jag svårt för att förstå danska men har vänner som är helsvenska men som har väldigt lätt för det. Personligen har jag lätt för norska och kan knappt förstå andra som tycker det är svårt. Men det är som sagt väldigt individuellt det där. Men finns ju däremot andra saker som tagits upp här i tråden som jag kan tycka är mer besvärande för seriens handling.

Men överlag så är den ju välspelad, snygg och har bra soundtrack och sådant gör väldigt mycket för mig personligen, jag gillar den trots vissa brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in