2021-04-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swern99
Ja absolut tack så mycket. Har haft frön från rqs förut gick åt skottan haha nu har jag läst mycket från denna och förra årets tråd. Folk verka tycka om danska earlys. Så detta året är det mitt sista försök om det inte blir värt de så skiter jag i det för alltid

Välj en tidig dansk early. Finns danska earlys som blir klara i slutet på oktober vilket isf betyder november i Sverige. Man vill inte ha en planta ute så sent.
Citera
2021-04-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Välj en tidig dansk early. Finns danska earlys som blir klara i slutet på oktober vilket isf betyder november i Sverige. Man vill inte ha en planta ute så sent.
Jag valde hfh wild royal dane. Men har inte börjat ännu. Ska köpa gödsel o grejer de närmaste veckorna och börja koka mixen. Blir det fortfarande okej eller? Eftersom det blir så kort kok tid.
Citera
2021-04-18, 20:08
Medlem
Hej! Tänkte testa på detta med utomhusodling. Har funnit en nice spot. Kör simpelt och inte överkomplicerat. 2-3 bäddar med några frön i var. Tänkte börja om några veckor.
Så det är dags att styra upp frön. Har sett att folk beställer från Seedheaven. Något frö som rekommenderas? Hur många bör jag köpa för att kanske få 3-4-5 plantor?
Är ju så många häftiga namn på Seedheaven, men sånt är jag inte för fuzzed om. Något som är lätthanterligt, autoblommande feministerat.

Uppskattas!
Tack
Citera
2021-04-18, 20:17
Medlem
Citat:
Jag valde hfh wild royal dane. Men har inte börjat ännu. Ska köpa gödsel o grejer de närmaste veckorna och börja koka mixen. Blir det fortfarande okej eller? Eftersom det blir så kort kok tid.

Den borde du hinna klart med om du inte bor i Norrland. Du fick säkert några freebies som du oxå kan köra. Den så kallade koktiden är till för att näringen ska hinna bli vattenlöslig så den blir tillgänglig för plantan. Det går bra ändå med kort ”kok tid”. I början behöver inte plantan så mycket näring.

Du skrev förut en bädd på 50L. Det är för lite om du planerar att odla 3 earlys i.

Mvh,
Citera
2021-04-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hej! Tänkte testa på detta med utomhusodling. Har funnit en nice spot. Kör simpelt och inte överkomplicerat. 2-3 bäddar med några frön i var. Tänkte börja om några veckor.
Så det är dags att styra upp frön. Har sett att folk beställer från Seedheaven. Något frö som rekommenderas? Hur många bör jag köpa för att kanske få 3-4-5 plantor?
Är ju så många häftiga namn på Seedheaven, men sånt är jag inte för fuzzed om. Något som är lätthanterligt, autoblommande feministerat.

Uppskattas!
Tack
Det säkraste är ju att välja dom fröna som dom har rekommenderat här som har funkat förut. Eller hur Perlite? Själv kom mina största problem från mögel och liten skörd som jag tror var pågrund av att jag valde fel frön och även sniglar. Sniglar fixade jag genom att strö fågel frön runt plantorna för att välkomna fåglar som också äter sniglar.
Citera
2021-04-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch

Uppskattas!
Tack

Finns inte så mycket bra längre på seedheaven. Det är bara deras freebies som egentligen är värda att plantera ut. Allt annat som passar våra breddgrader är slutsålt. Finns kanske någon sort eller två. Kolla nordic genetics också. Deras Dane strains är feta.
Odla ut regular och ryck upp hanarna. Läs några inlägg innan så lär du dig hur man gör det. Man måste vara förståndshandikappad för att misslyckas med att hitta hanar och ta bort dom.

Vill du vara säker på att få 3-5 plantor så plantera upp 2 fröpacket. Dvs runt 20 frön som inte är feminiserade.

Lycka till,
Citera
2021-04-18, 20:36
Medlem
Citat:
Det säkraste är ju att välja dom fröna som dom har rekommenderat här som har funkat förut. Eller hur Perlite? Själv kom mina största problem från mögel och liten skörd som jag tror var pågrund av att jag valde fel frön och även sniglar. Sniglar fixade jag genom att strö fågel frön runt plantorna för att välkomna fåglar som också äter sniglar.

