2021-04-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Jag är lika högt upp som du. Vi e på samma breddgrad. Sikta in dig på maj månad. Följ väderprognosen.
Du menar pekutyphoon? Den kan du börja driva upp nu i fönsterkarmen om du vill. Jag ska kasta ner mina pekutyphoon om någon vecka.

Ja du kan använda dig av drivhus även i fönsterkarmen
Yes, jag syftar på pekutyphoon. Så man bör driva upp earlys tidigare än autos, hur kommer det sig? Hadde det skadat om man började driva upp pekutyphoon samt mina autos om ca 2 veckor ist för nu? Då planteras ju alla ut till bädden för sommaren i mitten av maj?
Senast redigerad av Patrickss 2021-04-17 kl. 23:34.
Citera
2021-04-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrickss
Yes, jag syftar på pekutyphoon. Så man bör driva upp earlys tidigare än autos, hur kommer det sig? Hadde det skadat om man började driva upp pekutyphoon samt mina autos om ca 2 veckor ist för nu? Då planteras ju alla ut till bädden för sommaren i mitten av maj?

Man vill helst att earlys får så lång tid som möjligt att gå klart. För dom behöver extra tid. Om 2 veckor funkar oxå. Autos är det ingen stress med. Dom kan man börja med ända fram till början eller mitten på juni.

Om du har flera spotar så välj att odla autos på den som du tycker är störst risk för att någon hittar och earlys på den spot som du tycker har lägst risk. Bara ett tips.
Citera
2021-04-18, 11:03
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Funderar på billig vermiculite i storpack, sån där vermiculite skorstensisolering står att den har PH-värde 9, är det för högt eller är det samma PH-värde för vanlig vermiculite eller har dom mixtrat med det så att det inte ska gå att använda för växter? Vet inte ens om det blir billigare att köpa sån då de flesta säljare vänder sig till företag så står inte priser men vore intressant att veta.
Citera
2021-04-18, 17:16
Medlem
Hallå boys är nykomling i tråden. Hade tänk mig att köra ett par danska earlys i år! Min fråga är då är det problem med att skilja honor från hanar. Då man kommer göra dubbelt så mycket jobb o bli kvar med en massa jord som inte används. Eller har ni något knep ni brukar göra
Citera
2021-04-18, 17:44
Medlem
Citat:
Jag har oxå den där pekutyphoon. Den är grym för våra breddgrader. En riktig nordisk guerrilla strain. Bra att du tog den som freebies. Vad köpte du mer från seedheaven?

Jag har en del olika strains som jag ska köra. Royal Dane, pekutyphoon, northen sun, Dieselryder, Thaipassion, Finn dragon, Upzz, white dwarf mfl. Har 10st Upzz redan nu i fönsterkarmen. Såg idag att några hanar redan visat sitt fula tryne

Blir några av varje strain och så får vi se. Brukar alltid odla ut några extra ifall något händer.

Tjena bror! Kan man upptäcka dom här hanarna tidigt innan man plantera ut dom. Det är ju för jävligt om man har förberett en magisk 50l bädd bara för att skära ner en hane i det. Vill jätte gärna veta hur du gör skulle uppskattas om du hjälpte en broder!
Citera
2021-04-18, 17:44
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swern99
Hallå boys är nykomling i tråden. Hade tänk mig att köra ett par danska earlys i år! Min fråga är då är det problem med att skilja honor från hanar. Då man kommer göra dubbelt så mycket jobb o bli kvar med en massa jord som inte används. Eller har ni något knep ni brukar göra

Du kan pilla ner några femmade autos på de tomma ytor som uppstår när du ryckt hanarna.
Citera
2021-04-18, 18:42
Medlem
Citat:
Tjena bror! Kan man upptäcka dom här hanarna tidigt innan man plantera ut dom. Det är ju för jävligt om man har förberett en magisk 50l bädd bara för att skära ner en hane i det. Vill jätte gärna veta hur du gör skulle uppskattas om du hjälpte en broder!

Jag hjälper dig gärna men snälla kalla mig inte ”bror”.

Hanen jag hittade var en auto. Autos visar som känt sitt kön ganska tidigt. Redan efter 2-3 veckor så kan man se vissa hanar.

Till din fråga. Om vi nu tex säger att du planerar att ha 3 early plantor i din bädd och du vill att alla ska vara honor. Plantera då ut 8-10 kanske till och med 12 earlys i början. 3 blir uppätna eller är svaga som du rycker. Några blir hanar som du oxå rycker och på slutet har du 3 honor kanske 4 som du behåller i bädden.

Skit i hanarna till att börja med. Hanarna kommer sen att visa sig FÖRE honorna. Typ i juli för early. När hanen visar sina bollar kommer du att ha 2-3 veckor på dig att rycka hanen innan honorna börjar visa sig och innan hanen ens börjat producera pollen. Du måste vara blind om du missar bollarna. Är du osäker på om det är bollar du ser så låt plantan vara tills att det är super tydligt att det är bollar och då rycker du hanen. Stressa inte. Du kommer ha gott om tid innan hanen fuckar upp dina honor med pollen.
Förstår du?
Citera
2021-04-18, 19:28
Medlem
Citat:
Jag hjälper dig gärna men snälla kalla mig inte ”bror”.

Hanen jag hittade var en auto. Autos visar som känt sitt kön ganska tidigt. Redan efter 2-3 veckor så kan man se vissa hanar.

Till din fråga. Om vi nu tex säger att du planerar att ha 3 early plantor i din bädd och du vill att alla ska vara honor. Plantera då ut 8-10 kanske till och med 12 earlys i början. 3 blir uppätna eller är svaga som du rycker. Några blir hanar som du oxå rycker och på slutet har du 3 honor kanske 4 som du behåller i bädden.

Skit i hanarna till att börja med. Hanarna kommer sen att visa sig FÖRE honorna. Typ i juli för early. När hanen visar sina bollar kommer du att ha 2-3 veckor på dig att rycka hanen innan honorna börjar visa sig och innan hanen ens börjat producera pollen. Du måste vara blind om du missar bollarna. Är du osäker på om det är bollar du ser så låt plantan vara tills att det är super tydligt att det är bollar och då rycker du hanen. Stressa inte. Du kommer ha gott om tid innan hanen fuckar upp dina honor med pollen.
Förstår du?

Ja ursäkta mig mannen. Det ser klart o tydligt ut!
Citera
2021-04-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ja ursäkta mig mannen. Det ser klart o tydligt ut!

De e lugnt. Säg till sen om det är något mer som du kommer på. Annars önskar jag dig lycka till.
Citera
2021-04-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Du kan pilla ner några femmade autos på de tomma ytor som uppstår när du ryckt hanarna.
Yaaa maan det låter ju superb måste jag säga. Är det något du har gjort själv?
Citera
2021-04-18, 19:41
Medlem
Citat:
De e lugnt. Säg till sen om det är något mer som du kommer på. Annars önskar jag dig lycka till.
Ja absolut tack så mycket. Har haft frön från rqs förut gick åt skottan haha nu har jag läst mycket från denna och förra årets tråd. Folk verka tycka om danska earlys. Så detta året är det mitt sista försök om det inte blir värt de så skiter jag i det för alltid
Citera
2021-04-18, 19:43
Medlem
Citat:
Yaaa maan det låter ju superb måste jag säga. Är det något du har gjort själv?

Hanarna visar sig i slutet på juni och början på juli. Lite sent att starta en auto så sent om man inte bor i skåne, odlar en super snabb auto eller har ett växthus.
Känns lite som chansning.

Mvh,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in