2021-04-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swern99
Jag grävde gropar i marken ungefär 40l jag hade även autos från Spanien, plantorna blev stora, mer än en meter. Men det var blommorna som blev luftiga så det vägde inte så mycket. Det var också några få tallar i vägen. Hade en planta på ett annat ställe med gott om sol. Den plantan blev kortare men fortfarande luftiga blommor.
Glömde säga att spanska autos brukar bli tjocka och därför tycker jag det är skumt att du upplevde dom som luftiga. Autos brukar annars generellt nästan se ut som inomhusodlade buds.
Citera
2021-04-18, 23:28
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Yaaa maan det låter ju superb måste jag säga. Är det något du har gjort själv?

Nej det var bara en idé, men som Perlit säger så kan det vara lite tight beroende på när de visar kön. Jag har haft ganska mycket tur med ration honor/hanar. Det har ju blivit lite grävande för gäves men sånt får man ta. Det går ju att använda dom groparna nästa år om man gödslar upp dom lite.
Citera
2021-04-18, 23:32
Medlem
Är det någon som odlat Pehkuthyphoon innan och kan svara på om det finns autogenetik i genpoolen? Som jag fattat det är en av föräldrarna Pehkuruder som är auto?
Citera
2021-04-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Spanska autos brukar bli ganska tjocka det är därför dom möglar lätt. 40L är ganska mycket plats för rötterna. Fyllde du på med egen jord eller använde du jorden som fanns på spoten?

Hur mycket fick du ut på varje planta ungefär?
Jag hade p jord från Hasselfors. Planterade ut för tidigt kanske. Vattnade också med vatten från vattendrag som luktade illa. Jag tror att det är surt med. https://growdiaries.com/diaries/70034-royal-queen-seeds-royal-cheese-automatic-grow-journal-by-rajtaj här är en bild från odlingen. Det vägde ungefär 15g. På den andra platsen blev dom faktiskt kompakta minns jag nu. Men blev mycket mindre och med samma vikt. Lite skumt jag tänkte bara att det inte var anpassat för svenskt väder. Hade varit tråkigt om det hände igen med dom danska strainen
Citera
2021-04-18, 23:50
Medlem
Citat:
Glömde säga att spanska autos brukar bli tjocka och därför tycker jag det är skumt att du upplevde dom som luftiga. Autos brukar annars generellt nästan se ut som inomhusodlade buds.
Ja tack för hjälpen verkligen i år ska jag se till så ynglingarna får det bra så dom kommer upp ordentligt och inte får någon chock. Men vattnet är jag inte säker på det är konstgjort till för avrinning från en motorväg. Vet inte ens vart de kommer vatten ifrån för det rinner nästan hela tiden. Inte det bästa kanske men tror du det går att använda fortfarande?
Citera
2021-04-19, 09:01
Medlem
Citat:
Jag hade p jord från Hasselfors. Planterade ut för tidigt kanske. Vattnade också med vatten från vattendrag som luktade illa. Jag tror att det är surt med. https://growdiaries.com/diaries/70034-royal-queen-seeds-royal-cheese-automatic-grow-journal-by-rajtaj här är en bild från odlingen. Det vägde ungefär 15g. På den andra platsen blev dom faktiskt kompakta minns jag nu. Men blev mycket mindre och med samma vikt. Lite skumt jag tänkte bara att det inte var anpassat för svenskt väder. Hade varit tråkigt om det hände igen med dom danska strainen

Earlys blir inte så kompakta. Dom har en mer öppen struktur i sina blommor vilket gör dom luftigare. De e därför dom klarar mögel mycket bättre. Ska du röka för eget bruk så är det lugnt. Men om du ska sälja eller va med på cannabis cup så förstår jag att du vill ha kompakta buds och då får du leva med ökad risk för mögel.

Kör du i gropar behöver du oftast inte vattna. Täck med gräs. Dom brukar klara sig utan vatten. Jag vattnar aldrig mina gropar. Du kanske bara behöver vattna om det är över 20-24 grader, två veckor i streck. Det regnar nästa varje vecka under sommaren. Någon liten regnskur då och då räcker.

40L i varje grop är ganska maffigt för en auto. Kör hälften nästa gång eller ge 40L till en early så får du se.

Edit: kollade nu på dina bilder. Bilden från vecka 6 bild 2. Det där ser ut som bollar från en hane. Fick du en hermafrodit?
Senast redigerad av Perlite 2021-04-19 kl. 09:08.
Citera
2021-04-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Är det någon som odlat Pehkuthyphoon innan och kan svara på om det finns autogenetik i genpoolen? Som jag fattat det är en av föräldrarna Pehkuruder som är auto?

Jag odlar den i år för första gången. Vad jag förstått så är Pehkuruder från början en finsk early strain som man senare gjort en auto på. Jag kan ha fel.

Du tänker på den Pehkuruder som finns på seedheaven?

Finns lite skrivet om den på ICMAG.

Pekutyphoon är det många som odlar i Finland. Kolla finska utomhustråden på ICMAG så får du se att kanske hälften av alla bilder är på pekutyphoon. Dom förkortar den PT.
Citera
2021-04-19, 10:07
Medlem
Kan man plantera redan nu om man använder plastback metoden? Stockholm

Plastback med hål i som växthus
Citera
2021-04-19, 12:23
Medlem
Update:

Har beställt 5 frön Dane Strains - White Cookies Auto och 5 frön av Dane Strains - White Punch Auto.
Kanske är framme om 1-2 veckor.