Alla strains möglar förr eller senare. Men vissa har en lägre tendens till att göra det och det är dom som är intressanta för en guerrilla odling. Autos älskar att mögla. Kort planta med tjocka, feta buds och där den marknära fukten kommer åt mycket lättare. Morgonsol är minst lika viktigt för att minska risken för mögel. Early är mest mögeltåliga.
Finns snigel pellets oxå.

Hur odlade du förra året? I hink eller bädd? Du kanske gav dina plantor för lite jord att växa i. Då blir dom små.
Citera
2021-04-18, 20:41
Medlem
Citat:
Man vill helst att earlys får så lång tid som möjligt att gå klart. För dom behöver extra tid. Om 2 veckor funkar oxå. Autos är det ingen stress med. Dom kan man börja med ända fram till början eller mitten på juni.

Om du har flera spotar så välj att odla autos på den som du tycker är störst risk för att någon hittar och earlys på den spot som du tycker har lägst risk. Bara ett tips.

Kan jag göra hål i toppen på plastbacken istället för att lämna en springa på marken? Spelar det någon roll om luft hålet är längst ner eller högst upp?
Citera
2021-04-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
Kan jag göra hål i toppen på plastbacken istället för att lämna en springa på marken? Spelar det någon roll om luft hålet är längst ner eller högst upp?

När jag lämnar en springa så är det högst upp. Jag vänder inte på plastlådan. Underdelen är underdelen och locket är högst upp med plastmuggar inuti.

Du kan självklar göra hål också men gör det inte på ovansidan för annars kommer regnet att rinna in häftigt i plastlådan vilket kan skada plantan. Borra hål på sidorna. Kanske två hål på motsatta sidor. Dvs 4 hål totalt. Borra inte för många hål. 4 totalt räcker, 2 på motsatta sidor. Är det kallt några dagar så kan du tejpa igen hålen så hålla värmen bättre i lådan.

Lycka till,
Citera
2021-04-18, 21:06
Medlem
Citat:
Alla strains möglar förr eller senare. Men vissa har en lägre tendens till att göra det och det är dom som är intressanta för en guerrilla odling. Autos älskar att mögla. Kort planta med tjocka, feta buds och där den marknära fukten kommer åt mycket lättare. Morgonsol är minst lika viktigt för att minska risken för mögel. Early är mest mögeltåliga.
Finns snigel pellets oxå.

Hur odlade du förra året? I hink eller bädd? Du kanske gav dina plantor för lite jord att växa i. Då blir dom små.
Jag grävde gropar i marken ungefär 40l jag hade även autos från Spanien, plantorna blev stora, mer än en meter. Men det var blommorna som blev luftiga så det vägde inte så mycket. Det var också några få tallar i vägen. Hade en planta på ett annat ställe med gott om sol. Den plantan blev kortare men fortfarande luftiga blommor.
Citera
2021-04-18, 22:06
Medlem
Citat:
Jag grävde gropar i marken ungefär 40l jag hade även autos från Spanien, plantorna blev stora, mer än en meter. Men det var blommorna som blev luftiga så det vägde inte så mycket. Det var också några få tallar i vägen. Hade en planta på ett annat ställe med gott om sol. Den plantan blev kortare men fortfarande luftiga blommor.

Spanska autos brukar bli ganska tjocka det är därför dom möglar lätt. 40L är ganska mycket plats för rötterna. Fyllde du på med egen jord eller använde du jorden som fanns på spoten?

Hur mycket fick du ut på varje planta ungefär?
Citera
2021-04-18, 23:12
Medlem
Tänkte odla en ny favorit i år, den starka auto gorilla glue.

Någon som testat denna utomhus, hur står den sig mot mögel?

Ska odla någon kush också. Nu börjar det bli varmare där jag bor också Strax dags att beställa frön.

Är det någon i tråden som redan kört igång kanske? Har inte sett några bilder ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in