Direkt dom kommer fram blir det att få fram en knod på dem. Lägga i vattenglas ett dygn, därefter fukta toapapper och linda in och lägga i en matlåda. När knoddarna kommer fram så planterar jag dem i små plastmuggar och ställer i fönstret i solväggen (eller skall jag köra på förvaringslåda, borra hål i sidan och ställa ut dom på min spot direkt? Har en bit till min spot)

Min spot tänkte jag förbereda om någon vecka. Har totalt 10 frön. Tänkte jag köper på mig vanlig p-jord, kanske 8x40L, gör två bäddar... Så en bädd på 160L, med halv påse benmjöl, och en till liknande.. Täcker med gräs och gör den fin. Låter bäddarna mysa ihop sig lite..
Så tänkte jag sätter 5 knoddar i var bädd, funkar det eller bör jag sprida ut mer? Hur tänker ni? (Om jag ens får ut alla knoddar såklart) Eller ska jag göra mer mindre bäddar och sätta ett frö i vardera? Hur tänker ni?

När jag fått upp en liten blomma ur mina plastmuggar så är det väl dags att sätta dom. Sätter dom beroende på vad ni säger om ovanstående. Vattnar rejält, bygger upp skydd av hönsnät och häller nån skit mot sniglar runtomkring.
Sen bara låta naturen sköta sitt. Gå och hålla koll lite då och då, ta med sig lite vatten och vattna rackarna.
Borde gå?
Citera
2021-04-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
Kan man plantera redan nu om man använder plastback metoden? Stockholm

Plastback med hål i som växthus

Den här funkar oxå. Billig och bra. Du får in säkert 20-30 plastmuggar i den där som du kan driva upp dina plantor med på spoten.

https://anonymousfiles.io/WgIGngbC/

Det är lite tidigt nu. Har du några hundra frön så kan du chansa lite annars hade jag väntat till början på maj. Kanske till och med slutet på maj för Stockholm. Du vill att dina plantor ska få bästa förutsättningarna. Du odlar ju autos oxå så du behöver inte stressa.
Citera
2021-04-19, 13:35
Medlem
Citat:
Jag odlar den i år för första gången. Vad jag förstått så är Pehkuruder från början en finsk early strain som man senare gjort en auto på. Jag kan ha fel.

Du tänker på den Pehkuruder som finns på seedheaven?

Finns lite skrivet om den på ICMAG.

Pekutyphoon är det många som odlar i Finland. Kolla finska utomhustråden på ICMAG så får du se att kanske hälften av alla bilder är på pekutyphoon. Dom förkortar den PT.

Ja jag syftar på den som seedheaven tillhandahåller. Jag kikade in lite hos finländarna på icmag och kollade 2019 och 2020 års utomhustrådar. Inte jättemånga som odlade PT men av det jag kunde se så verkade det vara en fin strain Jag odlade Thyphoon 2012, 2013 och älskade strainen på grund av dess härdighet och spännande phenos, så det ska bli kul att odla PT som ju bygger vidare på Thyphoon.

Årets lineup blir Pehkuthyphoon, Ulduz, Leb27, Dieselryder och Super Lemon haze AF i zon 1. Jag kommer köra helt ekologiskt i år och gödsla groparna med benmjöl, kompost, bokashi, hönsgödsel och eventuellt tilläggsgödsla med vallörtsvatten och bokashivatten. Lycka till alla ni andra som odlar och må Ra vara med oss
Senast redigerad av Chemicalimbalance 2021-04-19 kl. 13:37.
Citera
2021-04-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Update:

Har beställt 5 frön Dane Strains - White Cookies Auto och 5 frön av Dane Strains - White Punch Auto.
Kanske är framme om 1-2 veckor.

Direkt dom kommer fram blir det att få fram en knod på dem. Lägga i vattenglas ett dygn, därefter fukta toapapper och linda in och lägga i en matlåda. När knoddarna kommer fram så planterar jag dem i små plastmuggar och ställer i fönstret i solväggen (eller skall jag köra på förvaringslåda, borra hål i sidan och ställa ut dom på min spot direkt? Har en bit till min spot)

Min spot tänkte jag förbereda om någon vecka. Har totalt 10 frön. Tänkte jag köper på mig vanlig p-jord, kanske 8x40L, gör två bäddar... Så en bädd på 160L, med halv påse benmjöl, och en till liknande.. Täcker med gräs och gör den fin. Låter bäddarna mysa ihop sig lite..
Så tänkte jag sätter 5 knoddar i var bädd, funkar det eller bör jag sprida ut mer? Hur tänker ni? (Om jag ens får ut alla knoddar såklart) Eller ska jag göra mer mindre bäddar och sätta ett frö i vardera? Hur tänker ni?

När jag fått upp en liten blomma ur mina plastmuggar så är det väl dags att sätta dom. Sätter dom beroende på vad ni säger om ovanstående. Vattnar rejält, bygger upp skydd av hönsnät och häller nån skit mot sniglar runtomkring.
Sen bara låta naturen sköta sitt. Gå och hålla koll lite då och då, ta med sig lite vatten och vattna rackarna.
Borde gå?

Du har koll. Om du har möjlighet så driv upp dom hemma i fönsterkarmen. Mycket bättre! Då har du tillgång till dom hela tiden. Du behöver inte springa var 3 dag till din spot och titta till de små liven. 10 plastmuggar är inte svårt att flytta ut. Skaffa en liten kartong låda och lägg dom där när du flyttar ut dom.

Du kommer säkert få några freebies. Säkert någon early som du får sätta tänderna i
Senast redigerad av Perlite 2021-04-19 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in